Hej alla glidgjutare, jag har fått frågan om att glidgjuta en skorsten som blivit utdömd (inte min skorsten, den är fortfarande hel och godkänd :) ) och har några frågor:

Är det fortfarande okej att glidgjuta med vanligt c-bruk eller måste man köra med keramisk massa avsedd för glidgjutning?



Vintern är här och temperaturen ligger runt nollan, går det att glidgjuta ändå eller är det ett sommarprojekt?

Mvh Gren
 
Redigerat:
C-bruk har inte blivit sämre nu än det var förr !

Är det runt nollan ute lär det vara lite plus i skorstenen då självdraget drar ut tempererad rumsluft.
 
Nej det förstår jag, det jag menade var om det kommit några nya bestämmelser om vad man får och inte får glidgjuta med.
Har mailat och frågat sotaren men har inte fått något svar.

/Gren
 
Inte fråga!!
Gör först.
Ta skäll sen!!

LEEEER
 
  • Gilla
Gren
  • Laddar…
Sjukt bra tråd! tio år efter zingo startat tråden var det min tur att prova. I går en dryg månad senare var sotaren här och godkände arbetet!

Kostnaden för hela arbetet blev ca 2000kr då jag använde mig av hydrauliskt kalkbruk som kostar dubbelt så mycket som KC-bruket. Då räknar jag även in verktyg som har valde att uppgradera mig med, nytt vattenpass, tegelklinga till rondellen, nya bits, arbetsplattforms material till taket osv...

åtgång av bruk blev 15 säckar, dock räknar jag in bruket jag murade med också, var tvungen att mura om skorstenen ovan tak.

Tack för en bra tråd!
 
  • Gilla
zingo och 4 till
  • Laddar…
BG.s skrev:
Inte fråga!!
Gör först.
Ta skäll sen!!

LEEEER
Det här fick jag till svar:

Är skorstenen konstaterat otät sedan tidigare behöver du använda ett godkänt bruk för att kunna klara en soteld vilket dem godkända bruken är testade att klara. C-bruk klarar inte ett sådant extremförhållande och har därmed aldrig klarat ett sådant test. Att C-bruket klarar ett normalförhållande är tyvärr bara en falsk trygghet.

Skorstenen är ju otät, kan sotaren underkänna den p.g.a. att den är glidgjuten med c-bruk?

Hur skulle ni ha gjort?
 
  • Gilla
Kreacon
  • Laddar…
Gren skrev:
Det här fick jag till svar:

Är skorstenen konstaterat otät sedan tidigare behöver du använda ett godkänt bruk för att kunna klara en soteld vilket dem godkända bruken är testade att klara. C-bruk klarar inte ett sådant extremförhållande och har därmed aldrig klarat ett sådant test. Att C-bruket klarar ett normalförhållande är tyvärr bara en falsk trygghet.

Skorstenen är ju otät, kan sotaren underkänna den p.g.a. att den är glidgjuten med c-bruk?

Hur skulle ni ha gjort?
dragit med c-bruk och låtit dom testa, vill se den sotarn som skickar in avskrapat bruk på analys..
 
  • Gilla
BG.s och 2 till
  • Laddar…
MagicFingers skrev:
dragit med c-bruk och låtit dom testa, vill se den sotarn som skickar in avskrapat bruk på analys..
för min egen skull hade jag nog tagit det dyra bruket om det är bättre..
som mrhalse skrev ovan vart hans totalsumma 2000:- det är rätt okej skulle jag tycka
 
  • Gilla
Gren
  • Laddar…
Claes Sörmland
Knepigt det där med typgodkännade. Tar vi t ex en produkt på marknaden som säljs för ändamålet glidgjutning, Schiedel Schälderit, så ser typgodkännadet ut på följande sätt:

Bild på ett typgodkännande för glidgjutningsprodukt Schiedel Schälderit, med text om avsedd användning och överensstämmelse med BBR.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.schiedel.se/fileadmin/data/sweden/pdf/0069.pdf

Så vill man uppfylla BBR vilket är ett krav vid nybyggnation så är detta typgodkännande centralt.

Men har man en äldre skorsten så gäller inte BBR retroaktivt utan det krav som finns är att underhålla byggnaden så att brandskyddet inte blir sämre bara för att byggnaden blir äldre (se t ex www.boverket.se/brandskydd). Då kan kraven variera från skorsten till skorsten beroende på när byggnaden uppfördes. I praktiken blir nog en äldre murad skorsten inte sämre avseende brandskydd än dess orginalutförande om den säckdras med ler- eller kalkbruk utan typgodkännande.
 
  • Gilla
Gren
  • Laddar…
camaro1969 skrev:
för min egen skull hade jag nog tagit det dyra bruket om det är bättre..
som mrhalse skrev ovan vart hans totalsumma 2000:- det är rätt okej skulle jag tycka
Ja, det känns som en rimlig summa i stället för 800kr/säcken :)
 
Claes Sörmland skrev:
Knepigt det där med typgodkännade. Tar vi t ex en produkt på marknaden som säljs för ändamålet glidgjutning, Schiedel Schälderit, så ser typgodkännadet ut på följande sätt:

[bild]

[länk]

Så vill man uppfylla BBR vilket är ett krav vid nybyggnation så är detta typgodkännande centralt.

Men har man en äldre skorsten så gäller inte BBR retroaktivt utan det krav som finns är att underhålla byggnaden så att brandskyddet inte blir sämre bara för att byggnaden blir äldre (se t ex www.boverket.se/brandskydd). Då kan kraven variera från skorsten till skorsten beroende på när byggnaden uppfördes. I praktiken blir nog en äldre murad skorsten inte sämre avseende brandskydd än dess orginalutförande om den säckdras med ler- eller kalkbruk utan typgodkännande.
Jag tycker precis som du (y)
 
dagars skrev:
ja du kan använda en uppblåsbar kudde ist,

finns nån användare som beskrev sin metod tidigare i tråden,

jag körde på den metoden då mina pipor svänger,
Kom du någon vart med uppblåsbara kudden? Har inte svängda kanaler men är i en sits där jag svårligen (inkaklad murstock i badrum) kommer kunna öppna upp pipan undertill. Letar en lösning där kudden kan sänkas ner uppifrån och dras uppåt utan att öppna murstocken

(fullt medveten om riskerna och hur riktigt åt helskotta det kommer gå utan möjlighet att dra kudden underifrån om det krisar)
 
  • Gilla
Kreacon
  • Laddar…
P
Är väl tyvärr rätt vanligt med att sotare försöker sälja lite mer jobb än som vore minikravet för att det ska funka och gärna med att hävda regler som krav för att göra si eller så. Tyvärr så är det väl allt för vanligt att sotaren på ett eller annat sätt tjänar på att ha denna uppfattning om hur det ska lagas. Här i grannkommunen så kom man ju tom på att sotare dömde ut felfria skorstenar och lämnade visitkort till firma som var "duktiga på att laga" så kom sotarens familj och "lagade" skorstenen...Hos mina föräldrar försökte man sig på att döma ut en pipa som "skadad" som i själva verket var en y delad pipa till två eldstäder. Dock har det enligt ritning varit kopplat så sen huset byggdes på sent 30 tal. Efter ett samtal och ifrågasättning om när det blev olagligt att använda gamla inkopplnings sätt så kom man på att det var nog lagligt och tog bort anmärkningen. Så tyvärr så ska man nog inte lita på allt som sotare påstår. Finns självklart duktiga kunniga sotare också..
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Hur mycket bruk går det åt per meter och per dragning i en normalsliten pipa på ett ungefär? Ska renovera en skorsten i sommar så jag vill veta hur mycket bruk jag skall räkna med att köpa.
 
Bra tråd! Jag kommer också glidgjuta nu i dagarna.
Har inhandlad allt som behövs . gav mig även på att mura upp skosten 4-5 sista varven då allt satt löst där. Alldrig rört i bruk/cement förut men det går bra!

Pipan är inte utdömd men ja vet sen förut att den läcker mellan kanalerna.

Köpte största sotviskan på claesolssons och klippte till så den passar bra. Stått å dragit upp å ner en halvtimme samt spulat ur med vattenslang. Jäklar va sot å grejer man fick ur!

Började göra kudden idag för dragnigen. Hittade en temptur kudde jag tänkte använda mig utav gjorde en platta som var 3 cm mindre åt alla håll först men den slog stop. (45 graders böj längst ner som sen blir 90grader innan det blir rakt)
Fick minska plattan rejält innan den gick fint igenom. Tänkte dra ett gammalt liggunderlag över för att få det lite mer stabilt och så det blir tätt kudden formar sig bra efter pipan men osäker på om det blir 100% tätt men lite tyngd på. Stor kanal 200x260mm.
hur mycket bruk behöver man till det tro? Cirka 4.5-5m pipa. samt hur mycket ska man blanda ihop inför varje dragning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.