Sotarsetet på jula för 179 är ypperligt sträv för att riva rent i kanalen inför en gjutning. Men att tro att den medföljande järnkulan ska kunna dra ner sotarviskan med g-kraften är befängt. Knacka till öglan oval på viskan och tryck in den i en 32mm pmslang och sätt en m6 skruv p tvären som låsning. Nu kan du skura kanalen rejält upp o ner. Repet o kulan kan du sälja till ligister i Husby.
Jag klippte mina borst något för att bli mer fyrkantig för att passa min kanal och då rev den bättre.
Jag tror att CO viskan är väldigt mjuk som de ska vara vid normal sotning men inget vidare för storstädning.
 
Håller med. Jag klippte också viskan så att den passade bättre. Den är väl tilltagen i storlek för att passa även större kanaler.
 
Bra jobbat Zingo.
Ett tips som jag tror stämmer. En kanal kan vara nästa omöjlig att rengöra inför en glidgjutning om det finns mycket seg tjärbildning som gör att skiten inte släpper. Jag har hört att färsk seg tjära torkar om man eldar en rätt en tid så att den blir spröd och trillar loss lättare. Även inför ordinarie sotningar funkar detta. Jag har vid vissa sotningar fått loss otroligt mycket svarta kocks el tjärliknande bitar vilket jag är övertyggad om beror på hur jag eldat och vilken ved jag använt tiden före sotningen.
Tips: Om ni kan elda i kanalen som ska rensas tycker jag ni eldar en tid torr ved som "inte" ger tjära likt (ask, bok, lönn) tror jag ???. Sur elda inte. Tjärrensare har jag själv inte provat ordentligt.
 
Hej!

Mycket inspirerande tråd! Vi har bestämt oss för att dra igång en glidgjutning efter Zingo-metoden.
Det jag undrar över är om ni som glidgjutit för många år sedan har något att tillägga om val av bruk.
Hur har till exempel c-bruket stått sig med tiden?

Tacksam för snabbt svar, står i startgroparna för att åka till bygghandeln och införskaffa allt nödvändigt.

Kristoffer
 
Kreacon skrev:
Hej!

Mycket inspirerande tråd! Vi har bestämt oss för att dra igång en glidgjutning efter Zingo-metoden.
Det jag undrar över är om ni som glidgjutit för många år sedan har något att tillägga om val av bruk.
Hur har till exempel c-bruket stått sig med tiden?

Tacksam för snabbt svar, står i startgroparna för att åka till bygghandeln och införskaffa allt nödvändigt.

Kristoffer
I 15år har mitt cbruk nu suttit. Idag skulle jag nog tillsätta extra cement så att den lättflytande bruket kan penetrera och fästa än bättre. Glöm inte blöta kanalen flera gånger före och efter gjutning.
 
Det står sig. Mina kanaler ser ut som de gjorde efter glidgjutningen.
Jag har i och för sig bara myseldat, men ändå ganska hårt vissa perioder.
 
Fungerar julas sotningsset även till helstenskanalet typ 12x25cm?
 
Jag tittade i onsdags på Julas borste vilket bara var 200mm i diameter och därmed inte river hela din kanal.
Köp 2 st som du bultar ihop över o under med plattjärn el gängstång mutter/bricka och frissera borsten så att du får tex 15x28. Glöm inte att ha ett rep neråt, så att du kan dra tillbaka den om den fastnar halvvägs.
Effektivt att var 2 som drar uppåt o sen neråt. Använd dammsugare nere om kompisen nere ska överleva.
 
  • Gilla
Cowgirl79
  • Laddar…
Jag fick tack vare en kollega som visade mig den här tråden min glidgjutnig godkänd för ett år sedan. (med beröm) Enligt sotaren hade ingen av mina sex pipor på skorstenen troligtvis använts till eldning innan men han skrev att pipan som jag valde för kaminen hade tjänat som vedeldat torkskåp typ..... Jag använde c-bruk från byggmax och byggde en vinsch och en(fyra) för stora kuddar av skumgummi och tyg som fastnade flera gånger i den oraka skorstenen. Jag byggde nog kuddarna för stora bara; om skorstenen är 150mm så räcker det med en kudde på 130mm. Jag har ett par kanaler kvar att renovera och iden med luftkudde känns som nåt som är absolut värt att prova.
 
Hej! Har läst hela tråden, puh! :D
En kanske dum fråga: Ni som drar med hemmagjord kudde, drar ni tillbaka kudden i kanalen efter dragning eller lyfter ni upp kudden o springer ner o fäster om den i hålet? Känns som bruket borde åka med ner delvis om man drar kudden tillbaka direkt efter dragning med bruk....
 
Det kan väl vara svårt att få plats med vinchen där nere, även om det vore mumma för att pressa in bruket i fogarna genom att göra en extra dragning neråt. Du kan ju utveckla den metoden och berätta för oss sen.
 
Ja, då har man jobbat lite i helgen som var, här kommer en före och en efter bild. samt en bild på vinschen jag använde :)

DSCN7237.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCN7275.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCN7215.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
perantoniohansson skrev:
Det kan väl vara svårt att få plats med vinchen där nere, även om det vore mumma för att pressa in bruket i fogarna genom att göra en extra dragning neråt. Du kan ju utveckla den metoden och berätta för oss sen.
Menar inte att ha vinschen nere. Min fråga är om man ska ta upp kudden upptill på skorstenen efter dragning med bruk eller dra kudden med rep fäst undertill ner i kanalen?
 
johan5588 skrev:
Menar inte att ha vinschen nere. Min fråga är om man ska ta upp kudden upptill på skorstenen efter dragning med bruk eller dra kudden med rep fäst undertill ner i kanalen?
Jag kopplade loss den efter varje dragning, och bar ner den, sänkte ner vajern och kopplade på kudden igen nera i källaren :) lite extra spring, men skit samma, det gick ju ändå så smidigt. ha dock alltid en lina kopplad under kudden vid dragning, ifall den fastnar på vägen upp :)
 
Erik_1972 skrev:
Jag kopplade loss den efter varje dragning, och bar ner den, sänkte ner vajern och kopplade på kudden igen nera i källaren :) lite extra spring, men skit samma, det gick ju ändå så smidigt. ha dock alltid en lina kopplad under kudden vid dragning, ifall den fastnar på vägen upp :)
Japp, precis så kommer jag att göra :) låter klokt! En dragning per dag satsar jag på tror jag....
Ska göra en vinschställning i trä som bilden ovan, tack för fin bild
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.