D
G OMathson skrev:
Nej, det funkar inte speciellt bra.
Företag går i konkurs och tillverkningen flyttar till tex Kina, välfärden blir sämre.
Ska man stänga av en värmepump när det är som kallast och inte blåser pga högt pris? Det är oftast värmepumpen som drar mest energi när det kallt ute. Varje timme värmepumpen då står still fattas det då ca tre ggr energi - effektförlust. Hur ska man göra sen? Elda med sopor? Annars måste alltså värmepumpen kunna generera tre gånger högre tillförd värme än tidigare. Vad säger att en timme räcker? Efter några timmar eller nått dygn har man stora problem.
Det kanske vänder nu, globaliseringen har fått sig ett par smällar se senaste åren. Det är inte värmepumpsägare som är målgruppen, det finns andra abonnenter med betydande förbrukning som är redo att vara aktiva på elsidan.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
G gråsten skrev:
De flesta som gör inlägg i tråden dillar om ditt och datt utan att ha en aning om vari problemet med störningar för försvaret består. Omvandlare från solpaneler kan skicka ut bredbandiga störningar som inte går att filtrera bort. Störningen uppstår knappast i solpanelerna själva utan i den anslutna elektroniken.

2007 köpte jag en kinatillverkad elscooter. Laddaggregatet för batterierna skickade ut mycket kraftiga störningar som lät på FM bandet i bilen på femtio meters avstånd,Då är frekvensmodulering ändå rätt okänsligt för störningar,

Antag nu att FRA finner sig ha anledning att lyssna på radiotrafik i Ukraina, Belorus och Kaliningrad och gör detta så långt söderut som möjligt i Sverige, gärna på en udde ut i havet. Då uppskattas inte onödiga störningar från dåligt designad elektronik. I och för sig borde det gå att bygga om de störande delarna eller lägga dem avskärmat under mark. Men det beror på vilka krav på störningsfrihet FRA har.

om man vill uppfatta en sändare med fem watts uteffekt på några hundra mils avstånd blir kraven stora. Det vet alla radioamatörer men gemene man har inte en susning om problematiken.
Det finns ju civila respektive militära kravnormer för EMC. Här verkar det som att försvarsmakten anser att det finns risk för att normer inte uppfyllls, men vilka? Eller har de fört in nya ad hoc krav? Civila normer CE gäller i detta fall för anläggningen, liksom för all utrustning som säljs inom EU. Om de inte uppfylls så är det ju grund för reklamation från kunden. FM kan ju inte kräva att MIL STD eller odefinierade normer uppfylls för civil utrustning.

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Oklart om det gjorts några mätningar öht.
https://www.elinstallatoren.se/2020/05/per-ove-tvingades-ta-ner-solcellerna-de-stor/
"Orsak:Installatören hade missat att Per-Ove bor i ett område som klassas som riksintresse för totalförsvarets militära del och att det därför behövdes bygglov. Och Försvarsmakten anser att anläggningen riskerar att ”påtagligt skada riksintressen för totalförsvarets militära del”. "

Det kanske har mätts något efter den artikeln men det lutar mer åt att han bor på fel plats.

Sen fick ju förra generationen optimerare från Solaredge faktiskt säljförbud pga EMC. Men inte så att de måste plockas ner.

• Gilla
djac
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Oklart om det gjorts några mätningar öht.
[länk]
"Orsak:Installatören hade missat att Per-Ove bor i ett område som klassas som riksintresse för totalförsvarets militära del och att det därför behövdes bygglov. Och Försvarsmakten anser att anläggningen riskerar att ”påtagligt skada riksintressen för totalförsvarets militära del”. "

Det kanske har mätts något efter den artikeln men det lutar mer åt att han bor på fel plats.

Om det saknas bygglov så är det en formalitet som inte har följts. Men om ett bygglov skulle nekas för en installation där tillverkaren kan visa att gällande krav map på emission, dvs enligt CE-standard uppfylls så blir det knepigt. Får man ens bygga ett vanligt hus på sådant område? Det kommer ju att stråla ut något från dess normala elinstallationer. Det landar annars i inkonsekvent agerande från myndighet som gissar vad som kan bli effekten av en viss elinstallation.

Sen fick ju förra generationen optimerare från Solaredge faktiskt säljförbud pga EMC. Men inte så att de måste plockas ner.

Är det inte enklare om vi skickar dig direkt till Kreml?

MysMagnus MysMagnus skrev:
Enkelt, slå från strömmen till försvaret och högsta domstolen när solen lyser, så får vi se om de håller fast vid beslutet!

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Om man tidigt får tydliga signaler om att en installation av solceller kan innebära problem så är det väl extremt korkat att köra vidare.
På den här platsen finns dessutom alla möjligheter att använda fungerande alternativ, till exempel berg- eller jordvärme.
Falsterbo är en liten havsnära väl segregerad oas med gott om folk som är väldigt vana att få som de vill och en kommunledning som gärna förvaltar en mycket hög svansföring.
Om solcellsstriden verkar märklig, ta då fram popcornen och studera hur det planeras för den mycket kraftiga höjning av havsnivån (2 meter) som väntar detta sekel, och som redan nafsar i hus i på Fasterbos yttersta halvö Skanör.
Här stiger nämligen havet snabbast i landet - vilket inte hindrar en grupp villaägare från att högljutt vägra samarbeta kring den vall som planeras.

Redaktionen Redaktionen skrev:
Försvarsmakten får rätt, husägarens solcellsanläggning utgör en betydande olägenhet för försvarets verksamhet.

Du kan läsa artikeln här: Efter långa strider måste husägaren montera ned solcellerna

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
X
G OMathson skrev:
Japp, kanske dax att stänga ned de andra också?
Vad händer vid högtryck på vintern, kallt och vindstilla? Ska vi använda solceller då?
Som tur är så blåser det ju trots allt generellt sett mer på vintern i allafall, mot sommaren.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
G
X Xanthopteryx skrev:
Som tur är så blåser det ju trots allt generellt sett mer på vintern i allafall, mot sommaren.
Inte vid högtryck och då är det kallt.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
X
D Daniel 109 skrev:
Stör kabeldragningen ut mobilnät? Hur fick du ihop det?
Hur man drar kablarna på en solcellsanläggning har mycket stor inverkan på hur mycket den stör ut omgivningen.
Felaktigt dragen blir kablarna som en mycket stor antenn som effektivt skickar ut allehanda störsignaler på olika frekvenser. Rätt dragen blir antennverkan mycket liten.

• Gilla
kabelkaparen
  • Laddar…
X
G OMathson skrev:
Inte vid högtryck och då är det kallt.
Visst förekommer det men trots allt är ändå vinterhalvåret mer blåsigt än sommarhalvåret.

Redaktionen Redaktionen skrev:
Försvarsmakten får rätt, husägarens solcellsanläggning utgör en betydande olägenhet för försvarets verksamhet.

Du kan läsa artikeln här: Efter långa strider måste husägaren montera ned solcellerna
Hej Redaktion!
Jag har hört förut om problemet och undrar vem i hela värden fattar sådana beslut??? För mig det är ett BEVIS att man saknar KOMPETENS hos Försvarsmakten och det är verkligen FARLIGT!
Hur jag vågar skriva så? För att jag har både utbildning och kompetens och erfarenhet i liknande frågor.
5 år tekniskt gymnasium RTV linje, 5 år Wroclaw Tekniska Högskolan, datatransmision. I 12 år fungerade jag som strategisk leverantör till LM Ericsson. Jag sysslade mycket med mätningar av PIM. (Passiv Intermodulation). Det är ytters svaga signaler som kan störa transmission. PIM kan uppstå vid 2 starka signaler på passiva komponenter (kablar, kontakter och liknande). Det händer när man har gemensam antenn dvs sänd och
mottagning. Så två starka signaler (brukar vara på sändnings sidan!) blandar sig med varan och kan ge
en ny signal som hamnar på mottagnings sida. Med enkla ord man sänder och tar emot produkter som
man har inte sänd! För att undvika egna störningar måste man MÄTA nivå av PIM signaler och hålla de
på säker avstånd från mottagarens känslighet. Jag pratar om signaler på -130dBm nivåer! Jag klarade
de uppgifter och byggde med mina medhjälpare först (i värden?) mätstation för mätningar av PIM för två
olika band (900 och 1800MHz) där hjärtat var en diplexer som vi själv tillverkade.
Ok, nu till huvud frågan: kan solceller... ? NEJ, NEJ, NEJ och inget annat! Solceller omvandlar energi i solstrålar till DC ström. DC ström kan inte störa apparater på avstånd! Däremot DC/AC omvandlare säker
kan göra det! Tänk elnät har 50Hz AC, växelström och det innebär att DC/AC omvandlare skulle vara stora
och tunga! Mycket lättare är att hantera n x 50Hz, t.ex. 15kHz och så småningom gå ner till 50Hz. Man använder där IMPULSTEKNIK där istället för fina sinusoider har vi fyrkantiga impulser! Fouriertransform
kan visa alla möjliga "toner" som förekommer som oönskade produkter. Bland de "toner" kan finnas de
som stör Försvarsmakten! Bär alla om ursäkt för min svenska, jag är tekniker och dålig humanist...Hoppas nu att man ska koncentrera sig kring DC/AC apparater och kontrollerar deras EMC signaler. Solceller är OSKYLDIGA! DMG

• Gilla
  • Haha
adron och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Hur skall solceller ge el när solen knappt är uppe?

Att solpaneler ger el när solen inte är uppe är väl inte det klokaste påståendet… just nu går den inte ens över horisonten i norra Sverige… i söder går solen lågt på himlen endast några få timmar.

Detta samtidigt som elen är som dyrast och behovet är som störst…

Var är alla de som jublade över all el de fick från sina paneler i juni? De är helt tysta nu, mycket märkligt… :)
Vi har "gratis" nu eftersom det blev så mycket överskott under sommaren. Varför skulle vi inte vara tysta och nöjda över det??

• Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Vi har "gratis" nu eftersom det blev så mycket överskott under sommaren. Varför skulle vi inte vara tysta och nöjda över det??
Det är väl lite det som var poängen - att ni producerade el som ni inte behövde och "byter in den" nu när ni behöver den och samtidigt inte har någon produktion. Jag vill inte påstå att ni har fel på något vis, men det är ändå ett symptom på hur vårt elsystem fungerar i stort, dvs lite skevt.

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Visst förekommer det men trots allt är ändå vinterhalvåret mer blåsigt än sommarhalvåret.
Det där är väl i princip sant, men jag undrar om det verkligen hjälper vindkraften? Enligt SMHI:

Under vintertid och nätter råder ofta inversion då molnigheten är liten. När inversion råder ökar temperaturen med höjden och luftutbytet mellan högre och lägre nivåer är litet eller obefintligt. Inversionen gör att trots att det blåser högre upp, på någon km höjd, är vinden svag på 10-meters nivån. Under sommaren däremot när solinstrålningen är hög är omblandningen i atmosfären stor, vilket innebär att det blåser mer i marknära skikt.

Hur ser det ut i vindkraftshöjd? Jag gissar att det i huvudsak ser ut som för marknära skikt.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.