perantoniohansson skrev:
Va va det jag sagt om kudde /luftblåsa. Det spelar tydligen ingen roll hur mycket man försöker förklara fördelarna med luftblåsa kontra alla de olika usla kuddar jag provat. Om luftblåsan är en hyfsat ny bil så är kudden en Fiat Ritmo och vad väljer du då???. Ursäkta min arrogans men det är inte första gången jag och andra lägger tid på att hjälpa andra med något man verkligen kan genom att skriva ett utförligt inlägg och trots det väljer en del att inte ta in budskapet och istället välja en metod man vet inte alls är lika bra. Jo visst blir man matt.
Ev kan jag lägga ut en bild på min blåsa när jag hittar den om intresse finns?.
Lägg gärna ut en bild på din blåsa, det skulle vara intressant. Jag skulle gärna testa att glidgjuta med blåsa. Problemet är att jag inte vet vart jag ska få tag i någon eller hur jag skulle kunna tillverka en egen. Det är väl kanske de som är den stora fördelen med en skumgummikudde. Den kan köpas eller tillverkas lätt till en rimlig kostnad.
Några tips om var en blåsa kan införskaffas till ett rimligt pris, eller hur jag själv kan tillverka den mottages tacksamt.
 
  • Gilla
Cowgirl79
  • Laddar…
Finns inte så mycket annat å göra än att knacka upp ett hål och mura igen blindpipan...

///BG
 
Jag får börja mitt inlägg med att tacka Zingo och alla andra som fick mig att våga dra min pipa. Utan er så hade jag aldrig gett mig på detta. Länge leve nätet och alla ute i cyberrymden som bjuder på sina projekt och ideer!


Skicka med lite bilder .
 
  • Gilla
zingo
  • Laddar…
Håltagning för sotlucka + inkoppling braskamin.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ställning med spel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ställning på plats med murbruk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
innan dragning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snabb tillverkning av kudde med vaxduk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Braskaminen på plats, nu väntar vi på sotarn..jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första dragningen, fattas bruk här och där....jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sista dragningen tredje.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sotluckan inkl. stos för braskamin på plats.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
CIMG5850.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigt ...
 
  • Gilla
Kromad82 och 5 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat "försöka går alltid"! Ser ut att ha blivit ett fint resultat :)
 
CIMG5864.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG5865.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:wow::wow::wow::wow: Tackar alla där ute, men ett speciellt tack till ZINGO ......

Pipan godkänd av Sotarn....... Nu eldar vi .....(y)(y)(y)(y)(y)
 
  • Gilla
Noseone och 4 till
  • Laddar…
Bilder på den där "blåsan" gjord av bilslang vill jag gärna se bilder på,verkar vara en lämplig grej att använda för mig då jag troligtvis inte behöver hacka hål i muren för att använda en så'n!

En dum fråga kanske,om man använder skummgummikudde och inte vill hacka hål i muren kan man inte dra ner kudden "baklänges" i pipan och börja där? Eller finns det risk att man på dom andra dragningarna drar lös bruket om det inte torkat från första dragningen?
 
Love Magnusson skrev:
Bilder på den där "blåsan" gjord av bilslang vill jag gärna se bilder på,verkar vara en lämplig grej att använda för mig då jag troligtvis inte behöver hacka hål i muren för att använda en så'n!

En dum fråga kanske,om man använder skummgummikudde och inte vill hacka hål i muren kan man inte dra ner kudden "baklänges" i pipan och börja där? Eller finns det risk att man på dom andra dragningarna drar lös bruket om det inte torkat från första dragningen?
För mig funkade det alldeles utmärkt att dra ner kudden genom pipan igen direkt efter att jag dragit den. Fäst ett rep eller dyigt i bottenplattan på skumkudden, sen är det bara att dra tillbaks den.
 
Det blev riktigt stor skillnad mellan före och efter!Bra jobbat!
 
Har en fundering... Jag har en kakelugn där pipan måste glidgjutas, men hur kommer man åt rökkanalen nertill? Hittar inget sotningshål nere på den pipan. Måste man ta isär kakelugnen får att nå rökkanalen eller kan man bara släppa ner krejs/kudde med lod och få det bra?
 
det blir ett redigt lod det, då krejsen går väldigt trögt..

Vart tar sotaren ut sotet när han sotat skorstenen då???

///BG
 
Hej!

Tack vare denna eminenta (välanvänt ord här på forumet) tråd, har jag ägnat en del av helgen åt glidgjutning. Riktigt trevligt arbete, som inbjuder till uppfinningar. Dock har det dagen till ära varit +2, spöregn och 8-16 m/s!
Jag tänkte att jag kunde dela med mig av lite erfarenheter :)

Om det är mycket lös fog behöver det nog bort. Glidgjutningen blir ju dessutom bättre då. Fogarna äter bruk! Jag gjortde åt med 40 kg på 3m.
Jag körde först med viska (200mm som jag klippte fyrkantig) fastskruvad på en regel, men den skrapar ju mest stenen, och kommer inte in så långt i fogarna. Därefter tog jag en regel och skruvade i två skruv en bit. Den skrapade jag alla fogar med, varv för varv, så att man fick bort de ca 2-3 cm som var löst. Jag hade bara 3 m pipa som skulle glidgjutas fint, och sen ytterligare 3 som bara skulle användas till ventilation, värmeflyttning.

Sen tog jag min vattenspridare (till höger) och körde upp och ner. Vattnet rinner ut genom hålet efter stosen till gamla oljepannan, och ner i en golvbrunn. En skruvburk från cheapy passade perfa i pipan. Sen skruvade jag bara dit en snabbkoppling och borrade en del 1mm hål och några 3mm med lite mer sprut i.
Väl efter ett tag plumsade den. Jag gick ner i källaren för att kolla. Knalltorrt och jag hade spolat i 10 min..
Jag stack in armen och började trockla med en kofot. Jag tänkte att det kan nog bli en jävla fart på det här, men grejade såklart vidare. Det är ju bättre att det sprutar på mig, än på bergvärmepumpen. Då jävlar kom det! tegelstensbitar följt av 10 liter gammalt bruk och 100 liter vatten, rakt i magen och därunder... Jag hittade bilnycklarna senare i fickan, det var som att gräva i en sandstrand.

Gjutningen sen gick nästan som en dans. Jag körde på 4 delar C-bruk och 1 del kakelfix första dragningen, och enbart C-bruk andra och tredje. Jag experimenterade mycket med klumpen jag drog. Det är viktigt att den är konisk första biten märkte jag, för att den ska trycka ut bruket och inte skrapa det. Efter jag provat rent skumgummi, skumgummi täckt av tjockt tyg och IKEA-påseplast blev det tillslut en klump av skumgummi och silvertape. Den fungerade riktigt bra, och det blev inga större märken efteråt. Det är viktigt att klumpen är lite längre, så att bruket hålls åttryckt en liten stund när man drar i sakta mak. Bruket är ju löst som kall ärtsoppa.
Ett tips är att köpa bra bruk, typ Finja. Det är ojämförbart med skräpet från byggmax mfl.

Tack för en riktigt bra tråd, alla! Nu är det bara att invänta sotaren :)
DSC_0578.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
flashower
  • Laddar…
Ursäkta att jag har dröjt med att lägga ut bild på min SDC10107.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blåsa som jag talat så varmt för.
Min dragblåsa är inte komplett här på bilden men jag ska förklara.
Det är en bilinnerslang med en trädgårdsslang påskruvad på bilslangens ventil och givetvis är inner ventilen bortskruvad så att luften kan flöda fritt. Jag har vikit innerslangen och virat hårt en skidrem och packtejp i toppen och ut genom toppen kommer luft/trädgårdslangen fram som sen skarvas så att den går bredvid dragvajern upp till toppen av skorstenen. Blåsan kompletteras med ytterligare en skidrem på den som redan sitter där som du krokar dragvajerns krok i. Sedan klipper du till en bit tunn pressenning 1,5x1,5m med ett hål i mitten som du sätter som en skyddande "poncho" över blåsan och linda fast hårt med packtejp så att det tätar vid vajer/slang och ner över skidremmarna. Du bör kunna koppla loss vajern o slangen alldeles ovan blåsan för att kunna koppla på blåsan i den nerhissade spelvajern/luftslangen. Luftslangen kopplar du till tryckluften antingen med en justerbar tryckregularor eller en luftpåfyllare med manometer då du inte ska max 1 bar ner till blåsan . När du ska dra så koppla på vajerer o slang på blåsan och pula in den i kanalen medans din polare sträcker upp vajern. Väl i kanalen kan ni börja blåsa i några hekto luft så att den tätar till kanalen och öka tills blåsan är riktigt hård men utan att innerslangen kommer nedanför den skyddande ponchon och utan att spränga blåsan. Se till att ha radiokontakt mellan dej o polaren. Har ni för mycket luft så går det tungt att veva och riskerar spränga blåsan. Jag har dock dragit 10 pipor utan att spränga blåsan och jag jobbade tyvärr ensam. Ha lättflyttande finkornigt vanligt bruk med lite extra cement och det går åt mer än ni tror första dragningen då mycket fogar ska fyllas. Häll ner 12liter bruk varje gång och när du dragit någon halvmeter kan det gå lättare att veva vilket tyder på att bruket är slut. Fyll på bruk minst varje halvmeter och skulle han där nere se att det kommer bruk nertrillande så har du för lite lufttryck i blåsan. Glöm inte att hela tiden lyfta upp tryckluftslangen medan du vevar uppåt. Se till att du kan vattna bruket så att det inte torkar, blöt kanalen mycket före dragning och att den givetvis är ren. Min Pannpipa är olika grov där den vid översta våningen är 3 gånger så grov som vid första våningen och blåsan funkar utmärkt till att hela tiden hålla tätt under dragningen om man håller koll på ett konstant lufttryck under hela dragningen. Jag har testat olika kuddar o proppar men blåsan är så mycke bättre då samma blåsa funkar i olika stora kanaler och smidigt och följsamt tar sig förbi ev hinder o defekter i kanalen med konstant tryck mot väggarna hela tiden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.