En annan sak som många glömmer är vad som händer med väglaget om alla skulle köra odubbat. Jämför isen på en ishockeyrink före och efter en periode, först har den polerats, och sen har den ruggats upp. Precis likadant är det med vägbanan. Om alla kör odubbat får man en polerande effekt, och för varje bil som passerar på hårt packad snö eller is blir det bara halare och halare, tillåts bilar med dubbdäck kommer dessa att riva isen knagglig vilket är en mycket viktig faktor för greppet med odubbat. Just nu ligger den nog is lite här och var på vägarna i hela sverige, ta en promenad och titta noga på hur isarna ser ut, så kommer ni tydligt att se effekterna av dubbarna, now imagine samma is helt utan dubbar....

Dubbdäcksförbud är rent vansinne, av den enkla anledningen att dubb räddar liv, både för dom med och utan dubb!
 
En annan fara med saltade vägar är att alla vägar inte saltas, här i göteborg till exempel saltas där bussarna kör, det innebär att på visa ställen saltas delar av lokalkörbanor, man upplever ingen halka alls för att en stund senare plötsligt upptäcka att det är glashalt.
 
thomasx skrev:
En annan fara med saltade vägar är att alla vägar inte saltas, här i göteborg till exempel saltas där bussarna kör, det innebär att på visa ställen saltas delar av lokalkörbanor, man upplever ingen halka alls för att en stund senare plötsligt upptäcka att det är glashalt.
Är det verkligen så (?), det är inget jag upplevt. Men vissa backar i stan där bussar har svårt att ta sig fram (har varit en hel del kritik om detta) kanske prioriteras först.
 
pbengtsson skrev:
Är det verkligen så (?), det är inget jag upplevt. Men vissa backar i stan där bussar har svårt att ta sig fram (har varit en hel del kritik om detta) kanske prioriteras först.
Så är det, och jag har noterat en mycket plötslig och markant skillnad vid flera tillfällen på flera olika platser denna vinter.
 
thomasx skrev:
En annan sak som många glömmer är vad som händer med väglaget om alla skulle köra odubbat. Jämför isen på en ishockeyrink före och efter en periode, först har den polerats, och sen har den ruggats upp. Precis likadant är det med vägbanan. Om alla kör odubbat får man en polerande effekt, och för varje bil som passerar på hårt packad snö eller is blir det bara halare och halare, tillåts bilar med dubbdäck kommer dessa att riva isen knagglig vilket är en mycket viktig faktor för greppet med odubbat. Just nu ligger den nog is lite här och var på vägarna i hela sverige, ta en promenad och titta noga på hur isarna ser ut, så kommer ni tydligt att se effekterna av dubbarna, now imagine samma is helt utan dubbar....

Dubbdäcksförbud är rent vansinne, av den enkla anledningen att dubb räddar liv, både för dom med och utan dubb!
Det är en gammal klassisk svensk missuppfattning då alla som bilat utanför dubblandet Sverige vet att i övriga världen så har dom inte detta problem.
 
Det vore eg ganska härligt med dubbförbud så att vi slapp denna äckliga svarta blaskmodd och klisterklet på vindrutor o strålkastare. Men tyvärr lär det inte hända så länge Colin får skriva sina spalter i Aftonbladet.
 
Nimajneb skrev:
Det är en gammal klassisk svensk missuppfattning då alla som bilat utanför dubblandet Sverige vet att i övriga världen så har dom inte detta problem.
Använder de inte snökedjor i andra länder som tex Norge och Tyskland?
 
Nimajneb skrev:
Det vore eg ganska härligt med dubbförbud så att vi slapp denna äckliga svarta blaskmodd och klisterklet på vindrutor o strålkastare. Men tyvärr lär det inte hända så länge Colin får skriva sina spalter i Aftonbladet.
Lustigt nog är det bara när det saltas som detta problem uppstår....
 
Nimajneb skrev:
Det är en gammal klassisk svensk missuppfattning då alla som bilat utanför dubblandet Sverige vet att i övriga världen så har dom inte detta problem.
Jo, det är precis det dom har, i dom få länder/platser där dom har motsvarande väder och dubbförbud.
 
Debatten mellan dubb eller inte blir ibland som att många tror att dubb är samma som snökedjor till traktor, rejäla 1cm svenskt kvalitetsstål som krossar det mesta, slits ingenting

Förslaget innan att testa ex däck som gått 2000 mil skulle vara mycket intressant.

Jag ryckte ut dubben ur mina däck då de gått ca 4000 mil var dessa i princip nedslitna med gummit och 30% satt väl i någon annans vindruta så då funderade jag på hur falsk trygghet dubb skapar.
 
Snailman
Nimajneb skrev:
Det är en gammal klassisk svensk missuppfattning då alla som bilat utanför dubblandet Sverige vet att i övriga världen så har dom inte detta problem.
Då är det ju konstigt att svenska tester av dubbfria däck sker på underlag som rivits med dubbdäck först....
 
Snailman skrev:
Då är det ju konstigt att svenska tester av dubbfria däck sker på underlag som rivits med dubbdäck först....
Som rivs med dubbdäck under tiden... ;)

Och det finns en god anledning till att man gör det, ty, annars poleras isen av de dubbfria däcken och det blir halare och halare för varje testomgång man kör, det blir lätt inte så lite orättvist mot det däck som testas sist...
 
Snailman
det är ju ett byggforum det här:D så händer lätt sådär...

jag tycker det verkar som om några här hävdar att isen inte behöver rivas med dubbar först utan det går bra att förbjuda alla dubbdäck...

ungefär som om jag fattade det som att någon här hävade att man skulle hålla särkilt stort avstånd till framförvarande fyrhjulsdrivna dubbdäcksbilar jämfört med om de varit tvåhjulsdrivna...

men jag är nog för trött för att förstå den här tråden:blushing:
 
Redigerat:
Snailman skrev:
Då är det ju konstigt att svenska tester av dubbfria däck sker på underlag som rivits med dubbdäck först....
Nej det är inte konstigt. Det beror på att man vill testa under så verklighetsnära omständigheter som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.