22 319 läst · 412 svar
22k läst
412 svar
Dubbfritt,snö, kallt och salt = kaos
Det finns studier som visat på en sådan effekt, men den är inte så stor som nyttan. Med andra ord, ja, man kör lite fortare, men man har fortfarande bättre marginaler än vad man skulle haft med de sämre odubbade däcken.
Det är väl det som är poängen med dubbade däck... När dåren somnat/kört för fort/insjuknat och kommer över på felsida och far rätt mot mig vill jag ha alla tillgängliga marginaler på min sida, med dubbdäck kanske jag hinner bromsa och/eller väja så jag och eventuella passagerare överlever.Korvgubbe skrev:Fast det där var väl ändå en riktigt dålig jämförelse?
Till att börja med så får man mig veterligen inga böter om man åker på godkända odubbade vinterdäck, att åka utan säkerhetsbälte kostar dock en skön slant.
Sen ska vi inte glömma att säkerhetsbältet även skyddar mig från dina misstag. Sitter jag och kör lugnt och stilla på odubbade vinterdäck med säkerhetsbälte när du smäller in i mig för att du kör som en rallyförare med dina dubbdäck så fungerar ju säkerhetsbältet ändå. Hur hade det varit säkrare med dubbdäck på min bil när du krockar in i mig?
Dåren kan bytas ut mot skoteråkare/barn/cyklister/älgar mm mm
mvh
ATW
Återigen beror det på väglaget där du kör mest. Söder ut har vi oftast rena och torra vägbanor merparten av vintrarna och då väljer man däck efter det och vad du känner dig trygg med i trafiken.Troberg skrev:
Däcksvalet måste också göras utifrån hur många år man räknar att däcken ska rulla och att det är flera snöfattiga vintrar än snörika här söderut.
Är det merparten ren asfalt så har du bättre väggrepp med odubbat merparten av vinterhalvåret och under mindre del av vintern med isigt underlag har man bättre med friska dubbdäck. Men ett snöfattigt år här nere gör att dubbdäcken slits ganska så hårt.
Och att sedan vägslitaget på ren asfalt bli mycket större med dubbdäck gör sedan att vägarna på sommaren får "fina" spår där vattnet lägger sig vid regn.
Redigerat:
Efter morgonens övning här skulle jag vilja påstå att dubbat eller ej kvittar när man har en bil med helt värdelösa köregenskaper som min Ford Explorer (rambygd med bladfjädrar).
Tappade helt styrningen efter att ha gått över några små gropar i vägen, och demolerade sedan en prima Gotlandsk stenvast (gärdsgård) genom att hänga upp bilen på den.
Till åbäkets fördel får man väl säga att det i alla fall inte blev några skador undertill, inte ens när vi drog av den med traktor.
Däremot gick det en del plåt och en fälg..
Tappade helt styrningen efter att ha gått över några små gropar i vägen, och demolerade sedan en prima Gotlandsk stenvast (gärdsgård) genom att hänga upp bilen på den.
Till åbäkets fördel får man väl säga att det i alla fall inte blev några skador undertill, inte ens när vi drog av den med traktor.
Däremot gick det en del plåt och en fälg..
För att återigen försöka driva bort diskussionen från rent tyckande - har inte försäkringsbolagen eller vägverket (eller vad myndigheten nu heter) statistik som visar hur olyckor fördelar sig mellan dubbat och odubbat?
Såvida man inte på senare år börjat samla information om vilken typ av däck fordon inblandade i olyckor har, så finns tyvärr ingen sådan statistik.
Mycke-nu, rapporterade du däcktyp till försäkringsbolag eller dyl. efter din närkontakt med stenvasten?
Tester visar att dubbdäck inte ger sämre grepp på torr vägbana än odubbade däck.
Mycke-nu, rapporterade du däcktyp till försäkringsbolag eller dyl. efter din närkontakt med stenvasten?
Tester visar att dubbdäck inte ger sämre grepp på torr vägbana än odubbade däck.
Redigerat:
mycke_nu, jag vet inte hur bred din explorer är men du kanske har samma problem som mig när det är snömodd.
Min suburban är så bred att den inte kan gå i hjulspåren från vanliga bilar utan den ringlar sig hit och dit bara och 265-däcken skär inte igenom utan kanar runt på snön bara.
Min är rambyggd men har spiralfjädrar och rwd.
Har ju haft bilar med ca 155-däck flera vintrar och dom skär igenom snön fint så man kan ju köra lite där man vill.
Min suburban är så bred att den inte kan gå i hjulspåren från vanliga bilar utan den ringlar sig hit och dit bara och 265-däcken skär inte igenom utan kanar runt på snön bara.
Min är rambyggd men har spiralfjädrar och rwd.
Har ju haft bilar med ca 155-däck flera vintrar och dom skär igenom snön fint så man kan ju köra lite där man vill.
Tråden kan snart få vila till nästa vinter. Idag med +2, en begynnande vårsol som värmer på bra och snö har nu på gatorna inne i stan försvunnit, motorvägen snustorr och ordentligt takdropp. Håller detta i sig blev denna vinter endast 2-3 veckor.
Det var skolbussen som hade spårat, så det passade inte så bra. Halt som helskotta dessutom..skalman1 skrev:mycke_nu, jag vet inte hur bred din explorer är men du kanske har samma problem som mig när det är snömodd.
Min suburban är så bred att den inte kan gå i hjulspåren från vanliga bilar utan den ringlar sig hit och dit bara och 265-däcken skär inte igenom utan kanar runt på snön bara.
Min är rambyggd men har spiralfjädrar och rwd.
Har ju haft bilar med ca 155-däck flera vintrar och dom skär igenom snön fint så man kan ju köra lite där man vill.
Du har visst missat att Sverige är ca 200 mil långt.AndersS skrev:
Var upp till Riksgränsen veckan före midsommar för något år sedan. Plogkarmarna var högre än bilen.:wow:
Den har bara börjat. Ledig 4½ veckor över hela mars och då åker jag till Jämtland, Västerbotten och Norrbotten. Jag tror inte heller att du ska ropa hej angående varken ishalka eller snöväder förrän om två månader här i Stockholm.
Var får du förresten dina fakta om dubbdäck. Jag mäter med skjutmått när jag lägger på och plockar av sommar- respektive vinterhjulen. De dubbade däck jag har haft slits inte alls lika fort som de nordiska dubbfria som jag haft. Jag kör ändå 3000-3500 mil per år.
Var får du förresten dina fakta om dubbdäck. Jag mäter med skjutmått när jag lägger på och plockar av sommar- respektive vinterhjulen. De dubbade däck jag har haft slits inte alls lika fort som de nordiska dubbfria som jag haft. Jag kör ändå 3000-3500 mil per år.
AndersS skrev:
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Jag har åkt utför över 1:a majhelgen där två år på raken. Ena gången var det världens busväder. 18 m/s och massor med snö. De stängde liftarna till toppen och det var snödrivor till låren - i pisten
vojma skrev:
Inte alls, det jag ville påvisa som du också uppfattade är att vi har olika förutsättningar och det är precis detta som jag ville belysa utifrån vad vi kallar "vinter" och kan påverka valet av vinterdäckvojma skrev: