nikasp skrev:
NI Luleå hör man fasen knappt ett enda trafikmeddelande på flera år medan här ett flertal i veckan.
....och du menar då på allvar att den signifikanta parametern här är vilket däck folk kör på och inte, ja, hmm...trafiktätheten? :rolleyes: Kom igen nu....
 
nikasp
Jag vet, det tillsammans med att många är så puckade vad gäller att hålla avstånd. Det är precis samma icke-avstånd året om och så fort en bromsar så blir det Dominospel. Det kom några centimeter snö igår och vips 45 min längre att ta sig hem på en fyramilaresa... Jaja, snart är det vår.

MathiasS skrev:
....och du menar då på allvar att den signifikanta parametern här är vilket däck folk kör på och inte, ja, hmm...trafiktätheten? :rolleyes: Kom igen nu....
 
Ja samma icke-avstånd året om, så är det. Och det smäller garanterat lika mycket oavsett dubbdäck eller inte i stockholmstrafiken. Jag gissar att om man tittar på statistiken så har du en 100% korrelation mellan trafiktäthet och antal olyckor men ingen påverkan alls av de senaste årens trend att köra dubbfritt. Och igen, din fyramilaresa tar inte 45 minuter längre pga att några har dubbfritt, eller hur?

Du får gärna föredra att åka på dubbat, men jag måste säga att du har extremt osakliga icke faktagrundade argument för att andra ska göra det också.
 
nikasp
Men det var väl ett rackarns tjat. Jag klankade inte någonstans ner på dubbfritt i samband med inlägget om för korta avstånd. Om jag skriver att hamburgare är gott så kommer du att skriva att det inte går att skylla på dubbfritt och är osakligt argument. Du kan släppa det där. Jag tycker att dubbfritt är sämre, särskilt på blankis/svartis, men har nu mer övergått till en allmän "rant" om Stockholmstrafiken.

Vad tycker du förresten om att man tvingar på folk dubbfritt eller ökar incitament genom att förbjuda körning med dubb på t.ex. Hornsgatan? Jag tycker att det är helt vansinnigt då man begränsar det fria valet. Jag fick som svar av någon underhuggare till Hamilton att olyckorna på Hornsgatan inte har ökat pga dubbförbudet. Doh... bilförare kanske kör i diket på andra ställen i landet än just Hornsgatan pga. att man tvingas och/eller uppmuntras att köra med dubbfritt. Jag tror tyvärr att Stockholms innerstad kommer att ha helt dubbförbud inom 10 år. Den stora grundorsaken är tydligen att vi inte når upp till EU-krav på luftkvalitet och man har fått för sig att dubbdäcken är en stor bov.

PS. "det" i mitt förra inlägg avsåg trafiktätheten.

MathiasS skrev:
Ja samma icke-avstånd året om, så är det. Och det smäller garanterat lika mycket oavsett dubbdäck eller inte i stockholmstrafiken. Jag gissar att om man tittar på statistiken så har du en 100% korrelation mellan trafiktäthet och antal olyckor men ingen påverkan alls av de senaste årens trend att köra dubbfritt. Och igen, din fyramilaresa tar inte 45 minuter längre pga att några har dubbfritt, eller hur?

Du får gärna föredra att åka på dubbat, men jag måste säga att du har extremt osakliga icke faktagrundade argument för att andra ska göra det också.
 
Jag tycker det är lite lustigt att de som talar för dubbarnas fördelar av andra påstås kräva att alla ska köra på dubbat, jag har sett det några gånger i tråden nu. Jag tror inte jag sett någon alls som framfört några sådana krav, man får ändå skilja på att framhålla fördelar och säkerhetsaspekter och att kräva att andra ska använda dem. Utan att överhuvudtaget säga något om friktionsdäck, kan man om dubbdäck säga att dom ökar säkerheten och framkomligheten, det är visat i många tester i år efter år. Därmed inte sagt att dom undanröjer alla olyckor. De argument som finns emot dubbdäcken är två, vägslitage och partiklar i luften. Det senare är sant i viss mån men inte på långa vägar i den utrsträckning som många vill göra gällande, ty de partiklar som dubbdäcken river upp är betydligt större än de som orsakar luftvägsproblem. I oslo har man minskat dubbdäcken från 80% till 16%, men inte sett en motsvarande nedgång i pm10-partiklar. Men det var å andra sidan ingen överraskning för de som gjort sin hemläxa ;) Argumenten för att inte använda dubbdäck är således inte alls så starka som vissa vill hävda.

Faktum är att det är tvärtom just antidubbdäcksaktivisterna som kräver att andra ska följa deras exempel genom att kräva dubbdäcksförbud. Därmed inte sagt att alla som här i tråden talar sig varma för friktionsdäck är antidubbdäcksaktivister.

För mig är det med dubbdäck som med säkerhetsbälte, när dom behövs är man j-vligt glad att ha dom. Jag undrar om dom som säger sig inte behöva dubbdäck eftersom dom ändå kör så försiktigt, inte heller bryr sig om säkerhetsbälte...

Dubbdäck är inte heller bara en säkerhetsaspekt, dom hjälper också till att ta sig fram där man helt enkelt inte lyckas utan, i isiga uppförslut till exempel. Så sent som häromdagen stod en bil med friktionsdäck och slirade förtvivlat på en parkeringsplats han inte lyckades ta sig ifrån. För min del var det inga problem alls.
 
MathiasS skrev:
Ja samma icke-avstånd året om, så är det. Och det smäller garanterat lika mycket oavsett dubbdäck eller inte i stockholmstrafiken. Jag gissar att om man tittar på statistiken så har du en 100% korrelation mellan trafiktäthet och antal olyckor men ingen påverkan alls av de senaste årens trend att köra dubbfritt. Och igen, din fyramilaresa tar inte 45 minuter längre pga att några har dubbfritt, eller hur?

Du får gärna föredra att åka på dubbat, men jag måste säga att du har extremt osakliga icke faktagrundade argument för att andra ska göra det också.
Nja. då jag under året lyssnar på radio stockholm, P4 dalarna, P4 Uppland och ibland på P4 Gävleborg och västmanland så kan man ganska klart höra att olyckstillbuden kommer betydligt tätare (läs flera om dagen) vintertid på radio stockholm än i dom andra kanalerna eller årstider. Bortsett från jul, påsk och vecka 9 då det av någon anledning verkar öka på de andra kanalerna också.....så nog är det fler olyckor i S-holms området under vintertid än annars samt att olyckorna sprider sig vidrae till mindre tättrafikerade områden i vissa perioder just för att visa absolut ska slicka andra i arslet fast det inte behövs.
 
nikasp
Glufsglufs skrev:
Nja. då jag under året lyssnar på radio stockholm, P4 dalarna, P4 Uppland och ibland på P4 Gävleborg och västmanland så kan man ganska klart höra att olyckstillbuden kommer betydligt tätare (läs flera om dagen) vintertid på radio stockholm än i dom andra kanalerna eller årstider. Bortsett från jul, påsk och vecka 9 då det av någon anledning verkar öka på de andra kanalerna också.....så nog är det fler olyckor i S-holms området under vintertid än annars samt att olyckorna sprider sig vidrae till mindre tättrafikerade områden i vissa perioder just för att visa absolut ska slicka andra i arslet fast det inte behövs.

Om man istället använder fakta så ser man ju tydligt att antalet svåra olyckor minskar dramatiskt under vintertid.
ÅrtalJanFebMarsAprilMajJuniJuliAugSepOktNovDecJan-dec2006255223224231344493459389371322282366395920072462412913213484273603813683052702663824200824523423930434042241037230427327024436572009228214179287314 365 346 33834228430026334602010*18314519423525532033730222125520224228912011*1691951702443083863433093022772502273180
 
nikasp skrev:
Vad tycker du förresten om att man tvingar på folk dubbfritt eller ökar incitament genom att förbjuda körning med dubb på t.ex. Hornsgatan? Jag tycker att det är helt vansinnigt då man begränsar det fria valet.
Om just det tycker vi lika. Bäst blir det om var och en får köra det däck man känner sig trygg med och tycker sig behöva.
 
MathiasS skrev:
Om just det tycker vi lika. Bäst blir det om var och en får köra det däck man känner sig trygg med och tycker sig behöva.
...och i den hastighet de känner sig trygga med och tycker sig klara. ;)
 
Snailman
Om det är säkerhet man vill ha så är det bara att plocka av alla dörrar på alla fordon och montera en ett par dm lång spets mitt i ratten, ni kommer att bli förvånade hur mycket olyckorna kommer att minska (en aning ironi)

Normalt så gör väl de flesta så att om de kör med bättre däck än innan, så ökar de bara hastigheten så att det inte är ett dugg säkrare med bättre däck...
 
Nimajneb skrev:
copy-paste funkade inte så bra
Nähä...verkligen :wow:

I övrigt så har jag som sagt inget vetenskapligt att luta mig mot mer än det jag hör och reflekterar över som kommer från radion...ja, jag är ju själv i trafiken och svär på en del nötter så klart......
 
nikasp
Korvgubbe
thomasx skrev:
För mig är det med dubbdäck som med säkerhetsbälte, när dom behövs är man j-vligt glad att ha dom. Jag undrar om dom som säger sig inte behöva dubbdäck eftersom dom ändå kör så försiktigt, inte heller bryr sig om säkerhetsbälte...
Fast det där var väl ändå en riktigt dålig jämförelse?
Till att börja med så får man mig veterligen inga böter om man åker på godkända odubbade vinterdäck, att åka utan säkerhetsbälte kostar dock en skön slant.
Sen ska vi inte glömma att säkerhetsbältet även skyddar mig från dina misstag. Sitter jag och kör lugnt och stilla på odubbade vinterdäck med säkerhetsbälte när du smäller in i mig för att du kör som en rallyförare med dina dubbdäck så fungerar ju säkerhetsbältet ändå. Hur hade det varit säkrare med dubbdäck på min bil när du krockar in i mig? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.