Hej.
EN duschdörren i vårt badrum exploderade på natten emot lördag. Både sambo och jag vaknade av smällen och upptäckte det.
Det värsta är att efter vi plockade upp allt glas ser vi flertalet skador. Jack i våtrumsmatta...ska ringa skade handläggaren imorgon. Pratade med jour och hon visste inte sa hon, hon sa mest att det inte går på villa försäkringen utan endast löst gods på hemförsäkringen dvs duschdörren. Badrummet är mindre än 2 år och gjort av hantverkare. Vad kan jag förvänta mig?
Några bilder på händelsen laddar jag upp.
Tacksam för svar
EN duschdörren i vårt badrum exploderade på natten emot lördag. Både sambo och jag vaknade av smällen och upptäckte det.
Det värsta är att efter vi plockade upp allt glas ser vi flertalet skador. Jack i våtrumsmatta...ska ringa skade handläggaren imorgon. Pratade med jour och hon visste inte sa hon, hon sa mest att det inte går på villa försäkringen utan endast löst gods på hemförsäkringen dvs duschdörren. Badrummet är mindre än 2 år och gjort av hantverkare. Vad kan jag förvänta mig?
Tacksam för svar
Känns konstigt om en följdskada av något som berättigar ersättning inte skulle omfattas av försäkringen,men säkert svar är nog svårt att få innan du pratat med ditt försäkringsbolag
Om ett badrumsföretag köper inredningen så har man ett avtal med företaget om köpet och då är det företaget som man kontaktar för att utnyttja garanti och reklamationsrätt. Sen får företaget i sin tur ta det med sitt inköpsställe. Konsumenten har inget avtal med butiken.H heimlaga skrev:
Enligt hantverkare i forumet så är det därför de måste göra påslag på inköpspriset mot slutkund.
HålleH heimlaga skrev:
Vi har inte hanterat det något hårdhänt utan hanterat det som en brukar. Har varit väldigt måna om badrummet...men det är som sagt inte frågan utan mer vad kan vi förvänta oss. Ska vi göra om allting igen på egen bekostnad?B Bozzen skrev:
Låter som den du prata med vid första kontakt på bolaget inte riktigt vet,
Det finns ju specifikt ”plötsliga och oväntade händelser” som försäkringen täcker. Solklart att en duschdörr som plötsligt sprängs och skadar badrummet ingår i detta.
Bara ligg på om du pratar med någon som verkar osäker, känns som de hellre fäller än friar pga kompetensbrist.
Det finns ju specifikt ”plötsliga och oväntade händelser” som försäkringen täcker. Solklart att en duschdörr som plötsligt sprängs och skadar badrummet ingår i detta.
Bara ligg på om du pratar med någon som verkar osäker, känns som de hellre fäller än friar pga kompetensbrist.
Det är en olycka som inte går att förutse. Precis som ett blixtnedslag i en låg byggnad eller att ett fyllo kör traktor in genom väggen.Ludvig1987 skrev:
Alla vi som har äldre traktorer eller bilar med härdat glas i rutorna vet att det förekommer att de helt enkelt exploderar. Det är en materialegenskap.
Det är sådant som försäkringar är till för.
Att försäkringsbolag är banditer löser du inte genom att tvinga hantverkare att bli banditer. Sätt press på försäkringsbolaget!
Det är bara i USA som man stämmer hantverkaren för sådant. Skall folk börja med det här blir vi tvungna att ha skalbolag som vi konkursar en gång i året.
Själva duschväggen bör omfattas av materialgarantin och isåfall är det hantverkarens ansvar att byta denna, följdskadan är nog en fråga för försäkringsbolaget. Har haft en sån skada och tillverkaren tog kostnaden för glas och byte ioförsej på en bil.
Inte ovanligt att härdat glas av sig självt spricker upp så. Har själv haft samma med ett IKEA badrumsskåp för antal år sedan.Ludvig1987 skrev:
Hej.
Tacksam för svar
Se till att glaset är laminerat, viktigt!!!
Då blir det som bilrutor, det faller inte ned på golvet. Men det kostar!
Eller köp väggar med genomskinliga plastväggar, bästa alternativet och mkt lägre pris dessutom.
Har själv valt plastväggar nu. Tänker på när barnen duschar om man inte är hemma. De kan ju dö av skärsåren.
Jag klandrar inte hantverkaren eller påstår att det är deras fel...jag har inte heller tänkt stämma dem. Vet inte vart du fått detta ifrån? Hantverkaren är väldigt bra och har även rekommenderat honom till andra. Vet inte vad du fått för dig det där...H heimlaga skrev:Det är en olycka som inte går att förutse. Precis som ett blixtnedslag i en låg byggnad eller att ett fyllo kör traktor in genom väggen.
Alla vi som har äldre traktorer eller bilar med härdat glas i rutorna vet att det förekommer att de helt enkelt exploderar. Det är en materialegenskap.
Det är sådant som försäkringar är till för.
Att försäkringsbolag är banditer löser du inte genom att tvinga hantverkare att bli banditer. Sätt press på försäkringsbolaget!
Det är bara i USA som man stämmer hantverkaren för sådant. Skall folk börja med det här blir vi tvungna att ha skalbolag som vi konkursar en gång i året.
Tråkigt med skadan. Vet du vilket fabrikat det är på dörrarna? Det är vettigt att blanda in både hantverkaren och försäkringsbolaget. Jag gissar att det kommer gå på hemförsäkringen.
Du är inte ensam tyvärr.
https://www.byggahus.se/forum/threads/duschvaegg-exploderade.402259/#post-4024082
Du är inte ensam tyvärr.
https://www.byggahus.se/forum/threads/duschvaegg-exploderade.402259/#post-4024082