27 162 läst · 390 svar
27k läst
390 svar
EI: Dyrare nätavgift under effekttoppar senast 2027
Hej jonaserikJ jonaserik skrev:OK klart att det går att stänga av värmen om man har VP eller EL-panna, det är många i huset, så det blir nog varmt tillsammans med kökets stök. Men är det andemeningen med effektaxa att folk ska stänga av något för att inte hamna över något snitt. Då är det en katastrof med effektaxa och någon har fått något i huvudet om hur bra det är. Samt klubbat det som kommer från EU och nätägarna ser sin chans att få in en del extraslantar Nu dom som bara har VP , ska dom stänga av och frysa då, kom inte med något om det tar tid innan huset kyls ner. Det ska ändå värmas på igen och då kommer en VP att gas max och var tog snittet vägen då. Nu eldar jag med ved och funderar på vad jag bryta ner för förbrukare, har du något förslag som jag kan använda.
När man får effekttariff skall man naturligtvis inte ”stänga av värmen”. Man skall istället se till att man begränsar effekttoppar, (hög effekt under en timme).
Jag har under flera år påpekat att det kan vara olämpligt att byta ut direktelvärme till en luft-luft värmepump (som har stöd av elvärme vid hög kyla) om det (beroende på var man bor) innebär att luft-luft värmepumpens uteffekt (COP) vid hög kyla minskar så mycket, att man i princip då närmar sig (åter är tillbaka på) effektbehovet för uppvärmning med direktel.
Man köper då en lösning som minskar årsenergin men i princip bibehåller effekttopparna.
Några år efter avregleringen (d.v.s. för drygt 20 år sedan) när man bland annat från villaägarföreningen gav råd till villaägare gällande elenergibesparing protesterade jag mot att man inte samtidigt förklarade att man även bör undvika att bibehålla effekttopparna, som är kostsamt för elnätet.
Effekttopparna skapar spänningsfall och effektförluster (under tiden som effekttoppen varar) som innebär att elnäten måste byggas starkare alternativt inte rymmer fler som kan dela på elnätskostnaden.
Dessutom drivs elpriset upp vid hög kyla.
Trots flera samtal i ärendet med villaägarföreningen så var man ointresserad att bredda informationen. Jag valde då (som jag tidigare berättat) som protest att inte ansluta mig till villaägarföreningen trots återkommande inbjudan.
Jag kan tänka mig att man nu möjligen kommer att ge en bredare information om hur man väljer lämplig uppvärmningsform för villor med tanke på långsiktiga låga kostnader. Men det är knappast är billigt att byta typ av uppvärmning flera gånger i en villa.
Om vi inte inför effektavgift som begränsar effekttoppana i elnäten, då kommer rimligen ändå elnätsavgifterna att öka, beroende på att vi då måste genomföra en ytterligare ökad förtida ombyggnad/förstärkning av elnäten.
Redigerat:
En liten förklaring till varför timdebitering inte är värt det om man har effekttariff:
Superförenklat så kan man säga att priset för 1kWh effekttariff är ungefär 150 öre, om vi antar att vi maxar förbrukningen lika högt varje dag. Detta baserar jag på Göteborg Energis pris på 43,75 kr/kWh per månad och 30 dagar i månaden. Jag bortser här ifrån att man har medel på de tre högst belastade timmarna också.
Det innebär att det lönar sig att öka maxeffekten i nätet under en timme om elpriset inklusive moms ligger 150 öre/kWh över andra timmar i nätet. Denna vinst måste man kunna räkna hem under minst 30h i månaden för att det skall gå ihop. Eftersom vi höjer effekten med 1kW under högsta timmen så kan vi dock räkna hem 1 kWh för alla andra timmar då elpriset är lågt. Förutom när priserna var som högst runt årsskiftet 22/23 så är det inte särskilt sannolikt att man lyckas med detta (under tillräckligt många timmar, vi skall ju jämföra de billiga timmar vi vill använda med de billigaste timmarna vi inte vill använda) och därmed så förtar effekttarifferna värdet av timpriserna. Om man inte kan flytta över lasten till de (med timpriser) billigaste timmarna så kan man inte heller räkna hem timpriser. Då är månadspriser (åtminstone för tillfället) en enklare och troligen bättre/billigare lösning.
Så, vad är då slutsatsen? Jo, den är att (smart) utsmetning av lasten över så många timmar som möjligt är det enda som lönar sig när man har effekttariff dygnet runt!
För att man trots detta skall kunna räkna hem timdebitering så måste man ha tillräckligt många dyra timmar som man (trots utsmetning av lasten) kan undvika att ha mycket el på. I mitt hus med både laddhybrid och elbil så har jag tyvärr inte detta. Att bara undvika att använda värme och inte värma varmvatten under några få timmar per dygn räcker ju inte för att kompensera för utsmetningen som man tvingas mot pga effekttariffen, det är inte ens nära.
Om vi under samma natt skall ladda både min och frugans bil (vi antar att vi behöver ladda 50% i den) så pratar vi om ca 27 kWh. Det lägsta en bil kan ladda med är ca 1,3 kW. Vi får försöka räkna ut hur många timmar vi har att ladda också: låt oss anta kl 19-07, det ger 12h. Min bil behöver 10h på 1,3 kW laddning, frugans bil behöver ca 3ggr så mycket med samma effekt, så hon behöver ladda med 3x1,3 kW under ca 10h. Då hamnar vi på 5,2 kW i snitt över 10h, kompenserar vi dessutom för lite spikar i annan konsumtion så klarar vi alltså av det med ca 5 kW extra att beräkna effekttariffen på, dvs ca 220kr/mån extra.
Låt oss nu räkna på om det lönar sig att ladda på jobbet:
- jag betalar där 3 kr/kWh
- hemma betalar jag 76 öre/kWh i elöverföring och skatt
- hemma betalar jag runt 1 kr/kWh (inkl moms) på årsbasis (gissning baserat på nattpriserna)
- effekttariffen bidrar med 1,5 kr/kWh
- Summa hemma: 3,26 kr
Dvs, med effekttariffer är det billigare att ladda på jobbet, åtminstone om elpriset på natten ligger på över 74 öre/kWh med moms.
På stan laddar jag för 3,5 kr/kWh, även där är det billigare på vintern om/när elpriserna drar iväg...
Så, om jag får effekttariffer av Göteborgsmodell, då avskaffar vi timtaxan och kör billaddningen på timer istället. Sedan får vi justera laddeffekten efter månadens tidigare maxeffekt bara. Vi har två timmar som kan hantera den justeringen. Notera dock att vi inte kan minska laddeffekten under 1,3 kW i laddaren (6A är minimum i standarden), så vi får justera laddningen genom att slå av den några minuter under de timmar då effekten riskerar att gå över den tidigare maxeffekten.
Superförenklat så kan man säga att priset för 1kWh effekttariff är ungefär 150 öre, om vi antar att vi maxar förbrukningen lika högt varje dag. Detta baserar jag på Göteborg Energis pris på 43,75 kr/kWh per månad och 30 dagar i månaden. Jag bortser här ifrån att man har medel på de tre högst belastade timmarna också.
Det innebär att det lönar sig att öka maxeffekten i nätet under en timme om elpriset inklusive moms ligger 150 öre/kWh över andra timmar i nätet. Denna vinst måste man kunna räkna hem under minst 30h i månaden för att det skall gå ihop. Eftersom vi höjer effekten med 1kW under högsta timmen så kan vi dock räkna hem 1 kWh för alla andra timmar då elpriset är lågt. Förutom när priserna var som högst runt årsskiftet 22/23 så är det inte särskilt sannolikt att man lyckas med detta (under tillräckligt många timmar, vi skall ju jämföra de billiga timmar vi vill använda med de billigaste timmarna vi inte vill använda) och därmed så förtar effekttarifferna värdet av timpriserna. Om man inte kan flytta över lasten till de (med timpriser) billigaste timmarna så kan man inte heller räkna hem timpriser. Då är månadspriser (åtminstone för tillfället) en enklare och troligen bättre/billigare lösning.
Så, vad är då slutsatsen? Jo, den är att (smart) utsmetning av lasten över så många timmar som möjligt är det enda som lönar sig när man har effekttariff dygnet runt!
För att man trots detta skall kunna räkna hem timdebitering så måste man ha tillräckligt många dyra timmar som man (trots utsmetning av lasten) kan undvika att ha mycket el på. I mitt hus med både laddhybrid och elbil så har jag tyvärr inte detta. Att bara undvika att använda värme och inte värma varmvatten under några få timmar per dygn räcker ju inte för att kompensera för utsmetningen som man tvingas mot pga effekttariffen, det är inte ens nära.
Om vi under samma natt skall ladda både min och frugans bil (vi antar att vi behöver ladda 50% i den) så pratar vi om ca 27 kWh. Det lägsta en bil kan ladda med är ca 1,3 kW. Vi får försöka räkna ut hur många timmar vi har att ladda också: låt oss anta kl 19-07, det ger 12h. Min bil behöver 10h på 1,3 kW laddning, frugans bil behöver ca 3ggr så mycket med samma effekt, så hon behöver ladda med 3x1,3 kW under ca 10h. Då hamnar vi på 5,2 kW i snitt över 10h, kompenserar vi dessutom för lite spikar i annan konsumtion så klarar vi alltså av det med ca 5 kW extra att beräkna effekttariffen på, dvs ca 220kr/mån extra.
Låt oss nu räkna på om det lönar sig att ladda på jobbet:
- jag betalar där 3 kr/kWh
- hemma betalar jag 76 öre/kWh i elöverföring och skatt
- hemma betalar jag runt 1 kr/kWh (inkl moms) på årsbasis (gissning baserat på nattpriserna)
- effekttariffen bidrar med 1,5 kr/kWh
- Summa hemma: 3,26 kr
Dvs, med effekttariffer är det billigare att ladda på jobbet, åtminstone om elpriset på natten ligger på över 74 öre/kWh med moms.
På stan laddar jag för 3,5 kr/kWh, även där är det billigare på vintern om/när elpriserna drar iväg...
Så, om jag får effekttariffer av Göteborgsmodell, då avskaffar vi timtaxan och kör billaddningen på timer istället. Sedan får vi justera laddeffekten efter månadens tidigare maxeffekt bara. Vi har två timmar som kan hantera den justeringen. Notera dock att vi inte kan minska laddeffekten under 1,3 kW i laddaren (6A är minimum i standarden), så vi får justera laddningen genom att slå av den några minuter under de timmar då effekten riskerar att gå över den tidigare maxeffekten.
Sicket dravel:
- https://www.aftonbladet.se/bil/a/Gyl2Ll/elbilsagare-kan-tjana-pengar-genom-v2g
Laddbox företagen fick ut sin reklam gratis...
Kopplingen till denna tråden är att folk även diskuterar detta för att minska effekttarifferna. Men som ni såg på mina exempel ovan så håller inte heller det särskilt bra, 1,50 kr/kWh är inte mycket betalt för det heller...
- https://www.aftonbladet.se/bil/a/Gyl2Ll/elbilsagare-kan-tjana-pengar-genom-v2g
Laddbox företagen fick ut sin reklam gratis...
Kopplingen till denna tråden är att folk även diskuterar detta för att minska effekttarifferna. Men som ni såg på mina exempel ovan så håller inte heller det särskilt bra, 1,50 kr/kWh är inte mycket betalt för det heller...
He he, en sån där "artikel" brukar inte vara gratis inte.pacman42 skrev:
Men du har nog helt rätt i att alla aktörer lär vilja vara med i matchen med olika optimeringslösningar här framöver. Liksom VP-tillverkarna härom året blir det också säkert mer snack än meningsfull funktion.
Problemet är ju bara alla som går på "bluffen". Jag hörde att Tibber nu erbjuder att billaddare skall kunna vara effektstöd åt bägge håll också. Det är inte mycket effekt per bil, bilen är inte inkopplad hela tiden osv. Som jag förstod det kunde man tjäna uppåt 1000kr per år. Det är ju inga pengar alls om man tänker på faktorerna ovan. Det är ju rena rama scam:en det också...C cpalm skrev:
Lelle pajk..Kom inte med dina förtappade pekpinnar när du inte vet vad du svarade på.D Daniel 109 skrev:
Vet du skillnad på energi och effekt? Det gör jag.
Förresten, jobbar du på ett elbolag som så frenetiskt försvarar idiotin och tycker att systemet är så förbannat bra.
Hej,
Under flera år har vi genom energieffektivisering i Sverige sänkt elanvändningen. Det gäller då att vi inte minskar elenergin men bibehåller effekttoppar som kräver kostsamma elnät.
Målet med effektavgiften är att vi skall utjämna flödet i elnäten, detta innebär att elnäten kan utnyttjas bättre, och man behöver inte överdimensionera elnäten för att klara korta höga effekter.
Ett exempel på en problematik är elbilsladdning. Det har tagits upp ett antal gånger till exempel här; ”Nu stoppas laddstationer för elbilar i hela landet – ”Oroväckande” https://www.tn.se/naringsliv/24116/nu-stoppas-laddstationer-for-elbilar-i-hela-landet-orovackande/
” – En snabbladdstation med 10–20 laddpunkter motsvarar en industrianläggning i effektbehov. Det kan vara bra att vara medveten om det. Det påverkar elnätet där man ska ansluta. Om inte effekten finns tillgänglig så måste elnätet förstärkas och det krävs långa ledtider för att åstadkomma det, säger Martin Olin, ansvarig för e-mobilitet på Energiföretagen.”
Artikeln handlar om stora snabbladdningsstationer, men vi bör vara medvetna om att även stora effekttoppar vid villor kan bli kostsamma med effektavgifter.
I en artikel i DN (24-05-04 så kan vi läsa; ”Hemma hos Amanda och Emil får främlingar ladda sin elbil”
https://dn.se/ekonomi/hemma-hos-amanda-och-emil-far-framlingar-ladda-sin-elbil/
En Facebookgrupp för att ladda elbilen hos främmande människor växer så att det knakar. För Emil Eliasson i Nynäshamn är det främst ett sätt att hjälpa andra.”
Senare i artikeln så kan vi läsa; ” Trion tjänar inga pengar i nuläget men utesluter inte att det kan bli aktuellt framåt. Just nu har de fullt upp med att hantera den snabba tillväxten och de frågor som uppstår. Som det där om huruvida den som hyr ut sin laddare behöver skatta på intäkterna eller inte. Svaret är ja, enligt Skatteverkets expert Pia Blank Thörnroos. – Om man har en laddbox och tar betalt för att låta andra ladda bilen så är det i grunden en försäljningsintäkt som ska beskattas som inkomst i inkomstslaget kapital, säger hon. För många rör det sig sannolikt om små belopp, men det innebär att man skulle kunna få ett skattetillägg.
Vi behöver hitta sätt att ladda de elbilar som nu skall ersätta förbränningsmotordrivna bilar framför all på landsbygden. Där är initiativet från Amanda och Emil i artikeln intressant.
Men det kan kosta att bygga ut elnäten om många (förutom de som bor i huset) skall ladda sin elbil vid villorna.
Under flera år har vi genom energieffektivisering i Sverige sänkt elanvändningen. Det gäller då att vi inte minskar elenergin men bibehåller effekttoppar som kräver kostsamma elnät.
Målet med effektavgiften är att vi skall utjämna flödet i elnäten, detta innebär att elnäten kan utnyttjas bättre, och man behöver inte överdimensionera elnäten för att klara korta höga effekter.
Ett exempel på en problematik är elbilsladdning. Det har tagits upp ett antal gånger till exempel här; ”Nu stoppas laddstationer för elbilar i hela landet – ”Oroväckande” https://www.tn.se/naringsliv/24116/nu-stoppas-laddstationer-for-elbilar-i-hela-landet-orovackande/
” – En snabbladdstation med 10–20 laddpunkter motsvarar en industrianläggning i effektbehov. Det kan vara bra att vara medveten om det. Det påverkar elnätet där man ska ansluta. Om inte effekten finns tillgänglig så måste elnätet förstärkas och det krävs långa ledtider för att åstadkomma det, säger Martin Olin, ansvarig för e-mobilitet på Energiföretagen.”
Artikeln handlar om stora snabbladdningsstationer, men vi bör vara medvetna om att även stora effekttoppar vid villor kan bli kostsamma med effektavgifter.
I en artikel i DN (24-05-04 så kan vi läsa; ”Hemma hos Amanda och Emil får främlingar ladda sin elbil”
https://dn.se/ekonomi/hemma-hos-amanda-och-emil-far-framlingar-ladda-sin-elbil/
En Facebookgrupp för att ladda elbilen hos främmande människor växer så att det knakar. För Emil Eliasson i Nynäshamn är det främst ett sätt att hjälpa andra.”
Senare i artikeln så kan vi läsa; ” Trion tjänar inga pengar i nuläget men utesluter inte att det kan bli aktuellt framåt. Just nu har de fullt upp med att hantera den snabba tillväxten och de frågor som uppstår. Som det där om huruvida den som hyr ut sin laddare behöver skatta på intäkterna eller inte. Svaret är ja, enligt Skatteverkets expert Pia Blank Thörnroos. – Om man har en laddbox och tar betalt för att låta andra ladda bilen så är det i grunden en försäljningsintäkt som ska beskattas som inkomst i inkomstslaget kapital, säger hon. För många rör det sig sannolikt om små belopp, men det innebär att man skulle kunna få ett skattetillägg.
Vi behöver hitta sätt att ladda de elbilar som nu skall ersätta förbränningsmotordrivna bilar framför all på landsbygden. Där är initiativet från Amanda och Emil i artikeln intressant.
Men det kan kosta att bygga ut elnäten om många (förutom de som bor i huset) skall ladda sin elbil vid villorna.
Om elbilar var ett så stort problem skulle väl nätbolagen erbjuda ägare av elbilar att ha en smart laddare som ströp laddningen automatiskt vid för hög belastning av deras nät.M Martin Lundmark skrev:” – En snabbladdstation med 10–20 laddpunkter motsvarar en industrianläggning i effektbehov. Det kan vara bra att vara medveten om det. Det påverkar elnätet där man ska ansluta. Om inte effekten finns tillgänglig så måste elnätet förstärkas och det krävs långa ledtider för att åstadkomma det, säger Martin Olin, ansvarig för e-mobilitet på Energiföretagen.”
Det konstiga är att när effektavgiften blir obligatorisk och man tidigare kunde välja vanligt avtal eller effekt... Så blir både kostnad per utnyttjad effekt och överföringsavgiften högre än gamla effektavtalet. Det var enklare att tjäna pengar så än att lösa problemet.
Hej sjoelundS sjoelund skrev:Om elbilar var ett så stort problem skulle väl nätbolagen erbjuda ägare av elbilar att ha en smart laddare som ströp laddningen automatiskt vid för hög belastning av deras nät.
Det konstiga är att när effektavgiften blir obligatorisk och man tidigare kunde välja vanligt avtal eller effekt... Så blir både kostnad per utnyttjad effekt och överföringsavgiften högre än gamla effektavtalet. Det var enklare att tjäna pengar så än att lösa problemet.
Kan du bättre förklara vad du menar när du skriver ” Det konstiga är att när effektavgiften blir obligatorisk och man tidigare kunde välja vanligt avtal eller effekt...”
Elenergin (Antal kWh) köper du från ett företag, -din elleverantör-
Effektavgiften och elöverföringsavgiften hanteras av -elnätsföretaget-
Dessa två företag (din elleverantör och elnätsföretaget) får inte blandas ihop, de agerar var för sig.
Se;”Dina avtal och kostnader" ”https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/
Redigerat:
Jag har inte blandat ihop dem. Överföring (kWh) och effekt (kW) betalar du för från elnätsföretaget och på det betalar du elhandel (kWh).M Martin Lundmark skrev:Hej sjoelund
Kan du bättre förklara vad du menar när du skriver ” Det konstiga är att när effektavgiften blir obligatorisk och man tidigare kunde välja vanligt avtal eller effekt...”
Elenergin (Antal kWh) köper du från ett företag, -din elleverantör-
Effektavgiften och elöverföringsavgiften hanteras av -elnätsföretaget-
Dessa två företag (din elleverantör och elnätsföretaget) får inte blandas ihop, de agerar var för sig.
Se;”Dina avtal och kostnader" ”[länk]
Mitt elnätsföretag hade effektabonnemang som alternativ innan det blev obligatoriskt, med en lägre överföringsavgift mot att man betalade för abonnerad effekt. När de tog bort det vanliga avtalet (utan effektavgift) så blev kostnaden för effekt samma som det gamla effektavtalet men kostnaden för överföring blev nästan lika stor som i den gamla vanliga avtalet.
Hej sjoelundS sjoelund skrev:Jag har inte blandat ihop dem. Överföring (kWh) och effekt (kW) betalar du för från elnätsföretaget och på det betalar du elhandel (kWh).
Mitt elnätsföretag hade effektabonnemang som alternativ innan det blev obligatoriskt, med en lägre överföringsavgift mot att man betalade för abonnerad effekt. När de tog bort det vanliga avtalet (utan effektavgift) så blev kostnaden för effekt samma som det gamla effektavtalet men kostnaden för överföring blev nästan lika stor som i den gamla vanliga avtalet.
Ursäkta, om jag missförstod vad du menade med ” ” Det konstiga är att när effektavgiften blir obligatorisk och man tidigare kunde välja vanligt avtal eller effekt...”
Varje elnätsbolag har ansvar att debitera sina kunder så det täcker kostnaden för elnätet. Om kundernas elanvändning förändras så måste elnätsbolag anpassa sitt elnät till detta och anpassa sin debitering till de nya omständigheterna.
Du får nog fråga det egna elnätsbolaget, om motivet till förändringen just för dig.
Du skrev ” Det var enklare att tjäna pengar så än att lösa problemet”
Men hur, menar du att de skulle ”lösa problemet”?
Du skrev även tidigare; ”skulle väl nätbolagen erbjuda ägare av elbilar att ha en smart laddare”.
Elnätsföretag säljer inte utrustning (t.ex elbilsladdare) till sina anslutna elanvändare. Det gör andra företag.
”Elnätsföretag äger, driver och utvecklar region- och lokalnäten och transporterar el från produktionsstället till kunden. Kunderna är anslutna till elnätet där de bor.”
https://www.ellevio.se/om-ellevio/det-har-gor-vi/elen-framtiden/sa-funkar-elmarknaden/’
Jag har (ännu) inte elbil men har genom bergvärmepump utan elspets minskat både årsenergibehovet, timeffekttopparna och abonnemangesäkringarna till huset.
Har fortfarande säkringar (16 A och ingen effektavgift) i abonnemanget.
Så småningom så får jag effektavgift. Skaffar jag då en elbil då blir det intressant hur jag skall hantera laddning på lämpligaste sätt. Hur jag skall anpassa mig.
Villkoren ”förändras” rimligen när jag ändrar beteende.
På samma sätt så känner mitt elnätsbolag av när vi elnätskunder förändrar vårt beteende och måste anpassa sig.
Anpassa elnätet och avgifterna.
Redigerat:
Men de styr priset. De skulle enkelt kunna publicera det likt Nordpool och få de som laddar elbilar att ladda vid tidpunkter då det är gynnsamt för nätet.M Martin Lundmark skrev:
Som det är nu kommer alla med elbil att byta från timpris till månadspris och ladda med så låg effekt som möjligt. (Förmodligen 10-15 minuter per timme med hög effekt då bilen vägrar ladda vid för låg effekt; så det blir dåligt för alla inblandade)
Det är olika effekttariffer beroende på elnät. Många har fri effekt på nätter och helger. Det beror på vart just ditt elnät har flaskhalsarna.S sjoelund skrev:Men de styr priset. De skulle enkelt kunna publicera det likt Nordpool och få de som laddar elbilar att ladda vid tidpunkter då det är gynnsamt för nätet.
Som det är nu kommer alla med elbil att byta från timpris till månadspris och ladda med så låg effekt som möjligt. (Förmodligen 10-15 minuter per timme med hög effekt då bilen vägrar ladda vid för låg effekt; så det blir dåligt för alla inblandade)
Mitt bytte till samma alla dagar alla tider. (Eller olika tariff dag/natt, men oavsett hur man räknar på det blir det alternativet dyrare om man nu inte lagar all mat på natten)pacman42 skrev: