Jo, ja såg också att betongen var ganska mörk men jag visste inte att det hade med K-värdet att göra. Men nu vet jag det. d^_^b

De hade en skottkärra nedanför huset men enades om att det var bättre att springa i skytteltrafik med betongen istället. Jag tog idag bort cellplast som jag klämt mellan H-balkens överkant och balkongens undersida (som vilade på balken genom utspridda distanser) för att se om de lyckats få ner betongen uppifrån, förbi HDF-änden och in på balken. Det hade de, och det var nog tack vara polackvibbran :D

Så nu är den balkongen också undergjuten (på torsdag ska den ju ta rejält med last när övervåningen monteras).
 
Snyggt bygge. Ska bli kul att jämföra slutnotan VS trähus...

//AA
 
Tyresö
AnnaJohanna skrev:
Jo, ja såg också att betongen var ganska mörk men jag visste inte att det hade med K-värdet att göra. Men nu vet jag det. d^_^b
QUOTE]


Det är jag som är lite bransch-skadad - jag ser ju betong varje dag och jag har genom åren lärt mej se nyansskillnader på olika K-värden på betong. Högre K-värde = högre cementhalt, och det innebär högre tryckhållfasthet när betongen härdat.

Det är samma sak med dom olika betong-koncistenserna (sättmått) - man får ett riktigt tränat öga för sånt när man ser det varje dag.

Givetvis måste man vara intresserad av det för att man ska lära sej det - det är det som bevisar att jag är lite bransch-skadad. Det är bara när jag kommenterar betongen vid betong-gjutningar på Discovery, som min fru säger ifrån.......
 
saiter skrev:
Snyggt bygge. Ska bli kul att jämföra slutnotan VS trähus...

//AA
Tack! Jag lovar redovisa tids nog.

Idag har vår snickare börjat förbereda för innertaket på entréplanet (plan 2 och loftvåningen har ju inte ens levererats, men kommer på torsdag) :rolleyes: Vi kör med Nivells system som innebär att varje regel kan justeras individuellt med ett antal justerhylsor (de vita plasthylsorna på bilden). Dessa är i sin tur fastsatta i betongbjälklaget med en gummiupphängd så kallad ljudskruv, vilket sägs reducera ljud extra bra. Med fyra barn i åldrarna 4-12 år på övervåningen hoppas vi vuxna kunna leva relativt ostört på entréplanet. ;)
 
  • Nivell.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyresö
AnnaJohanna skrev:
Tack! Jag lovar redovisa tids nog.

Idag har vår snickare börjat förbereda för innertaket på entréplanet (plan 2 och loftvåningen har ju inte ens levererats, men kommer på torsdag) :rolleyes: Vi kör med Nivells system som innebär att varje regel kan justeras individuellt med ett antal justerhylsor (de vita plasthylsorna på bilden). Dessa är i sin tur fastsatta i betongbjälklaget med en gummiupphängd så kallad ljudskruv, vilket sägs reducera ljud extra bra. Med fyra barn i åldrarna 4-12 år på övervåningen hoppas vi vuxna kunna leva relativt ostört på entréplanet. ;)

Ni har ju verkligen tänkt till - lite dyrare lösning, men det kommer ni verkligen värdesätta när ni flyttat in.

Hur bor ni under byggtiden?
 
Tyresö skrev:
Ni har ju verkligen tänkt till - lite dyrare lösning, men det kommer ni verkligen värdesätta när ni flyttat in.

Hur bor ni under byggtiden?
Vi hyr en 3,5:a av markägaren som vi köpte tomten av, ca 400 meter från byggplatsen. I maj förra året sålde vi vårt gamla stenhus som ligger vid samma havsvik men som blev för litet redan när det tredje barnet kom.
 
Idag fixade snickarna en tillfällig trappa till övervåningen, eftersom denna levereras och monteras på torsdag. De justerade även in Nivell-reglarna i taket med laser och av fotot att döma lyckades de väldigt bra. :wow:

Nu väntar vi på pocketkarmar till tre skjutdörrar, för att kunna börja regla upp väggarna.
 
  • IMG_0886.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0888.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag kom personal från betonghustillverkaren och mätte in hur stora höjdskillnader det är där plan 2:s väggar ska placeras i morgon. Det skilde inte mycket på höjderna runt om men det blev några millimeter ståldistanser som placerades ut. Samtidigt placerades stämp ut för att arbetet ska gå snabbt och smidigt. Det är 6 st väggar på plan två + 2 st gavelspetsar som ska monteras i morgon. Det beräknade arbetstempot är ca en monterad vägg per halvtimme. Redan idag kom takstolarna och snickarna är beredda att jobba lite övertid medan de lyfts på plats och förankras direkt efter att väggarna är på plats. Känns som det är lika bra att få dem på plats samma dag när kranbilsföraren ändå är där.

I morgon kväll lägger jag upp många bilder på montaget. :)
 
  • Takstolar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyresö
Imonerande att logistiken är lika exakt "på minuten" som prefab-byggena i Stockholm - där varje minut i byggtid räknas (byggtempot i Stockholm är viktigare än kostnaden).

Det är även riktigt imponerande att det bara skiljer några mm - snacka om extremt noggranna byggare. Skulle du följa med mej en vecka på storbyggena här i Stockholm så skulle du få bättre förståelse hur noggranna dina byggare är.
 
En halvtimme före beräknad sluttid var sista väggen - en gavelspets - på överplanet monterad. Därefter monterades takstolarna på mindre än en timme. Tack vara de färdiga "jacken" i betongytterväggarnas överkant gick monteringen väldigt smidigt. Takstolarnas nedre del vilar på betonginnerväggarnas överkant, som är 80 cm lägre än ytterväggens överkant. Vi behövde därför inte säkra stolarna idag.

Extra glad blev jag när det visade sig att markägaren - som visste att övervåningen skulle komma idag - varit och sandat den isiga vägen fram till huset tidigt på morgonen, trots att jag inte bett om det och trots att det egentligen är kommunen som är väghållaren. Det kallar jag service. d^_^b
 
  • Gavelspets.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägglyft 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spett.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nicketakstol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0923.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0905.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0897.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
spännande, ser riktigt bra ut :)

går den yttre resp inre betongskivan olika långt upp på långsidorna av huset?, ser så ut, antar att det är för att undvika köldbryggor(?), men det ser inte ut som det på gavlarna, är det någon annan lösning där?
 
Bilden med halva kranen och hela huset var kanon. Nu ser man hur bra det blir. Tummar...

//AA
 
rickardg skrev:
spännande, ser riktigt bra ut :)

går den yttre resp inre betongskivan olika långt upp på långsidorna av huset?, ser så ut, antar att det är för att undvika köldbryggor(?), men det ser inte ut som det på gavlarna, är det någon annan lösning där?
Gavlarna är precis som väggarna på entréplanet prefabricerat isolerade med 170 mm cellplast i mitten. Att övervåningens betoninnerväggsdel är 800 mm lägre än betongytterväggen är för att takstolarna ska få ett naturligt och rejält stöd. Där blir det en kattvind som bryter köldbryggan på traditionellt sätt med mineralull.
 
saiter skrev:
Bilden med halva kranen och hela huset var kanon. Nu ser man hur bra det blir. Tummar...

//AA
Ännu så länge ser det lite grand ut som en kyrkoruin :x Det blir dock betydligt snyggare proportioner och färger när groventrén och dubbelgaraget som denna leder till - och som också är i betong - är på plats, respektive när alla fönster och taket är på plats och huset är vitmålat med silikatfärg någon gång i april. Och de rostfria räckena med tillhörande härdade glaspartier - specialtillverkat hyffsat billigt i Polen - på balkongerna kommer också att göra sitt till för helheten.
 
Redigerat:
Igår kom första innerväggen på plats, och det var den mellan WC och vardagsrum på entréplanet. Ventilationskillen ville ha den på plats när han i dess överkant drar ut tre tilluftsrör genom den, från WC:ns något mer nerreglade tak till vardagsrummets högre (där inga ventilationsrör ska gå just för att kunna ha det högre - ca 280 i takhöjd). Snickaren och ventkillen var överens om att det var lättare att få snygga och mer exakta hål genom att montera OSB:n och gipset först och dra rören sedan, istället för tvärt om.

Snart dags för taklagsfest. Jag skulle vilja vänta tills huset är vädersäkrat med fönster och råspont på taket men är dålig på etiketten här. När brukar man ha taklagsfest? Är det risk att de hänger upp en docka om jag väntar ett par veckor?
 
  • IMG_0926.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0925.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.