johan5588 skrev:
Hej! Har läst hela tråden, puh! :D
En kanske dum fråga: Ni som drar med hemmagjord kudde, drar ni tillbaka kudden i kanalen efter dragning eller lyfter ni upp kudden o springer ner o fäster om den i hålet? Känns som bruket borde åka med ner delvis om man drar kudden tillbaka direkt efter dragning med bruk....
Drar upp den och kopplar loss den från kroken.
Sen släpper jag ner kroken igen, springer ner med kudden och börjar från början.
 
  • Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
Hur mycket kan man bygga genom att glidgjuta? Är nämligen i den sitsen att sotaren tycker att mina skiljeväggar är förtunna då det är stående tegel av nå bättre sort, tror min kollega kallade det charmotte eller nå liknande!

Går det bygga på 30-45mm? Eller måste man göra en glidgjutning med fast form?
 
Hos mig har ingen klagat på att mellanväggarna i skorstenen är av sten på högkant. Det är då både självdragspipor, kökspanna, kakelugn, kamin o vedspis på övervåningen med i samma skorsten. Det enda dom sagt är att "en sten sitter lite löst längst upp så det skulle inte skada om jag fixar det".
Jag trodde det var det vanligaste sättet att göra skiljeväggarna, annars skulle ju skorstenar med många pipor i bli gigantiska. :eek:
 
orparn skrev:
Hos mig har ingen klagat på att mellanväggarna i skorstenen är av sten på högkant. Det är då både självdragspipor, kökspanna, kakelugn, kamin o vedspis på övervåningen med i samma skorsten. Det enda dom sagt är att "en sten sitter lite löst längst upp så det skulle inte skada om jag fixar det".
Jag trodde det var det vanligaste sättet att göra skiljeväggarna, annars skulle ju skorstenar med många pipor i bli gigantiska. :eek:
Ska se om jag hittar en bild så får ni se själva, tycker det låter lite konstigt med att dom ska vara förtunna! Dom lär ju eldat på ordentligt sen huset byggdes 1930

aktuellkanal för den öppna spisen är inringad i rött, en ettan snusdosa för skala

skorsten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mät hur tjocka mellanväggarna är, för jag har vanliga mursten stående på högkant, och det är hur bra som helst, och så kolla evt. med boverket, kring kraven, för vissa sotare har sina egna tycken, och verkar ha svårt att förhålla sig till lagen.
 
Erik_1972 skrev:
Mät hur tjocka mellanväggarna är, för jag har vanliga mursten stående på högkant, och det är hur bra som helst, och så kolla evt. med boverket, kring kraven, för vissa sotare har sina egna tycken, och verkar ha svårt att förhålla sig till lagen.
Kollade lite nu i bbr o det finns ingen information att tillgå, ska testa att maila dom och se vad dom säger.

Mellanväggarna är ju nu cirka 45-55mm om man kollat på bilden och mäter en snusdosa.
Ska prata med sotaren också, har nämligen en ny sotare som verkar vara en hyvvenskille.
 
Hej,
Jag vet inte om jag skall ställa frågan här och kapa tråden eller starta en ny :surprised:

Jag läste hela tråden eftersom min skorsten läckte vid senaste provtryckningen. Blev riktigt sugen på att försöka glidgjuta själv.
Men det visar sig att skorstenen är inte uppbyggd av tegel invändigt utan bara utvändigt. Invändigt är den uppbyggd av fyrkantiga block i ett betongliknande material. Sprickorna finns mellan blocken men något block ser också ut att ha sprickor. Se bilderna nedan tagna nedifrån sotluckan och ifrån kaminanslutningen.
Utvändigt finns det sprickor både i genom tegelstenarna och emellan dem.

Vet någon vad det är för material som skorstenen är byggd av. Tror att den är från 70-talet.
Går denna typen av skorsten att glidgjuta? Om inte hur tätar man här? Vill helst inte sätta in rör.
Tacksam för idéer eller erfarenheter.
Med vänliga hälsningar
Anna
 
  • Skiss skorsten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skorsten uppifrån.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skorsten nerifrån.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murstock utvändigt vid läcka.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Från kaminanslutning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack Erik_1972, det ser onekligen ganska likt ut. Jag skall försöka ta mig upp på taket med en stålborste för att se om det döljer sig tegel under sotlagret. Tog föregivet att det var gråa block.
 
Tyvärr, blocken är gråa, inte tegel alltså, eller?
Det känns och låter som någon typ av keramiskt material. När jag dragit med stålborsten några drag blir det helt rent. Materialet är mycket hårt och slätt.

Vad kan det annars vara för block? Kan det vara metall?

Här är en bild från toppen av skorstenen där jag borstat bort sotet på en liten del. Materialet är grått och inte gult som det ser ut att vara på bilden.

Toppen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anna
Instämmer i att det liknar Isokern och det skulle förvåna mej om det inte går att dra den med fint bruk. Låter skumt att din pipa läker. Prova filma kanalen först för att se om du hittar något större fel typ hål/lösa väggbitar? Prova hissa ner din kamera med ficklampa ihoptejpat i ett paket. Jag skulle tippa på att den som gjorde skorstenen gjorde fel och fixerade innerpipan med den yttre tegelväggen och att tex tegelväggen expanderat i höjd och därmed skapat glipor mellan isokern blocken. Isokern blocken blir varm o kall ideligen och måste få röra sig medans tegelväggen inte varierar i temp och därmed i höjd.
Med denna pipa/tegelmur är det väldigt liten brandrisk. Rengör ordenteligt och dra den med fint bruk så blir det nog bra. Men som jag sagt tidigare, Jag tror inte på ideen om att man ska lägga på ett putsskickt då det med tiden riskeras lossna kakor vid tex sotning. Dra istället med ett tunnflytande penetrerande bruk som går in i sprickor/defekter.
 
Redigerat:
Tack för all hjälp!
Jag provade att filma in genom hålet vid kaminen eftersom det läcker i väggen bakom. Men det var för sotigt för att kunna se något. Skall försöka få tag på sotningsverktyg och filma efter det.
Nu ställer jag in den planerade glidgjutningen tills jag vet hur det ser ut.

Jag är osäker på om det är Isokern. Eftersom min tegelvägg blir ganska varm efter en tids eldande. Men om det är fel gjort så att isokerm blocken ligger dikt an mot tegelväggen blir det kanske så fast blocken är mycket isolerade?

perantoniohansson vet du vilket bruk jag skall använda om jag skall täta skarvarna som du föreslår? Skall det vara keramiskt som för glidgjutning fast lösare blandat?

Ja, först står sotning och filmning på schemat. Återkommer...
 
idag blev min glidgjutning av skorsten, samt kamin installationen godkänt på under 15 minuter, sotaren var så nöjd så :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Har köpte en kassett till min öppna spis och måste nu glidgjuta pipan i murstocken.
Kassetten är en Wärmö hörn som inte ansluts till rör utan ska tätas runt om hela.
Manual: https://www.dropbox.com/s/c7vdhvegs9874iz/Warmo_horn_2014.pdf?dl=0

spis2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har vi min spis:
2014-10-08 21.04.37.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan jag låta spjället sitta kvar vid glidgjutning? Spjället markerat med gult.
Hur långt "ner" måste man glidgjuta?
Ovanför spjället är det kanske 40-50 cm i vinkel in mot pipan i murstocken.
inne.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.