C
L largab skrev:
Om allt ska "räknas hem" så blir det inte mycket roligt kvar.
Nä, så kan man väl för all del resonera, ni får ursäkta en som inte är insatt i "batterisporten".

Svårt att se tillfredsställesen i att betala för att bara låta ström flöda in och ut ur ett batteri på olika sätt så jag fick för mig att det ingick att även fördjupa sig i den ekonomiska aspekten. Oavsett om kalkylen går ihop i dagsläget eller inte.
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, så kan man väl för all del resonera, ni får ursäkta en som inte är insatt i "batterisporten".

Svårt att se tillfredsställesen i att betala för att bara låta ström flöda in och ut ur ett batteri på olika sätt så jag fick för mig att det ingick att även fördjupa sig i den ekonomiska aspekten. Oavsett om kalkylen går ihop i dagsläget eller inte.
Den förlorade energin blir ju värme, så helt bortkastat är det inte. Men kostnaden per laddcykel kan man bara spara in ett fåtal dagar per år, så ekonomi finns det inte i det.
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den förlorade energin blir ju värme, så helt bortkastat är det inte. Men kostnaden per laddcykel kan man bara spara in ett fåtal dagar per år, så ekonomi finns det inte i det.
Ren gambling. Svårt att veta hur många cykler batterier klarar. BYD estimerar 6000 cykler, men vad det innebär om 10 år är sökt (blev det 3000 eller 12000 cykler?!). Kommande effekttariffer slår nog också på något sätt intjänandetiden, eller minskar förlusten. Ser det som ett kul regler-/optimerings- projekt.
Håller med att det med största sannolikhet ej är ekonomiskt lönsamt. Med borttagen 60-öring samt nätavgifter för export så skulle kalkylen se annorlunda ut.
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
C
L largab skrev:
Kommande effekttariffer slår nog också på något sätt intjänandetiden, eller minskar förlusten.
Ja, tråden handlar ju om effekttarifferna, så låt oss fokusera på den aspekten ("kapa topparna"). Det är ju mycket riktigt inte alls trivialt att räkna på detta pga tariffens komplexitet.

Här t.ex. (Mälarenergi) gäller f.n. att effektavgiften sätts utifrån snittet av de tre timmar under månaden med högst snitteffektuttag, och på detta får du betala 37,50 kr/kW på sommarhalvåret då lågpristariff gäller dygnet runt, annars högpristariff 70 kr/kW dagtid.
 
M Martin Lundmark skrev:
Guzzen1
Jag tillhörde de som inte jublade när elmarknaden avreglerades 1996. Men det var inte lätt att göra sin röst hörd när i stort sett alla som uttalade sig och t.ex. skrev insändare, var lyriska över att äntligen så fick man fritt välja sin elleverantör. Senare innebar avregleringen att många kunde sätta upp solceller på villataket och bli egen elleverantör.

Om man bor där Vattenfall eller ett kommunalt bolag äger elnäten då innebär det att den som äger elnätet även beskattar personen. De som är anslutna till dessa elnät delar då på elnätskostnaden och ett eventuellt överskott från elnäten hamnar i samma kassa som skattepengarna. I ett sådant fall borde man inte vara överdrivet irriterad över elnätskostnaden.

Det är dock ett bekymmer att många kommunala bolag har sålt sina elnät till privata bolag vars vinster oftast hamnar annanstans där man bor. Detta gäller t.ex. de som är anslutna till Ellevio:s elnät (nästan en miljon kunder, varav cirka 86 procent är hushåll.) som ägs av pensionsförvaltarna OMERS Infrastructure, Tredje AP-fonden, Folksam och AMF.

Efter avregleringen har jag (undvikit att jubla) och sedan satsat på att ”ta skeden i vacker hand” och anpassat mig till det som skedde med målet att långsiktigt hålla nere mina elnätskostnader.

Jag kom i det arbetet i kollisionskurs med villaägarföreningen (där jag som villaägare fortfarande inte är medlem) eftersom jag förstod att de prioriterade att ge råd som värvade medlemmar och som gav en snabb återbetalning, men satsade inte på råd som syftade på långsiktig besparing för villaägaren.
Håller med dig. Jo många sjöng i dur om avregleringen. Det de flesta missade var som du säger att de flesta är knutna till en nätägare. Den kan man inte välja hur som helst och det är där den största kostnaden för elen ligger. Nätbolaget har ju lyxen att kunna håva in samma pris/kwh oavsett elens pris.
Avregleringen har iaf inte gynnat kunden i någon större utsträckning anser jag.
Jag gör som du, försöker anpassa mitt värmesystem så att jag kan använda flera källor.
Jag satte upp solpaneler som ger en hel del, men jag vill ha en lagring också, men det är för dyrt i dagsläget. Jag är inte så noga med att sälja elen utan försöker bli så självförsörjande som möjligt.
Det är den största förtjänsten anser jag. För varje kilowatt jag slipper köpa så slipper jag betala nätavgift och totalt ger det mer än skatteavdraget.
Jag har solfångare som idag värmer min pool, men jag tänkte hysta in en vvb så ja kan värma varmvatten med den från maj-september när den ger bra med energi.
Nästa steg blir att sätta in en llvp och värma kåken med den ner till strax under nollan och köra pellets den kallare tiden.

Dessvärre kommer nog framtiden att bli ännu bistrare för oss vanliga elanvändare med ytterligare pålagor och klimatnojeri.

Kul att läsa dina åsikter.
 
M Martin Lundmark skrev:
Guzzen1
Jag tillhörde de som inte jublade när elmarknaden avreglerades 1996. Men det var inte lätt att göra sin röst hörd när i stort sett alla som uttalade sig och t.ex. skrev insändare, var lyriska över att äntligen så fick man fritt välja sin elleverantör. Senare innebar avregleringen att många kunde sätta upp solceller på villataket och bli egen elleverantör.

Om man bor där Vattenfall eller ett kommunalt bolag äger elnäten då innebär det att den som äger elnätet även beskattar personen. De som är anslutna till dessa elnät delar då på elnätskostnaden och ett eventuellt överskott från elnäten hamnar i samma kassa som skattepengarna. I ett sådant fall borde man inte vara överdrivet irriterad över elnätskostnaden.

Det är dock ett bekymmer att många kommunala bolag har sålt sina elnät till privata bolag vars vinster oftast hamnar annanstans där man bor. Detta gäller t.ex. de som är anslutna till Ellevio:s elnät (nästan en miljon kunder, varav cirka 86 procent är hushåll.) som ägs av pensionsförvaltarna OMERS Infrastructure, Tredje AP-fonden, Folksam och AMF.

Efter avregleringen har jag (undvikit att jubla) och sedan satsat på att ”ta skeden i vacker hand” och anpassat mig till det som skedde med målet att långsiktigt hålla nere mina elnätskostnader.

Jag kom i det arbetet i kollisionskurs med villaägarföreningen (där jag som villaägare fortfarande inte är medlem) eftersom jag förstod att de prioriterade att ge råd som värvade medlemmar och som gav en snabb återbetalning, men satsade inte på råd som syftade på långsiktig besparing för villaägaren.
Villaägarföreningen har jag inget förhållande till öht. Jag tycker att det är lite som en fackförening. Man gör det som är lättast och ger bäst och snabbast bra gensvar från medlemmarna.
Som fd boende i ett av Stockholmstraktens välbärgade områden så kan jag hålla med om din utsaga om långsiktighet. Där är det avkastning på boendet som gäller i första hand. Det som är prio är nya kök och därefter badrum. Många har väl iofs fjärrvärme men någon långsiktighet att minska sin energiåtgång upplevde inte jag bland dom jag kände. Möjligen satte man in värmepump, oftast bergvärme och nöjde sig med det.
Även om man är stadd vid kassa så borde långsiktighet och strävan att använda så lite energi som möjligt vara eftersträvansvärt.
Det är möjligt att elpriserna för 2 år sedan fick en del att vakna.
 
Jag tittade på vad som ska komma här i Linköping i höst. Tekniska Verken kommer erbjuda 2st olika prislistor. Kostnad /månad eller /kWh. Sommar: april-okt, Vinter: nov-mars.

STANDARD prislista: (för svensson)
Kalkyleffekten beräknas på medel av de 5 högsta förbrukningstimmarna under månaden (kWh/h = kW).
Sommartid: 31:-/kW , vintertid 62:-/kW
Överföringsavg 16.1öre/kWh

ALTERNATIV prislista: (för de intresserade med järnkoll)
Natteffekt = den högsta förbrukningstimmen mellan 23-06 under månaden (kWh/h = kW).
Sommartid: 10:-/kW Vintertid: 15:-/kW
Dageffekt = den högsta förbrukningstimmen mellan 06-23 under månaden (kWh/h = kW).
Sommartid: 31:-/kW Vintertid: 62:-/kW

Fast abonnentavgift (20A) 240:- (är så idag, vet ej om det gäller sedan. Katrineholm har 390 tror jag)

Jag har solpaneler och batteri. Det blir en utmaning att fixa styrning för att optimera inkomsten/utgiften.

Med lite räkneövning så har jag kommit fram till följande för att INTE ÖKA nät och överföringavgifterna:

Standard: Kalkyleffekt får vara max 2 kW !!!
Alternativ Sommar Natteffekt 4 kW
Alternativ Sommar Dageffekt 1 kW
Alternativ Vinter Natteffekt 6 kW
Alternativ Vinter Dageffekt 1 kW

På sommarhalvåret så kommer det nog vara relativt enkelt mha mycket solenergi.
Vinterhalvåret blir knepigare med väldigt lite sol. Batteri som laddas på natten får kanske vänta på att användas då det behövs 18-19 i köket.
Ett endaste felsteg på dagtid (06-23) ger direkt 500:- mer i avgift den månaden.

Eller också så skiter man i allt och sväljer ökade kostnader som vanligt.
 
  • Ledsen
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Ett endaste felsteg på dagtid (06-23) ger direkt 500:- mer i avgift den månaden.
Kanske blir att ladda bilen på jobbet under vintern. Går ju ändå bara åt 120 kWh/månad så att betala 4 kr/kWh blir billigare än att ta 7 kW * 62 kr och få ett billigare pris på typ 1:50 inkl alla avgifter...

Eller, eftersom rambeloppet inte får öka för tekniska verken skriver man en insändare där man uppmanar alla abonnenter att maxa säkringen 3 timmar per månad och då skickar man EI på dem för de tog ut för mycket betalt...
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Kanske blir att ladda bilen på jobbet under vintern. Går ju ändå bara åt 120 kWh/månad så att betala 4 kr/kWh blir billigare än att ta 7 kW * 62 kr och få ett billigare pris på typ 1:50 inkl alla avgifter...

Eller, eftersom rambeloppet inte får öka för tekniska verken skriver man en insändare där man uppmanar alla abonnenter att maxa säkringen 3 timmar per månad och då skickar man EI på dem för de tog ut för mycket betalt...
Jo, det blir lite konstigt. Kommer aldrig stödladda vår hybridbil på dagen. Det blir bensindrift istället!
 
C
Ja, det återstår att se hur lätt det blir att hålla intäktsramarna när effektavgiftskurvan är så brant.
3 riktigt kalla timmar på en månad drar ju intäkterna iväg som en raket.
 
C cpalm skrev:
Ja, det återstår att se hur lätt det blir att hålla intäktsramarna när effektavgiftskurvan är så brant.
3 riktigt kalla timmar på en månad drar ju intäkterna iväg som en raket.
Ja, om jag fortsätter som tidigare kommer min avgift öka med 50%... Om jag anstränger mig och inte laddar bilen så kommer den bara öka med 20%.
 
  • Ledsen
pacman42
  • Laddar…
Ett typiskt dygn med elbilsladdning hos mig för tillfället:
Diagram över energiförbrukning och effektanvändning vid laddning av elbil och laddhybrid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ett dygn med enbart laddhybriden på laddning:
Energi- och effektförbrukningsdiagram för elbilsladdning över ett dygn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smetar jag ut elbilen över tid med samma laddeffekt som laddhybriden så hamnar vi på maxeffekten från den undre kurvan, men då hinner jag inte ladda bägge bilarna över natten. Då måste nog elbilen toppladdas varannan natt.

Låt mig då räkna på vad elnätet skulle kosta med Göteborg Energis prismodell:
- fast avgift 156,25 kr/mån
- max effekt 5,8 kWh, låt oss anta att det är medel för de tre topplasterna, det ger med en kostnad på 43,75 kr/kWh under höglasttimmarna: 253,75kr
- total "fast kostnad" på 410kr/mån --> 4920kr/år

Idag betalar jag till mitt energibolag 4538/år så för mig skulle detta ge en höjning.

Om vi istället antar att jag laddar så snabbt jag kan, dvs 11,7kWh under en timme, då skulle årsavgiften bli: 8017 kr/år, dvs mer än 3000 kr/år mer.

Dessa pengar går inte att tjäna in på timdebitering, så om man får effekttariff enligt Göteborgs modell så är det bäst att ha månadspris på elen och ladda hela tiden, men med låg effekt. Man får istället styra laddeffekten utifrån hur nära maximal effekt under en timme man är. Lämna lite marginal (låt oss säga 10%) och ladda sedan med den ström som når maximalt utnyttjad effekt (-10%) tidigare under månaden (medel av de tre högsta timmarna). Strömmen kan sedan justeras runt var femte minut för att kompensera för andra förbrukare. Under de fem sista minuterna av timmen så behöver man inte bry sig om 10% marginal längre.

Edit: Jag kollade hur mycket jag tjänade på timtaxa under 2023 och då var det totalt 3100 kr jag tjänade på den, men hälften tjänade jag under de tre första månaderna. I december bara en dryg hundralapp då Putin-priserna då till största delen försvunnit.
 
Redigerat:
L largab skrev:
Jag är av samma åsikt. Om allt ska "räknas hem" så blir det inte mycket roligt kvar.
För mig blev det paneler + 10kWh batteri, total utgift 210k. Svårt att räkna hem.
Tror dock det är en mycket bättre affär än att köpa en ny bil eller renovera kök för 250k.
Håller med. Jag köpte mina paneler för att i första hand slippa elinköp. Jag ser en större vinst på sikt att slippa betala till elbolag och nätägare än skattelättnaden. Jag har inget batteri i dagsläget, men det blir nog ett vad det lider.
Ska man räkna hem allt så får man snabbt problem då det mesta man köper idag blir en minuspost.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
L largab skrev:
Jag tittade på vad som ska komma här i Linköping i höst. Tekniska Verken kommer erbjuda 2st olika prislistor. Kostnad /månad eller /kWh. Sommar: april-okt, Vinter: nov-mars.

STANDARD prislista: (för svensson)
Kalkyleffekten beräknas på medel av de 5 högsta förbrukningstimmarna under månaden (kWh/h = kW).
Sommartid: 31:-/kW , vintertid 62:-/kW
Överföringsavg 16.1öre/kWh

ALTERNATIV prislista: (för de intresserade med järnkoll)
Natteffekt = den högsta förbrukningstimmen mellan 23-06 under månaden (kWh/h = kW).
Sommartid: 10:-/kW Vintertid: 15:-/kW
Dageffekt = den högsta förbrukningstimmen mellan 06-23 under månaden (kWh/h = kW).
Sommartid: 31:-/kW Vintertid: 62:-/kW

Fast abonnentavgift (20A) 240:- (är så idag, vet ej om det gäller sedan. Katrineholm har 390 tror jag)

Jag har solpaneler och batteri. Det blir en utmaning att fixa styrning för att optimera inkomsten/utgiften.

Med lite räkneövning så har jag kommit fram till följande för att INTE ÖKA nät och överföringavgifterna:

Standard: Kalkyleffekt får vara max 2 kW !!!
Alternativ Sommar Natteffekt 4 kW
Alternativ Sommar Dageffekt 1 kW
Alternativ Vinter Natteffekt 6 kW
Alternativ Vinter Dageffekt 1 kW

På sommarhalvåret så kommer det nog vara relativt enkelt mha mycket solenergi.
Vinterhalvåret blir knepigare med väldigt lite sol. Batteri som laddas på natten får kanske vänta på att användas då det behövs 18-19 i köket.
Ett endaste felsteg på dagtid (06-23) ger direkt 500:- mer i avgift den månaden.

Eller också så skiter man i allt och sväljer ökade kostnader som vanligt.
Kan bara konstatera att de avgifterna är konstruerade så att det ska vara svårt att slippa undan. En ren kassako för nätägaren.
De effekter du visar som en aktiv förbrukare kan ha för att slippa dyrare el är en trampmina. Som du säger, minsta felsteg och vips 500 spänn dyrare t ex.
Det blir klart kostsammare att ladda elbilen, för dom som har.
Dessutom ska man ha klart för sig att dessa avgifter kommer att ändras rejält om allt framöver ska gå på el.
 
Det med effekttariff. Ett riktigt förvirrande fenomen. Finner det märkligt att varje nätägare kör sitt eget race i hur den ska tas ut. En del har ingen avgift på vissa tider eller helger, andra skiter i det och pressar på uttaget 24/7 oavsett röda dagar eller helger. Nu vet jag inte hur skriften är på det med effekttariff från EU eller vår stat. Men ska inte effektariffen vara lika i hela landet. Om man går in och tittar på dom olika nätägarna så är det milsvidd skillnad på tider och kronor mellan dom. Sen tillkommer det kostnad för kW med skatt/moms. För att inte tala om momsen som säkerligen inte är med i effekten utan kommer ovanpå, som grädden på moset
Går det att göra ett EL-uppror för lika effektaxa i hela landet, som det bör/ska vara och inte något som är godtyckligt för varje nätägare. Där är något som någon missat.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.