thomasx skrev:
Ja, idag är det många här i gbg som inte kommit nånstans på den regnvåta blankisen med sina friktionsdäck. Tur att en del av oss kör dubbat, så vi kan bistå stackarna ;)
Märkte också detta med blankisen, men hade som vanligt inga problem med att köra dubbfritt. Jag visste ju om det :)

Problemet många får med dubbfritt är att de väljer för smala däck. Det är ett friktionsdäck som jobbar på en stor yta, så ett bredare däck ger bättre grepp. Ett smalt friktionsdäck "tappat greppet" snabbare. Ett dubbdäck behöver gräva sig ner i underlaget och där är ett smalt däck en fördel. Bytte från 205 till 225 på bilen och märkte en klar skillnad både i kurvtagnings-och bromsgrepp på halt underlag.
 
Så där ja, då var vi inne på andra halvlek: smala vs. breda däck.

Vissa säger att smala däck är bättre för att dom gräver sig ner i modden och får fäste mot underlaget (asfalten etc) medan andra (ex.vis Johan här ovan) säger att man ska ha breda för att få en så stor beläggningsyta som möjligt. Även detta bevisar att dubbade är att föredra. Då kan man köpa smalare däck som vid moddigt underlag gräver sig ner till underlaget samtidigt som dubbarna greppar vid ishalka.

Själv har jag på ena bilen odubbade 235:surprised:r och tycker att det är sanslöst dåliga. På den andra bilen har jag dubbade 205:surprised:r vilka fungerar "Så Mycket Bättre".
 
vojma skrev:
Så där ja, då var vi inne på andra halvlek: smala vs. breda däck.

Vissa säger att smala däck är bättre för att dom gräver sig ner i modden och får fäste mot underlaget (asfalten etc) medan andra (ex.vis Johan här ovan) säger att man ska ha breda för att få en så stor beläggningsyta som möjligt. Även detta bevisar att dubbade är att föredra. Då kan man köpa smalare däck som vid moddigt underlag gräver sig ner till underlaget samtidigt som dubbarna greppar vid ishalka.

Själv har jag på ena bilen odubbade 235:surprised:r och tycker att det är sanslöst dåliga. På den andra bilen har jag dubbade 205:surprised:r vilka fungerar "Så Mycket Bättre".
Smala dubbdäck som avverkar asfalten snabbare, som kräver hårdare beläggning på vägarna, som ökar omgivningsbullret markant, som skapar ohälsa bland folket och garanterat har ihjäl ett par tusen personer per år utan att de ens var i närheten av trafiken och än mindre behövde ställa sig frågan om deras bil skulle ha dubbat eller dubbfritt.
Inse att det är ett större problem med dubbar än vad den enskilde bilisten ser.
 
Redigerat:
nikasp skrev:
Du har då lösningar på allt. I Göteborgsexemplet gäller det ju som i alla andra fall både ner och upp. Spelar liksom ingen större roll nerför med antispinn och ABS om bilen börjar glida snabbare och snabbare nerför för att däcken inte får fäste. De backarna är faktiskt ganska hemska. Jag skulle inte ha gett mig på speciellt den långa uppförsbacken på regnvåt is med dubbfritt, både med tanke på hälsan och bilen. De sa att en del kommer halvvägs eller nästan hela vägen och sen glider de av i diket eller börjar åka baklänges och den backen är lång.

Jag stod med min förra bil, en BMW 320i från 2006 i en svagt sluttande backe mitt i innerstan i Stockholm förrförra vintern. Finfina dubbfria och blankis som det regnat på. Kändes helt sjukt med så dåligt fäste. Fick slå av antispinn som ballade ur och fick finlira mig sakta fram med kopplingen på 3:an. Den bilen hade alla "rätt" för sånt väglag då den var rätt motorsvag med lågt vrid men icket. Med dubbar hade det bara varit att köra. Det var en av flera orsaker och anekdoter till att dubbfritt inte är mitt val.

Den BMW:n var faktiskt den första bilen som jag haft med grus i. Spade, filt och annat bra att ha ligger alltid i vintertid ifall man blir fast dåligt till uppe i norr.
Men snälla du, jag svarade på "rikardn" inlägg med ett antal exempel och kompletterade då med ytterligare ett sätt att förbättra framkomligheten i vissa väglag. Att koppla ur antispinn har inget att göra med däckval utan enbart förbättra framkomligheten, vilket även Volvo rekommenderar vilket jag hänvisade (om bilens system tillåter att man gör det vilket några också noterat att man saknar). Jag har inte några sådana backar du hänvisar till i kvarteret, däremot så har vi 5km kuperad grusväg till fritidshuset med en hel del branta backar och vintertid med lite besvärligare snöunderlag så fungerar det utmärkt att koppla ur antispinn uppför och sedan tar man lite hjälp av t.ex. vägrenen om det är isgata nedför, därav mitt tips.
Så läs om och läs rätt, och tagga ned lite.

Redigerat; Såg att du jämförde med en bakhjulsdriven BMW och på den tiden när man körde bakhjulsdrift (ungdomstider) så gällde även för mig sandsäckar, det slipper man nu med de framhjulsdrivna.
 
Redigerat:
Ja, den gamla vedertagna sanningen är att det är bättre med smala vinterdäck än breda, eftersom dom smala som sagt tränger ner och dom breda rider ovanpå snömodden. Smala dubbdäck ger alltså bättre grepp på is och modd, breda friktionsdäck varken eller, man skulle kunna säga att det är det sämsta av två världar ;)

Men det är bäst att tillägga att även här är det så klart upp till var och en att välja själv, så slipper man förhoppningsvis bli kallad mafioso ;)
 
Håller nog inte med Johan här, smala däck ser jag som en klar fördel för att gummit ska få grepp. Naturligtvis gäller detsamma för dubbat o odubbat.
 
Ja smala däck är ju mycket bättre.

Igår kom det en del snö och när jag skulle iväg till karlstad så var det bara 3 hjulspår på vägen så vid varje möte så fick man gå ut i modden, och mina 265:surprised:r bara kanade uppepå.
Irriterande speciellt i vänsterkurvor, fick trampa gasen i botten så bakhjulen släppte så man fick in bilen på asfalten igen.

Nästa vinter ska jag nog lägga på vinterdäck på dom smala fälgarna istället så kanske man kommer ner till 215 bredd istället iaf.
 
Nimajneb skrev:
Håller nog inte med Johan här, smala däck ser jag som en klar fördel för att gummit ska få grepp. Naturligtvis gäller detsamma för dubbat o odubbat.
Du SER det som en fördel. Har du kört och testat med båda? Det har jag och refererar till egna iakttagelser. Gummit har en gräns när friktionskraften släpper och däcket tappar greppet. En stor yta som bibehåller greppet är alltså bättre än en som tappar det. Ett brett sommardäck utnyttjar principen. Sluta tänka dubbdäck!
 
Det finns en anledning till att dragsters och formel 1-bilar har breda däck utan mönster, precis som det finns en anledning till att rallybilarna i svenska rallyt har smala däck med dubb.

Alla har dom maximalt mjuka gummiblandningar. Leta lite på youtube och se om ni inte hittar någon film på ett dragsterdäck i startögonblicket filmat med en höghastighetskamera, riktigt häftigt men manar också till en och annan eftertanke,

2:13 in i denna filmen, men se för all del hela filmen. Jag har sett några betydligt "värre" exempel, men den här är fin den med.

http://www.youtube.com/watch?v=yb8SU4TRLl0
 
Redigerat:
...fast det fenomen man ser på filmen med däcksidan som veckar sig, det har ju förvisso att göra med bra grepp men det handlar ju om konstruktionen av däckets stome/sida som är designad för att göra just på detta vis på denna typ av däck. I övrigt håller jag med dig i sak.
 
Johan Gunverth skrev:
Du SER det som en fördel. Har du kört och testat med båda? Det har jag och refererar till egna iakttagelser. Gummit har en gräns när friktionskraften släpper och däcket tappar greppet. En stor yta som bibehåller greppet är alltså bättre än en som tappar det. Ett brett sommardäck utnyttjar principen. Sluta tänka dubbdäck!
Nja... För det först har jag testat båda varianterna och nu använder jag alltid 205or.

Du har rätt i att på bar asfalt (vilket för min del brukar utgöra kanske 95-99% av vinterdäckskörningan) så ger breda däck ett bättre grepp men när det gäller snö så gäller det att undvika att däcket planar ovanpå snön därav är det bättre med smala däck (jämför en spark med ett snowboard). Handlar den om is eller hårdpackad snö så tror jag att den högre vertikalkraften/cm² skaparen bättre horisontell friktion för smala än för breda däck.
 
Johan Gunverth skrev:
...Gummit har en gräns när friktionskraften släpper och däcket tappar greppet...
Och när gummit tappar greppet.... skulle det inte vara fint att ha några dubbar som biter tag i isen då??? Tycker nog att du talar lite emot dig själv nu.
 
Nimajneb skrev:
Nja... För det först har jag testat båda varianterna och nu använder jag alltid 205or.

Du har rätt i att på bar asfalt (vilket för min del brukar utgöra kanske 95-99% av vinterdäckskörningan) så ger breda däck ett bättre grepp men när det gäller snö så gäller det att undvika att däcket planar ovanpå snön därav är det bättre med smala däck (jämför en spark med ett snowboard). Handlar den om is eller hårdpackad snö så tror jag att den högre vertikalkraften/cm² skaparen bättre horisontell friktion för smala än för breda däck.
Bra. Då är vi inne på att däcken spelar mindre roll för framkomligheten och att både förare och bil spelar större roll. Jag har ju som sagt motsatt erfarenhet, senast med en Fiat Croma (V70-storlek) och dubbfritt och i övrigt dubbfri körning på landsbygden i 25 års tid. Jag kan ta hur många exempel som helst från naturen att en större anliggningsyta har ett större grepp under normala betingelser.
Senast för en timma sedan blev en XC70 med dubbade Conti och stående nedanför vår isiga backe. Jag körde upp för den hur lätt som helst. Det sura i sammanhanget är att Volvoföraren i fråga jobbar på Volvo med utveckling av drivmekanik. Vi pratar inte mer om det. :D
 
Johan Gunverth skrev:
Senast för en timma sedan blev en XC70 med dubbade Conti och stående nedanför vår isiga backe. Jag körde upp för den hur lätt som helst. Det sura i sammanhanget är att Volvoföraren i fråga jobbar på Volvo med utveckling av drivmekanik. Vi pratar inte mer om det. :D
Intressant. Vad hade han att säga till sitt försvar?
 
MathiasS skrev:
Intressant. Vad hade han att säga till sitt försvar?
Han ville som sagt inte prata om det. :D

Kan ju också vara det klassiska ingenjörsdilemmat: Konstruerar bil, kan inte köra.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.