Ja om det var en modern xc med haldex så är det ju rätt svårt att inte ta sig fram faktiskt, så jag förstår att han ville strutsa.....:)
 
Johan Gunverth skrev:
Senast för en timma sedan blev en XC70 med dubbade Conti och stående nedanför vår isiga backe. Jag körde upp för den hur lätt som helst.
Om sakförhållandet verkligen är sant, vilket jag har svårt att tro på, så tror jag inte en sekund på att det skulle bero på däcken. Friktionen är så otroligt olika för ett friktionsdäck och ett dubbat på isigt underlag, särskilt den blöta is som finns i göteborg idag, att ett friktionsdäck hur brett det än är inte kommer upp för en isig backe där ett dubbdäck går bet, särskilt inte "hur lätt som helst". Min slutsats är helt enkelt att jag inte tror på det som framställs här. Man ska ju trots allt inte tro på allt man läser på internet :)
 
thomasx skrev:
Om sakförhållandet verkligen är sant, vilket jag har svårt att tro på, så tror jag inte en sekund på att det skulle bero på däcken. Friktionen är så otroligt olika för ett friktionsdäck och ett dubbat på isigt underlag, särskilt den blöta is som finns i göteborg idag, att ett friktionsdäck hur brett det än är inte kommer upp för en isig backe där ett dubbdäck går bet, särskilt inte "hur lätt som helst". Min slutsats är helt enkelt att jag inte tror på det som framställs här. Man ska ju trots allt inte tro på allt man läser på internet :)
Man kan ju tolka: "- Jag kommer inte upp för den backen!" precis hur man vill.
Spelar nog ingen roll om jag bevisar för dig genom att dokumentera allt; dubbdäck regerar! Eller hur? :D
Annars är du välkommen ut till Björlanda Kyrkväg 44, så kan vi göra lite prover.
 
Nu ska vi inte vara taskiga mot dubbdäcksmaffian.

Vi alla har ju lärt oss att:

Dubbdäck är bättre än allt annat på:
Is
Snö
Torr asfalt
Blöt asfalt
Grusväg

Vidare så är dom
Tystare
Miljövänligare
Bränslesnålare
Billigare

Än alla andra däck.

Låt oss alla nu okritiskt hylla det allsmäktiga dubbdäcket.

Du skall icke hava andra däck än mig.

:)
 
Johan Gunverth skrev:
Man kan ju tolka: "- Jag kommer inte upp för den backen!" precis hur man vill.
Spelar nog ingen roll om jag bevisar för dig genom att dokumentera allt; dubbdäck regerar! Eller hur? :D
Annars är du välkommen ut till Björlanda Kyrkväg 44, så kan vi göra lite prover.
Jo visst, dokumentera gärna trovärdigt, så ska jag tro på dig sen, enklast är att bara filma däck och bilar när dom kör upp resp. misslyckas, ganska enkelt egentligen.

Men nej, ingenting någon "bara hävdar" här på forumet, kommer nånsin att få mig att tro att friktionsdäck har bättre grepp på blöt is än dubbar. Och jag måste säga, att jag tycker det vore konstigt om det är någon som tycker att det är konstigt med tanke på den uppsjö forskning som är gjort på området. Jag har varit med på tillräckligt många däcktester i mitt liv för att ha en mycket god uppfattning om vad som händer och hur det fungerar.

Men bevis spelar alltid roll, så, upp till bevis. Jag tror inte du kan, så ta det som en utmaning. Surprise us!
 
thomasx skrev:
...Jag har varit med på tillräckligt många däcktester i mitt liv för att ha en mycket god uppfattning om vad som händer och hur det ...
Visa mig det test där man testar olika förare och olika bilar på ett identisk utvalt däck. Då blir jag genast intresserad av att lyssna. Något annat stämmer inte överens med verkligheten.
 
thomasx skrev:
...

Men bevis spelar alltid roll, så, upp till bevis. Jag tror inte du kan, så ta det som en utmaning. Surprise us!
Har du något bra upplägg? Jag har bara egna iakttagelser som input.
 
Du har naturligtvis helt rätt Johan, det är större skillnad på olika förare o bilar än däcksvalet. Däremot så under exakt samma omständigheter så är dubbdäck att föredra på blöt blankis.
Men detta är ju aldrig någon som har sagt något annat om.
 
Johan Gunverth skrev:
Visa mig det test där man testar olika förare och olika bilar på ett identisk utvalt däck. Då blir jag genast intresserad av att lyssna. Något annat stämmer inte överens med verkligheten.
Det har alltid varit en del av alla tester jag varit med på, så det är verkligen inget ovanligt, men det är dock viktigt att tänka på att skifta fordon och förare inte är det viktigaste när man jämför olika däck mot varandra, vilket är vad man gör när man jämför dubbat mot odubbat som vi talar om här. Nu talar du om att testa ett "identiskt" däck med olika förare och bilar, vilket är mer intressant när man undersöker andra faktorer än skillnaden mellan två däcktyper, i.e. icke identiska däck.

Men, eftersom man vid däcktester i de flesta praktiska fall inte kan ha exakt identiska förhållanden varje gång, ens om man bara testar ett enda identiskt däck med en enda identisk bil med en enda identisk förare (ja att använda uttrycket identisk i kombination med en blir lite konstigt, men eftersom det var så det framställdes...), så får man bättre totala underlag om växlar fordon och förare, och det är naturligtvis intressant i de allra flesta fall även ur andra aspekter.

Men du får som sagt mer än gärna presentera den nämnda dokumentationen och bevisen. Jag är mycket intresserad av att få ta del av dessa.
 
Johan Gunverth skrev:
Har du något bra upplägg? Jag har bara egna iakttagelser som input.
Exakt det upplägg ni hade. Du kan ju också nämna hur mycket "bredare anliggningsyta" du hade.
 
thomasx skrev:
Exakt det upplägg ni hade. Du kan ju också nämna hur mycket "bredare anliggningsyta" du hade.
Ööh...Volvo XC70 II, Conti dubbat "normal bredd" , såg rätt nya ut. Kombination förare/bil klarade inte av backen 50 m med cirka 10-15% lutning. Troligtvis pga psykologisk diffspärr.
Fiat Croma, FWD 2007, Bridgestone Blizzak Nordic 225 mm, första säsongen. Kombinationen förare/bil har ingen koll på läget och körde bara upp för backen som vanligt.
Objektiv underslagsanalys ej utförd. Snorhalt, sa dalmasen.

Hänger du egentligen med på vad jag vill säga? Diskussionen dubbat kontra dubbfritt är död redan när den startat. De objektiva, mätbara och repeterbara egenskaperna hos olika däck har väldigt lite med verkliga situationer att göra, när det subjektiva, overifierbara och slumpvisa faktorerna har total överhand. Fram med fakta från försäkringsbolagen. Hoppsan! De finns inte.

Kanske hade XC70:n kommit upp för backen med lite rutin från föraren. Hade han kört en timma senare kanske smältvattnet runnit lite till vänster. Om ungarna hade hållit käft i baksätet kanske fokusen på vägen varit bättre.
 
Man kan ju ta sig en funderare på varför dubbdäck tillverkas....ja, för att dom funkar bäst på visst underlag så klart. Varför tillverkas då dubbfria däck? Jo, för att man nödvändigtvis inte behöver dubbdäck på alla underlag samt att det finns områden i världen där vägarna oftast är rena och torra även på vintern.
Så alltså, så länge dubbdäck tillverkas så finns det ju ett behov för dom (speciellt med tanke på hur det fuskas med plogning!!!!) att sen en del föredrar dubbfria däck betyder ju helt enkelt att de inte åker tillräckligt ofta på underlag där dubbdäck är överlägsen det dubbfria.

Min bil, min körning och vägarna jag åker på privat kräver dubbdäck, nu har jag det visserligen också på firmabilen men behovet är inte lika stort då jag mest åker inne i stan (förutom då det kommit snö som inte plogats och man står och spinner vid varje trafikljus)
 
Glufsglufs skrev:
Man kan ju ta sig en funderare på varför dubbdäck tillverkas....
Tillgång och efterfrågan?
 
Eller det jag skrev.....

På vissa vägar jag åker på (inte dagligen men ofta) skulle jag aldrig köra på med dubbfria däck, iaf inte om jag ska ha en hastighet över 30 km/h
 
Glufsglufs skrev:
Man kan ju ta sig en funderare på varför dubbdäck tillverkas....ja, för att dom funkar bäst på visst underlag så klart. Varför tillverkas då dubbfria däck? Jo, för att man nödvändigtvis inte behöver dubbdäck på alla underlag samt att det finns områden i världen där vägarna oftast är rena och torra även på vintern.
Så alltså, så länge dubbdäck tillverkas så finns det ju ett behov för dom (speciellt med tanke på hur det fuskas med plogning!!!!) att sen en del föredrar dubbfria däck betyder ju helt enkelt att de inte åker tillräckligt ofta på underlag där dubbdäck är överlägsen det dubbfria.

Min bil, min körning och vägarna jag åker på privat kräver dubbdäck, nu har jag det visserligen också på firmabilen men behovet är inte lika stort då jag mest åker inne i stan (förutom då det kommit snö som inte plogats och man står och spinner vid varje trafikljus)
Om du står o spinner med dina dubbdäck när det snöat så råder jag dig att skaffa dubbfritt som oftast har ett bättre grepp i snö.

Sedan blir man ju ganska trött på dessa "överlägsna" kommentar, dubbdäck ger ju till o med i Aftonbladet faktaredovisningar ung 20% skillnad på blöt blankis i lab miljö.

Varför säljs dubbdäck? Tja allt går att sälja med tillräckligt mycket marknadsföring ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.