AndersS skrev:
Att anpassa körningen utifrån bil, väglag och faktiskt egen körförmåga är det som gäller. Sedan kan man diskutera dubb och odubbat då det är så olika förutsättningar.
Mycket statskörning och tätt mellan bilarna där man inte har någonstans att välja spår eller mycket småvägar med få bilar där man trots isiga spår kan hitta perfekt fäste vid kanterna. Har man lärt sig att verkligen nyttja ABS-bromsarna eller sitter man fortfarande och pumpar som på de gamla bilarna utan ABS?
Ibland fungerar det bättre att koppla ur antispinn om man har svårt att ta sig fram.
Många parametrar blir som påverkar hur vi lyckas i trafiken.
Jag håller fast vid mitt tidigare inlägg, när jag läser alla inläggen. Det finns inget "rätt svar" utan det blir lite av en religionsfråga beroende vad man tror på.
Som förare/ägare av en bil så väljer man den däckstyp man tror på utifrån det väglaget där man bor och hur man kör sin bil, vi är ju mera eller mindre skickliga att klara olika väglag och trafiksituationer.
Och som det redan noterats så är sämsta tänkbara kombination, besvärligt vägval och plockande/pratande i mobilen.
 
Nimajneb skrev:
2- så du menar på fullaste allvar att det vore bra o förbjuda sommardäck och köra med dubb året runt
Av din kommentar att döma kan jag inte annat än att dra slutsatsen att du tror att vägslitage är enda anledning till att man inte kör med dubbdäck sommartid. I så fall kan du väldigt mycket mindre om däck än jag först trodde.

Huruvida dubbdäck är inblandade i färre olyckor eller inte är en svår parameter att mäta, av många olika anledningar. Det man vet är att när olyckan pockar på eller väl är framme, går det fortare att få stopp på bilen, lättare att häva sladden etc. vilket undanröjer eller minskar allvarligheten i en olycka.

Att påstå att de som framhåller fördelarna med dubbdäck, fördelar som är mycket väl befästa i så gott som varenda undersökning som är gjord och även erkänt av trafikorganisationer och vägverket sjäva, skulle vara naiva och ha en farlig övertro på sina dubbdäck är bara ett naivt sätt att säga att man har slut på reella argument. Ty, ingen har framhärdat några sådana påståenden och det finns inte tillstymmelse till fakta som grund för sådana påståenden. Det som är verkligt farligt i sammanhanget är snarare myndigheter, andra organisationer och privatpersoner som påstår att friktionsdäck är lika bra som dubbdäck, när bromssträckan mycket väl kan mer eller mindre fördubblas vid extrema situationer, sådana situationer som förekommit på flera platser i landet den senaste veckan.

För sakens skull är det lika bra att nämna att ett friktionsdäck som bromsar på halt underlag har en avsevärt längre bromssträcka än ett dubbdäck, typiskt runt 50%. I jämförelse ett dubbdäck som bromsar på torr väggbana, har typiskt en bromssträcka som är ca 1 meter längre än ett friktionsdäck. Mätt från 90km/h vill jag minnas.

Ja, att prata i mobilen vid bilkörning borde ha förbjudits för länge sedan, sen är frågan om det nu är försent, folk kommer prata ändå är jag rädd. Men höga böter och en aktiv initial övervakning kanske skulle förbättra situationen.

Och därmed tror jag att jag lägger ner engagemanget i denna tråden innan den spårar ur.

Tack för pratstunden :)
 
Redigerat:
Sedärja, 72 vettiga inlägg blev det innan nivån hamnade på den vanliga tramsnivån.
 
AndersS skrev:
Jag håller fast vid mitt tidigare inlägg, när jag läser alla inläggen. Det finns inget "rätt svar" utan det blir lite av en religionsfråga beroende vad man tror på.
Som förare/ägare av en bil så väljer man den däckstyp man tror på utifrån det väglaget där man bor och hur man kör sin bil, vi är ju mera eller mindre skickliga att klara olika väglag och trafiksituationer.
Och som det redan noterats så är sämsta tänkbara kombination, besvärligt vägval och plockande/pratande i mobilen.
...och det tycker jag är ett klokt inlägg.

Det jag har svårt att förstå, vilket också är grunden till att det blir en diskussion öht, är varför dubbdäcksmaffian tror sig veta bättre än jag själv vilka däck jag behöver ha på min bil. Det är ju inte så att vi spekulerar kring ett framtida utfall, jag har ju valt för flera år sedan och fortsätter att välja på detta sätt efter att ha kört flera säsonger med dubbfritt.

Om någon tycker sig behöva dubbdäck av något skäl, kör med det men låt bli att tala om för mig att mitt val är fel. Jag vet bäst vad jag behöver för däck. Den som känner sig tryggare med dubbat, kör med det.

...och att man kört bil i norrland (eller för alldel i roslagen där vi fått lära oss att det är isigare och svårare förhållanden än på något annat ställe på jorden), kör 5000mil om året eller har provat alla däck på marknaden kvalificerar dig inte till något bättre vetande om vad andra ska ha för däck.
 
MathiasS skrev:
...och att man kört bil i norrland (eller för alldel i roslagen där vi fått lära oss att det är isigare och svårare förhållanden än på något annat ställe på jorden), kör 5000mil om året eller har provat alla däck på marknaden kvalificerar dig inte till något bättre vetande om vad andra ska ha för däck.
Helt rätt observation. Den naturliga följden av detta är att däckstester inte har någon relevans i sammanhanget. Att låta en (1) förare i en (1) bil testa 15-20 olika märken med vetenskapliga repeterbara metoder blir helt fel. Låt istället fem olika förare var och en testa fem olika bilar och ett par däcksmärken och typer, så får vi ett test som betydligt bättre avspeglar verkligheten.
 
Själv kör jag den enkla slutledningen att när man på rallybilar slutar med dubb i vinterföre så behöver man det inte heller som en privatbilist.......
 
Korvgubbe
Kör man som en rallyförare på allmänna vägar så bör man nog inte ha kvar körkortet oavsett om det är sommar eller vinter...
 
Johan Gunverth skrev:
Helt rätt observation. Den naturliga följden av detta är att däckstester inte har någon relevans i sammanhanget. Att låta en (1) förare i en (1) bil testa 15-20 olika märken med vetenskapliga repeterbara metoder blir helt fel. Låt istället fem olika förare var och en testa fem olika bilar och ett par däcksmärken och typer, så får vi ett test som betydligt bättre avspeglar verkligheten.
Jag tycker det är synd att säga att däckstest är utan relevans. Dock är det en rätt tydlig (?) trend på senare år att man är lite försiktigare med att kora kategoriska vinnare (även om man fortfarande gör det) och istället har hög fokus på att beskriva egenskaper som man uppfattat dom. Därefter kan var och en välja däck efter preferens, där dubb eller icke dubb bara är en av många parametrar.
 
Risken är väl större att man kör som en F1 förare på en blöt motorväg och så länge inte F1 förarna kör dubbat så gör inte jag det heller;)

Skämt åsido, om man alltid vill ha det perfekta greppet blir man ju halvt knäpp när man läser vinterdäckstester. Man skulle behöva alla 3 däcktyperna och utspridda pit-stops lite över allt för däckbyte.:)

Detta är ju knappast möjligt så då handlar det ju om att kompromissa och då kanske baserat på en viktning över dom olika körförhållanden man befinner sig i. Skulle jag använda tex Teknikens världs tester http://www.teknikensvarld.se/Handlers/PdfHandler.ashx?id=24457 så skulle den peka spikrakt på Europeiska vinterdäck men jag fegar och föredrar nordiska. Förmodligen ett korkat tankesätt :) men baserar det på erfarenheter av dessa däckstyper i snö för kanske 10år sedan.
 
vojma skrev:
Dubbfritt är i mina ögon bara marginellt bättre än sommardäck.
Stor skillnad skulle jag påstå. Med säsongsnya sommardäck kom jag knappt upp för lilla (marginella) uppförslutet på gatan utanför. Bytte till dubbfria vinterdäcken och precis samma gatstump var hur enkel som helst. Körde dubbfritt i tre år och saknade väldigt sällan dubbarna.

Men, en dag i mars förra vintern var det glashalt och jag höll på att hamna i diket fast jag körde i 50 rakt fram. Bilen tappade allt fäste och ESP:n och jag var nära att misslyckas. Fyra år gamla dubbfria ersattes till den här vintern med dubbat.

Dubbfritt är minst lika bra som dubbat - nästan alltid. Men den sista procenten avgjorde mitt val.
 
Nimajneb skrev:
Risken är väl större att man kör som en F1 förare på en blöt motorväg och så länge inte F1 förarna kör dubbat så gör inte jag det heller;)

Skämt åsido, om man alltid vill ha det perfekta greppet blir man ju halvt knäpp när man läser vinterdäckstester. Man skulle behöva alla 3 däcktyperna och utspridda pit-stops lite över allt för däckbyte.:)

Detta är ju knappast möjligt så då handlar det ju om att kompromissa och då kanske baserat på en viktning över dom olika körförhållanden man befinner sig i. Skulle jag använda tex Teknikens världs tester [länk] så skulle den peka spikrakt på Europeiska vinterdäck men jag fegar och föredrar nordiska. Förmodligen ett korkat tankesätt :) men baserar det på erfarenheter av dessa däckstyper i snö för kanske 10år sedan.
Fast F1 byter ju till regndäck vid blött väglag....:p
 
Hur som, det var ju en tråd förra vintern om samma sak och nog kom väl de flesta fram till att valet av däck har en hel del med vad man oftast kör på för underlag under vintern, var man bor och hur man kör....jag tror att det gäller denna vinter också....eller?

Jag har dubbar precis av samma anledning i princip som jarlh men jag testade två vintrar med året-runt-däck efter att alltid före det haft dubbat och återgick efter det till dubbat.
Möjligen att man sällan i mycket stadskörning har behov av dubbat så länge kommunen sköter vägarna men just den där lilla procenten när man väl behöver maximalt fäste kan ju som sagt vara avgörande.
 
Glufsglufs skrev:
Hur som, det var ju en tråd förra vintern om samma sak och nog kom väl de flesta fram till att valet av däck har en hel del med vad man oftast kör på för underlag under vintern, var man bor och hur man kör....jag tror att det gäller denna vinter också....eller?

Jag har dubbar precis av samma anledning i princip som jarlh men jag testade två vintrar med året-runt-däck efter att alltid före det haft dubbat och återgick efter det till dubbat.
Möjligen att man sällan i mycket stadskörning har behov av dubbat så länge kommunen sköter vägarna men just den där lilla procenten när man väl behöver maximalt fäste kan ju som sagt vara avgörande.
Men åretrunt däck har ju inte ett smack att göra med odubbade vinterdäck........
Men som jag skrev och som även framgick i testet jag länkade till så kan man inte säga vad som är bäst i generella termer. Men om man inte bor i Norrland och kör till största delen på våta vägbanor okt-apr så kan det kännas lite olustigt att köra med däck som är dåliga på just det underlaget. (i år är det ju lite extremt då vi fortfarande väntar på första snön att ligga kvar).
Sen måste vi väl även erkänna att detta med att vinterkörning skulle vara så farligt verkar ju inte direkt stämma då det sker dubbelt så mycket olyckor på sommaren som på vintern.
 
nikasp
Jag som bor och jobbar i Stockholm fick höra en tjej tipsa en kille, grek, vid kaffeautomaten på jobbet om att köpa dubbfritt "- det är skitbra för då kan man köra året runt på dom". Jag jobbar på en ren akademikerarbetsplats och hon är skärpt, i andra avseenden men har knappast läst däcktest. Jag tror faktiskt att hyfsat många kör på kontinentala skitdäck året om = slits som fasen på sommaren. Där tycker jag att det faller för er som förespråkar dubbfritt. Ni jämför gärna splitt nya dubbfria med dåliga dubbade däck. Jag tror att det är ganska vanligt att folk åker året om på samma däck och inte har sommar- och vinterdäck - i alla fall här nere. I Luleå blir man ju utskrattad om man skulle komma med dubbfritt så där är det inget snack om att man har sommar- och vinterdäck.
 
nikasp
Blanda inte in mig i dina slutsatser. Det där låter helt galet.

Nimajneb skrev:
Sen måste vi väl även erkänna att detta med att vinterkörning skulle vara så farligt verkar ju inte direkt stämma då det sker dubbelt så mycket olyckor på sommaren som på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.