Lime113 Lime113 skrev:
Det är snabbaste lösningen. Men är det mot bord eller klinga du vill justera, vad är det du är missnöjd med?

Som Ulf säger kan du justera vinkelräthet mellan de två gröna baserna. I bilden ser du iaf en skruv som går uppifrån och ner i bakkant. Bäst är att ta reda på vad som är snett och justera det istället för att försöka lösa problemet någon annanstans.
Det är anhållet som är snett i förhållande till bordet. Använde en vinkelhake föra att kontrollera och det var uppenbart.
Det hela uppdagades när jag sågade en skiva och upptäckte att variationen på 2meter var ca 10mm
 
Hur menar du? Du menar att du klyver 2m skiva med anhållen som referens? Om man klyver med med materialet som refererar bordet (skivor) är det om anhåll och klinga är parallella som är intressant. Inte mot bordet.

Om man kapar via justerbordet är det om slädens rörelse är vinkelrätt mot klingan. Om man kapar via ett geringsanhåll om klingan är parallell med spåret i bordet.

Hur blir det om du klyver något mindre, säg 1 m virke som är rikt och plahyvlat samt kontrollmätt innan? Bordet är ju litet så en skiva kan ju bete sig lite som den själv vill.

//Ulf
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
O OverAndOut skrev:
Hur menar du? Du menar att du klyver 2m skiva med anhållen som referens? Om man klyver med med materialet som refererar bordet (skivor) är det om anhåll och klinga är parallella som är intressant. Inte mot bordet.

Om man kapar via justerbordet är det om slädens rörelse är vinkelrätt mot klingan. Om man kapar via ett geringsanhåll om klingan är parallell med spåret i bordet.

Hur blir det om du klyver något mindre, säg 1 m virke som är rikt och plahyvlat samt kontrollmätt innan? Bordet är ju litet så en skiva kan ju bete sig lite som den själv vill.

//Ulf
Jag skulle klyva en passbit som var 240mm bred till smalare remsor. Efter första snittet märkte jag att det diffade 10mm i ändarna på remsan.
Då utgick jag att anhållet och klingan inte är parallella med varandra.
Hämtade då en vinkelhake och höll mot kanten på bordet mot anhållet, då såg jag att den vinkeln inte var 90grader.
Det var när jag spände på spännskruven som anhållet flyttade sig från 90grader
 
Ditt aluminium-anhåll är inte original tror jag. Hur långt bak hade du det när du klöv? Fortfarande intresserad av kortare bit för test. Bordet går väl max 30 cm bakom klingan. Blir ju en lång bit bakom som kan vandra åt vilket håll som helst. Förresten var det konstant avsmalnande så 5mm på mitten?

// Ulf
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
O OverAndOut skrev:
Ditt aluminium-anhåll är inte original tror jag. Hur långt bak hade du det när du klöv? Fortfarande intresserad av kortare bit för test. Bordet går väl max 30 cm bakom klingan. Blir ju en lång bit bakom som kan vandra åt vilket håll som helst. Förresten var det konstant avsmalnande så 5mm på mitten?

// Ulf
Jag ska testa och såga ett kortare ämne, jag återkommer med resultat :)
 
  • Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
Ulf - bilden ovan var nog tagen från min såg.

JF. - precis det Ulf skriver som jag har fiskat efter. Bordet är inte så viktigt men klingan är. Däremot när man vill att spåren i toppen ska vara parallell mot klingan så blir det så att du vill ha alla tre parallella.

Pröva att mät, justera, provsåga. I vissa fall kan något bli snett pga dålig sågteknik. Men om du kan justera och det blir bra så är det ju det viktigaste.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.