30 228 läst · 268 svar
30k läst
268 svar
Efter långa strider måste husägaren montera ned solcellerna
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Ödmjukt verkligen... Det har jag för övrigt aldrig hävdat. Men jag kan helt ärligt medge att jag aldrig sett några sakliga belägg för att det finns en "etablerad teknikforskning" som hävdar motsatsen mot vad jag gör. Kanske är jag bara oupplyst, eller så förstår jag inte bättre. Men jag tänker i alla fall inte börja tro på saker som med obegripliga argument går emot allt jag redan vet och alla för mig begripliga argument.F frasen_36 skrev:
Däremot har jag hävdat att våra politiker är korkade eller onda. Det gäller inte bara energifrågorna. Men tex uttalandet "det var marknaden som la ner kärnkraften" som vänsterblocket kört med länge är ju bevisligen en extremt oärlig formulering som tyder på låg intelligens, hjärntvätt, nedvärderande av folkets tankeförmåga eller ondska då den används.
Det var i den sk "energiöverenskommelsen" där såväl S som M m.fl. ingick som permanentade vägen för nedläggning.David Wallin skrev:Ödmjukt verkligen... Det har jag för övrigt aldrig hävdat. Men jag kan helt ärligt medge att jag aldrig sett några sakliga belägg för att det finns en "etablerad teknikforskning" som hävdar motsatsen mot vad jag gör. Kanske är jag bara oupplyst, eller så förstår jag inte bättre. Men jag tänker i alla fall inte börja tro på saker som med obegripliga argument går emot allt jag redan vet och alla för mig begripliga argument.
Däremot har jag hävdat att våra politiker är korkade eller onda. Det gäller inte bara energifrågorna. Men tex uttalandet "det var marknaden som la ner kärnkraften" som vänsterblocket kört med länge är ju bevisligen en extremt oärlig formulering som tyder på låg intelligens, hjärntvätt, nedvärderande av folkets tankeförmåga eller ondska då den används.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Det är först när man kopplar ifrån sig från stamnätet och klarar sig själv året om.. som man faktiskt är självförsörjande på elen innan dess kanske det är låtsas-el? (för många är den ju "osynlig" på vintern)
Men det är samma sak när man köper ett hus.. har du lån, är det inte ditt hus heller.. - förrän du betalt lånet (även om man säger att man köpt ett hus, vilket man gjort.. för lånade pengar i de flesta fall.. jag vet att många inte håller mer - men jag är lite enkelspårig när det kommer till lån av alla slag.. allt lånat ska tillbaka/betalas).
Resten runt om är ju bara en personlig syn på saken.
Jag tycker både huslån och solceller är bra och hjälpsamt!
Alla är inte ekonomiskt lagda och har har svårt att få ihop plus och minus ibland, inge fel på det. Man behöver inte jaga varken kWh eller kronor.. om man har överskott av dem från början.
Dock tycker jag väl att detta är inte vad tråden eg handlade om (inte heller regerringslöften eller elpriser).
Detta är någon enskild person som tydligen byggt i ett känsligt område, det handlar inte om att halva sverige måste montera ner sina solceller. Oavsett vad man tycker om ALLT.. så borde man kunna respektera ett sådant beslut om man bor i sådant område där det kan vara ett problem. Så ofta har jag inte sett att de "satt ner foten"..
Jag skulle iaf hellre plocka ner dem för försvarets skull.. än för att grannen bländades av mina paneler.
(Dock surt när man redan satt upp dem, kan tycka att de aldrig skulle fått sätta upp dem från början..)
Men det är samma sak när man köper ett hus.. har du lån, är det inte ditt hus heller.. - förrän du betalt lånet (även om man säger att man köpt ett hus, vilket man gjort.. för lånade pengar i de flesta fall.. jag vet att många inte håller mer - men jag är lite enkelspårig när det kommer till lån av alla slag.. allt lånat ska tillbaka/betalas).
Alla är inte ekonomiskt lagda och har har svårt att få ihop plus och minus ibland, inge fel på det. Man behöver inte jaga varken kWh eller kronor.. om man har överskott av dem från början.
Dock tycker jag väl att detta är inte vad tråden eg handlade om (inte heller regerringslöften eller elpriser).
Detta är någon enskild person som tydligen byggt i ett känsligt område, det handlar inte om att halva sverige måste montera ner sina solceller. Oavsett vad man tycker om ALLT.. så borde man kunna respektera ett sådant beslut om man bor i sådant område där det kan vara ett problem. Så ofta har jag inte sett att de "satt ner foten"..
Jag skulle iaf hellre plocka ner dem för försvarets skull.. än för att grannen bländades av mina paneler.
(Dock surt när man redan satt upp dem, kan tycka att de aldrig skulle fått sätta upp dem från början..)
det går inte att förutse alla radiofrekventa störningar. I det här fallet borde solcellerna få vara kvar i väntan på att mindre störande reglerelektronik installerades. Annars blir slutsatsen att solceller inte alls kan godkännas eftersom anläggningen eventuellt skulle kunna störa samhällsviktiga funktioner.Snigla skrev:Det är först när man kopplar ifrån sig från stamnätet och klarar sig själv året om.. som man faktiskt är självförsörjande på elen innan dess kanske det är låtsas-el? (för många är den ju "osynlig" på vintern)
Nu har det väl inte ens konstaterats störningar.
OJ, oj, oj! Jag ser att inte alla förstår vad jag har skrivit... Så igen och kort: Försvarsmakten ska använda sin makt mot de som vill angripa Sverige. Inte mot de som ville skaffa PV på sina tak! Om (verkligen OM)
Försvarsmakten känner störningar från solceller låt experten (som jag) kontrollera varför! Jag är 100% säker att ge de exakt svar vad och varför stör deras radiokommunikation. Att demontera PV anläggning det DUMMASTE som man kan komma på. Första frågan bör vara: är alla komponenter/moduler som ingår i PV anläggningen EMC kontrollerade, har de CE märke?? Troligen INTE, så svaret är enkelt bytt de till CE, EMC godkända! Om de är godkända låt mig eller en annan expert utföra lämpliga mätningar för att säkerställa orsaken till störningar.
En "svensk familj" som har satsar på PV skulle vara SKYDDAT av svenska myndigheter i fall oseriöst firma installerar skräp på taket eller hemma. Jag själv har 12 kW på taket som ger mig ÖVERSKÖT i el. men under varma sommar dagar. Nu för tiden har jag brist på el. Det kommer att lösa sig nästa år. Hälsa alla som var intresserade, DMG
Försvarsmakten känner störningar från solceller låt experten (som jag) kontrollera varför! Jag är 100% säker att ge de exakt svar vad och varför stör deras radiokommunikation. Att demontera PV anläggning det DUMMASTE som man kan komma på. Första frågan bör vara: är alla komponenter/moduler som ingår i PV anläggningen EMC kontrollerade, har de CE märke?? Troligen INTE, så svaret är enkelt bytt de till CE, EMC godkända! Om de är godkända låt mig eller en annan expert utföra lämpliga mätningar för att säkerställa orsaken till störningar.
En "svensk familj" som har satsar på PV skulle vara SKYDDAT av svenska myndigheter i fall oseriöst firma installerar skräp på taket eller hemma. Jag själv har 12 kW på taket som ger mig ÖVERSKÖT i el. men under varma sommar dagar. Nu för tiden har jag brist på el. Det kommer att lösa sig nästa år. Hälsa alla som var intresserade, DMG
Om man har normer för EMC-nivåer från solcellsanläggningar så kan emissionerna från en viss anläggning ligga lägre än normen för vad som normalt är godtagbart. Men försvarsmakten (FRA) och t ex radioastronomer kan ha krav på störningsfrihet som ligger mycket lägre än vad som i normalfallet betraktas som godtagbart. Då blir det en chansning att uppföra en solcellsanläggning. Nästa problem är att kommunen som ska göra bygglovsprövningen inte får information från försvarsmakten eftersom dess anläggningar är hemliga. Därför kanske inte kommunen kan varsko sökanden om att särskilda förhållanden råder vlka innebär att särskilt höga krav på störningsfrihet råder.D DMG55 skrev:OJ, oj, oj! Jag ser att inte alla förstår vad jag har skrivit... Så igen och kort: Försvarsmakten ska använda sin makt mot de som vill angripa Sverige. Inte mot de som ville skaffa PV på sina tak! Om (verkligen OM)
Jämför med att förläggningen av försvarsmaktens fiberkablar är hemlig. Det är inget man får fram genom Ledningskollen. Råkar en militär fiber grävas av så lagar de den bara tyst och stilla.
Du kan inte styra produktionen från kärnkraft heller rent krasst. Den går 100 eller 0. Man vill inte köra något annat.David Wallin skrev:
Vattenkraften är den reglerkraft vi har i Sverige.
Det är egentligen bara R1 som skulle kunnat tuffa vidare i typ fem år, det vill säga två år till.David Wallin skrev:Och varför behövs den som bäst? Jo, eftersom vi installerat en massa vindkraft som inte levererar och lagt ner reaktorer som skulle ha kunnat leverera el. Om vi inte hade lagt ner de reaktorer som nu kunde ha täckt upp för detta hade det spelat mycket mindre roll. Konstigt att skylla på kärnkraften då det faktiskt är brist på kärnkraft som är en stor del av problemet.
Edit: Man bör också betänka att kärnkraften inte levererar då det uppstått något fel. Vind och sol har det inbyggt som en feature att inte ens kunna leverera då den fungerar.
Resten var körda. Olönsamma, struliga med mera.
Förlustaffärer år efter år på flera miljarder ogillar elbolagen. Alla bolag ogillar det.