Fixade nytt anhåll i dag, har stört mig på det som var med en bra stund nu. Lite fantasi, standardprofiler och delar från dold-mechatronik i Tyskland. Borra, gänga och skruva i bordet för att få det i rätt höjd. Ska det fräsas ett spår bara så t-track går att använda också. När man ändå beställer är det bra att ta med någon kort bit av samma profil i bredaste variant, blir bra borrmallar så att man får det rakt och med rätt delning.

Uppgraderad sågbord med nya standardprofiler och T-track spår, redo för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat anhåll på arbetsbord med aluminiumprofiler och skruvhållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt anhåll fäst på arbetsbord med standardprofiler och komponenter från dold-mechatronik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvförband och en borr i en verkstadsinställning, med fokus på förbättring av anhåll på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
A aslm skrev:
Fixade nytt anhåll i dag, har stört mig på det som var med en bra stund nu. Lite fantasi, standardprofiler och delar från dold-mechatronik i Tyskland. Borra, gänga och skruva i bordet för att få det i rätt höjd. Ska det fräsas ett spår bara så t-track går att använda också. När man ändå beställer är det bra att ta med någon kort bit av samma profil i bredaste variant, blir bra borrmallar så att man får det rakt och med rätt delning.

[bild][bild][bild][bild]
Riktigt snyggt!!!
 
Grymt!!! Har också jobbat i dagarna med anhåll fast till min L37 Hyvel. Intressant lösning, jag försökte hitta delar som glider i skenorna men din lösning är bättre och enklare:).
Handlade också på Dold för första gången och jag blev riktigt imponerad!!! Leverans var hemma hos mig två dagar efter beställning och packades utmärkt.
 
A aslm skrev:
Fixade nytt anhåll i dag, har stört mig på det som var med en bra stund nu. Lite fantasi, standardprofiler och delar från dold-mechatronik i Tyskland. Borra, gänga och skruva i bordet för att få det i rätt höjd. Ska det fräsas ett spår bara så t-track går att använda också. När man ändå beställer är det bra att ta med någon kort bit av samma profil i bredaste variant, blir bra borrmallar så att man får det rakt och med rätt delning.

[bild][bild][bild][bild]
Du har ingen "inköpslista" på delarna du använde till detta? :)
Är väldigt sugen på att kopiera ditt koncept.
 
Någon som har köpt ett annat färdigtillverkat klyvanhåll till sågen? Tänker på dom fina man ser i youtube videos med finjustering och dylikt.
Mitt original funkar men är svårt att få till små justeringar.

Mvh
 
Om det bara är för att lättare finjustera så funkar det med indikatorklocka med magnetfot finns bla på Biltema
 
C cope skrev:
Om det bara är för att lättare finjustera så funkar det med indikatorklocka med magnetfot finns bla på Biltema
Tack för info. Men tänkte mig mer en uppgradering av hela klyvanhållet.

Mvh
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
Vectrex har incra anhåll till sin Wadkin. Funkar bra men tar mycket plats i sidled.
 
Lime113 Lime113 skrev:
Vectrex har incra anhåll till sin Wadkin. Funkar bra men tar mycket plats i sidled.
Japp sett det oxå. Men som sagt lite stort i sidled.
Har sett ett intressant som heter Vega:
Vega anhåll med mätskala på ett bordsågverktyg, fokus på anhållets svarta och röda detaljer och märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns bara i USA å lite dyrt med tull och moms.
Men principen är något liknande jag söker.

Mvh
 
Det är inte särskilt svårt att bygga ett sånt biesmeyer anhåll av lättillgängliga stålprofiler. Du behöver en vinkelslip, svets och pelarborr för bygget. Jag har byggt ett. Finns i Kungsbacka om du vill klämma och ta mått.
 
  • Gilla
Wannabie och 1 till
  • Laddar…
Men du får inte mikrojustering i grundkonstruktionen (gängstång) utan får sätta på ett flyttbart stopp eller liknande väl?
 
Det har du rätt i.
 
A axel_n skrev:
Det är inte särskilt svårt att bygga ett sånt biesmeyer anhåll av lättillgängliga stålprofiler. Du behöver en vinkelslip, svets och pelarborr för bygget. Jag har byggt ett. Finns i Kungsbacka om du vill klämma och ta mått.
Vill du dela lite bilder?

Mvh
 
Så här
 
  • Träslöjdsmaterial och verktyg på arbetsbänk i verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bordsåg i ett verkstadsutrymme med synlig sågbladsskydd och anhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
Du vill åt funktionen mikrojustering. Skilj då på anhåll och låsanordning. Jag har behållit och förlängt mitt orginalanhåll men bytt till en aluminiumprofil. Detta gav mig möjlighet att sätta på offerskivor, jiggar, mm.

Vill du mikrojustera finns några metoder
* mätklocka som föreslogs ovan.
* någon form av gängstång. T ex incra eller att du använder gängstång som anhåll låter mot
* att koppla en andra låsning mot ditt anhåll och mikrojustera.

Givet min lösning så hade jag gått på det sista alternativet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.