Mathias Liljedahl skrev:
OK... kan det kanske vara så att skorstenen en gång i tiden då varit "utom all räddning" och att man då rivit den delvis å mutat upp med gult tegel?
Jag har en skorsten där biten ovan tak är gul, men resten rött tegel, och det är original från 1948 så jag tror inte det behöver vara en "räddningsaktion" utan något man gjorde av utseendeskäl.
 
MagHam skrev:
Jag har en skorsten där biten ovan tak är gul, men resten rött tegel, och det är original från 1948 så jag tror inte det behöver vara en "räddningsaktion" utan något man gjorde av utseendeskäl.
Ok... berätta gärna hur det gick sen..
 
Förstår inte riktigt din fråga. Svarade bara på inlägg #296 att jag sett lösningar med gult tegel över nock som original så det behöver inte vara räddningsaktion utan något man gjorde för att man tyckte det var snyggt (?)

Följer tråden för att jag själv funderar på att glidgjuta framöver.
 
M
Mathias Liljedahl skrev:
Finns ju hela hus som är reglage med gult tegel... vore ju rätt dyrt och onödigt med eldfast tegel på en hel kåk. .. bara spekulerar nu .... numera finns ju fog/ bruk/mm för alla diverse ändamål så att få tag på nått som funkar bör ju inte vara nått problem.... om inte Annat... finns det ingen sort primer som kan funka för at få fästet?
Ja jo absolut - men nu är vi ju i området eldstad och snackar. Rökgaserna kan ju bli upp till 250C vill jag minnas, även om det inte blir riktigt så varmt i toppen på skorstenen så finns det ju ändå någon form av logisk koppling mellan skorsten och eldfast tegel :)

Men det är klart man säkert kan mura en skorsten med fasadtegel, tanken har aldrig slagit mig :D
 
Marcussjogren skrev:
Ja jo absolut - men nu är vi ju i området eldstad och snackar. Rökgaserna kan ju bli upp till 250C vill jag minnas, även om det inte blir riktigt så varmt i toppen på skorstenen så finns det ju ändå någon form av logisk koppling mellan skorsten och eldfast tegel :)

Men det är klart man säkert kan mura en skorsten med fasadtegel, tanken har aldrig slagit mig :D
Eldfast tegel tål en bra bit över 1000C (vissa 2000C), så det behövs bara i själva eldstaden. Vilket tegel som helst tål 250C, det bränns ju i minst 1000C, så rökgaserna är inget problem. Det är därför det kallas eldfast tegel. För att det behövs när det är eld. Allt tegel är rökfast. ;)

Jag vet inte hur man gör nu, men förr så har jag läst mig till att man använde s.k. skorstenstegel ovan taket. Detta tegel är tyngre och alltså mera kompakt än vanligt fasadtegel, men mindre kompakt än eldfast tegel. Att det är mera kompakt betyder att det suger mindre vatten, och alltså tål väder (frost) och vind bättre.
 
inget jag sett i tråden, men krävs bygglov för glidgjutning?

har sett vissa kommuner, typ sthlm. har att bygglov krävs vid murningsarbete...
 
Claes Sörmland
camaro1969 skrev:
inget jag sett i tråden, men krävs bygglov för glidgjutning?

Bygglov ser jag inte att det finns stöd för men däremot så kan anmälan om ändring av eldstad diskuteras. Det gäller då en installation eller väsentlig ändring av eldstäder och rökkanaler. Frågan här är då vad som är en väsentlig ändring av en rökanal? Att t ex laga en rökkanal är rimligen ingen väsentlig ändring. Frågan är om en dragning ger en förändrad funktion (kanalarea osv) och då möjligen kan ses som en väsentlig ändring. Den praktiskt lagde kan ju ringa sin kommun och höra sig för - kanske varierar bedömningarna mellan kommunerna?! Min känsla är att det inte är anmälningspliktigt.
 
M
Claes Sörmland skrev:
Bygglov ser jag inte att det finns stöd för men däremot så kan anmälan om ändring av eldstad diskuteras. Det gäller då en installation eller väsentlig ändring av eldstäder och rökkanaler. Frågan här är då vad som är en väsentlig ändring av en rökanal? Att t ex laga en rökkanal är rimligen ingen väsentlig ändring. Frågan är om en dragning ger en förändrad funktion (kanalarea osv) och då möjligen kan ses som en väsentlig ändring. Den praktiskt lagde kan ju ringa sin kommun och höra sig för - kanske varierar bedömningarna mellan kommunerna?! Min känsla är att det inte är anmälningspliktigt.
Bygglov behövs inte i vår kommun i alla fall.
Jag tror att det är samma regler som gäller här som för att mura om skorstenen ovan nock. Man får göra det så länge det görs på millimetern identiskt med hur det var innan. Dvs, man får inte ens byta plats på två tegel (som om någon kan bevisa det). Gällande glidgjutning så är det ju inte mycket som kan göras annorlunda vad jag kan komma på, mer än att man måste använda samma bruk, men det ska man ju göra ändå för att få ett gott resultat.

Däremot så vill sotaren i vår kommun alltid komma och provtrycka efter att man har gjort en glidgjutning av skorstenen.

Det är alltid bra att ta ett snack med sotarn som, även om han är en affärsman som helst vill sota snabbt och fakturera, ibland har ganska bra åsikter och kommentarer.
 
  • Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
Claes Sörmland
Marcussjogren skrev:
Däremot så vill sotaren i vår kommun alltid komma och provtrycka efter att man har gjort en glidgjutning av skorstenen.
Ja, det är nog klokt att ta hem en firma (=oftast sotare) som provtrycker - dragningen kan ju rucka på gamla stenar så att det som var tätt inte längre är det. Oftast glidgjuter man ju ändå för att man har fått anmärkning på att rökkanalen är otät och då är det ett lagkrav att genomföra brandskyddskontroll före man börjar elda. Brandskyddskontrollen görs av sotarfirman som kommunen har utsett för området.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Hej har dragit två skorstenar med keramiskt bruk. Har inte vågat med enbart C bruk då skorstenarna varit i ganska så dåligt skick och med massor av sot på vägarna . Vad jag märkt är att det bildas mycket Ammoniak när man enbart använder keramiskt bruk efter en liten stund när man väl dragit pipan med detta bruk. Vilket jag tolkar är någon form av tillsats i bruket som reagerar och troligt så för att bruket ska bita sig fast i teglet trots sotiga ytor,? Ammoniak använde målarna förr då de tvättade ytor innan målning för att färgen ska bita sig fast och att tvätta bort sot kring spisar innan målning eller rengöra glas. De förslag man fått här igenom är C bruk- fix -vattenglas-keramiskt bruk- och blandningar allt här emellan. Vattenglas använder man när man tex gör gjutningar värmetåliga och till gjutformar och som brandskydd m.m.. C bruk är en svagare blandning av cement som gör den flexiblare och mer rörlig utan att spricka och därmed tål större värme vilket borde fungera bra i pipan, men hur garanterar man att c bruket biter sig fast i tegel och sot? Någon form av vidhäftningsförmedlare till C bruket? Normalt så grundar man med ett starkare bruk. men även detta måste kunna bita i smuts och i sotet. Så vad är det som händer med det keramiska bruket som gör att det bildas ammoniak? Kan det tänkas att man skulle kunna blanda lite ammoniak i c bruket innan dragning ? Några tips?
 
Man kan ju börja med att riva väggarna så allt löst lossnar. Tex en vajervisp eller kättning rivare (kanske för kraftig), likande sätt som när man gör relineing av avloppsrör.
 
  • Gilla
mickefix och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde det att jag sotade pipan innan, och bruket skall ju inte fästa på teglet, men fylla fogarna mellan teglet, det har iaf hållit nu i 2 år sen jag gjorde gjutningen, sotaren har inget att tillföra, och jag skall elda extremt hård, och länge för att det skall kännas i murstocken på ovanvåningen.
 
Hejsan!
Jag undrar hur mycket bruk det går åt ungefär per meter kanal, halvsten-halvsten. Någon som minns?
 
Klart att man sotar och försöker skrapa bort allt löst som sitter i skorstenen tex med en krejs som man drar upp och ner med en bra tyngd i eller med hjälp av någon som kan drar tillbaka den med hjälp av en lina under till. Vissa krejsar är så hårda att de inte ens går att vända dem inne i skorstenen och dra tillbaka, Dessa brukar man använda vinsch för att orka dra igenom. Oavsett så ska man rengöra skorstenen så gott det nu går. Kanske en kemisk sotning innan kan hjälpa till innan man borstar och skrapar rent. Jag Ska till nu och glidgjuta ytterligare en 150x150 pippa denna vecka och blev nu rekommenderad att använda nya Schiendel glidgjutmassa light och tog hem 3 säckar för test. Blev lite förvånad då säckarna var på 50 Liter men väger endast 20 kg och skall blandas med 16 liter vatten. Försäljaren påstod att detta var helt suveränt och all deras personal har numera gått över helt till att använda enbart detta i stället då detta biter mycket bättre än annan glidmassa och att den dessutom är väldigt dryg och mycket lättare att få till et bra resultat. Hmm,, Ska bli mycket intressant. 995kr för en 50 liters säck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.