Ska säga att bilden på mitt anhåll är från min gamla såg. Nu har jag också en l18 men har inte monterat mitt egna anhåll som visserligen är solidare och biffigare men tar också klyvbredd. Har kommit fram till att jag inte vinner så mycket på att byta så jag har också förlängt original anhållet och använder klocka när jag behöver flytta med precision. Alltså har jag tänkt ungefär som Lime.
 
Här är John Hs syn på inkrement-anhåll. Han tycker inte man behöver vara petig när man arbetar med trä.

 
Tja, och då och då tycker jag att han är en jävla fjant, även om jag gillar det han gör ibland.

Tiondelar har betydelse i vissa fall, som när man inte gör promenerande dinosaurier osv.

//Ronnie
 
Hej å hallå!
Tack för alla grymma svar!

Jag kanske va lite "luddig" när jag skrev att jag ville ha finjustering.
Min finjustering idag är lika med banka på klyvanhållet, då det är tungt och har lite för bra passform på metallstången som det sitter på.
Det jag vill åt är att det ska vara lättare att skjuta det åt sidan när jag ställer in det.
Bifogar bild på ett sådant jag har. (lånad bild)

Mvh

Bordssåg med metallstång och klyvanhåll i verkstad, som illustrerar finjusteringsproblem vid maskinanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det inte vänstra på bild som är klyvanhåll? Det som är inringat är väl till rikthyveln?(Även om det även passar till sågen.)

Eller har jag missförstått min maskin?

Kan i alla fall hålla med om att det kan vara lite knivigt att göra små justeringar ibland.
 
Jaha!
Det va det som följde med maskinen iaf.
Kanske inte så konstigt att det är tungt och gediget.

Mvh
 
Det är inte så att någon har ett original klyvanhåll som dom skulle vilja bli av med?
Betalar givetvis. Vet oxå att man kan köpa direkt från Ejca. Men chansar här först.

Mvh
 
W Wannabie skrev:
Det är inte så att någon har ett original klyvanhåll som dom skulle vilja bli av med?
Betalar givetvis. Vet oxå att man kan köpa direkt från Ejca. Men chansar här först.

Mvh
Det verkar finnas lite olika varianter, både med stänger som anhållet går på och med rektangulära profiler.
Jag vet inte om original-anhållet är så mycket att eftersträva heller, det är också ganska tungt och lite besvärligt att göra småjusteringar på. vickar gärna lite "snett" vid justering också och vickar då tillbaka när man låser igen.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Det verkar finnas lite olika varianter, både med stänger som anhållet går på och med rektangulära profiler.
Jag vet inte om original-anhållet är så mycket att eftersträva heller, det är också ganska tungt och lite besvärligt att göra småjusteringar på. vickar gärna lite "snett" vid justering också och vickar då tillbaka när man låser igen.
Den jag har är det rund stång på.
Jag förstår att original kanske inte är det bästa. Men för min del just nu så är mitt anhåll så jäkla tungt. Och tänkte att ni som uppgraderat kanske har det gamla liggandes.

Mvh
 
W Wannabie skrev:
Den jag har är det rund stång på.
Jag förstår att original kanske inte är det bästa. Men för min del just nu så är mitt anhåll så jäkla tungt. Och tänkte att ni som uppgraderat kanske har det gamla liggandes.

Mvh
W Wannabie skrev:
Den jag har är det rund stång på.
Jag förstår att original kanske inte är det bästa. Men för min del just nu så är mitt anhåll så jäkla tungt. Och tänkte att ni som uppgraderat kanske har det gamla liggandes.

Mvh
För att göra Ronnie extra glad så delar jag denna. Tror jag har dessa planer köpta men har aldrig byggt ihop. Är du intresse så kan du få ta över mina ritningar.
 
  • Haha
  • Gilla
Wannabie och 1 till
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
För att göra Ronnie extra glad så delar jag denna. Tror jag har dessa planer köpta men har aldrig byggt ihop. Är du intresse så kan du få ta över mina ritningar.
[media]
Jag tar gärna över dina ritningar om det är ok.

Mvh
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
W Wannabie skrev:
Jag tar gärna över dina ritningar om det är ok.

Mvh
Om du kollar inlägg #61 i denna tråd så finns en bta lösning till anhåll. om du vill sälja ditt anhåll så köper jag gärna det, har en rikt o planhyvel som saknar just det anhållet. Bara hojta till i så fall.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
SamiHus SamiHus skrev:
Om du kollar inlägg #61 i denna tråd så finns en bta lösning till anhåll. om du vill sälja ditt anhåll så köper jag gärna det, har en rikt o planhyvel som saknar just det anhållet. Bara hojta till i så fall.
Ja det anhållet är riktigt snyggt!
Blir kanske ett sånt i förlängningen.
Först ska jag försöka snickra ihop ett eget. Kollar på en del varianter på Youtube som jag eventuellt ska plocka lite godbitar ifrån.
Det kan bli aktuellt att sälja det när ett nytt är på plats.

Mvh
 
SamiHus SamiHus skrev:
Om du kollar inlägg #61 i denna tråd så finns en bta lösning till anhåll. om du vill sälja ditt anhåll så köper jag gärna det, har en rikt o planhyvel som saknar just det anhållet. Bara hojta till i så fall.
W Wannabie skrev:
Ja det anhållet är riktigt snyggt!
Blir kanske ett sånt i förlängningen.
Först ska jag försöka snickra ihop ett eget. Kollar på en del varianter på Youtube som jag eventuellt ska plocka lite godbitar ifrån.
Det kan bli aktuellt att sälja det när ett nytt är på plats.

Mvh
Bara skicka ett meddelande då så kommer vi överens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.