488 742 läst · 599 svar
489k läst
599 svar
Egen glidgjutning godkänd!
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
har nu läst igenom hela tråden, konsitigt att det kan vara så kul att se bilder invändigt på skorstenar
ska själv ge mig på en glidgjutning hemma snart, har inte sett om pipan svänger men isf så provar jag nog ballongmetoden.
är den rak o fin så kör jag med en kudde.
längtar åhh vad jag längtar haha
ska själv ge mig på en glidgjutning hemma snart, har inte sett om pipan svänger men isf så provar jag nog ballongmetoden.
är den rak o fin så kör jag med en kudde.
längtar åhh vad jag längtar haha
det stänker vidare ned bruket har ju väldigt lös konsistens.Marcussjogren skrev:
MIna kanaler svänger, gick bra med kudde i alla fall. försök hålla en 20-30cm med bruk på kudden hela vägen upp. släpp i lite och ofta. svårt att se när kanalen svänger, men man kan gissa.
///BG
Redigerat:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ja det är väl så - har aldrig arbetat med sådant bruk men konsistensen är väl som putsbruk kan jag tänka mig.BG.s skrev:
Tack
Inspirerad av denna tråd så tänkte jag glidgjuta vår ena pipa där vi satt in en ny insats. Har idag sotat, rengjort, filmat och torrdragit. Men eftersom inget skall vara enkelt i ett hus från 1936 så har jag stött på patrull. Kanalen är halvsten/helsten och den roterar mjukt 90grader någonstans i bjälklaget upp till vinden (tänk spiraltrappa). Dessutom vinklar den något i den rotationen. När jag torrdrar så går det fint tills jag passerar rotationen då kudden inte roterar med utan kommer upp på tvären alltså i samma riktning som kanalen är innan rotationen....
Finns det någon sportslig chans att glidgjuta detta och isår hur skall jag gå tillväga??
Finns det någon sportslig chans att glidgjuta detta och isår hur skall jag gå tillväga??
HeBro skrev:Inspirerad av denna tråd så tänkte jag glidgjuta vår ena pipa där vi satt in en ny insats. Har idag sotat, rengjort, filmat och torrdragit. Men eftersom inget skall vara enkelt i ett hus från 1936 så har jag stött på patrull. Kanalen är halvsten/helsten och den roterar mjukt 90grader någonstans i bjälklaget upp till vinden (tänk spiraltrappa). Dessutom vinklar den något i den rotationen. När jag torrdrar så går det fint tills jag passerar rotationen då kudden inte roterar med utan kommer upp på tvären alltså i samma riktning som kanalen är innan rotationen....
Finns det någon sportslig chans att glidgjuta detta och isår hur skall jag gå tillväga??
ja du kan använda en uppblåsbar kudde ist,
finns nån användare som beskrev sin metod tidigare i tråden,
jag körde på den metoden då mina pipor svänger,
dagars skrev:har nu läst igenom hela tråden, konsitigt att det kan vara så kul att se bilder invändigt på skorstenar
ska själv ge mig på en glidgjutning hemma snart, har inte sett om pipan svänger men isf så provar jag nog ballongmetoden.
är den rak o fin så kör jag med en kudde.
längtar åhh vad jag längtar haha
Okej nu har jag påbörjat detta projektet, och nu läängtar jag bara tills det ska bli klart,
skiljeväggen hadde rasat in presis under nock, så jag fick bygga en ställning så jag kunde sitta och arbeta .
öppnade upp skorstenen och kom in presis där det saknades tre st tegelstenar , murade upp dessa blev nöjd med resultatet med tanke på att skiljeväggen svänger presis där,.
nu visar det sig att min skorsten börjar som halvsten/halvsten och en bit upp går över till hel/halv
så det är alltså fyra kanaler som blir två.
och det var verkligen ett helvete att släpa upp en hink med 25kg puts+ vatten
hur har ni andra gjort? byggt en plattform att arbeta ifrån, jag stod på nockstegen och band fast mig själv i skorstenen
medhjälpare fick sköta kompressorn nerifrån,
jag använde mig av en däckmopedslang, en bit gammalt täcke och nån meter spännband,
bilder kommer när det är klart, ska dra några ggr i veckan
Ok tack för tips om luftfylld blåsa. Hur har ni andra konstruerat denna? Bilslang, mopedslang eller annat? Hur håller ni koll på lufttrycket och sköter ökning/minskning av tryck? Har ni någon uppfattning hur en sådan blåsa klarar en snabb förändring av storlek riktning på kanalen utan att släppa igenom en massa bruk??
Läste en beskrivning på konstruktion men finns det fler exempel/bilder?
Läste en beskrivning på konstruktion men finns det fler exempel/bilder?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Du måste nog loda upp kanalen så du vet vad som händer och när det händer, det är nog enda vettiga sättet för att det inte ska drösa ner. Så får du justera lufttrycket utefter det. Kan säkert underlätta att ha en inspektionskamera också.
Trycket sköts med en kompressor och manometer.
Trycket sköts med en kompressor och manometer.
Vi köpte ett hus från sekelskiftet i våras och besiktigade förra veckan, såklart ringde sotaren och förklarade att det var otätt vid kakelugnen samt att det läckte mellan alla fyra kanaler. Glad i hågen med plånboken i högsta hugg började jag googla och hittade den här tråden. YES!! fullträff men så ringde jag den enda skorstensreparatören som finns i vår närhet. Hör och häpna, eftersom det går en före detta landsväg utanför huset (ca 20-25 m från huskroppen) så skulle en gildgjutning inte hålla mer än max 5 år. Känns, märkligt minst sagt.. Därför rekommenderar han ett rör. Vad säger ni andra? Hur gör de som bor vid en riktig landsväg eller tex järnväg?
:d :dpaaf skrev:vi köpte ett hus från sekelskiftet i våras och besiktigade förra veckan, såklart ringde sotaren och förklarade att det var otätt vid kakelugnen samt att det läckte mellan alla fyra kanaler. Glad i hågen med plånboken i högsta hugg började jag googla och hittade den här tråden. Yes!! Fullträff men så ringde jag den enda skorstensreparatören som finns i vår närhet. Hör och häpna, eftersom det går en före detta landsväg utanför huset (ca 20-25 m från huskroppen) så skulle en gildgjutning inte hålla mer än max 5 år. Känns, märkligt minst sagt.. Därför rekommenderar han ett rör. Vad säger ni andra? Hur gör de som bor vid en riktig landsväg eller tex järnväg?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Nu ska ju han vara experten, men hur kan då min skorsten vara tät som ligger 5m från landsvägen?PAAF skrev:Vi köpte ett hus från sekelskiftet i våras och besiktigade förra veckan, såklart ringde sotaren och förklarade att det var otätt vid kakelugnen samt att det läckte mellan alla fyra kanaler. Glad i hågen med plånboken i högsta hugg började jag googla och hittade den här tråden. YES!! fullträff men så ringde jag den enda skorstensreparatören som finns i vår närhet. Hör och häpna, eftersom det går en före detta landsväg utanför huset (ca 20-25 m från huskroppen) så skulle en gildgjutning inte hålla mer än max 5 år. Känns, märkligt minst sagt.. Därför rekommenderar han ett rör. Vad säger ni andra? Hur gör de som bor vid en riktig landsväg eller tex järnväg?
Nåja - det är en landsväg i den bemärkelsen att det är utan för stan, den är inte alls tungt trafikerad.
Men det låter för mig som rent blajj - någon annan får jättegärna säga emot mig.
Prova att knacka ner en putsad vägg så får man ju ett hum av hur hårt bruk är
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Kan han inte förklara hur skorstenen över huvud taget kan stå upp då?
För om man ska se det rent krasst så kan man se glidgjutningen i två steg. Dels så försöker man riva ut dåliga fogar genom att man borstar rökkanalen invändigt och sedan fylls dessa med fog när man drar bruket.
Sedan får man på köpet en mycket slätare yta som ger bättre drag och slätare yta som gör att sotet inte fastnar lika lätt.
Men om du gör en glidgjutning och sedan tar bort putslagret, så har du med all säkerhet fortfarande en tät rökkanal då fogarna fortfarande är fyllda
För om man ska se det rent krasst så kan man se glidgjutningen i två steg. Dels så försöker man riva ut dåliga fogar genom att man borstar rökkanalen invändigt och sedan fylls dessa med fog när man drar bruket.
Sedan får man på köpet en mycket slätare yta som ger bättre drag och slätare yta som gör att sotet inte fastnar lika lätt.
Men om du gör en glidgjutning och sedan tar bort putslagret, så har du med all säkerhet fortfarande en tät rökkanal då fogarna fortfarande är fyllda