nikasp skrev:
Jag skriver mer av övertygelse och vurmar för dubbade däck med tanke på säkerheten främst. Jag tycker att dubbdäck är bättre än dubbfritt vintertid och när det är ishalka men försöker inte tvinga någon. Jag går dock igång när det skrivs att dubbfria däck är lika bra och måste då reagera.
Men det finns väl ingen som har påstått att dubbdäck inte är bättre på blöt blankis än vad dubbfritt är...

Jag uppfattar inte det finns någon tvekan om detta i inläggen. Så vad är det du hetsar upp dig över?

Dom som förordar dubbfritt har tagit detta i beräkning men när dom ser till helheten så väljer man ändå medvetet bort dubbarna.
 
nikasp skrev:
En bekant bor i Olofstorp utanför Göteborg och i det villaområdet är det kuperat. Folk med dubbfritt kör av och kasar ibland baklänges i backarna där. Förutom en riktigt brant backe så har de 30 meter brant nedfart till huset också. Han sa att det bara är folk med dubbfritt som blivit fast och inte kommer därifrån (går ju att grusa men det är rätt långt). Det är ingen skröna att man har betydligt sämre bett med dubbfria däck. Han kör med dubb på båda bilarna men hade nog valt dubbfritt om det inte bott i så kuperat område.
Så är det delvis här med, dock delvis beroende på biltyp.

Grannen på ena sidan har en pytteliten röd bil med dubb och kommer upp nästan oavsett underlag.
Grannen rakt över har en 4wd med dubbfritt å klarar sig galant.

Vår ena, kia sorento, med dubb, igår kom han nätt å jämt upp med den på dagen (blöt is), han brukar dock alltid försöka köra upp.
Vår andra bil är en minibuss med dubb och hon kör inte gärna upp om det inte är grusat i backarna, det går dock att ta sig upp med lite fart.

Min bil, vw touran, med dubbfritt, kanade lite på tvären igår när jag åkte nerför till jobbet (blöt is, strax efter kia'n kommit hem. Det var dock inga problem att ta sig upp igen, det hade frusit till och traktorn hade varit ute å sandat. Jag hade ite försökt köra upp om det inte varit sandat, utan hade satt på kedjorna.

Så mycket handlar nog även om hur underlaget är "just nu" när man kommer och åker samt om erfarenhet att köra på sånt väglag.

Sedan så har jag haft nytta av kedjorna på adra sätt, när jag inte vill chansa när jag har släpet bakom tex. Kom exempelvis bara halvvägs upp hos mormor, ingen märkvärdig backa alls som går finfint att komma upp utan släp på vintern, men var bara att trä på kedjorna å tugga sig upp.

Mvh
Rikard
 
Och det de flesta glömmer är att man vid dessa speciella tillfällen ska koppla bort antispinn, om man nu har det, brukar även noteras i bilens instruktionsbok.
 
JApp, kedjor på - esp av.

Jag har till å med guldstjärna tilldelad av mig själv för att ha kollat så däckstorleken tillåter kedjor på bilen enl instr.boken :D

Mvh
Rikard
 
MathiasS skrev:
...och jag håller med dig om att var och en ska få välja fritt. Det är enda skälet till att jag postar i dessa ändlösa trådar. Varför tror sig dubbmaffian veta bättre än jag själv vilka däck jag behöver?
På samma vis som säkerhetsbältesmaffian tror sig veta bättre än de som inte behöver bilbälte. Ganska enkelt resonemang egentligen, om vi nu ska se det ur det perspektiv du framför. Förstår inte varför du behöver använda sådana uttryck som maffia, är det de bästa argumenten du har, att angripa de som har andra åsikter, snarare än åsikterna i sig? Det tycker jag är riktigt lågt.

Eller med andra ord, som redan framkommit i tråden "dubbdäck minskar risk för en dödlig olycka med 42%, jämfört med odubbade vinterdäck". Se den länkade studien. Och då är här inte intaget inbromsningsolyckor eller olyckor utan dödlig utgång, vilket i fallet med inbromsning trots allt tyvärr ofta leder till livslångt lidande för whiplash-skadade.

Som du mycket väl vet; var och en får välja fritt, när det gäller dubbat/odubbat, utom där det är dubbförbud, där får man inte välja alls, snacka om maffiametoder.
 
Redigerat:
kardborren skrev:
Efter att Vägverket 2006 gav ut ovanstående dokument har Trafikverket svängt helt om och gett ut denna:
[länk]
Studien i Norge har gjorts inom stadsområdena med dubbdäcksavgift, där de lagt ner extra resurser på väghållning. Trots detta steg olyckorna när avgiften infördes. Vad som händer ute på landsbygden finns ej med i undersökningen.
Jag anser att var och en skall ha rätt att välja den däckstyp som passar dem bäst.
Det är också intressant för vissa politiker i sthlm och gbg att notera att nivån av partiklar i luften i oslo inte gått ner i särskilt stor utsträckning trots en kraftig minskning av dubbdäck.
 
thomasx skrev:
På samma vis som säkerhetsbältesmaffian tror sig veta bättre än de som inte behöver bilbälte. Ganska enkelt resonemang egentligen, om vi nu ska se det ur det perspektiv du framför. Förstår inte varför du behöver använda sådana uttryck som maffia, är det de bästa argumenten du har, att angripa de som har andra åsikter, snarare än åsikterna i sig? Det tycker jag är riktigt lågt.

Eller med andra ord, som redan framkommit i tråden "dubbdäck minskar risk för en dödlig olycka med 42%, jämfört med odubbade vinterdäck". Se den länkade studien. Och då är här inte intaget inbromsningsolyckor eller olyckor utan dödlig utgång, vilket i fallet med inbromsning trots allt tyvärr ofta leder till livslångt lidande för whiplash-skadade.

Som du mycket väl vet; var och en får välja fritt, när det gäller dubbat/odubbat, utom där det är dubbförbud, där får man inte välja alls, snacka om maffiametoder.
Det är just dessa typer av inlägg som får så många att bli sååååååå trötta....
Att det tom i denna tråd finns folk som inte fattat vad tex Aftonbladet sensationsrubriken ovan verkligen står för. Pinsamt är bara förnamnet.... Dom som reagerar på detta är knappast läskunniga och på sin höjd enbar orkar läsa Aftonbladets rubriker.
 
Nimajneb skrev:
Det är just dessa typer av inlägg som får så många att bli sååååååå trötta....
Att det tom i denna tråd finns folk som inte fattat vad tex Aftonbladet sensationsrubriken ovan verkligen står för. Pinsamt är bara förnamnet.... Dom som reagerar på detta är knappast läskunniga och på sin höjd enbar orkar läsa Aftonbladets rubriker.
Vad dillar du om? Jag läser inte ens AB! Läs du istället den fakta som framkommer i tråden och sluta upp med sådana helt galna påståenden! Jag har till och med hänvisat till den i tråden länkade studien!!!!
 
thomasx skrev:
Vad dillar du om? Jag läser inte ens AB! Läs du istället den fakta som framkommer i tråden och sluta upp med sådana helt galna påståenden! Jag har till och med hänvisat till den i tråden länkade studien!!!!
Jag läser istället rapporten:)

Vad jag kommer ihåg så var det bara Aftonbladet som gjorde samma feltolkning som du just gjorde så därför förutsatte jag naturligtvis att du baserat ditt tyckande på Aftonbladet o inte rapporten.
 
Nimajneb skrev:
Jag läser istället rapporten:)

Vad jag kommer ihåg så var det bara Aftonbladet som gjorde samma feltolkning som du just gjorde så därför förutsatte jag naturligtvis att du baserat ditt tyckande på Aftonbladet o inte rapporten.
Man ska inte döma andra utifrån sig själv....

Då kanske du från och med nu kan lova att göra det du felaktigt anklagade mig för att inte göra. Läsa. För det står klart och tydligt i mitt inlägg en hänvisning till studien. Det finns heller ingen "tolkning" i mitt inlägg, jag klippte en av punkterna i rapporten och klistrade in den i tråden. Den som vill veta allt läser rapporten.

Notera att det finns ett antagande i rapporten, det är inte fakta, men jag skulle tro att det snart presenteras som fakta här i tråden. Men vi får hoppas att läskunnigheten är stor nog hos alla här för att det inte ska inträffa.... ;)
 
Redigerat:
AndersS skrev:
Och det de flesta glömmer är att man vid dessa speciella tillfällen ska koppla bort antispinn, om man nu har det, brukar även noteras i bilens instruktionsbok.
Det är en dum sak med transiten jag har i jobbet, även om man tryckt ur antispinn så går det i igen över ca 30km/h.
Focusen jag hade behövde man bara trycka ur när man startade bilen så var det ur tills man startade den nästa gång, även om det blev lite drygt att behöva trycka ur varenda gång man skulle använda bilen men iaf bättre än transiten.
 
RoTe
skalman1 skrev:
Det är en dum sak med transiten jag har i jobbet, även om man tryckt ur antispinn så går det i igen över ca 30km/h.
Focusen jag hade behövde man bara trycka ur när man startade bilen så var det ur tills man startade den nästa gång, även om det blev lite drygt att behöva trycka ur varenda gång man skulle använda bilen men iaf bättre än transiten.
Min bil kan jag inte stänga av det alls, förutom om jag tar fram skruvmejseln, öppnar elcentralen och rycker säkringen.
 
Usch, vad irriterande.

Hade det varit min så hade nog säkringen alltid varit borttagen om inget mer gick på samma säkring.
 
nikasp
Du har då lösningar på allt. I Göteborgsexemplet gäller det ju som i alla andra fall både ner och upp. Spelar liksom ingen större roll nerför med antispinn och ABS om bilen börjar glida snabbare och snabbare nerför för att däcken inte får fäste. De backarna är faktiskt ganska hemska. Jag skulle inte ha gett mig på speciellt den långa uppförsbacken på regnvåt is med dubbfritt, både med tanke på hälsan och bilen. De sa att en del kommer halvvägs eller nästan hela vägen och sen glider de av i diket eller börjar åka baklänges och den backen är lång.

Jag stod med min förra bil, en BMW 320i från 2006 i en svagt sluttande backe mitt i innerstan i Stockholm förrförra vintern. Finfina dubbfria och blankis som det regnat på. Kändes helt sjukt med så dåligt fäste. Fick slå av antispinn som ballade ur och fick finlira mig sakta fram med kopplingen på 3:an. Den bilen hade alla "rätt" för sånt väglag då den var rätt motorsvag med lågt vrid men icket. Med dubbar hade det bara varit att köra. Det var en av flera orsaker och anekdoter till att dubbfritt inte är mitt val.

Den BMW:n var faktiskt den första bilen som jag haft med grus i. Spade, filt och annat bra att ha ligger alltid i vintertid ifall man blir fast dåligt till uppe i norr.

AndersS skrev:
Och det de flesta glömmer är att man vid dessa speciella tillfällen ska koppla bort antispinn, om man nu har det, brukar även noteras i bilens instruktionsbok.
 
Redigerat:
Ja, idag är det många här i gbg som inte kommit nånstans på den regnvåta blankisen med sina friktionsdäck. Tur att en del av oss kör dubbat, så vi kan bistå stackarna ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.