X
David Wallin David Wallin skrev:
"Ingen elbrist" är en tolkningsfråga. Att det under det senaste året har varnats skarpt för tillfälliga bortkopplingar tyder på att vi är just "i närheten" av elbrist. Att de banbrytande industrier som planeras i Norrland för tex fossilfritt stål aldrig kommer att kunna öppnas då de skulle ta ungefär all el vi har idag tyder på att vi inte har - men i så fall kommer att få elbrist. Och man kan inte gasa med ena foten och bromsa med den andra...
Det har alltid funnits plan för bortkopplingar. Inget nytt. Vi har även större överföringskapacitet till utlandet. Alltså kan vi skicka mer el.
Elbrist, då kommer elen kosta 40 kronor per kWh ungefär.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
X
D djac skrev:
Då väljer jag att vi kör igång reaktorerna nu! För mig förefaller det mer som att omständigheter väljer om reaktorerna ska vara i drift eller ej, detta ständiga av och på av kärnkraften har ju varit ett nyhetsbrus så länge man kan minnas.
De som är hela går på 100.
De som är trasiga går på 0.
När det är revision går de på 0.
När revisionen är klart startar man upp till 100.
Finns det reaktorer som är hela så måste de köras om någon vill ha elen. Även om du säljer till förlust.
 
D
X Xanthopteryx skrev:
De som är hela går på 100.
De som är trasiga går på 0.
När det är revision går de på 0.
När revisionen är klart startar man upp till 100.
Finns det reaktorer som är hela så måste de köras om någon vill ha elen. Även om du säljer till förlust.
Jo det förstår jag och förmodligen alla men reparations och servicebehoven förefaller alltid varit både stora och svårplanerade, detta glöms gärna i debatten och bidrar såklart till att kalkylerna för kärnkraft blir svåra, man måste bygga med stor redundans. Frankrike kanske är ett extremt exempel men det räcker ju att titta på vår nuvarande situation, som ju bara är en repris på de föregående åren.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
X
David Wallin David Wallin skrev:
Jag får inte ihop det. "Elpriserna har väldigt väldigt länge legat skitlågt". Du tänker naturligtvis på de 40-50-ish år då Sverige hade bland de lägsta elpriserna i Europa och i princip bara körde vatten- och kärnkraft?

Den "billiga" elen du tänker på är väl framförallt vind? Billig är den kanske per producerad kWh, men det betyder inte att den producerar billig el då den billiga elen behövs. Vilket i praktiken gör elen dyr. Lite paradoxalt, men marknadsmässigt solklart.
Gas. Gas har varit sjukt billigt länge.
Större kapacitet till utlandet spelar också in.
Visst påverkar vind också men det är marginalprissättning så dyraste kraftslaget sätter priset för all el.
Ju mer vi bygger ut till Europa, desto mer påverkar priserna i Europa Sverige.
Sverige har nu under något år varit största exportören av el i Europa.
Tidigare Frankrike men Frankrike har kärnkraft.
Som är väldigt trasig.
 
X
D djac skrev:
Jo det förstår jag och förmodligen alla men reparations och servicebehoven förefaller alltid varit både stora och svårplanerade, detta glöms gärna i debatten och bidrar såklart till att kalkylerna för kärnkraft blir svåra, man måste bygga med stor redundans. Frankrike kanske är ett extremt exempel men det räcker ju att titta på vår nuvarande situation, som ju bara är en repris på de föregående åren.
Ja, Frankrike har ju mycket kärnkraft. Och många är trasiga.
Kärnkraft är nämligen jättebra.
När den fungerar.
Tyvärr är den jättedålig när den strular.
Och det är jötrekomplicerat att hålla den fungerande.

Titta på senaste exemplet, O3 i Finland.
Går ju sådär...minst sagt...
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
De som är hela går på 100.
De som är trasiga går på 0.
När det är revision går de på 0.
När revisionen är klart startar man upp till 100.
Finns det reaktorer som är hela så måste de köras om någon vill ha elen. Även om du säljer till förlust.
Nej, man måste inte alls köra om reaktorn är hel. Men marginalkostnaden är så låg att det lönar sig att köra även vid låga priser.
 
X
Vi förtydligar lite igen:
Vi kan inte ha kärnkraftverk som står avstängda i väntan på att vi vill använda.
Om någon budar så måste du köra. Oavsett kostnad.
Man börjar med att tillgängliggöra alla alternativ och vilket pris det kostar.
Sedan budar man på alla alternativ, billigast först.
Sedan när all el som vill köpas är köpt och all el som vill säljas är såld, så att jämvikt uppnås, då sätts priset efter den dyraste kWh.
Alltså, du kan ha 99,9 procent el som kostar 5 öre och 0,1 procent kostar 5 kronor att tillverka. Då kostar all el 5 kronor.
Därför körs Karlshamn. För att någon budade. Då måste man köra.
Man kan inte Inte köra.
Kan du producera måste du producera. Kan du exportera måste du exportera.
Sverige exporterar i princip alltid. Dygnet runt. Året runt. Extremt få tillfällen per år då import sker.
All el som producera måste förbrukas i samma stund.
Förbrukas för mycket sjunker frekvensen i nätet. Då måste mana producera mera för att höja frekvensen. Producerar man för mycket höjs frekvensen. Då måste man minska produktionen.
Kärnkraft ger 0. Eller 100. Det tar en vecka att starta upp ett verk. Om det inte går sönder. De gillar inte att starta och stoppa. Det sliter.
Kärnkraft är alltså en bra bas. Sedan behöver vi reglerkraft. Vattenkraft är bäst på detta.
När solen lyser får vi tillskott av el vilket minskar behovet av vatten, så vi sparar vatten. Likaså med vinden.
När din solpanel ger 1 kW som du förbrukar så har du sparat Mer än 1 kW då du minskat överföringsförlusterna. Alltså är det bra med lokal produktion också. 10 TWh per år är förluster i Sveriges elnät. Av 140 TWh producerade. Alltså försvinner över 7 procent av all producerad el. Innan den ens når konsumenten.
Frekvensen styrs av...europa. Ja, vi delar elsystem och allt måste vara i synk. När exempelvis O3 i Finland snabbstoppades för ett tag sedan störtdök frekvensen i Sverige innan vattenkraften hann reglera upp. Alltså, Finland påverkade vårat elnät. Finlands snabbstopp kunde orsakat bortkopplingar i Sverige!
Därför att allt hänger ihop.
Viss tröghet finns i systemet så ju större avstånd desto större tröghet. Därmed är det svårare att reglera Sydsverige då den mesta vattenkraften ligger i norr. Fler kärnkraftverk hjälper inte mot detta. Smarta elnät däremot. Likaså smarta industrier, vilket redan är fallet idag. Flera industrier ingår i regleringen, så exempelvis kan en stor ugn kopplas bort om frekvensen sjunker för mycket.

Det är j-vligt komplicerat med andra ord. Och vill vi ha fler kärnkraftverk så, börjar vi nu kanske det kan driftas innan 2035. Kanske.
Samtidigt. Vem betalar? Hur ser framtiden ut? Nu ställer alla om i rekordfart - Västsverige har minska förbrukningen med 25 procent!
Finns detaljer lönsamhet i ny kärnkraft om 10 år? 20? 30?...?
Vem vågar satsa 100 miljarder....? För ett verk.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
X
D Daniel 109 skrev:
Nej, man måste inte alls köra om reaktorn är hel. Men marginalkostnaden är så låg att det lönar sig att köra även vid låga priser.
Jo. Du får inte undanhållit produktion. Fungerar den ingår den i budgivningen. Får du bud måste du köra.
Detta för att man inte skall undanhållit produktion för att trycka uppbyggnad priserna. Och då kärnkraftverk är så sega i starten innebär det attachment fungerar det så startar du. Och producerar. Därav miljardförlusterna på flera tidigare brukade kärnkraftverk.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Det låter som att du har bättre koll än många andra. Men allt du skriver stämmer inte. Kärnkraft kan absolut regleras, men det är normalt sett inte lönsamt. Det har inte används mer än på prov i Sverige. Man har även tvingats reglera ner på grund av att hålla produktionen i en enskild reaktor under gränsen för vilken största störning man är säker på att klara.

Du måste inte producera bara för att du får ett bud. Men i princip måste du erbjuda den kapacitet du har till rimligt pris.

Sverige delar inte frekvens med ”Europa” vi har ett nordiskt elnät som inkluderar Sverige, Finnland, Norge och Själland. Länkar till resten av omvärlden är via likströmslänkar.
 
X
Den med frekvensen missade jag, tack (varit vaken sedan 02:40...).
Indirekt hänger det ändå ihop, vilket märktes den gången norges länk med tyskland snabbstoppade och man tappade 1.400 MW. Med andra ord påverkar alla varandra direkt och indirekt.

I realiteten kan den inte regleras då den är för långsam för det. Reglerkraft måste ske sekundsnabbt. Det du beskriver är reducerad drift eller följa långsamma effektförändirngar över dygnet. Detta är delvis bortplockat (vet ej vilka verk som kanske har kvar förmågan). SÅ därmed kan man anse det som omöjligt, även rent tekniskt.

Du tillhandahåller den el du kan producera samt till vilket pris. Någon budar och köper in elen och då är du skyldig att leverera elen. För att förhindra marknadsmanipulation får du inte Inte producera, till exempel som vissa föreslagit att man inte skall sälja elen från Karlshamn utan bara ha den som effektreserv men det går inte: Vill någon köpa så producerar du. Att Karlshamn har körts är för att buden blvit tillräckligt höga för att verket skall ingå i budgivningen. Likaså med export: Du får inte strypa exporten. Rätta mig om jag har fel men om jag minns rätt nu så måste du minst 70% av tillgänglig kapacitet för export. Dessutom skulle det få förödande konsekvenser i och med att ingen då vill sälja tillbaka till sverige....
 
Hatten av för villaägaren som stred mot den svenska försvarsmakten.
Det går till historien som Slaget i Falsterbo.
 
  • Haha
  • Gilla
Qwerty987654 och 2 till
  • Laddar…
G gråsten skrev:
Om man har normer för EMC-nivåer från solcellsanläggningar så kan emissionerna från en viss anläggning ligga lägre än normen för vad som normalt är godtagbart. Men försvarsmakten (FRA) och t ex radioastronomer kan ha krav på störningsfrihet som ligger mycket lägre än vad som i normalfallet betraktas som godtagbart. Då blir det en chansning att uppföra en solcellsanläggning. Nästa problem är att kommunen som ska göra bygglovsprövningen inte får information från försvarsmakten eftersom dess anläggningar är hemliga. Därför kanske inte kommunen kan varsko sökanden om att särskilda förhållanden råder vlka innebär att särskilt höga krav på störningsfrihet råder.

Jämför med att förläggningen av försvarsmaktens fiberkablar är hemlig. Det är inget man får fram genom Ledningskollen. Råkar en militär fiber grävas av så lagar de den bara tyst och stilla.
Hej Gråsten, jag står på den... tekniska sidan. Om någon påstår att jag kör för fort då tittar jag på kmvisare och vägskyltar. Då vet jag vän har rätt! Om man påstår att min anläggning stör då måste man presenterar mätresultat idBm och jag kan verifiera det. Om allt är HEMLIGT då får jag inte ta konsekvenserna för närläggning. Vi lever i Sverie inte Rysland och krav och normer måste vara KÄNDA för alla! Och jag hoppas att Byggahus verkligen står på KONSUMENTENS sida. DMG
G gråsten skrev:
Om man har normer för EMC-nivåer från solcellsanläggningar så kan emissionerna från en viss anläggning ligga lägre än normen för vad som normalt är godtagbart. Men försvarsmakten (FRA) och t ex radioastronomer kan ha krav på störningsfrihet som ligger mycket lägre än vad som i normalfallet betraktas som godtagbart. Då blir det en chansning att uppföra en solcellsanläggning. Nästa problem är att kommunen som ska göra bygglovsprövningen inte får information från försvarsmakten eftersom dess anläggningar är hemliga. Därför kanske inte kommunen kan varsko sökanden om att särskilda förhållanden råder vlka innebär att särskilt höga krav på störningsfrihet råder.

Jämför med att förläggningen av försvarsmaktens fiberkablar är hemlig. Det är inget man får fram genom Ledningskollen. Råkar en militär fiber grävas av så lagar de den bara tyst och stilla.
 
X
D DMG55 skrev:
Hej Gråsten, jag står på den... tekniska sidan. Om någon påstår att jag kör för fort då tittar jag på kmvisare och vägskyltar. Då vet jag vän har rätt! Om man påstår att min anläggning stör då måste man presenterar mätresultat idBm och jag kan verifiera det. Om allt är HEMLIGT då får jag inte ta konsekvenserna för närläggning. Vi lever i Sverie inte Rysland och krav och normer måste vara KÄNDA för alla! Och jag hoppas att Byggahus verkligen står på KONSUMENTENS sida. DMG
Allt skall inte vara känt. VI vill inte berätta för omvärlden på vilket sätt signalspaning bedrivs. DÄrför får man finna sig i att Försvarsmakten har veto inom vissa områden. Trots allt handlar det om din, min och rikets säkerhet.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Den med frekvensen missade jag, tack (varit vaken sedan 02:40...).
Indirekt hänger det ändå ihop, vilket märktes den gången norges länk med tyskland snabbstoppade och man tappade 1.400 MW. Med andra ord påverkar alla varandra direkt och indirekt.

I realiteten kan den inte regleras då den är för långsam för det. Reglerkraft måste ske sekundsnabbt. Det du beskriver är reducerad drift eller följa långsamma effektförändirngar över dygnet. Detta är delvis bortplockat (vet ej vilka verk som kanske har kvar förmågan). SÅ därmed kan man anse det som omöjligt, även rent tekniskt.

Du tillhandahåller den el du kan producera samt till vilket pris. Någon budar och köper in elen och då är du skyldig att leverera elen. För att förhindra marknadsmanipulation får du inte Inte producera, till exempel som vissa föreslagit att man inte skall sälja elen från Karlshamn utan bara ha den som effektreserv men det går inte: Vill någon köpa så producerar du. Att Karlshamn har körts är för att buden blvit tillräckligt höga för att verket skall ingå i budgivningen. Likaså med export: Du får inte strypa exporten. Rätta mig om jag har fel men om jag minns rätt nu så måste du minst 70% av tillgänglig kapacitet för export. Dessutom skulle det få förödande konsekvenser i och med att ingen då vill sälja tillbaka till sverige....
Det beror ju lite på vad man menar med reglerkraft. Som snabb frekvensreglering är inte kärnkraft lämpligt. Men det finns många steg mellan det och ditt påstående att den måste gå på 100%.

Karlshamnsverket är effektreserv för tillfället, och producerar därmed ingen el. Så där har du fel.

Visst påverkar förändringar i exporterar eller importerad effekt. Men frekvensen i det Europeiska nätet och det nordiska är helt oberoende av varandra.
 
X
D Daniel 109 skrev:
Det beror ju lite på vad man menar med reglerkraft. Som snabb frekvensreglering är inte kärnkraft lämpligt. Men det finns många steg mellan det och ditt påstående att den måste gå på 100%.

Karlshamnsverket är effektreserv för tillfället, och producerar därmed ingen el. Så där har du fel.

Visst påverkar förändringar i exporterar eller importerad effekt. Men frekvensen i det Europeiska nätet och det nordiska är helt oberoende av varandra.
Reglerkraft brukar benämnas det som kan reglera effekten efter behovet. Viss kärnkraft kan gå på halvfart och reglera upp och ner men i Sverige har vi bara testat och dessutom monterat ner en del av den funktionaliteten. Och som bonus så mår inte verket bra av det utan det ökar risken för driftstörningar. Så ja, de går på hundra eller 0 rent krasst.

Tog Karlshamn som exempel då den varit mycket på tapeten. Men helt rätt, mellan 16 november och 15 mars är kapaciteten köpt av svenska kraftnät. Efter 15 mars nästa ingår den åter i Nordpool tills 16 november nästa år. Dock är lagen nu ändrad så efter 2025 kanske det inte finns någon mer effektreserv. Denna lagändring har att göra med en ny EU-förordning och då krockar nuvarande hantering med den. Ingångna avtal gäller dock, därav fram till 2025.

Vi får se hur man gör efter 2025. Högst oklart just nu. Jag misstänker att vi kommer att få se fler kablar till utlandet fram tills dess.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.