30 292 läst · 268 svar
30k läst
268 svar
Efter långa strider måste husägaren montera ned solcellerna
Ja, vindkraften producerar mer på vintern.B bakterie skrev:Det där är väl i princip sant, men jag undrar om det verkligen hjälper vindkraften? Enligt SMHI:
Under vintertid och nätter råder ofta inversion då molnigheten är liten. När inversion råder ökar temperaturen med höjden och luftutbytet mellan högre och lägre nivåer är litet eller obefintligt. Inversionen gör att trots att det blåser högre upp, på någon km höjd, är vinden svag på 10-meters nivån. Under sommaren däremot när solinstrålningen är hög är omblandningen i atmosfären stor, vilket innebär att det blåser mer i marknära skikt.
Hur ser det ut i vindkraftshöjd? Jag gissar att det i huvudsak ser ut som för marknära skikt.
Javisst, absolut och kärnkraftverken måste ligga vid vatten för att kunna kyla bort enorma mängder energi som är ren förlust.David Wallin skrev:
Hur var det nu med kärnkraftens fantastiska säkerhet och kontinuitet? "Oplanerat underhåll" är väl bristande underhåll.Nissens skrev:Solenergin stannar helt i Sverige typ 4 månader om året. Vindkraftverken stannar när större högtryck parkerar över landet.
När hände det senast att alla Sveriges kärnkraftverk stängdes samtidigt?
I dag har vi endast 6 kärnreaktorer i 3 kärnkraftverk i drift. Inte konstigt att det svider om vi får oplanerat underhåll.
Tidigare hade vi ju dubbla antalet…
Der låter som att du tycker att Försvarsmakten har rätt men skriver att de har fel?D DMG55 skrev:
Det spelar väl ingen roll om det är solcellerna eller DC/AC-omvandlaren som Försvarsmakten opponerar sig mot?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Det är ungefär samma systemfel som drabbat bönder under lång tid, åkern ger bara intäkter vid skörd sen får man leva på detta i väntan på nästa skördetillfälle, en skandal och ett systemfel!David Wallin skrev:
Nyfniken skrev:
Man kan tolka så... Men det är en skillnad att DEMONTERAR solceller eller att bytta en "pryl" hemma!Nyfniken skrev:
DC/AC omvandlare eller växelströmriktare väger10-20kg och den MÅSTE verifieras i EMC strålning aspekten.
Om övertoner från riktare sprider sig till solcellpaneler/moduler man kan koppla i serie med DC kablar två CLC bryggor som ska dämpa strålning. Skillnad man kan se med specktroanalisator. Tack för anmärkning! Jag upprepar solceller påverkar INTE radiokommunikation och de som uttalar sig i ämne utan att förstå det borde OMPRÖVA SINA BESLUT: DMG
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 931 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 931 inlägg
Både och kan jag tycka. Att låtsas som att kärnkraften är planerbar hela tiden är också larvigt. Nu kommer väl R4 ligga nere nästan ett halvår i sträck enligt senaste prognosen.David Wallin skrev:
Folk som jobbar med detta energifrågor, forskare etc är överens om att Sverige behöver en mix av kärnkraft, vattenkraft, solkraft, vindkraft etc, medan många lekmän kallar sol och vind för låtsasel för att den inte alltid kan leverera på beställning, ungefär som kärnkraften.
Låter inte så "larvigt" att en så "säker och planerbar" energikälla helt plötsligt måste vara avstängd minst 6 månader när den behövs som bäst dvs under vinterhalvåret.David Wallin skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Ja så kan man ju ironisera... Men i praktiken är det ju faktiskt så att i fallet med åkrarna så finns inga alternativ.D djac skrev:
Men hur är det med de sk "optimerare" som vissa solpaneler är försedda med? Kan inte de generera störningar som strålar ut?D DMG55 skrev:Hej Redaktion!
Jag har hört förut om problemet och undrar vem i hela värden fattar sådana beslut??? För mig det är ett BEVIS att man saknar KOMPETENS hos Försvarsmakten och det är verkligen FARLIGT!
Hur jag vågar skriva så? För att jag har både utbildning och kompetens och erfarenhet i liknande frågor.
5 år tekniskt gymnasium RTV linje, 5 år Wroclaw Tekniska Högskolan, datatransmision. I 12 år fungerade jag som strategisk leverantör till LM Ericsson. Jag sysslade mycket med mätningar av PIM. (Passiv Intermodulation). Det är ytters svaga signaler som kan störa transmission. PIM kan uppstå vid 2 starka signaler på passiva komponenter (kablar, kontakter och liknande). Det händer när man har gemensam antenn dvs sänd och
mottagning. Så två starka signaler (brukar vara på sändnings sidan!) blandar sig med varan och kan ge
en ny signal som hamnar på mottagnings sida. Med enkla ord man sänder och tar emot produkter som
man har inte sänd! För att undvika egna störningar måste man MÄTA nivå av PIM signaler och hålla de
på säker avstånd från mottagarens känslighet. Jag pratar om signaler på -130dBm nivåer! Jag klarade
de uppgifter och byggde med mina medhjälpare först (i värden?) mätstation för mätningar av PIM för två
olika band (900 och 1800MHz) där hjärtat var en diplexer som vi själv tillverkade.
Ok, nu till huvud frågan: kan solceller... ? NEJ, NEJ, NEJ och inget annat! Solceller omvandlar energi i solstrålar till DC ström. DC ström kan inte störa apparater på avstånd! Däremot DC/AC omvandlare säker
kan göra det! Tänk elnät har 50Hz AC, växelström och det innebär att DC/AC omvandlare skulle vara stora
och tunga! Mycket lättare är att hantera n x 50Hz, t.ex. 15kHz och så småningom gå ner till 50Hz. Man använder där IMPULSTEKNIK där istället för fina sinusoider har vi fyrkantiga impulser! Fouriertransform
kan visa alla möjliga "toner" som förekommer som oönskade produkter. Bland de "toner" kan finnas de
som stör Försvarsmakten! Bär alla om ursäkt för min svenska, jag är tekniker och dålig humanist...Hoppas nu att man ska koncentrera sig kring DC/AC apparater och kontrollerar deras EMC signaler. Solceller är OSKYLDIGA! DMG
Redigerat:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Såklart. Man ska inte låtsas att kärnkraften ger el 24/7 året runt. Men graden av planerbarhet är ändå oändligt mycket större än för framförallt vind. Då det gäller sol kan man åtminstone planera för när den verkligen INTE ger någon el.Fairlane skrev:Både och kan jag tycka. Att låtsas som att kärnkraften är planerbar hela tiden är också larvigt. Nu kommer väl R4 ligga nere nästan ett halvår i sträck enligt senaste prognosen.
Folk som jobbar med detta energifrågor, forskare etc är överens om att Sverige behöver en mix av kärnkraft, vattenkraft, solkraft, vindkraft etc, medan många lekmän kallar sol och vind för låtsasel för att den inte alltid kan leverera på beställning, ungefär som kärnkraften.