B Byggmarodören skrev:
Enligt Vattenfall har deras vindkraftverk tredubbla utsläppen av växthusgaser per kWh vs deras kärnkraft.
kärnkraft: 5g CO2 ekvivalenter/kWh
Vattenkraft: 9g
Vindkraft: 15g
(taget från "Livscykelanalys - Vattenfalls elproduktion i Norden")

Siffrorna innehåller inte de utsläpp som behövs för bygga om/ut nätet heller (för hantera mer variation i produktionen), så det ser egentligen ytterligare lite sämre ut för vindkraften i det här fallet.

Men, siffrorna är några år gamla och nya vindkraftverk är större, så det kan hända de är lite bättre i dagsläget.
Tack för referensen i inlägg #248. Jag hittar inte riktigt de värden du här citerar i referensens tab A.III.2, men det väsentliga är att koldioxidutsläppen i alla tre fallen är en bråkdel av vad man får med fossilkraft och att man i valet mellan dessa tre inte ska enögt ska stirra på koldioxidvärdena utan ska titta på övriga miljöeffekter och den totala bilden. Den totala bilden kan dock inte sammanfattas i ett värde med mindre än att man gör någon, ganska godtycklig, viktning. Jordens befolkning är redan för stor och växer, men det har man slutat diskutera för länge sedan.
 
D Daniel 109 skrev:
Optimerare kan man ta bort. Växelriktaren kan man filtrera hårt om det finns speciella behov. Solcellerna i sig ger inte störningar.
Klart det går, men det betyder inte att det görs. Tillverkare gör sådant om de måste.
Och installationen skall vara perfekt utförd (kabeldragningen).
 
martin43 martin43 skrev:
Klart det går, men det betyder inte att det görs. Tillverkare gör sådant om de måste.
Och installationen skall vara perfekt utförd (kabeldragningen).
Börjar man med att se till att installationerna i solelfallen åtminstone i medel närmar sig rimliga är mycket löst i de flesta fall utom kanske i de här nämnda speciella områdena. Filter är inte speciellt roliga att få till trots allt och onödiga i normalfallen och ekonomiskt givetvis för det mesta kastat i sjön.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Om du hoppar över vad Ebba säger och i stället lyssnar på SVKs representant så får du en helt annan bild.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du hoppar över vad Ebba säger och i stället lyssnar på SVKs representant så får du en helt annan bild.
Vaf*n. Gjorde jag bort mig nu när jag antog att vårt välfinansierade public service hade gjort sitt jobb och summerat vettigt i texten? Får titta när jag har tid.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Det du helt glömt bort är att även om solpanelerna genererar DC så är de kopplade till switchande DC-omvandlare och strömmen går genom många tiotals meter kabel som i dåliga installationer är monterad som en loopantenn på taket. Är det dessutom optimerare finns även en kortare "antennkabel" bakom panelen som arbetar oberoende av den långa slingan.
Martin, Martin... tack att Du visar intresse och frågar. Jag har INTE GLÖMT BORT något om Du bara läser
alla mina inlägg. Om det är optimerar då har jag skrivit att: "jag har inte sätt elektrisk schemat på det.. så jak kan inte uttala mig om den har någon påverkan på EMC" Om DC/AC har jag skrivit så det är bara att läsa.
Martin ge mig bara ett svar: Har alla delar av solcell anläggning EMC och EC godkänd test? Om NEJ då vet alla vad ska man göra! Om JA, då domsalar som fattade beslut/dom skulle först fråga oss... experter. Min fråga är: Har vi ett annat fall i värden där andras länder Försvarsmakt har/hade samma problem? Om NEJ då
är jag orolig för Svensk SÄKERHET! Hälsar alla som har nu en ny plikt: "spara på energi" Ha, ha, ha. DMG
 
A Argastesnickaren skrev:
En kwh är en kwh oavsett hur den har producerats:)
Det är väl bra att mina och andras solceller producerar el när kärnkraften ligger nere för underhåll varje sommar samtidigt som vi kan spara lite på vattnet som kan användas när vi behöver mer vattenkraft under vintern.
Mina solceller producerar el under hela året dock försvinnande lite under november, december och januari.
Däremot under dom andra 9 månaderna så har jag ett överskott som mina grannar kan använda.
Tror ni att elen hade blivit billigare i somras om alla solceller som är uppsatta i Sverige hade blivit förbjudna och bortkopplade?
För min del så har jag fortfarande över 10 000 kr sparade på mitt elkonto till kommande elräkningar och har publicerat vad jag har betalat sen mars 2021 (se under mina bilder) vilket har varit strax över 1100 kr plus mitt abbonemang som till stor del betalas av pengarna som kommer tillbaka på skatten (60 öringen)
Förstår inte riktigt varför så många har så mycket emot både solceller och elbilar (som jag inte har)
Solceller fungerar alldeles utmärkt på våra breddgrader då dom inte blir så varma som dom kan bli längre söderut där effekten kan sjunka.
Samtidigt som också ligger i mina foton så blir det lite svalare under solcellerna så man får ett något svalare hus på sommaren som bonus:)
Hej Argastesnickaren! Du har bara RÄTT och inget annat! Jag har både solcellsel (PV) och en el bil. Det är en PERFEKT lösning för alla i Sverige! Men då måste man ha ett Passivhusplus
(https://passivehouse-database.org/index.php?lang=en#d_6438)
för att få det! Så basen är ett lågenergi hus! Till ex ett certifierat Pasivhus. Sedan kompletterar man med PV och det blir ett PLUSENERGIHUS! Om det är intressant då återkommer jag i detaljer. Hälsar DMG
 
D Daniel 109 skrev:
Om du hoppar över vad Ebba säger och i stället lyssnar på SVKs representant så får du en helt annan bild.
Helt annan bild blev det knappast, lite mer nyanserad kanske.
Risk för bortkoppling reell och fortsatt osäkert läge. Vårt elnät verkar till 90% räddats av en mild höst?
Stabilt.
 
Reell risk är inte inte högt. Det finns inget som tyder på att det kommer att ske den kommande veckan.

”– Det råder inte stor sannolikhet att det skulle inträffa. Vi ser just nu inte att vi ligger nära att tillämpa någon slags bortkoppling, säger Pontus de Maré, driftschef på Svenska kraftnät.”

Även om det behövs är det få som drabbas.
Jag kallar inte det väder vi har nu för mild höst.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Klassiskt.

Så nu krävdes det hög risk. Reell duger inte. Och skulle det nu hända så drabbar det ändå inte så många. Diskret flyttande av målstolparna? :)

Dom sa ju uttryckligen att den milda hösten (den magiska minskningen av elförbrukningen) underlättat men nu när det kommer vinter så ökar risken markant.

Jag är ju sån där gammal omodern räv som tycker att el ligger i samma fack som vatten och tak över huvudet. Det ska alla ha tillgång till i normalläge, vilket en vinter får ses som.

Men inser att det nu är omodernt och det nya häftiga är att anse att lite rullande elavbrott knappt är något att bli upprörd över. För det drabbar ju inte så många i taget..
 
D
D Daniel 109 skrev:
Om du hoppar över vad Ebba säger och i stället lyssnar på SVKs representant så får du en helt annan bild.
Ebba predikar, det är något helt annat och presskonferenser är inte rätt forum för domedagspredikan.
 
O [old rusty] skrev:
Klassiskt.

Så nu krävdes det hög risk. Reell duger inte. Och skulle det nu hända så drabbar det ändå inte så många. Diskret flyttande av målstolparna? :)

Dom sa ju uttryckligen att den milda hösten (den magiska minskningen av elförbrukningen) underlättat men nu när det kommer vinter så ökar risken markant.

Jag är ju sån där gammal omodern räv som tycker att el ligger i samma fack som vatten och tak över huvudet. Det ska alla ha tillgång till i normalläge, vilket en vinter får ses som.

Men inser att det nu är omodernt och det nya häftiga är att anse att lite rullande elavbrott knappt är något att bli upprörd över. För det drabbar ju inte så många i taget..
Lite som att vara hemlös en vinternatt per år...
 
D
O [old rusty] skrev:
Klassiskt.

Så nu krävdes det hög risk. Reell duger inte. Och skulle det nu hända så drabbar det ändå inte så många. Diskret flyttande av målstolparna? :)

Dom sa ju uttryckligen att den milda hösten (den magiska minskningen av elförbrukningen) underlättat men nu när det kommer vinter så ökar risken markant.

Jag är ju sån där gammal omodern räv som tycker att el ligger i samma fack som vatten och tak över huvudet. Det ska alla ha tillgång till i normalläge, vilket en vinter får ses som.

Men inser att det nu är omodernt och det nya häftiga är att anse att lite rullande elavbrott knappt är något att bli upprörd över. För det drabbar ju inte så många i taget..
Antar att det är språket, att prata statistikspråk till allmänheten, där folk saknar tillräcklig insikt i sakfrågan för att kunna sätta det i rätt sammanhang, är dömt att misslyckas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.