4 844 läst · 62 svar
5k läst
62 svar
Effekttariff på utmatad solel
Jo men utifrån insamlade mätvärden så jämförs ju det med vad lokalnätet i ett viss område är dimensionerat för inkl transformatorer och överliggande nät. Sen kan man utifrån det beräkna fram effektavgiften mer globalt för en elnätsägare. Jag ser inte svårigheten.M Martin Lundmark skrev:Effektavgiften är ett starkt förenklat sätt att debitera för hur respektive elanvändare belastar elnätet. Med målet att utjämna effektflödet i elnätet.
Det handlar inte om det system som du beskriver;” Mätvärden från respektive kunds elmätare skickas då minst varje kvart till elnätsägaren. Sen via GIS verktyg så sammanställs enkelt den totala belastningen i ett lokalt elnät.”
Jag tror att mängder med elanvändare idag har nog så svårt att begripa dagens enkla modell för effektavgifter.
Hej paralunP paralun skrev:
Då kan du ju presentera det för EI.
Då får du antingen igenom ditt förslag, eller så får du veta "svårigheten".
Jo men inte att förglömma så har ju även elnätsägaren överföring av mätvärden från alla nätstationer, sannolikt med hög upplösning. Mycket enkelt att se hur smarta elmätarna stämmer med en viss nätstation.M Martin Lundmark skrev:
Sedan tror jag att det skiljer mellan elnätsägare och "dataprocessande" och det har ju bara gått en kortare tid sedan alla måste ha en smart elmätare.
Så EI får säkert till det här.
Det kan ju inte vara möjligt att inmatning från solceller skulle ge effektavgifter hos elnätsföretagen?
Många elnätsföretag har haft effektavgift i flera år nu och jag har aldrig hört talas om en solcellsägare som drabbats av effektavgift för den effekt som matas in från solcellerna till nätet.
Många installationer levererar ju omkring 10 kW en bra sommardag mitt på dagen samtidigt som huset/hushållet kanske använder 1-2 kW under samma period.
Det här hade uppmärksammats mer om inmatad effekt från solceller hade genererat effektavgift.
Någon ägare av solceller och effektavgift på elnätet som kan dementera?
Många elnätsföretag har haft effektavgift i flera år nu och jag har aldrig hört talas om en solcellsägare som drabbats av effektavgift för den effekt som matas in från solcellerna till nätet.
Många installationer levererar ju omkring 10 kW en bra sommardag mitt på dagen samtidigt som huset/hushållet kanske använder 1-2 kW under samma period.
Det här hade uppmärksammats mer om inmatad effekt från solceller hade genererat effektavgift.
Detta ser oroväckande ut:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ft-foer-elnaetet.532526/page-141#post-6113696
https://www.byggahus.se/forum/threa...ft-foer-elnaetet.532526/page-141#post-6113696
Effekt integrerat över tid är energi. Basen för effektavgiften är medeleffekten över en period om 15 eller 60 minuter.M Martin Lundmark skrev:
Jag tog en slumpmässig enkel elmätare från ABB som exempel. Enligt manualen kan man läsa ut följande register:
Active import, Active export, Active net, Reactive import, Reactive export, Reactive net, Apparent.
Vad är det du anser saknas för att få mätvärden att basera effektavgiften på?
https://library.e.abb.com/public/7f5d1274e44243caa4d9c3d06231c1c3/D11_User_Manual (FW 1.2.3).pdf
https://library.e.abb.com/public/af...90374226/D11-D13_Communication_Manual_EN_.pdf
Hej HenrikHuslöseH HenrikHuslöse skrev:Effekt integrerat över tid är energi. Basen för effektavgiften är medeleffekten över en period om 15 eller 60 minuter.
Jag tog en slumpmässig enkel elmätare från ABB som exempel. Enligt manualen kan man läsa ut följande register:
Active import, Active export, Active net, Reactive import, Reactive export, Reactive net, Apparent.
Vad är det du anser saknas för att få mätvärden att basera effektavgiften på?
[länk] (FW 1.2.3).pdf
[länk]
Det skall kosta effektavgift om det sker ett utbyte av effekt över elnätet (om det belastar elnätet ut eller in) men inte om produktion och elanvändning tar ut varandra.
Jag har tyvärr själv ingen solcellsanläggning så jag kan inte studera om det fungerar så.
Redigerat:
”Effekttariffer för inmatning av el”
Energimarknadsinspektionen (Ei) utövar tillsynen gällande nätavgifter. Den 14 december 2023 kunde vi på (Ei) hemsida läsa att; ”Tillsyn påbörjad för att säkerställa att nätavgifter följer EU-krav”
I den efterföljande texten kunde vi bland annat läsa; ” Enligt krav i elmarknadsförordningen ska alla kundkategorier bära sina egna kostnader och därmed inte belasta andra nätanvändare. Även ägare av mindre produktionsanläggningar ska betala en nätavgift som speglar de faktiska kostnaderna för inmatning av el. ”
https://ei.se/om-oss/nyheter/2023/2...tt-sakerstalla-att-natavgifter-foljer-eu-krav
Under; ”Frågor och svar om effektavgifter (effekttariffer)” så kunde vi sedan läsa; ” Syftet med effektavgiften är att vi ska flytta och sprida ut elanvändningen till tider på dygnet då elnätet inte är så hårt belastat. Därför får den som sprider ut sin elanvändning och/eller flyttar den till tider då elnätet är mindre belastat betala mindre och den som använder mycket el samtidigt och vid en tidpunkt då elnätet är hårt belastat betala mer.”
https://ei.se/konsument/el/elnatsav...gor-och-svar-om-effektavgifter-effekttariffer
I (Ei) konsumentforum kunde vi (23 jan 2023) som svar på en fråga gällande ”Effekttariffer för inmatning av el” läsa;
"Hej, Tack för din fråga.
Om du matar in mycket egenproducerad solel på elnätet under höglasttimmar, kan det innebära att du får en högre effekttariff. Även producenter av el omfattas av Ei:s föreskrifter vilket innebär att solelsproducenternas elnätstariffer ska innehålla en effektavgift eftersom även producenters nyttjande av elnätet kan medföra att det uppstår kapacitetsbrist i elnätet och därmed ge upphov till framtida investeringskostnader för elnätsföretagen. Detta betyder att elnätsföretagen kan behöva räkna effekttoppar på både inmatning och uttag av el. Elnätsavgifterna ska dock vara kostnadsreflektiva, vilket innebär att de ska spegla de kostnader som respektive kund orsakar elnätsföretaget.
Hur nättariffer för inmatning av el i nätet ska utformas är dock en komplicerad fråga som Ei avser att titta vidare på.
Du hittar mer information om elnätstariffer på vår webbplats:
Tariffer (nättariffer) - Energimarknadsinspektionen
Effekttariffer (effektavgift) - Energimarknadsinspektionen
Om du vill begränsa inmatningen av din överskottsproduktion kan du titta på de tekniska lösningar som finns, så kallad nollinmatning.
Med vänlig hälsning,
https://konsumentforum.ei.se/org/energimarknadsinspektionen/d/effekttariffer-x81q/
Effektavgifter skall senast vara genomfört till årsskiftet 2026/2027.
Det är inte bra att det är en otydlig eller sen information om vad som gäller, angående ”Effekttariffer för inmatning av el”.
Vi får verkligen hoppas att (Ei) i närtid återkommer med information, som dessutom är lätt att hitta för den som söker.
Energimarknadsinspektionen (Ei) utövar tillsynen gällande nätavgifter. Den 14 december 2023 kunde vi på (Ei) hemsida läsa att; ”Tillsyn påbörjad för att säkerställa att nätavgifter följer EU-krav”
I den efterföljande texten kunde vi bland annat läsa; ” Enligt krav i elmarknadsförordningen ska alla kundkategorier bära sina egna kostnader och därmed inte belasta andra nätanvändare. Även ägare av mindre produktionsanläggningar ska betala en nätavgift som speglar de faktiska kostnaderna för inmatning av el. ”
https://ei.se/om-oss/nyheter/2023/2...tt-sakerstalla-att-natavgifter-foljer-eu-krav
Under; ”Frågor och svar om effektavgifter (effekttariffer)” så kunde vi sedan läsa; ” Syftet med effektavgiften är att vi ska flytta och sprida ut elanvändningen till tider på dygnet då elnätet inte är så hårt belastat. Därför får den som sprider ut sin elanvändning och/eller flyttar den till tider då elnätet är mindre belastat betala mindre och den som använder mycket el samtidigt och vid en tidpunkt då elnätet är hårt belastat betala mer.”
https://ei.se/konsument/el/elnatsav...gor-och-svar-om-effektavgifter-effekttariffer
I (Ei) konsumentforum kunde vi (23 jan 2023) som svar på en fråga gällande ”Effekttariffer för inmatning av el” läsa;
"Hej, Tack för din fråga.
Om du matar in mycket egenproducerad solel på elnätet under höglasttimmar, kan det innebära att du får en högre effekttariff. Även producenter av el omfattas av Ei:s föreskrifter vilket innebär att solelsproducenternas elnätstariffer ska innehålla en effektavgift eftersom även producenters nyttjande av elnätet kan medföra att det uppstår kapacitetsbrist i elnätet och därmed ge upphov till framtida investeringskostnader för elnätsföretagen. Detta betyder att elnätsföretagen kan behöva räkna effekttoppar på både inmatning och uttag av el. Elnätsavgifterna ska dock vara kostnadsreflektiva, vilket innebär att de ska spegla de kostnader som respektive kund orsakar elnätsföretaget.
Hur nättariffer för inmatning av el i nätet ska utformas är dock en komplicerad fråga som Ei avser att titta vidare på.
Du hittar mer information om elnätstariffer på vår webbplats:
Tariffer (nättariffer) - Energimarknadsinspektionen
Effekttariffer (effektavgift) - Energimarknadsinspektionen
Om du vill begränsa inmatningen av din överskottsproduktion kan du titta på de tekniska lösningar som finns, så kallad nollinmatning.
Med vänlig hälsning,
https://konsumentforum.ei.se/org/energimarknadsinspektionen/d/effekttariffer-x81q/
Effektavgifter skall senast vara genomfört till årsskiftet 2026/2027.
Det är inte bra att det är en otydlig eller sen information om vad som gäller, angående ”Effekttariffer för inmatning av el”.
Vi får verkligen hoppas att (Ei) i närtid återkommer med information, som dessutom är lätt att hitta för den som söker.
Effektavgifterna ska ju återspegla belastningen på nätet. 10 kW är 10 kW belastning oavsett vilket håll den åker åt. Man får se till att styra sin anläggning att inte producera mer än man använder själv för att hålla ner effektavgifterna.B Boende45 skrev:Det kan ju inte vara möjligt att inmatning från solceller skulle ge effektavgifter hos elnätsföretagen?
Nej, så är det inte. Om det altid är flöde i en riktning och msn ör nära grönsen så är ytterligare 10kW ett problem. 10kW i andra riktningen hjälper i stället. Så det behöver definitivt inte bli samma avgift i båda riktningarna. Nu spekulerar jag, men en rimlig följd skulle kunna bli att det införs en effektavgift mellan 10 och 15 maj till augusti.
Det är inget jag har information om, utan en ren spekulation.
Jo men hur ska elnätsägaren har koll på när dessa effekter är till nytta eller ej?D Daniel 109 skrev:Nej, så är det inte. Om det altid är flöde i en riktning och msn ör nära grönsen så är ytterligare 10kW ett problem. 10kW i andra riktningen hjälper i stället. Så det behöver definitivt inte bli samma avgift i båda riktningarna. Nu spekulerar jag, men en rimlig följd skulle kunna bli att det införs en effektavgift mellan 10 och 15 maj till augusti.
I vissa fall är 10 kW plus bra i vissa fall är 10 kW minus bra.
Skall då de som bara är förbrukare då kunna ha timmar då det är bra att förbruka el då det hjälper balansen?
Det kommer bli intressant att få till ett rättvis system.
Ja men då skulle man ju behöva kolla per transformator eller liknande.S sjoelund skrev:
Det blir väldigt rörigt och krångligt för att få det rättvist.
HejS sjoelund skrev:
Det är oftast spänningens variation och spänningsfall som brukar begränsa distributionsnäten och kräva ombyggnation och förstärkningar
Spänningsregleringen sker inte på den transformator som ät närmast villorna utan en transformatornivå högre upp och kan då innebära att inspänningen till ett tiotal transformatorer justeras samtidigt.
Om då några av dessa distributionstransformatorer har mer effekt inmatad uppströms (från lågspänning till högre spänning) medan andra distributionstransformatorer snarare har elbilsladdning då kan det uppstå situationer där spänningsnivån är rejält olika i elnätet.
Redigerat:
Populärt i forumet
-
Möte med banken förhandla ränteavdrag/ränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Slutet på värmepumpar, elberedare är prisvärda
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Skulle jag bestridit?
Jämför din bolåneränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.