22 319 läst · 412 svar
22k läst
412 svar
Dubbfritt,snö, kallt och salt = kaos
Jag vet, det tillsammans med att många är så puckade vad gäller att hålla avstånd. Det är precis samma icke-avstånd året om och så fort en bromsar så blir det Dominospel. Det kom några centimeter snö igår och vips 45 min längre att ta sig hem på en fyramilaresa... Jaja, snart är det vår.
MathiasS skrev:
Ja samma icke-avstånd året om, så är det. Och det smäller garanterat lika mycket oavsett dubbdäck eller inte i stockholmstrafiken. Jag gissar att om man tittar på statistiken så har du en 100% korrelation mellan trafiktäthet och antal olyckor men ingen påverkan alls av de senaste årens trend att köra dubbfritt. Och igen, din fyramilaresa tar inte 45 minuter längre pga att några har dubbfritt, eller hur?
Du får gärna föredra att åka på dubbat, men jag måste säga att du har extremt osakliga icke faktagrundade argument för att andra ska göra det också.
Du får gärna föredra att åka på dubbat, men jag måste säga att du har extremt osakliga icke faktagrundade argument för att andra ska göra det också.
Men det var väl ett rackarns tjat. Jag klankade inte någonstans ner på dubbfritt i samband med inlägget om för korta avstånd. Om jag skriver att hamburgare är gott så kommer du att skriva att det inte går att skylla på dubbfritt och är osakligt argument. Du kan släppa det där. Jag tycker att dubbfritt är sämre, särskilt på blankis/svartis, men har nu mer övergått till en allmän "rant" om Stockholmstrafiken.
Vad tycker du förresten om att man tvingar på folk dubbfritt eller ökar incitament genom att förbjuda körning med dubb på t.ex. Hornsgatan? Jag tycker att det är helt vansinnigt då man begränsar det fria valet. Jag fick som svar av någon underhuggare till Hamilton att olyckorna på Hornsgatan inte har ökat pga dubbförbudet. Doh... bilförare kanske kör i diket på andra ställen i landet än just Hornsgatan pga. att man tvingas och/eller uppmuntras att köra med dubbfritt. Jag tror tyvärr att Stockholms innerstad kommer att ha helt dubbförbud inom 10 år. Den stora grundorsaken är tydligen att vi inte når upp till EU-krav på luftkvalitet och man har fått för sig att dubbdäcken är en stor bov.
PS. "det" i mitt förra inlägg avsåg trafiktätheten.
Vad tycker du förresten om att man tvingar på folk dubbfritt eller ökar incitament genom att förbjuda körning med dubb på t.ex. Hornsgatan? Jag tycker att det är helt vansinnigt då man begränsar det fria valet. Jag fick som svar av någon underhuggare till Hamilton att olyckorna på Hornsgatan inte har ökat pga dubbförbudet. Doh... bilförare kanske kör i diket på andra ställen i landet än just Hornsgatan pga. att man tvingas och/eller uppmuntras att köra med dubbfritt. Jag tror tyvärr att Stockholms innerstad kommer att ha helt dubbförbud inom 10 år. Den stora grundorsaken är tydligen att vi inte når upp till EU-krav på luftkvalitet och man har fått för sig att dubbdäcken är en stor bov.
PS. "det" i mitt förra inlägg avsåg trafiktätheten.
MathiasS skrev:Ja samma icke-avstånd året om, så är det. Och det smäller garanterat lika mycket oavsett dubbdäck eller inte i stockholmstrafiken. Jag gissar att om man tittar på statistiken så har du en 100% korrelation mellan trafiktäthet och antal olyckor men ingen påverkan alls av de senaste årens trend att köra dubbfritt. Och igen, din fyramilaresa tar inte 45 minuter längre pga att några har dubbfritt, eller hur?
Du får gärna föredra att åka på dubbat, men jag måste säga att du har extremt osakliga icke faktagrundade argument för att andra ska göra det också.
Jag tycker det är lite lustigt att de som talar för dubbarnas fördelar av andra påstås kräva att alla ska köra på dubbat, jag har sett det några gånger i tråden nu. Jag tror inte jag sett någon alls som framfört några sådana krav, man får ändå skilja på att framhålla fördelar och säkerhetsaspekter och att kräva att andra ska använda dem. Utan att överhuvudtaget säga något om friktionsdäck, kan man om dubbdäck säga att dom ökar säkerheten och framkomligheten, det är visat i många tester i år efter år. Därmed inte sagt att dom undanröjer alla olyckor. De argument som finns emot dubbdäcken är två, vägslitage och partiklar i luften. Det senare är sant i viss mån men inte på långa vägar i den utrsträckning som många vill göra gällande, ty de partiklar som dubbdäcken river upp är betydligt större än de som orsakar luftvägsproblem. I oslo har man minskat dubbdäcken från 80% till 16%, men inte sett en motsvarande nedgång i pm10-partiklar. Men det var å andra sidan ingen överraskning för de som gjort sin hemläxa Argumenten för att inte använda dubbdäck är således inte alls så starka som vissa vill hävda.
Faktum är att det är tvärtom just antidubbdäcksaktivisterna som kräver att andra ska följa deras exempel genom att kräva dubbdäcksförbud. Därmed inte sagt att alla som här i tråden talar sig varma för friktionsdäck är antidubbdäcksaktivister.
För mig är det med dubbdäck som med säkerhetsbälte, när dom behövs är man j-vligt glad att ha dom. Jag undrar om dom som säger sig inte behöva dubbdäck eftersom dom ändå kör så försiktigt, inte heller bryr sig om säkerhetsbälte...
Dubbdäck är inte heller bara en säkerhetsaspekt, dom hjälper också till att ta sig fram där man helt enkelt inte lyckas utan, i isiga uppförslut till exempel. Så sent som häromdagen stod en bil med friktionsdäck och slirade förtvivlat på en parkeringsplats han inte lyckades ta sig ifrån. För min del var det inga problem alls.
Faktum är att det är tvärtom just antidubbdäcksaktivisterna som kräver att andra ska följa deras exempel genom att kräva dubbdäcksförbud. Därmed inte sagt att alla som här i tråden talar sig varma för friktionsdäck är antidubbdäcksaktivister.
För mig är det med dubbdäck som med säkerhetsbälte, när dom behövs är man j-vligt glad att ha dom. Jag undrar om dom som säger sig inte behöva dubbdäck eftersom dom ändå kör så försiktigt, inte heller bryr sig om säkerhetsbälte...
Dubbdäck är inte heller bara en säkerhetsaspekt, dom hjälper också till att ta sig fram där man helt enkelt inte lyckas utan, i isiga uppförslut till exempel. Så sent som häromdagen stod en bil med friktionsdäck och slirade förtvivlat på en parkeringsplats han inte lyckades ta sig ifrån. För min del var det inga problem alls.
Nja. då jag under året lyssnar på radio stockholm, P4 dalarna, P4 Uppland och ibland på P4 Gävleborg och västmanland så kan man ganska klart höra att olyckstillbuden kommer betydligt tätare (läs flera om dagen) vintertid på radio stockholm än i dom andra kanalerna eller årstider. Bortsett från jul, påsk och vecka 9 då det av någon anledning verkar öka på de andra kanalerna också.....så nog är det fler olyckor i S-holms området under vintertid än annars samt att olyckorna sprider sig vidrae till mindre tättrafikerade områden i vissa perioder just för att visa absolut ska slicka andra i arslet fast det inte behövs.MathiasS skrev:Ja samma icke-avstånd året om, så är det. Och det smäller garanterat lika mycket oavsett dubbdäck eller inte i stockholmstrafiken. Jag gissar att om man tittar på statistiken så har du en 100% korrelation mellan trafiktäthet och antal olyckor men ingen påverkan alls av de senaste årens trend att köra dubbfritt. Och igen, din fyramilaresa tar inte 45 minuter längre pga att några har dubbfritt, eller hur?
Du får gärna föredra att åka på dubbat, men jag måste säga att du har extremt osakliga icke faktagrundade argument för att andra ska göra det också.
Det här har inget med om dubbade är bättre eller sämre än dubbfritt. Bara lite färska artiklar i ämnet som kan vara intressanta.
http://svt.se/2.33538/1.2614650/taxi_far_kora_dubbat_pa_hornsgatan
http://svt.se/2.33538/1.2701565/alliansen_oense_om_dubbdacksforbud
http://svt.se/2.33538/1.2578510/tunga_fordon_sprider_partiklar_fran_dubbdack
http://svt.se/2.33538/1.2512505/fler_gator_kan_fa_dubbdacksforbud
http://svt.se/2.33538/1.2614650/taxi_far_kora_dubbat_pa_hornsgatan
http://svt.se/2.33538/1.2701565/alliansen_oense_om_dubbdacksforbud
http://svt.se/2.33538/1.2578510/tunga_fordon_sprider_partiklar_fran_dubbdack
http://svt.se/2.33538/1.2512505/fler_gator_kan_fa_dubbdacksforbud
Glufsglufs skrev:Nja. då jag under året lyssnar på radio stockholm, P4 dalarna, P4 Uppland och ibland på P4 Gävleborg och västmanland så kan man ganska klart höra att olyckstillbuden kommer betydligt tätare (läs flera om dagen) vintertid på radio stockholm än i dom andra kanalerna eller årstider. Bortsett från jul, påsk och vecka 9 då det av någon anledning verkar öka på de andra kanalerna också.....så nog är det fler olyckor i S-holms området under vintertid än annars samt att olyckorna sprider sig vidrae till mindre tättrafikerade områden i vissa perioder just för att visa absolut ska slicka andra i arslet fast det inte behövs.
Om man istället använder fakta så ser man ju tydligt att antalet svåra olyckor minskar dramatiskt under vintertid.
ÅrtalJanFebMarsAprilMajJuniJuliAugSepOktNovDecJan-dec2006255223224231344493459389371322282366395920072462412913213484273603813683052702663824200824523423930434042241037230427327024436572009228214179287314 365 346 33834228430026334602010*18314519423525532033730222125520224228912011*1691951702443083863433093022772502273180
copy-paste funkade inte så bra
men här äl länken
http://www.trafikverket.se/Privat/T...k/Vag/Nationell-statistik/Aktuell--manadsvis/
men här äl länken
http://www.trafikverket.se/Privat/T...k/Vag/Nationell-statistik/Aktuell--manadsvis/
Om just det tycker vi lika. Bäst blir det om var och en får köra det däck man känner sig trygg med och tycker sig behöva.nikasp skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 470 inlägg
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Om det är säkerhet man vill ha så är det bara att plocka av alla dörrar på alla fordon och montera en ett par dm lång spets mitt i ratten, ni kommer att bli förvånade hur mycket olyckorna kommer att minska (en aning ironi)
Normalt så gör väl de flesta så att om de kör med bättre däck än innan, så ökar de bara hastigheten så att det inte är ett dugg säkrare med bättre däck...
Normalt så gör väl de flesta så att om de kör med bättre däck än innan, så ökar de bara hastigheten så att det inte är ett dugg säkrare med bättre däck...
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 453 inlägg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1 453 inlägg
Fast det där var väl ändå en riktigt dålig jämförelse?thomasx skrev:
Till att börja med så får man mig veterligen inga böter om man åker på godkända odubbade vinterdäck, att åka utan säkerhetsbälte kostar dock en skön slant.
Sen ska vi inte glömma att säkerhetsbältet även skyddar mig från dina misstag. Sitter jag och kör lugnt och stilla på odubbade vinterdäck med säkerhetsbälte när du smäller in i mig för att du kör som en rallyförare med dina dubbdäck så fungerar ju säkerhetsbältet ändå. Hur hade det varit säkrare med dubbdäck på min bil när du krockar in i mig?