4 844 läst · 62 svar
5k läst
62 svar
Effekttariff på utmatad solel
Ja det är detta jag funderar på. Beroende på hur det räknas ut, så ser det oroande ut för solcellsinvesterare. Lågt elpris + effektavgift köpt el + effektavgift på såld el. Är rädd att solcellerna kommer att dominera tex i juli månad.K K. L skrev:
Den sidan verkar inte finnas längre, eller så är länken felaktig.M Martin Lundmark skrev:Hej
Nu har Energimarknadsinspektionen förtydligat att effektavgift även gäller vid inmatning av effekt från solceller
"Ei:s föreskrifter om effektavgiften gäller för både elanvändare och elproducenter. Den nya effektavgiften ska baseras på hur mycket du belastar elnätet, oavsett om du använder (köper) el eller om du matar in (säljer) producerad el. "
[länk]
M Martin Lundmark skrev:Hej
Nu har Energimarknadsinspektionen förtydligat att effektavgift även gäller vid inmatning av effekt från solceller
"Ei:s föreskrifter om effektavgiften gäller för både elanvändare och elproducenter. Den nya effektavgiften ska baseras på hur mycket du belastar elnätet, oavsett om du använder (köper) el eller om du matar in (säljer) producerad el. "
[länk]
Tack Boxer63B Boxer63 skrev:
Att du uppmärksammar oss på detta.
När jag skrev inlägget så stod det så här när man sökte.

Det är intressant att få veta vad orsaken är till att texten ändrats eller flyttats.
-----------------
Söker du just nu med texten; ”Solceller i kombination med effektavgift” så får du först fram;
”Frågor och svar om effektavgift (effekttariffer)
Energimarknadsinspektionen
https://ei.se › elnatsavgiften-och-elnatsreglering › fragor-...
för 4 dagar sedan — Solceller i kombination med effektavgift - hur funkar det? Ei:s föreskrifter om effektavgiften gäller för både elanvändare och elproducenter ...”
Går du vidare kommer texten;
"Något gick fel…
Sidan hittades inte-den kan vara flyttad."
Redigerat:
S styren skrev:
Hej styren och K. LK K. L skrev:
Jag undrar om ni inte har hittat orsaken till att Energimarknadsinspektionen (EI) just nu plockat bort informationen de hade om effektavgiften i samband med solceller.
Om vi först tittar på texten från (EI); "Ei:s föreskrifter om effektavgiften gäller för både elanvändare och elproducenter. Den nya effektavgiften ska baseras på hur mycket du belastar elnätet, oavsett om du använder (köper) el eller om du matar in (säljer) producerad el. "
Idag mäts husets elanvändning med en elenergimätare som bara mäter effektflödet över tid (elenergin) mot huset. Solcellelproduktionen som är i andra riktningen mäta av en annan elenergimätare som bara mäter effektflödet över tid (elenergin från huset.
Eftersom ”Den nya effektavgiften ska baseras på hur mycket du belastar elnätet” då skall den mätningen göras av en elenergimätare som samtidigt mäter summan av de två flödesriktningarna.
Det kan en ”vanlig abonnemangsmätare” av den typen man mäter de båda effektriktningarna med, normalt göra. Men eftersom man vid solcellsinstallation vill ha de båda effektriktningarna separerade, så har mätarna en speciell inställning som bara mäter var sin riktning.
Hur tänker man lösa det?
Blir det en tredje mätare som är inställd för att samtidigt mäta båda riktningarna, och ge underlag för effektavgiften?
Redigerat:
Du får nog förklara hur du tänker här. En vanlig fyrkvadrantmätare mäter ju allt (aktiv effekt in, aktiv effekt ut, reaktiv effekt in, reaktiv effekt ut). Menar du att utläsningen av data är en begränsning?M Martin Lundmark skrev:
Hej HenrikHuslöseH HenrikHuslöse skrev:
Jag har själv inte valt att satsa på solceller. Så jag har ingen installation att titta på eller visa.
Om jag skulle ha valt solceller då skulle jag haft en mätare som kunnat mäta de båda effektriktningarna separat. Med redovisning med skilda räkneverk för de olika effektriktningarna, som kan sitta i samma elmätare.
Dessa separata räkneverk ger underlag för debitering. Det ena för debitering av levererad elenergi från solcellerna (i en effektriktning) det andra för debitering av husets elenergianvändning (den andra effektriktningen).
Belastningen på anslutningen till elnätet (som effektavgiften skall debiteras för) är momentanvärdet av dessa två effektriktningar (summan av de ena effektflödet i en riktning minus effektflödet i den andra riktningen för varje tidsögonblick). Detta värde läggs sedan på ett räkneverk för debitering av effektavgiften.
Jo men det är ju löst med de nya smarta elmätarna som det är krav på sedan nyår.M Martin Lundmark skrev:Det kan en ”vanlig abonnemangsmätare” av den typen man mäter de båda effektriktningarna med, normalt göra. Men eftersom man vid solcellsinstallation vill ha de båda effektriktningarna separerade, så har mätarna en speciell inställning som bara mäter var sin riktning.
Hur tänker man lösa det?
Blir det en tredje mätare som är inställd för att samtidigt mäta båda riktningarna, och ge underlag för effektavgiften?
Första kravet.
"Elmätaren ska kunna mäta både uttag och inmatning i varje fas av ström, aktiv effekt och reaktiv effekt, mäta spänningen i varje fas samt mäta och registrera den totala aktiva energin vid uttag och inmatning av el."
Sju krav är ställda
https://ei.se/bransch/matning-av-el/funktionskrav-elmatare
https://konsumentforum.ei.se/org/energimarknadsinspektionen/d/effekttariffer-x81q/
Verkar som att det stämmer att även inmatning ska beläggas med effektavgift. Sen återstår om nätbolagen verkligen gör det. Jag kommer då definitivt gå över till nollinmatning.
Verkar som att det stämmer att även inmatning ska beläggas med effektavgift. Sen återstår om nätbolagen verkligen gör det. Jag kommer då definitivt gå över till nollinmatning.
Hej paralunP paralun skrev:Jo men det är ju löst med de nya smarta elmätarna som det är krav på sedan nyår.
Första kravet.
"Elmätaren ska kunna mäta både uttag och inmatning i varje fas av ström, aktiv effekt och reaktiv effekt, mäta spänningen i varje fas samt mäta och registrera den totala aktiva energin vid uttag och inmatning av el."
Sju krav är ställda
[länk]
Om mätning av uttagen elenergi (effekt gånger tid) sker och summeras i en ett räkneverk och inmatning av elenergi (effekt gånger tid) sker och summeras i en ett annat räkneverk då vet vi hur mycket elenergi (effekt gånger tid) det gått i respektive ledning.
Men hur mycket belastas då elnätet (säg starkt förenklat, hur mycket belastas då kabeln från villan).
Tänk dig en villa med solceller på taket, och tre olika fall.
- Om du tänker dig att solcellerna inget ger, men villan använder 1 kW då belastas kabeln (elnätet) med 1 kW.
- Om du nu tänker dig att solcellerna ger 1 kW, men villan inte använder något då belastas kabeln (elnätet) med 1 kW.
- Om du nu tänker dig att solcellerna ger 1 kW, samtidigt som villan använder 1 kW, då belastas kabeln (elnätet) inte med något.
Inte summan av effekten som flödat i två olika riktningar
Redigerat:
Jo men det avgörande är ju sammantaget i ett område hur elbilar och solceller belastar ett lokalt elnät.M Martin Lundmark skrev:Hej paralun
Om mätning av uttagen elenergi (effekt gånger tid) sker och summeras i en ett räkneverk och inmatning av elenergi (effekt gånger tid) sker och summeras i en ett annat räkneverk då vet vi hur mycket elenergi (effekt gånger tid) det gått i respektive ledning.
Men hur mycket belastas då elnätet (säg starkt förenklat, hur mycket belastas då kabeln från villan).
Tänk dig en villa med solceller på taket, och tre olika fall.
Effektavgiften skall debitera för effekten som belastar kabeln (elnätet) i varje tidsögonblick.
- Om du tänker dig att solcellerna inget ger, men villan använder 1 kW då belastas kabeln (elnätet) med 1 kW.
- Om du nu tänker dig att solcellerna ger 1 kW, men villan inte använder något då belastas kabeln (elnätet) med 1 kW.
- Om du nu tänker dig att solcellerna ger 1 kW, samtidigt som villan använder 1 kW, då belastas kabeln (elnätet) inte med något.
Inte summan av effekten som flödat i två olika riktningar
Mätvärden från respektive kunds elmätare skickas då minst varje kvart till elnätsägaren.
Sen via GIS verktyg så sammanställs enkelt den totala belastningen i ett lokalt elnät.
Ser själv inga problem med det.
Effektavgiften är ett starkt förenklat sätt att debitera för hur respektive elanvändare belastar elnätet. Med målet att utjämna effektflödet i elnätet.P paralun skrev:Jo men det avgörande är ju sammantaget i ett område hur elbilar och solceller belastar ett lokalt elnät.
Mätvärden från respektive kunds elmätare skickas då minst varje kvart till elnätsägaren.
Sen via GIS verktyg så sammanställs enkelt den totala belastningen i ett lokalt elnät.
Ser själv inga problem med det.
Det handlar inte om det system som du beskriver;” Mätvärden från respektive kunds elmätare skickas då minst varje kvart till elnätsägaren. Sen via GIS verktyg så sammanställs enkelt den totala belastningen i ett lokalt elnät.”
Jag tror att mängder med elanvändare idag har nog så svårt att begripa dagens enkla modell för effektavgifter.
Hej PlarsP Plars skrev:
Tack för länken
Jag har själv inte solceller men, bland annat, tack vare inlägg #16 och #17, så fick jag en idé (en hypotes) om vad orsaken eventuellt kunde vara.
Vi får så småningom se vad orsaken var att EI plockade bort sin text.
Populärt i forumet
-
Möte med banken förhandla ränteavdrag/ränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Slutet på värmepumpar, elberedare är prisvärda
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Skulle jag bestridit?
Jämför din bolåneränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.