Jag har kört dubbfritt dom senaste 15åren och har aldrig upplevt detta som ett problem. Det är ju helt magiskt vad sådana däck greppar bra. Till senaste bilen följde det med dubbade däck :(, jag har trots allt valt att behålla skiten och än så länge har dom inte imponerat på barmarken. Jag får väl vänta o se om det kommer någon snö iår så man får se hur dom beter sig då.
 
Det kanske inte bara handlar om däcken utan om föraren trots allt ;). Men Nimajneb, jag blir lite fundersam när du säger att du under de senaste 15 åren alltid kört dubbfritt och att det alltid greppat magiskt bra. Är det på vinterväglag eller bara på barmark? Att man som mig förordar dubbade vinterdäck tror jag har att göra med att jag ofta kör på vinterväglag och halt underlag. Dubbdäck imponerar knappast på barmark och det tror jag knappast är syftet med däcken, så bor man där man sällan råkar ut för halka eller snö så har jag all förståelse för att man tycker att dubbfritt fungerar helt utmärkt och då är det väl det naturliga valet.

Problemet är väl om man kör med dubbfritt och råkar ut för vinterväglag eller halka och inte har förstånd att anpassa körningen efter däcken.
 
Redigerat:
mr_bygg skrev:
Det kanske inte bara handlar om däcken utan om föraren trots allt ;). Men Nimajneb, jag blir lite fundersam när du säger att du under de senaste 15 åren alltid kört dubbfritt och att det alltid greppat magiskt bra. Är det på vinterväglag eller bara på barmark? Att man som mig förordar dubbade vinterdäck tror jag har att göra med att jag ofta kör på vinterväglag och halt underlag. Dubbdäck imponerar knappast på barmark och det tror jag knappast är syftet med däcken, så bor man där man sällan råkar ut för halka eller snö så har jag all förståelse för att man tycker att dubbfritt fungerar helt utmärkt och då är det väl det naturliga valet.

Problemet är väl om man kör med dubbfritt och råkar ut för vinterväglag eller halka och inte har förstånd att anpassa körningen efter däcken.
Jag som dom flesta andra kör med vinterdäck på barmark säkert 95-99% av däckens körsträcka. Sedan finns det ju några som bor i Norrland som ofta kör en avsevärt större del på vintervägar.

Din sista mening har väl inget med dubbfritt o göra, det påståendet gäller ju oavsett däckstyp.
 
Man behöver väl inte bo i norrland för att åka på isiga vägar mycket, skulle tro att hälften av allt åkande med privata bilen vintertid är på snö och is då jag åker mest på småvägar.
Och jag bor ju i värmland.

Nu har det legat ett tjockt istäcke på vägarna sedan slutet av december.
 
Absolut, där var jag lite otydlig. Man ska oavsett däcktyp anpassa körningen efter egen förmåga och vilka förhållanden som råder.
 
MathiasS skrev:
Att det var dubbfritt som orsakar alla olyckor, hade det någon faktagrund?
Som vanligt inte. Alltid lika roligt när debatten startar med en hönsfjäder. :D
 
Thomas Lundquist
I år har jag varit en miljökämpe :). Satt på dubbdäcken igår så nu hjälper jag till med halkbekämpningen. Dom dubbfria nissarna polerar ytan överallt :) och far omkring utan kontroll.

Nä, fyrhjulsdrift och dubbdäck är billigast för samhället, både materiellt och hälsomässigt.
Och tänk hur många arbetstimmar som går förlorade pga dubbfritt:D usch. Vilka köer som bildas när fjomparna ska upp ur diken eller bändas bort från någon stolpe:D.
 
nikasp
Det var lite meningen. Jag vet att de som sjunger dubbfria däckens lov är lika dåliga kålsupare som jag själv är. Jag tycker mig veta genom empiriska test att jag tar mig fram och håller mig på vägen på ett bättre och säkrare sätt. Det är inte så att jag inte testat en gång och sen fördömer dubbfritt. Jag har faktiskt kört tre säsonger på jättebra dubbfria däck på tre olika bilar (vi har en BMW X3 och en Opel Astra i hushållet nu). De funkar skitbra uppe i Luleå där man är hjälpt av att många andra kör dubbat och det sällan blir sån här blixthalka som här nere i Stockholm. Där är det vinterväglag mestadels på vintern medan här är det tjuvhalka allt som oftast. Jag kör ofta redan vid kl 06 till jobbet och det är ofta halt redan från senhösten.

Jag förstår ju såklart att det är helheten som gäller. Dvs. man sliter på vägarna = dyrt och jobbigt för Transportstyrelesn och på Södermalm i Stockholm lever stackarna i stan lite kortare (inte för att jag tror att det är just pga dubbdäckens slitage) osv. Jag känner att dubbat eller dubbfritt måste vara mitt val. Ungefär som vapenlagarna i USA. Känns lite som "I'll give you my dubbdäck when you pry it from my cold dead hands".

Jag var nyligen upp till Vemdalen och på de vägarna hade dubbfritt funkat kanon. Sen när man kommer till de här "fina" saltade vägarna kommer blixthalkan som ett brev på posten och då är dubbat heltrevligt igen. Ska vara ledig hela mars och hålla mig i Jämtland, Västerbotten och Norrbotten och det känns bara bra med dubbat. OK, jag som har 4wd skulle säkert ta mig fram ändå. Minns när jag hade dubbfritt och det är blankpolerat vid trafikljusen hur man vill söka sig utanför hjulspåren för att man ska komma iväg någon gång :)

Johan Gunverth skrev:
Som vanligt inte. Alltid lika roligt när debatten startar med en hönsfjäder. :D
 
Snailman
Kan vi alla enas om att när man bromsar har det ingen betydelse om man har 2WD eller 4WD....
 
Att anpassa körningen utifrån bil, väglag och faktiskt egen körförmåga är det som gäller. Sedan kan man diskutera dubb och odubbat då det är så olika förutsättningar.
Mycket statskörning och tätt mellan bilarna där man inte har någonstans att välja spår eller mycket småvägar med få bilar där man trots isiga spår kan hitta perfekt fäste vid kanterna. Har man lärt sig att verkligen nyttja ABS-bromsarna eller sitter man fortfarande och pumpar som på de gamla bilarna utan ABS?
Ibland fungerar det bättre att koppla ur antispinn om man har svårt att ta sig fram.
Många parametrar blir som påverkar hur vi lyckas i trafiken.
 
Mattias_Maria skrev:
Jag klurar på att kvalite på däcken kanske spelar större roll och kan många gånger vara mycket mer avgörande än dubbat odubbat debatten.Det skulle vara intressant(men förmodligen praktiskt ogenomförbart) att förbjuda alla däck som inte lever upp till vissa kvalitetsmått typ snett under testvinnare av vinterdäck i de det stora däcktestet som genomförs varje år på vinterdäck + att om däcken är mer än typ 3 år gamla vid besiktning så blir det körförbud tills nya sitter på bilen.

När jag körde tjänstebil så hade jag dubbade Nordfrost (testvinnare det året) Grymma däck! När jag nu senast fick stå för kostnaden själv pga. byte till egen bil + att jag skulle köra betydligt mindre så valde jag på en däckfirmas inrådan Kumo(tror jag det var iaf). "I princip lika bra som "premiumvinterdäcken" enligt däckbytergubben.

Jag tycker inte det! Jag upplever mina nuvarande dubbade vinterdäck så otroligt mycket sämre än de som satt på tjänstebilen. inte lika bra grepp, ostabilare vid moddigt väglag osv. helt enkelt en klass sämre men inte så stor prisskillnad med "bäst i klassen". Det skulle inte förvåna mig om odubbade testvinnare totalt sett skulle vara mycket bättre än de dubbade jag har nu. Skillnaden är i så fall upp till mig som förare att hantera.

Jag tror iaf att många olyckor skulle kunna förhindras med högre krav på kvalitet och färska däck.

AV vilken anledning skulle det vara körförbud på bilen för att däcken är tre år gamla?
ett däck som är riktigt lagrat börjar inte föråldras förrän det börja användas.
ingen som helst fara att köpa ett däck som är fem år gammalt men riktigt lagrat.. Men däremot ska du inte köra på samma däck i 5-8 år även om du bara kör 100 mil per vinter så hårdnar detta däcket och blir värdelöst.
 
Den där idiotin med att förbjuda dubbdäck enbart på några få gator i Stockholm och Göteborg, kan jag inte förstå. Skall jag som inte bor där och därför inte hittar riktigt ordentligt, stanna och vända om jag råkar komma fram till en sån där gata med dubbförbud? Kanske ha med odubbade däck och skruva vid trottoarkanten, som ett annat alternativ.
Knappast troligt, utan det blir en chansning att fortsätta och hoppas ingen nitisk polis står där med bötesblocket...
 
Efter regn kommer sol, nu kan man börja räkna ner veckorna tills sommardäcken kommer på igen:)
 
nikasp
Det tror jag att alla av hankön vet åtminstone :)

Snailman skrev:
Kan vi alla enas om att när man bromsar har det ingen betydelse om man har 2WD eller 4WD....
 
nikasp
Jag vet och jag håller med, föraren är den främsta orsaken till olyckor. Går knappast att skylla på däcken om man kör för fort. Jag var lite ute efter att chockera och det är inte svårt i den här frågan. Man har säkert räknat ordentligt på saltning också. Det blir väl så att man får fler "halkfria" dagar här i Stockholm tack vare saltet men det är ett elände för mig som kommer norrifrån. Går vansinnigt mycket spolarvätska och sedan känns det inte alls bra med tanke på rost. Hade en gammal Toyota Corolla som var köpt i Stockholm för 15 år sen. ALLT satt fasen fastrostat när man skulle börja skruva i den bilen. Hemskt.

MathiasS skrev:
Kan så vara.

Min uppfattning är att man ska vara försiktig med tyckande när svaret på frågan inte är svart eller vitt. Allt handlar om att skaffa sig marginaler den gången det går tokigt. Med de marginaler de flesta tomtar i trafiken skaffar sig genom avstånd, framförhållning och uppmärksamhet bakom ratten måste däckvalet vara helt irrelevant - helt enkelt för att man inte håller några avstånd, ser inte längre än motorhuven och man ägnar sig åt annat än att köra bil.

Bäst tror jag det blir om var och en för köra på det vinterdäck man trivs bäst med. Jag reagerade egentligen bara på att du kombinderade fakta om trafikkaos med eget tyckande om odubbat. Vi är säkert överens om att varken dubbade eller odubbade däck är överrepresenterade i olycksstatistiken för dessa dagar vi läser om i aftonbladet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.