J Jan271 skrev:
Oj, det där var inte vackert.
Den här har jag kört på gjutjärn med excenterslip, man bara klämmer fast.
Lacknafta eller wd40 som smörj.
[länk]
Hessa funkar tydligen inte på gjutjärn har jag hört från säker källa.
 
J Jan271 skrev:
Hessa funkar tydligen inte på gjutjärn har jag hört från säker källa.
Hessa funkar finfint på gjutjärn. Hessa kalkbort är fosforsyra. Syran har ingen aning om vad för järnvariant som finns under rosten :)
 
  • Gilla
nivv
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Hessa funkar finfint på gjutjärn. Hessa kalkbort är fosforsyra. Syran har ingen aning om vad för järnvariant som finns under rosten :)
Hmmm.
@Daniel_N säger att det blir en grå sörja. Har aldrig provat själv, just därför.
 
J Jan271 skrev:
Hmmm.
@Daniel_N säger att det blir en grå sörja. Har aldrig provat själv, just därför.
Hessa är bara första steget. Fosforsyran omvandlar rosten och lämnar en fosfaterad grå yta som inte är jämnare än rosten var. Lämpligen polerar man efteråt för en finare yta.
 
J Jan271 skrev:
Oj, det där var inte vackert.
Den här har jag kört på gjutjärn med excenterslip, man bara klämmer fast.
Lacknafta eller wd40 som smörj.
[länk]
Går inte att få tag på i butik i mina områden verkar det som, iaf efter en snabb googling. Fattar inte att biltema inte har något liknande. Jag tänker på de där rödfärgade:
Rödfärgad hård polersvamp med kardborrfäste från produktwebbsida.

Övertänker jag detta kanske?

Jag tänker såhär:

1. Tejpa runt hela bordet
2. hälla på Hessa så att hela ytan blir täckt
3. Låta stå ett par timmar
4. Torka av
5. Polera med autosol och en rondell

En sån här rondell kanske?
https://www.jula.se/catalog/bil-och...olerdukar-och-svampar/hard-polersvamp-013092/

Blå hård polersvamp för bilvård med kardborrefäste från en webbutikssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är väl om min excenterslip kan slipa/polera med en sån här rondell. Men kardborrfäste, så det borde gå.
 
Hessa med hushållspapper med folie har ätit upp all den röda rosten redan. Låter det sitta inatt, sen blir det att polera! Objekt täckt av plastfolie och hushållspapper som behandlats för att ta bort rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jan271 och 1 till
  • Laddar…
Hej på er grymma L18 ägare!

Har ni något bra tips på ett nice vinkelanhåll som passar i t-tracken?

Mvh
 
W Wannabie skrev:
Hej på er grymma L18 ägare!

Har ni något bra tips på ett nice vinkelanhåll som passar i t-tracken?

Mvh
Finns inga färdiga att köpa mig veterligen. Vill man vara ball kan man köpa ett Incra och sen sätta på en passande skena. Jag tror även att felders vinkelanhåll till bandsåg passar någorlunda.

Hur en annan moddat ett incra:
https://www.fine-tools.com/incra-anschlag-umgebaut-fuer-15mm-t-nut.html
 
nivv nivv skrev:
Finns inga färdiga att köpa mig veterligen. Vill man vara ball kan man köpa ett Incra och sen sätta på en passande skena. Jag tror även att felders vinkelanhåll till bandsåg passar någorlunda.

Hur en annan moddat ett incra:
[länk]
Tack för tips!
 
  • Gilla
nivv
  • Laddar…
Nu har jag rengjort bordet från rost. Blev inte riktigt 100 kosmetiskt sätt, men bordet känns helst slätt utan någon textur alls.

Hade inte tillgång till autosol eller annat polermedel, så det får bli när jag känner för det! Rengjort metallbord för såg med synlig cirkelsågklinga och slät yta efter borttagning av rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nivv nivv skrev:
Finns inga färdiga att köpa mig veterligen. Vill man vara ball kan man köpa ett Incra och sen sätta på en passande skena. Jag tror även att felders vinkelanhåll till bandsåg passar någorlunda.

Hur en annan moddat ett incra:
[länk]
Nja. Läs @Björn Melander inlägg när han fick fräsa ner skenan först. Ett inlägg som gjorde mig ganska ledsen.
 
Lime113 Lime113 skrev:
Nja. Läs @Björn Melander inlägg när han fick fräsa ner skenan först. Ett inlägg som gjorde mig ganska ledsen.
Alltså att anhållet kom för högt upp?
 
Som kuriosa kan jag meddela att skenan från en kity bordsåg passar perfekt i spåret Skena från Kity bordsåg passande i spåret av en bordsåg med sågblad och låsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Har för mig att T-spåret är
Uppe: 15 mm brett
Nere: 20 mm brett
Total djup: 8 mm

När jag letade senast på Hornbach fann jag inget men via hemsidan ser jag denna
KAISERTHAL U-profil aluminium silver 15x10x1,5 mm

1 m art. 736925 (länk)
2 m art. 6070404 (länk)
 
Jo det var nog den jag använde, men fräste ett spår i skivan så profilen inte bottnade. Sedan hade jag lite tur insåg jag senare, för profilerna hade inte värst bra tolerans så den andra jag skaffade var aningen för bred för spåret.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.