nikasp
Sådär känner jag också. Man har en "edge" med dubbdäck och vet att man har bättre grepp på speciellt isgata. Sådant som är mer vanligt här nere i Stockholm än uppe i Luleå där jag är uppväxt.

Alla får göra sina egna val men jag har problem med tantmaffian i Stockholm som kommer att göra innerstan dubbfri inom 10 år. Jag håller personligen på att få hjänrblödning varje gång jag ser reklamskyltarna på E4 med "dra in klorna" :)

jarlh skrev:
Dubbfritt är minst lika bra som dubbat - nästan alltid. Men den sista procenten avgjorde mitt val.
 
nikasp
Det är inte så lite grann enligt mig som provat flera varianter och bilar. Blöt is med dubbfritt så får man varken stopp eller kommer iväg på något bra sätt. Dubb i det läget är vansinnigt mycket bättre. Det kan vara skillnaden mellan att snurra eller inte om man kör lite för fort. Men såklart är det ju så osannolikt så det kan ju knappast hända...

Nimajneb skrev:
Viktigt det du skriver att den viktigaste komponenten i ett vinterdäck är gummit. Sedan så är det solklart att några 1mm dubbar (ung 24st) hjälper lite grann när det är blöt blankis och man ska få stopp på 1500kg bil.:)
Att förstå gummits betydelse märker man ju direkt om man jämför sommardäck med odubbade vinterdäck.
 
nikasp skrev:
Jag som bor och jobbar i Stockholm fick höra en tjej tipsa en kille, grek, vid kaffeautomaten på jobbet om att köpa dubbfritt "- det är skitbra för då kan man köra året runt på dom". Jag jobbar på en ren akademikerarbetsplats och hon är skärpt, i andra avseenden men har knappast läst däcktest. Jag tror faktiskt att hyfsat många kör på kontinentala skitdäck året om = slits som fasen på sommaren. Där tycker jag att det faller för er som förespråkar dubbfritt. Ni jämför gärna splitt nya dubbfria med dåliga dubbade däck. Jag tror att det är ganska vanligt att folk åker året om på samma däck och inte har sommar- och vinterdäck - i alla fall här nere. I Luleå blir man ju utskrattad om man skulle komma med dubbfritt så där är det inget snack om att man har sommar- och vinterdäck.
Har svårt att läsa ut det i texten, men "kontinentala" däck eller t.ex. det som ibland kallas allvädersdäck, etc, är inte detsamma som de dubbfria vinterdäck som ibland kallas friktionsdäck.
De kontinentala däcken har en hårdhet så de klarar hyfsade hastigheter även på asfalt, däremot friktionsdäcken ska man vara försiktig med då man kan förstöra dem med för höga hastigheter, vilket även gäller dubbdäcken.
Och Nej, trots att jag bor ännu längre söderut så är det inte vanligt här att man kör runt på samma däck året runt. Är kanske mera ett storstadsfenomen när man håller sig inom tullarna.
 
Nimajneb skrev:
Men åretrunt däck har ju inte ett smack att göra med odubbade vinterdäck........
Men som jag skrev och som även framgick i testet jag länkade till så kan man inte säga vad som är bäst i generella termer. Men om man inte bor i Norrland och kör till största delen på våta vägbanor okt-apr så kan det kännas lite olustigt att köra med däck som är dåliga på just det underlaget. (i år är det ju lite extremt då vi fortfarande väntar på första snön att ligga kvar).
Sen måste vi väl även erkänna att detta med att vinterkörning skulle vara så farligt verkar ju inte direkt stämma då det sker dubbelt så mycket olyckor på sommaren som på vintern.
Nä, det är inte exakt samma sak som vinterdäck men de är odubbade....;)
 
nikasp
Jag menar just de däck som inte duger som riktiga friktionsdäck för nordisk vinter och temperatur. De är ju trevligare att åka fort på och funkar ju hyfsat om man tar lite risk och vill snåla. Riktiga mjuka friktionsdäck slits ännu snabbare i sommartemperatur. Vi körde slut på ett par Dunlop på en av bilarna en gång från vår till höst. Det gick väldigt snabbt.
Jag var inte så imponerad av dem ens när de var nya och när det var vinter trots att de vann Teknikens Världs däckstest det året, 2009 eller 2010 tror jag det var. De Nokian RSi jag köpte nya var OK men inte heller så himla kul i jämförelse med dubbat.

AndersS skrev:
Har svårt att läsa ut det i texten, men "kontinentala" däck eller t.ex. det som ibland kallas allvädersdäck, etc, är inte detsamma som de dubbfria vinterdäck som ibland kallas friktionsdäck.
De kontinentala däcken har en hårdhet så de klarar hyfsade hastigheter även på asfalt, däremot friktionsdäcken ska man vara försiktig med då man kan förstöra dem med för höga hastigheter, vilket även gäller dubbdäcken.
Och Nej, trots att jag bor ännu längre söderut så är det inte vanligt här att man kör runt på samma däck året runt. Är kanske mera ett storstadsfenomen när man håller sig inom tullarna.
 
RoTe
nikasp skrev:
Det är inte så lite grann enligt mig som provat flera varianter och bilar. Blöt is med dubbfritt så får man varken stopp eller kommer iväg på något bra sätt. Dubb i det läget är vansinnigt mycket bättre. Det kan vara skillnaden mellan att snurra eller inte om man kör lite för fort. Men såklart är det ju så osannolikt så det kan ju knappast hända...
Blöt is är så pass livsfarligt att köra på att man ska låta bli oavsett dubb eller dubbfritt! Hastigheten man kan hålla är så låg att man inte kommer någonstans ändå.
 
Nimajneb skrev:
Att saltandes inte är bra för bilen, Mao man får tvätta den ofta kan jag hålla med om...
Men vad har du för belägg att saltandet är dåligt för miljön och dåligt för trafiksäkerheten i det stora hela?
Vad jag har förstått så har man inte kunnat påvisa negativa miljöeffekter och saltandet sparar säkert 10tals liv per år, kanske fler.
När vi bodde i New Jersey i USA hade dom problem med att vägsaltet trängde ner i marken och förorenade grundvattnet (där öste dom på OMÅTTLIGA mängder salt). Här på Gotland är vägsalt totalförbjudet av samma skäl.

Jo, det krävs dubbdäck här. Det blir fruktansvärt halt utan halkbekämpning.
 
Ja...salt på gotland skulle väl spräcka ön i bitar och sen skulle ön flyta ut....blir dyrt med broar.... ;)
 
NaCl + Ca = ?

Någon som vet svaret?

Edit: kanske vi ska stoppa in lite H2O i soppan åxå
 
Redigerat:
Nimajneb skrev:
NaCl + Ca = ?

Någon som vet svaret?

Edit: kanske vi ska stoppa in lite H2O i soppan åxå
Pratar vi fortfarande väg och vägsalt? CaCl2 eller hur tänkte du nu?

Sprängkraft med vatten..... :)
 
Det var du som startade spåret. Om nu Ca byter plats med Na och vi slänger på en massa snö så blir ju Gotland lika ljusstark som månen... :)
 
Mmmm...nu är jag med...
 
nikasp skrev:
Riktiga mjuka friktionsdäck slits ännu snabbare i sommartemperatur. Vi körde slut på ett par Dunlop på en av bilarna en gång från vår till höst. Det gick väldigt snabbt.
Men nu är vi kanske inne på fel användande av däcken, det är inga konstigheter alls att förstöra ett friktionsdäck med för hög hastighet på torr asfalt. De tunna gummiflikarna smälter samman till mera homogena klackar. Och att köra dem på sommaren gör även att du får sämre väghållning.

Det viktiga är du själv väljer det däck du trivs och behärskar att köra med på de vägar du kör mest på.
Om du dessutom har en bil med ABS, antispinn, antisladd och kanske 4-hjulsdrift har du ytterligare funktioner som hjälper dig i vinterväglag. Men nyttjar du dessa funktioner för att kunna öka på hastigheten så närmar du dig bara en gräns och går du över den så tappar de flesta bilförare helt kontrollen över bilen.
Har själv tävlat med bilar i lite olika former och när det funnits möjlighet för "amatörer" att prova på, så är det genomgående största felet de gör att köra på tok för fort in kurvor för att sedan inte ha kontroll på bilen genom kurvan. Kanske inte det vanliga på landsväg, men det jag vill belysa lite är att vi inte har riktigt kontroll på hur bilar uppträder och att vi missbedömer hastigheten i olika situationer.

Vad jag själv kör har varierat genom åren men just nu rullar det dubbfria däck, medan min fru vill ha med dubbat och så får det bli.
 
nikasp
Nu tappade jag ett jättelångt svar så det får bli en annan version:

Fast nu är vi lite fel ute igen. Det är inga konstigheter att förstöra ett mjukt friktionsdäck även i vanlig hastighet i varmt väder. Man behöver inte köra som en blådåre om man har däck för nordiska förhållanden. De slits jättesnabbt ändå.

Jag tog lappen 1987 och har sladdat mycket uppe i Luleå i unga år och då hade man inga ABS, antispinn, antisladd eller 4WD (eller de med pengar hade kanske 4WD). Den erfarenheten eller din rally(?)erfarenhet skulle fler ha och inte bara några timmar på halkbana och lite snöfattiga vintrar. Det skulle göra att det krockas mindre här nere i Stockholm. Det blir alltid skandalscener när det snöar. I Luleå hör man fasen knappt ett enda trafikmeddelande på flera år medan här ett flertal i veckan. Jag kör åtta mil om dagen varav 6.5 mil E4 just nu.

Jag håller med dig om att det är helt valfritt med däcken men det där angående hjälpfunktioner håller jag inte riktigt med om. Du kan såklart köra åt helsike med en bil med alla hjälpsystem men det är betydligt knepigare. Du kan nästan inte spinna, du kan nästan inte snurra (jag har lekt och verkligen försökt med både den bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna), du bromsar snabbare än utan ABS och det där med att fyrhjulsdrift är så bra att det plötsligt blir farligt "is gettin´ old". Visst kommer man iväg som en raket jämfört med tvåhjulsdrivet på vintern men man behöver inte köra som en blådåre i alla fall, jag gör det i vart fall inte.
 
Bara att se vecka 9 i Sälen....08:surprised:rna försöker ta sig fram lite överallt i motlut osv, gärna med husvagn också....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.