22 550 läst · 412 svar
23k läst
412 svar
Dubbfritt,snö, kallt och salt = kaos
Äh, lite energi har jag allt fast huvudet dunkar. Det räcker med att skriva att Polisen m.fl. måste komma fram, du kan strunta i det där "så snabbt som möjligt" för står man och spinner i en backe så kommer man inte fram varken fort eller långsamt.
Jag har nog skrivit att jag nöter/läser däckstester och gör samma sak med sommardäck som vinterdäck. Dvs. jag köper aldrig däck som fått dåligt i tester för att spara pengar. Påverkar däcksval för några i familjen och sambon också. Jag har växt ifrån det där med feta däck pga utseende och har nu standarddimension 235/55-17 på min bil. Hade 255r bak på en BMW 3-serie förut och de var hemska. Funkade faktiskt bra vad gäller vatten men de spårade nåt hemskt i vissa lägen.
Jag har nog skrivit att jag nöter/läser däckstester och gör samma sak med sommardäck som vinterdäck. Dvs. jag köper aldrig däck som fått dåligt i tester för att spara pengar. Påverkar däcksval för några i familjen och sambon också. Jag har växt ifrån det där med feta däck pga utseende och har nu standarddimension 235/55-17 på min bil. Hade 255r bak på en BMW 3-serie förut och de var hemska. Funkade faktiskt bra vad gäller vatten men de spårade nåt hemskt i vissa lägen.
MathiasS skrev:Tänk att grabbarna-dubb fortfarande försöker träta om vilka däck som är "bäst". Det är ju fastslaget sedan flera hundra inlägg tillbaka att dubbdäck har fördel på många underlag. Nu verkar ni sitta och hetsa upp varandra igen på detta tema trots att ingen säger emot. Att polis etc kör dubbat är väl inte så konstigt, dom har ju inte samma möjlighet som vi andra att anpassa farten till omständigheterna utan måste komma så snabbt fram som möjligt.
Det märkliga är att det fortfarande inte verkar vara ok att välja dubbfritt om man tycker sig klara sig bra med det.
Jag undrar om ni är lika kategoriska och principfasta i valet av sommardäck. Är det maximalt grepp i torrt väglag (Det vanligaste) som ni optimerar för eller hur resonerar ni? Kanske är det värsta tänkbara väglag ni väljer däck för, det har ju några varit inne på här i tråden - så då kör ni smala däck som har höga betyg i tester med vattenplaning och våtgrepp?
Ja, det är allt lite lustigt, jag tror inte jag sett en enda dubbdäckskramare som säger att alla måste köra på dubbdäck, ändå återkommer samma kommentar från friktionsdäcksfanatiker om och om och om och om igen om att just detta hävdas. Jag förmodar att det är samma gen som får journalister att skriva att dubbdäck dödar 30-40 personer per år med hänvisning till en rapport som de facto bevisar motsatsen.
För övrigt har jag en ambulanssjuksköterskebekant som, milt sagt, är duktigt frustrerad över att ambulansen inte kommer upp för isiga backar med sina friktionsdäck, och jo, det har hänt att dom inte kommit fram till behövande just pga det.
För övrigt har jag en ambulanssjuksköterskebekant som, milt sagt, är duktigt frustrerad över att ambulansen inte kommer upp för isiga backar med sina friktionsdäck, och jo, det har hänt att dom inte kommit fram till behövande just pga det.
Du såg aldrig politiktrådarna inför valet eller? Det var levande i allra högsta grad
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 570 inlägg
Just nu i P1 Detektor: Robert Collin vs. förnuft och fakta.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4300&artikel=5061644
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4300&artikel=5061644
Produkter som diskuteras i tråden