D
David Wallin David Wallin skrev:
Ja då det gäller MP så har jag nog till slut landat i slutsatsen "onda". :D
Tja, onda är ett starkt ord tycker jag, inte mina favoriter men samtidigt kan jag inte undvika att notera vad avsaknaden av någon med miljökunskap gör, nuvarande regering håller ju på, vi får se om de får hålla på, att retardera oss till en punkt före upplysningen och det tror jag egentligen inte någon tycker är bra. Kanske behövs det någon med fokus på denna ödesfråga för att regeringar ska "hålla sig i skinnet".

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Tja, onda är ett starkt ord tycker jag, inte mina favoriter men samtidigt kan jag inte undvika att notera vad avsaknaden av någon med miljökunskap gör, nuvarande regering håller ju på, vi får se om de får hålla på, att retardera oss till en punkt före upplysningen och det tror jag egentligen inte någon tycker är bra. Kanske behövs det någon med fokus på denna ödesfråga för att regeringar ska "hålla sig i skinnet".
Nu blir det ju rätt OT här, men jag tycker att Sverige verkligen skulle behöva ett parti som stod i mitten och i huvudsak fokuserade på miljöfrågor. De skulle få min röst direkt! En röst på något parti med uttalat miljöfokus i dagens läge är ju också en röst för en massa vänsterextrema tramsfrågor. Det är synd att det blivit så polariserat.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
D
Nu blir det ju rätt OT här, men jag tycker att Sverige verkligen skulle behöva ett parti som stod i mitten och i huvudsak fokuserade på miljöfrågor. De skulle få min röst direkt! En röst på något parti med uttalat miljöfokus i dagens läge är ju också en röst för en massa vänsterextrema tramsfrågor. Det är synd att det blivit så polariserat.
Jag tror det är svårt att få till, klimat handlar oundvikligen om "vi" och då blir tolkningen alltid att det är vänster, det motsatta är "jag" och då blir det som idag en prioritet på att den enskildes rätt till utsläpp alltid är viktigare.

D djac skrev:
Jag tror det är svårt att få till, klimat handlar oundvikligen om "vi" och då blir tolkningen alltid att det är vänster, det motsatta är "jag" och då blir det som idag en prioritet på att den enskildes rätt till utsläpp alltid är viktigare.
Just därför skulle en rimlig balans kunna ligga i mitten, och många fler skulle kunna vara delaktiga i klimatkampen. Jag menar inte att klimatfrågan är vänstertrams, men typ allt annat de håller på med.

D
Just därför skulle en rimlig balans kunna ligga i mitten, och många fler skulle kunna vara delaktiga i klimatkampen. Jag menar inte att klimatfrågan är vänstertrams, men typ allt annat de håller på med.
Vill inte svara för MP, det har trots allt visat sig att de hade effekt på miljöpolitiken och att de fortfarande förmodligen kan området bäst.

Jag köper din dröm/målbild men jag är tvivlande, varhelst i världen det tillträder en högerregering skrotas miljöambitionerna, till fördel för "jag" och "nu".

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Antag att en elbil med 30 mil räckvidd har ett batteri på 60 kWh. Om man tröttnar och byter när räckvidden sjunkit till 20 mil skulle man kunna använda det gamla till att lagra 40 kWh vilket i mitt hushåll skulle räcka 4 dygn.
Blev visst fel, det skulle snarare räcka i 6 dygn.

Nu var det iofs flera år sedan jag kollade, men enligt IPCCs siffror då har solenergi ett mycket större klimatavtryck per kWh (då var det åtta ggr större) än kärnkraften. Vindkraften var ungefär likvärdig med kärnkraft. Detta alltså då hänsyn tagits till hela anläggningens livscykel. Så nej, att byta kärnkraft mot "förnybart" minskar inga utsläpp, och behöver man dessutom lagra energin så blir det definitivt sämre. Men man kan ju som du skriver minska överföringsförlusterna med närproducerad energi, men jag tvivlar på att det kan uppväga det totala.
Kan du säga vilken IPCC-publikation? Vore intressant att läsa.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Enligt Vattenfall har deras vindkraftverk tredubbla utsläppen av växthusgaser per kWh vs deras kärnkraft.
kärnkraft: 5g CO2 ekvivalenter/kWh
Vattenkraft: 9g
Vindkraft: 15g
(taget från "Livscykelanalys - Vattenfalls elproduktion i Norden")

Siffrorna innehåller inte de utsläpp som behövs för bygga om/ut nätet heller (för hantera mer variation i produktionen), så det ser egentligen ytterligare lite sämre ut för vindkraften i det här fallet.

Men, siffrorna är några år gamla och nya vindkraftverk är större, så det kan hända de är lite bättre i dagsläget.

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Enligt Vattenfall har deras vindkraftverk tredubbla utsläppen av växthusgaser per kWh vs deras kärnkraft.
kärnkraft: 5g CO2 ekvivalenter/kWh
Vattenkraft: 9g
Vindkraft: 15g
(taget från "Livscykelanalys - Vattenfalls elproduktion i Norden")

Siffrorna innehåller inte de utsläpp som behövs för bygga om/ut nätet heller (för hantera mer variation i produktionen), så det ser egentligen ytterligare lite sämre ut för vindkraften i det här fallet.

Men, siffrorna är några år gamla och nya vindkraftverk är större, så det kan hända de är lite bättre i dagsläget.
Förmodligen är all modernisering till det bättre, så antagligen sjunker även avtrycket för ny kärnkraft.

D DMG55 skrev:
Hej Redaktion!
Jag har hört förut om problemet och undrar vem i hela värden fattar sådana beslut??? För mig det är ett BEVIS att man saknar KOMPETENS hos Försvarsmakten och det är verkligen FARLIGT!
Hur jag vågar skriva så? För att jag har både utbildning och kompetens och erfarenhet i liknande frågor.
5 år tekniskt gymnasium RTV linje, 5 år Wroclaw Tekniska Högskolan, datatransmision. I 12 år fungerade jag som strategisk leverantör till LM Ericsson. Jag sysslade mycket med mätningar av PIM. (Passiv Intermodulation). Det är ytters svaga signaler som kan störa transmission. PIM kan uppstå vid 2 starka signaler på passiva komponenter (kablar, kontakter och liknande). Det händer när man har gemensam antenn dvs sänd och
mottagning. Så två starka signaler (brukar vara på sändnings sidan!) blandar sig med varan och kan ge
en ny signal som hamnar på mottagnings sida. Med enkla ord man sänder och tar emot produkter som
man har inte sänd! För att undvika egna störningar måste man MÄTA nivå av PIM signaler och hålla de
på säker avstånd från mottagarens känslighet. Jag pratar om signaler på -130dBm nivåer! Jag klarade
de uppgifter och byggde med mina medhjälpare först (i värden?) mätstation för mätningar av PIM för två
olika band (900 och 1800MHz) där hjärtat var en diplexer som vi själv tillverkade.
Ok, nu till huvud frågan: kan solceller... ? NEJ, NEJ, NEJ och inget annat! Solceller omvandlar energi i solstrålar till DC ström. DC ström kan inte störa apparater på avstånd! Däremot DC/AC omvandlare säker
kan göra det! Tänk elnät har 50Hz AC, växelström och det innebär att DC/AC omvandlare skulle vara stora
och tunga! Mycket lättare är att hantera n x 50Hz, t.ex. 15kHz och så småningom gå ner till 50Hz. Man använder där IMPULSTEKNIK där istället för fina sinusoider har vi fyrkantiga impulser! Fouriertransform
kan visa alla möjliga "toner" som förekommer som oönskade produkter. Bland de "toner" kan finnas de
som stör Försvarsmakten! Bär alla om ursäkt för min svenska, jag är tekniker och dålig humanist...Hoppas nu att man ska koncentrera sig kring DC/AC apparater och kontrollerar deras EMC signaler. Solceller är OSKYLDIGA! DMG
Det du helt glömt bort är att även om solpanelerna genererar DC så är de kopplade till switchande DC-omvandlare och strömmen går genom många tiotals meter kabel som i dåliga installationer är monterad som en loopantenn på taket. Är det dessutom optimerare finns även en kortare "antennkabel" bakom panelen som arbetar oberoende av den långa slingan.

• Gilla
Qwerty987654 och 1 till
  • Laddar…
D
Förmodligen är all modernisering till det bättre, så antagligen sjunker även avtrycket för ny kärnkraft.
Orkar inte leta upp det men detta har dissekerats i andra trådar tidigare och visade sig inte vara så rättvisande siffror, om man är intresserad kan man såklart googla, finns massor.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Det du helt glömt bort är att även om solpanelerna genererar DC så är de kopplade till switchande DC-omvandlare och strömmen går genom många tiotals meter kabel som i dåliga installationer är monterad som en loopantenn på taket. Är det dessutom optimerare finns även en kortare "antennkabel" bakom panelen som arbetar oberoende av den långa slingan.
Optimerare kan man ta bort. Växelriktaren kan man filtrera hårt om det finns speciella behov. Solcellerna i sig ger inte störningar.

Har du någon grov, skissartad ide på hur den filtreringen skulle se ut? Och vilka frekvensband och nivåer som är intressanta i Falsterbo?

Ett L-C filter tänker jag mig. Nej jag har inte koll på nivåer och frekvenser. Men att få ner nivån under var sunkig konsumentelektronik strålar bör inte vara oöverstigligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.