A andersost skrev:
Hej ja något liknande, och på vänster sida som du säger då spår saknas på höger. Jag har en släde på vänster sida men den passar för grövre arbete. Behöver ett lättare anhåll för små stycken och finlir
Ok, blev lite konfunderad av skrivningen "höger sida" då där inte finns några spår.
 
Så här ser min lilla släde ut. Funkar för finlir.
 
  • Handgjord träsläde monterad på bordsåg, anpassad för precisionssågning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handgjord träsläde monterad på bordsåg för precisionssågning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Jo jag löste det med u profil från hornbach. Köpte en som fungerade perfekt men sedan skaffade jag en till och den gick för trögt, så toleransen på profilerna verkar kunna spela med eller emot en. Ta med skjutmått och kolla bredden på den du tar i butiken. Finns någon bild i denna tråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/ejca-l18-justering.279183/page-3#post-3488587
mycket smidigt med en sådan släde om man ska göra småsaker, använt den till att kapa aluminium med och blir toppen och känns inte för otäckt åt fingrarna.
 
  • Gilla
nivv
  • Laddar…
A aslm skrev:
Jo jag löste det med u profil från hornbach. Köpte en som fungerade perfekt men sedan skaffade jag en till och den gick för trögt, så toleransen på profilerna verkar kunna spela med eller emot en. Ta med skjutmått och kolla bredden på den du tar i butiken. Finns någon bild i denna tråden
[länk]
mycket smidigt med en sådan släde om man ska göra småsaker, använt den till att kapa aluminium med och blir toppen och känns inte för otäckt åt fingrarna.
Aha! Jag köpte en på Hornbach nämligen men den passade inte alls, men jag kunde lämna tillbaka den. Skjutmått ska med nästa gång!

O OverAndOut skrev:
Ok, blev lite konfunderad av skrivningen "höger sida" då där inte finns några spår.
Man kan ju montera bladet på fel håll och sen köra från andra hållet? :D
 
Redigerat:
A axel_n skrev:
Så här ser min lilla släde ut. Funkar för finlir.
Nice! Ska prova med trälist likt din.
 
Gjorde en prototyp av en färgpinne med liten pålimmad list. hyffsad passning
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
A andersost skrev:
[video] Gjorde en prototyp av en färgpinne med liten pålimmad list. hyffsad passning
Snyggt! Overkill att göra t-formen dock, en vanlig rektangulär skena hade funkat lika bra. T-formen gör bara så att du inte kan ta av släden rakt upp, vilket är en nackdel kan jag tycka
 
Exakt, jag fattar överhuvudtaget inte riktigt vad man ska ha själva t-et till på denna sågen.
 
Jo tänkte inte på det så när det blir skarpt läge så blir det inte tv-formatet, möjligen låser t-formen släden i bordet om det är en fördel?
 
A andersost skrev:
Jo tänkte inte på det så när det blir skarpt läge så blir det inte tv-formatet, möjligen låser t-formen släden i bordet om det är en fördel?
Det har jag svårt att se, du håller ju ett visst tryck nedåt när du använder släden ändå. Dessutom håller släden och ämnets vikt nere det hela i spåret
 
Varför jobbar man med T-spår då, jag förstår inte heller riktigt annat än att det ska låsa..
 
A andersost skrev:
Varför jobbar man med T-spår då, jag förstår inte heller riktigt annat än att det ska låsa..
Om man vill montera en featherboard eller liknande kan man vilja få till en låsning, det är vad jag kan komma på så här på rag arm.
 
  • Gilla
nivv
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Om man vill montera en featherboard eller liknande kan man vilja få till en låsning, det är vad jag kan komma på så här på rag arm.
Det är ju sant, tänkte jag inte på. Men då räcker det iofs med en t-bult, som säkert är enkelt att hitta en passande
 
Jag håller på att gjuta golv (istället för asfalt (!)) i garaget och således haft mina maskiner utomhus under presenning. Och då har det blivit ytrost.

Hur ska jag ta bort detta enklast och skonsammast? Jag har hessa hemma, tänkte köpa autosol också. Finns det polertrissor till excenterslipen? Maskin delvis täckt av en presenning med synlig ytrost på metallytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nivv nivv skrev:
Jag håller på att gjuta golv (istället för asfalt (!)) i garaget och således haft mina maskiner utomhus under presenning. Och då har det blivit ytrost.

Hur ska jag ta bort detta enklast och skonsammast? Jag har hessa hemma, tänkte köpa autosol också. Finns det polertrissor till excenterslipen? [bild]
Oj, det där var inte vackert.
Den här har jag kört på gjutjärn med excenterslip, man bara klämmer fast.
Lacknafta eller wd40 som smörj.
https://www.paintpro.se/fastighetsunderhall-stad/scotch-brite-skursvamp-96-hex
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.