22 569 läst · 412 svar
23k läst
412 svar
Dubbfritt,snö, kallt och salt = kaos
Har kört dubbfritt i fem år och tappat greppet exakt två gånger under den tiden. Båda gångerna var det så snorhalt så dubbar hade inte hjälpt mig. Men så håller jag avståndet och anpassar hastigheten efter vädret.
Jag tror, som någon tidigare skrev i förbigående, att dubbdäck är värre. Inte nya dubbdäck, men har du dubbdäck som gått en säsong så gå ut och kolla hur många dubb du har kvar i dina däck, däck som inte är utformade för att greppa utan dubb.
Jag tror, som någon tidigare skrev i förbigående, att dubbdäck är värre. Inte nya dubbdäck, men har du dubbdäck som gått en säsong så gå ut och kolla hur många dubb du har kvar i dina däck, däck som inte är utformade för att greppa utan dubb.
Lite lustig kommentar där, ty det är just när det är snorhalt som dubbarna gör skillnad. Det kan mycket väl hända att du hade "tappat greppet" ändå, men du hade sannolikt tappat greppet senare, återfått det tidigare och kanske hunnit minska bilens fart i större utsträckning innan du tappade greppet. Eller så hade du inte ens tappat greppet. En studie som gjorts av Trafikverket visar också att om bilen får sladd, så är dubbat avsevärt mycket säkrare än friktionsdäck.torke1 skrev:Har kört dubbfritt i fem år och tappat greppet exakt två gånger under den tiden. Båda gångerna var det så snorhalt så dubbar hade inte hjälpt mig. Men så håller jag avståndet och anpassar hastigheten efter vädret.
Jag tror, som någon tidigare skrev i förbigående, att dubbdäck är värre. Inte nya dubbdäck, men har du dubbdäck som gått en säsong så gå ut och kolla hur många dubb du har kvar i dina däck, däck som inte är utformade för att greppa utan dubb.
Om du inte har många dubbar kvar i dina däck efter en säsong, så har du antingen köpt riktigt dåliga däck, eller så kör du värre än en biltjuv. Jag är inte "snäll" mot mina däck någon gång på året, men jag har aldrig haft problem med förlorade dubbar ens i gamla däck. När däcken blir så gamla att dubbarna far ut, då är odubbade däck av samma ålder minst lika dåliga som dubblösa dubbdäck...
Alla undersökningar säger att det KAN finnas en risk för vintergröna växter att må dåligt. Speciellt känsliga KAN granar vara. Det finns dock inga belägg för att det är som jag skrev ett generellt problem utan man använder ordet KAN just för att det i värsta fall kan göra en gran sjuk.Anna_H skrev:
Runt alperna är det lag på att ha snökedjor i bilarna tex. Sedan ska vi åxå veta att att dom vinterdäck som används nere i Europa har en helt annan gummiblandning än dom nordiska. Det gör att våra svenska däck är inte lämpade för att köra 200km/h med men dom har bättre is o snögrepp.Anna_H skrev:
Själv har jag nog kört över alppass kanske 50ggr och bara vid två tillfällen har jag satt på kedjorna.
Eftersom du kallar det få platser som har snö o is i Europa så har du uppenbarligen inte så mycket koll på klimatet i Europa.thomasx skrev:
Själv har jag under mer än 10år bott i flertalet länder i Europa med mycket snö på vintrarna så jag speglar bara från hur verkligheten ser ut.
Jag antar dy syftar på den undersökning som släpptes för ett par år sedan som påvisade att det var lättare att få sladd i snömodd och komma över på fel körbana med en bakhjulsdriven bil utan dubbar och utan antisladd system än vad det var med en framhjulsdriven bil med dubbdäck.thomasx skrev:
Här håller jag fullständigt med men tyvärr så misstolkades studien till något annat.
Fortfarande så gäller ju att dubbdäck i vissa situationer har en positiv inverkan på väggreppet. Dessa 24 dubbar som ligger i är inte helt värdelösa men inte heller något underverk som vissa i tråden försöker göra gällande.
Visst, för i andra länder har dom inte asfalt, grus och gummirester...Nimajneb skrev:
En annan sak som många inte känner till är dubbarnas vikt, varför den är viktig och hur den påverkar körbanan. Sedan man började med lättviktsdubb, som fortfarande greppar i is men är mer skonsam mot den hårdare körbanan har man noterat att vägbeläggningen, särskilt sådan som innehåller porfyr, poleras av däcken och kan bli farligt hal vid vått väglag. Tidigare var detta inget problem, då de gamla ståldubbarna ruggade även denna yta. Något som dagens lättviktsdubb alltså inte gör! Övergpng till dubbfritt gör saken än värre. Således faller även den argumentationen, vilket inte är någon större nyhet för den insatte, och det gäller så klart även partiklarna i luften och partikelstorleken, som nämnts tidigare i tråden.
När det gäller olika vinterdäck i olika länder är det tyvärr inte så enkelt, europeiska vinterdäck säljs även här i sverige, och vice versa.
För en av mina vänner som lever med kronisk värk i rygg och nacke, hade det varit ett underverk att slippa värken. Om bilen bakom hade haft dubbar, hade hon kanske sluppit värken, och då hade det varit ett underverk för henne. Så visst kan man säga att dubbdäck kan göra underverk. Lyckligtvis är det så ordnat, att varje gång dubbdäck gör underverk, är det ingen som lägger märke till det.Nimajneb skrev:
Och med detta menar du att alla skall köra med dubb och låtsas att det regnar...thomasx skrev:För en av mina vänner som lever med kronisk värk i rygg och nacke, hade det varit ett underverk att slippa värken. Om bilen bakom hade haft dubbar, hade hon kanske sluppit värken, och då hade det varit ett underverk för henne. Så visst kan man säga att dubbdäck kan göra underverk. Lyckligtvis är det så ordnat, att varje gång dubbdäck gör underverk, är det ingen som lägger märke till det.
1- helt rätt, då inte dubbarna river upp asfalt o grus blir det mycket mindre av detta, det finns ju anledning till att tex strålkastartorkare är något som i princip bara säljs i dubbdäcksländer.thomasx skrev:1-Visst, för i andra länder har dom inte asfalt, grus och gummirester...
2- En annan sak som många inte känner till är dubbarnas vikt, varför den är viktig och hur den påverkar körbanan. Sedan man började med lättviktsdubb, som fortfarande greppar i is men är mer skonsam mot den hårdare körbanan har man noterat att vägbeläggningen, särskilt sådan som innehåller porfyr, poleras av däcken och kan bli farligt hal vid vått väglag. Tidigare var detta inget problem, då de gamla ståldubbarna ruggade även denna yta. Något som dagens lättviktsdubb alltså inte gör! Övergpng till dubbfritt gör saken än värre. Således faller även den argumentationen, vilket inte är någon större nyhet för den insatte, och det gäller så klart även partiklarna i luften och partikelstorleken, som nämnts tidigare i tråden.
3- När det gäller olika vinterdäck i olika länder är det tyvärr inte så enkelt, europeiska vinterdäck säljs även här i sverige, och vice versa.
2- så du menar på fullaste allvar att det vore bra o förbjuda sommardäck och köra med dubb året runt
3- det är lättare att få tag i europadäck i Sverige än nordendäck i Europa, annars förstår jag inte kommentaren.