F
F FGLIN skrev:
Det är helt rätt att det redan finns avfall som man måste behandla på rätt sätt oavsett om man varit för eller emot dessa skapande och att har man en lösning som inte är extremt resurskrävande (tex flera iterationer av transmutation och upparbetning) så gör en måttlig ökning av avfallsmängden inte någon avgörande skillnad. Även om volymerna är måttliga så måste man dock vara medveten om att redan en liten bråkdel kan ställa till med stora bekymmer om det kommer ut.
Något som är klart bekymmersamt är tidsperspektivet och överföring av information.
Det handlar ju om att ha information och säkra data om förvaren i hundratals för att inte säga tusentals år framåt.
Se bara bakåt: Våra system för data, information mm blir ju inkompatibla både HW & SW-mässigt redan efter några 10-tals år..
Ska vi skriva ner info om slutförvaren på stentavlor?

D Daniel 109 skrev:
Det stämmer inte. Optimerarna är stepdownmoduler. De kan absolut orsaka störningar. Särskilt när de är ansluta till ledningar/paneler på taket.
Dessutom ansåg väl någon producent att inga EMCkrav var tillämpliga.
Daniel 109, tack att Du reagerar även på minsta tvekan... Bygga hus är inte lämplig plats för avancerade tekniska polemik. Om jag skriver: "alla produkter/prylar som är kopplade till solceller" då vill jag inte specificera
detaljer som tex "optimerare". Jag vill inte kommentera "någon producent" som vill inte följa EMC krav! Mitt bolag konstruerade och tillverkade en produkt till vår kund och SAMTLIGA produkter med serienummer hade
utskrift från PIM test. Vi ska ALDRIG IFRÅGASÄTTA teknisk prestanda. De som vill veta mer om problemet
för Försvarsmakten då beskriver jag så här: En "svensk" familj vill skaffa solceller för att... Ok och bra! Men jag gissar att 95% av de saknar kunskap i den frågan och jag skriver att det är INGET FEL! De anlitar en firma som borde ha detta kunskap. Firma tar även ANSVAR för det som de installerar. I praktiken som jag
känner några fall man kan se att "kunskap" slutar där den skulle börja... De köper billiga produkter, ofta från ett land där kvalitet är inte starka sida. Man monterar solceller kopplar kablar till växelriktare och till husets nät... Kunden/familjen betalar stora summor för en anläggning som skulle ge... besparingar! Hm, och nu helt
plötslig kommer en Svensk Myndighet och låter demontera anläggning!!! Ja förstår och RESPEKTERAR att Svensk Försvarsmakt måste reagera när de upptäcker att något stör deras radiokommunikation. Hur vi ska lösa problemet? Byggahus står på... konsumentens sida, eller hur? Ställ tydligt KRAV att man får installera ENBART beprövade produkter med EMC tester och CE märke! Firmor som installerar solcellanläggningar tar ALLA KONSEKVENSER på sig när anläggning stör radiokommunikation! På så enkelt sätt avslutar vi alla problem med Solceller som kommer ALDRIG störa någon... Hälsar DMG
var

• Gilla
gråsten
  • Laddar…
D DMG55 skrev:
Ja förstår och RESPEKTERAR att Svensk Försvarsmakt måste reagera när de upptäcker att något stör deras radiokommunikation.
Igen: Varför skriver du att solcellsanläggningen stör radiokommunikation? Har du läst någon annan artikel?

Nissens
F FGLIN skrev:
Mer än 70000 år, räknar du med att det trots uppvärmning ska komma en lång istid? Det numer vanliga värdet på hur länge avfallet behöver förvaras, 100000 år verkar halvt gripet ur luften. Mycket av klyvningsprodukterna hinner klinga av redan i reaktorn och sedan fortsätter det i mellanlagret. Därefter återstår fortfarande det mesta av t.ex. Cs 137 och Sr 90 som strålar intensivt med halveringstider kring 30 år. Efter tio halveringstider har strålningen från dess gått ned till 1/1024 vilket fortfarande är alldeles för mycket (men kan i varje fall vara mer hanterligt). Efter 30 halveringstider är man nere i en knapp miljarddel, förmodligen fortfarande inte problemfritt men klart bättre och efter ett par tusen år kan man räkna med att dessa isotoper är borta i den mån de inte nybildas genom processer i kärnbränslet. Då är problemet dels några långlivade isotoper med halveringstider runt hundra el några hundra tusen år som alltså till stor del finns kvar. De har visserligen en aktivitet som är en 3000-del eller mindre av Cs137 o Sr90n (räknat på halveringstiden, andra faktorer har också betydelse) men ändå är uppåt 40000 ggr mer aktiva än U 238 (åter räknat på halveringstiderna). Det finns också kvar av ett antal transuraner bl a finns troligen hg-kg Plutonium 239 kvar per ton bränsle. Plutoniums radiotoxicitet (ofta slarvigt kallat giftighet) är visserligen sannolikt överdriven (Ralph Nader lär ha skapat myten om dess farlighet) men farligheten ska heller inte förringas och kan gälla övriga resttransuraner också. Dessutom har sönderfallet av uran (och transuraner) lett till att isotoper längre ned i uranets (och andra) sönderfallskedjor börjat bildas och dessa produkter avger väl så mycket strålning som uranet självt. Farligheten sjunker alltså kraftig på några hundra eller några tusen år men att 100000 år skulle vara tillräckligt är knappast visat. Jag har letat i utredningar och frågat SSI och det verkar som om man haft scenarier om vad som kan förväntas efter 100, 1000, 10000, 100000 och 1000000år men att ingen egentligen dragit någon riktig slutsats om hur lång tid som behövs. Tiden för tidigare glaciationscykler om c:a 100000 år hade visst ev haft lite betydelse.
Våra myndigheter har gjort en gedigen utredning om hur den kommande istiden och klimatet kommer att bli framöver i Norden.Det kommer tex att bli flera km tjock is över Sthlm området. Den säger att växthuseffekten möjligen kan fördröja istiden något, men den kan inte stoppas.
Och som sagt om 70000+ år har tekniken sannolikt kommit en bit till så att det går att ta hand om det som eventuellt behöver tas hand om.

Men det är ju inte ens säkert att människan finns kvar då, antingen pga yttre faktorer eller pga evolutionen, eller både och.

Nissens
F frasen_36 skrev:
Om vår bergrund och vår "lösning" till slutförvar är lämplig lär vi inte få veta. Det visar sig kanske om några hundra-tals år eller längre.
Det tog ju t.ex. bara något år för att upptäcka att en av de tidigaste "säkra" inneslutningarna korroderade oväntat mycket.
Vi slipper ju problemen med avfallet från vår verksamhet - det blir våra efterlevande som får ta hand om skiten.
Ja, eller så går det bra och ingen behöver ta hand om det eftersom ingen lever här ändå under en väldigt lång tidsperiod.

F
Nissens Nissens skrev:
Ja, eller så går det bra och ingen behöver ta hand om det eftersom ingen lever här ändå under en väldigt lång tidsperiod.
Nja, vi får väl hoppas att några lever kvar åtminstone några hundra år?

Nissens
F frasen_36 skrev:
Nja, vi får väl hoppas att några lever kvar åtminstone några hundra år?
Ja, om jag mins rätt så tror man att tempen börjar sjunka om typ 1000 år, så om 30-40 generationer framåt så…

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Ja, det stämmer väl att det inte är utbyggnaden av vindkraften som är det stora problemet. Men det är också så att vindkraften var en viktig komponent för att genomdriva den politiska lögnen om att rädda klimatet genom att lägga ner kärnkraften. Så, oavsett om man vill det eller inte, så hänger de båda frågorna ihop. Jag försöker också att se vad som kan göras framåt för att lösa problemen, men tyvärr är det ju så illa att alla möjliga lösningar kommer att belasta klimatet mer än vad det hade belastat att behålla de nedlagda reaktorerna.
Visserligen ger uranbrytning en del koldioxidutsläpp som påstås vara höga i en del fall, men det är nog inte klimatargument utan risken för olyckor och problemen med avfallet som tillsammans med allmän teknikfobi har använts mot kärnkraften. För de som vänder sig mot förlusterna vid energilagring kan påpekas att kärnkraft har dålig verkningsgrad jämfört med fossilkraft. Det beror på att man av säkerhetsskäl inte kan komma upp i så höga temperaturer som vid förbränning.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Låter inte så "larvigt" att en så "säker och planerbar" energikälla helt plötsligt måste vara avstängd minst 6 månader när den behövs som bäst dvs under vinterhalvåret.
Fast kärnkraften som sådan levererar ju bra totalt sett även om man stänger en reaktor eller två.

Anledningen att vi hade så många reaktorer var ju delvis för att sprida ut produktionen (vilket mycket riktigt orsakar stora problem i dagsläget när man lade ner reaktorerna i söder) och delvis för att underhåll (förebyggande eller avhjälpande) av en reaktor inte skulle påverka den totala produktionen så mycket.

Hur mycket vindkraftstomtarna än försöker blunda måste dom ju i alla fall se att kärnkraften levererar extremt bra, till skillnad från skattefinaniserad låtsaskraft där skillnaden mellan installerad och uttagen effekt är enorm.

Grundproblemet är precis om vanligt att vi har korkade politiker som bestämmer om saker dom inte förstår.

Min personliga åsikt är att typ 90% av alla problem i landet beror på exakt detta.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Visserligen ger uranbrytning en del koldioxidutsläpp som påstås vara höga i en del fall, men det är nog inte klimatargument utan risken för olyckor och problemen med avfallet som tillsammans med allmän teknikfobi har använts mot kärnkraften. För de som vänder sig mot förlusterna vid energilagring kan påpekas att kärnkraft har dålig verkningsgrad jämfört med fossilkraft. Det beror på att man av säkerhetsskäl inte kan komma upp i så höga temperaturer som vid förbränning.
Ja den verkliga anledningen till att kärnkraft lagts ner är sannolikt Harrisburg, Chernobyl och Fukushima och kanske lite kärnvapenrädsla. Men i den vanliga debatten bakades det ihop med massiv utbyggnad av vindkraft för klimatets skull, så där och då tror jag faktiskt att den allmänna uppfattningen var att det var av klimatskäl.

Vad förlusterna beträffar så är det säkert så som du säger att kärnkraft har stora inbyggda förluster. Men enligt siffror från tex IPCC är ändå kärnkraften klimatmässigt i samma klass som vindkraften då det gäller klimatpåverkan per kwh (baserat på anläggningens livscykel). Så system med energilagring kommer alltid (med dagens teknik) att ge större klimatpåverkan än kärnkraften.

GlennB GlennB skrev:
Grundproblemet är precis om vanligt att vi har korkade politiker som bestämmer om saker dom inte förstår.
Ibland blir jag fundersam över exakt hur korkade de är och undrar istället om de helt enkelt är oärliga och rakt igenom onda.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Våra myndigheter har gjort en gedigen utredning om hur den kommande istiden och klimatet kommer att bli framöver i Norden.Det kommer tex att bli flera km tjock is över Sthlm området. Den säger att växthuseffekten möjligen kan fördröja istiden något, men den kan inte stoppas.
Och som sagt om 70000+ år har tekniken sannolikt kommit en bit till så att det går att ta hand om det som eventuellt behöver tas hand om.

Men det är ju inte ens säkert att människan finns kvar då, antingen pga yttre faktorer eller pga evolutionen, eller både och.
Naivt att tro att människan kommer att finnas kvar om 70000 år. Vi har sedan länge passerat toppen, nu väntar endast utrotning. Det är tydligt att undergången närmar sig när människan håller på med destruktivt trams som klimatjoxet. Man säger att vi måste motverka den globala uppvärmningen för att jorden ska vara beboelig i framtiden men istället är det alla såkallade klimatåtgärder som gör livet svårt och jorden obeboelig för oss människor. Max tusen år sen finns inte människan kvar.

• Ledsen
David Wallin
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Skillnaden är att spannmål kan lagras.
Japp men det kan pengarna från produktionen också.

Nissens
F Finndjävel skrev:
Naivt att tro att människan kommer att finnas kvar om 70000 år. Vi har sedan länge passerat toppen, nu väntar endast utrotning. Det är tydligt att undergången närmar sig när människan håller på med destruktivt trams som klimatjoxet. Man säger att vi måste motverka den globala uppvärmningen för att jorden ska vara beboelig i framtiden men istället är det alla såkallade klimatåtgärder som gör livet svårt och jorden obeboelig för oss människor. Max tusen år sen finns inte människan kvar.
Det lustiga är att du vet inte mer om det än någon annan.

D DMG55 skrev:
Daniel 109, tack att Du reagerar även på minsta tvekan... Bygga hus är inte lämplig plats för avancerade tekniska polemik. Om jag skriver: "alla produkter/prylar som är kopplade till solceller" då vill jag inte specificera
detaljer som tex "optimerare". Jag vill inte kommentera "någon producent" som vill inte följa EMC krav! Mitt bolag konstruerade och tillverkade en produkt till vår kund och SAMTLIGA produkter med serienummer hade
utskrift från PIM test. Vi ska ALDRIG IFRÅGASÄTTA teknisk prestanda. De som vill veta mer om problemet
för Försvarsmakten då beskriver jag så här: En "svensk" familj vill skaffa solceller för att... Ok och bra! Men jag gissar att 95% av de saknar kunskap i den frågan och jag skriver att det är INGET FEL! De anlitar en firma som borde ha detta kunskap. Firma tar även ANSVAR för det som de installerar. I praktiken som jag
känner några fall man kan se att "kunskap" slutar där den skulle börja... De köper billiga produkter, ofta från ett land där kvalitet är inte starka sida. Man monterar solceller kopplar kablar till växelriktare och till husets nät... Kunden/familjen betalar stora summor för en anläggning som skulle ge... besparingar! Hm, och nu helt
plötslig kommer en Svensk Myndighet och låter demontera anläggning!!! Ja förstår och RESPEKTERAR att Svensk Försvarsmakt måste reagera när de upptäcker att något stör deras radiokommunikation. Hur vi ska lösa problemet? Byggahus står på... konsumentens sida, eller hur? Ställ tydligt KRAV att man får installera ENBART beprövade produkter med EMC tester och CE märke! Firmor som installerar solcellanläggningar tar ALLA KONSEKVENSER på sig när anläggning stör radiokommunikation! På så enkelt sätt avslutar vi alla problem med Solceller som kommer ALDRIG störa någon... Hälsar DMG
var
D DMG55 skrev:
var
Hej Redaktion, Försvarsmakten och alla på forum...

För att avsluta alla funderingar kring störningar från solcell anläggning föreslår jag så här:

Det finns i Sverige begrep OVK (Obligatorisk Ventilations Kontroll) som håller ordning i ventilationsbranschen.
Jag föreslår OSCK dvs Obligatorisk Solcell Kontroll. Före igångsättning av solcell anläggning kommer en tekniker med apparatur (det behövs inte våra avancerat!) som mäter "strålning" från DC kablar som går till solceller. Rät Verk som sysslar med EMC mätning skal definiera limit för max strålnings nivå i dBm och beskriva mätmetod. Tex får lås en DC kabel och få den genom test Ögla (spole). koppla tillbaka DC kabel och börja mätning. Mätning utförs när solen skinnet som best och DC/AC omvandlare visar max effekt.
Definierat MAX limit för Strålning får aldrig blir överträffat. Om nivå blir under men med små marginaler
tekniken ska koppla en PI filter (CLC brygga, C mellan DC kabel mot jordplan, L- drossel och nästa C likadan. PI filter ska tillverkas av firma som har kompetens (kan välja C och max spänning, rätt värde för L och ström tålighet) med radiovågor och säljs produkten på marknaden. Själva verifierings mätning och eventuellt åtgärd med CLC brygga behöver inte ta mer än en kvart. Så en extra kostnad behöver inte
våra stor... Jag skulle utföra ett sådan jobb för 500-1000kr. Med andra ord med relativ enkel apparat, och eventuellt "reserv del" man kan bli säker att alla befintliga solcell anläggningar och nymonterade uppfyller
EMC krav och ingen aktör på radiomarknaden får anledning till klagomål och juridiska processer! Till sist undrar bara om Försvarsmakten håller med mig och mina anmärkningar? Man kan ALLTID meja till mig
så jag kan komplettera mina funderingar. Hoppas att alla inblandade blir nu nöjda. Hälsar DMG

• Gilla
gråsten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.