22 319 läst · 412 svar
22k läst
412 svar
Dubbfritt,snö, kallt och salt = kaos
Intressant att rapporten ovan pekar ut ESP (antisladdsystem) som en väsentligt mycket viktigare faktor än däcksvalet.
Väghållningen har mao en avgörande betydelse.
Precis vad jag upplevt med min egen dödsfälla till bil. (Hoppas FB väljer att skrota den. :@)
Väghållningen har mao en avgörande betydelse.
Precis vad jag upplevt med min egen dödsfälla till bil. (Hoppas FB väljer att skrota den. :@)
Men nu blir det ju fel igen. Att gummit inte slits betyder väl inte att däcken är bättre?nikasp skrev:
Ett vinterdäck är mjukt i gummiblandningen för att skapa friktion mot hala ytor och har en blandning för att klara kyla. Ett vinterdäck som har slitstyrka som du hänvisar till med slitage kan efter något/några år ha tappat mycket av sina vinteregenskaper pga av hårdhet.
Och det jag avsåg med slitage är att kör man mestadels här söderut där merparten av tiden blir asfaltsvägar så slits även dubbarna, även om de ska pressas in i däcket på asfalt.
Återigen igen, det finns inget rätt eller fel utan bor man i södra Sverige eller i Norrland (är det norr om Dalälven) så är det olika förutsättningar, mestadels stad eller landsbygd, och även utifrån vad du känner dig trygg att köra på, jag kör dubbfritt och min fru dubbat.
Stockholm är norrut för mig på vägen till Norrland
Fast å andra sidan, är det fint väglag så spelar inte väggreppet så stor roll, det är tillräckligt i vilket fall. Det man måste dimensionera efter är worst case, oavsett om det inträffar ofta eller sällan.
Nej, det utgår jag inte ifrån, utan att välja efter det väglaget vi har merparten av tiden och sedan får jag anpassa hastighet och körning när det avviker, t.o.m. kunna avstå från att köra, men det är utifrån mina förutsättningar idag.Troberg skrev:
Skulle jag köra dagligen i arbetet och kanske även ha jour/beredskap där jag måste köra i alla väder (vilket jag också haft under en 10årsperiod), så får man värdera utifrån de förutsättningarna. Återigen så måste valet göras utifrån flera parametrar än bara diskutera huruvida nya vinterdäck ska väljas utifrån dubbat eller odubbade friktionsdäck utan att sätta det i ett sammanhang.
Jag tror att poängen för oss som aktivt väljer att köra dubbfritt är just att man INTE behöver dimensionera efter worst case utan då istället kompensera på andra sätt. Undersökningar verkar också visa att den som kör dubbfritt faktiskt gör det i större utsträckning än den som kör dubbat. Minns inte om det stod i länkarna ovan eller om jag läste det på annan plats.Troberg skrev:
Utan att ta ställning till det ena eller andra laget, så har jag kört dubbfritt de senaste 6 åren (kom med bilköp) och dessförinnan dubbat (även här kom med bilarna).
Bor på västkusten och har alltid haft billiga snökedjor från biltema i bagagen, dubbla bogserlinor, rejäl spade osv.
Ibland kommer man inte upp för våra knepigaste backar trots fart så då får man parkera nedanför och gå upp eller trä på kedjorna.
Jag har kört framhjulsdrivet desan ca 15 år, och dessförinnan bakhjulsdrivet.
Mvh
Rikard
Bor på västkusten och har alltid haft billiga snökedjor från biltema i bagagen, dubbla bogserlinor, rejäl spade osv.
Ibland kommer man inte upp för våra knepigaste backar trots fart så då får man parkera nedanför och gå upp eller trä på kedjorna.
Jag har kört framhjulsdrivet desan ca 15 år, och dessförinnan bakhjulsdrivet.
Mvh
Rikard
Efter att Vägverket 2006 gav ut ovanstående dokument har Trafikverket svängt helt om och gett ut denna:MathiasS skrev:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/35739/Presentation däckstudie Trafikverket.pdf
Studien i Norge har gjorts inom stadsområdena med dubbdäcksavgift, där de lagt ner extra resurser på väghållning. Trots detta steg olyckorna när avgiften infördes. Vad som händer ute på landsbygden finns ej med i undersökningen.
Jag anser att var och en skall ha rätt att välja den däckstyp som passar dem bäst.
Tack för länken, den är intressant. Jag valde inte speciellt noga ut dessa länkar, jag tog det första jag hittade som verkade relevant för diskussionen.
Det som är lite synd med Trafikverkets studie är att man bara tittat på sladdande bilar. Det är ju inte alls det som verkar bekymra den som kör dubbat - istället är det ju den odubbade bilens förmåga att stanna när det behövs. Sett ur ett stockholmsperspektiv gissar jag också att just den frågeställningen är mer relevant än bilar som sladdar i diket på landsväg.....
Att esp gissningsvis helt löser dessa problem har man ju också pratat om i några år och det har man nog helt rätt i.......frågan är om alla som tycker det är så viktigt att ha marginalerna på sin sida också är beredda att köpa ny bil för att få esp. Antagligen inte, för man är sin plånbok närmast när det verkligen gäller....
...och jag håller med dig om att var och en ska få välja fritt. Det är enda skälet till att jag postar i dessa ändlösa trådar. Varför tror sig dubbmaffian veta bättre än jag själv vilka däck jag behöver?
Det som är lite synd med Trafikverkets studie är att man bara tittat på sladdande bilar. Det är ju inte alls det som verkar bekymra den som kör dubbat - istället är det ju den odubbade bilens förmåga att stanna när det behövs. Sett ur ett stockholmsperspektiv gissar jag också att just den frågeställningen är mer relevant än bilar som sladdar i diket på landsväg.....
Att esp gissningsvis helt löser dessa problem har man ju också pratat om i några år och det har man nog helt rätt i.......frågan är om alla som tycker det är så viktigt att ha marginalerna på sin sida också är beredda att köpa ny bil för att få esp. Antagligen inte, för man är sin plånbok närmast när det verkligen gäller....
...och jag håller med dig om att var och en ska få välja fritt. Det är enda skälet till att jag postar i dessa ändlösa trådar. Varför tror sig dubbmaffian veta bättre än jag själv vilka däck jag behöver?
Jag skriver mer av övertygelse och vurmar för dubbade däck med tanke på säkerheten främst. Jag tycker att dubbdäck är bättre än dubbfritt vintertid och när det är ishalka men försöker inte tvinga någon. Jag går dock igång när det skrivs att dubbfria däck är lika bra och måste då reagera.
MathiasS skrev:
En bekant bor i Olofstorp utanför Göteborg och i det villaområdet är det kuperat. Folk med dubbfritt kör av och kasar ibland baklänges i backarna där. Förutom en riktigt brant backe så har de 30 meter brant nedfart till huset också. Han sa att det bara är folk med dubbfritt som blivit fast och inte kommer därifrån (går ju att grusa men det är rätt långt). Det är ingen skröna att man har betydligt sämre bett med dubbfria däck. Han kör med dubb på båda bilarna men hade nog valt dubbfritt om det inte bott i så kuperat område.
rikardn skrev: