Blir glidgjutning under helgen med egentillverkad vinschställning och dragkudde som är ledad invändigt för att klara kanal som kröker sig. Kommer sälja utrustningen till den som behöver efter det.
 
  • Gilla
Attimannen
  • Laddar…
Touche' ..glidgjutningen godkänd. Känns bra.
 
  • Gilla
A Stenberg och 1 till
  • Laddar…
Johan- skrev:
Touche' ..glidgjutningen godkänd. Känns bra.
Grattis! Har du några bilder? Man blir onekligen nyfiken på dragkudden. Vilket bruk använde du?
 
Tack alla för en grymt bra tråd. kanske är lite dum men skulle gärna vilja se lite fler bilder på själva dragkuddarna.
 
Alltid kul att få igång gamla trådar!

Idag var sotaren är och godkände min hemmagjorda glidgjutning!
Drog min rökkanal (helsten x halvsten) tre gånger med en viska som jag lagt juteväv över och det funkade perfekt!
Så nu, lagom till vintern, är det bara att börja elda =)
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Hej på er!
Har en gammal skorsten murad med kalkbruk, har inte bestämt mig ännu om jag ska glidgjuta med rent kalkbruk eller C-bruk, både kanske fungerar hyfsat, men vilken som är bäst är svår fråga!?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marcussjogren och 6 till
  • Laddar…
johan5588 skrev:
Hej på er!
Har en gammal skorsten murad med kalkbruk, har inte bestämt mig ännu om jag ska glidgjuta med rent kalkbruk eller C-bruk, både kanske fungerar hyfsat, men vilken som är bäst är svår fråga!?
Har samma fråga! Vad säger expertisen?
 
Claes Sörmland
Argumentet mot cementinnehållande bruk som t ex C-bruk är ju att cement inte tål värme. Ett annat argument emot C-bruk är att om skorstenen är gammal (äldre än 60-tal?) så är den troligen murad med rent kalkbruk eller lerbruk. Då fäster inte det hårdare C-bruket bra i den gamla fogen (men det fäster på exponerat tegel.)

Argumentet mot kalkbruk är att syran i rökgaserna äter kalken. Argumentet kan också användas mot C-bruk som innehåller en stor del kalk som bindemedel. Trots detta är kalkbruk det traditionella murbruket för skorstenar.

Här en liten läcka i en kalkbruksfog i min skorsten från 1919:

Skärmavbild 2016-02-05 kl. 07.07.11.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag som har skorsten som troligtvis är murad med kalkbruk eller lerbruk, tänker att det där specialbruket kanske är för stumt jämfört med resten. Samtidigt vill man ju det ska hålla så länge som möjligt för att slippa göra om det.
 
V
Följer med intresse. Ska också glidgjuta, skorsten från 1909. Borde väl vara kalk eller lerbruk?
 
Claes Sörmland
Är inte lerbruk säkrast? Kladdar fast på allt och är mjukt och rörligt när temperaturen ändras. Tål värme till skillnad mot cementbruk.
 
M
Claes Sörmland skrev:
Är inte lerbruk säkrast? Kladdar fast på allt och är mjukt och rörligt när temperaturen ändras. Tål värme till skillnad mot cementbruk.
Men det är väl väldigt känsligt för fukt? Med tanke på att man kan knacka ner redan använt bruk i en hink, blanda med vatten och mura med igen :)

Kalkbruk är det som historiskt använts till skorstenar och man räknar med att gjuta om med jämna mellanrum. Precis som med kakelugnar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.