R
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det nämndes mesh-nätverk längre upp i tråden och jag vill bara göra det tydligt att mesh är inget man kör med om man har väggar/tak öppet och har möjlighet att dra kabel för accesspunkter. Mesh är smidigt när man inte vill göra någon åverkan i ett eftermonteringsscenario, men kan man sätter man upp accesspunkter. Varför? Varje hop mellan meshnoderna kapar hastigheten med 50%.
Det kan i teorin användas flera radior på olika kanaler vilket gör det möjligt att behålla hastigheten. Men jag tror inte att det är så i de vanligaste mesh-systemen.

EDIT: Och hur som helst tar det plats i luften som annars varit ledig om man trådat.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja jag ser att jag uttryckte mig lite väl optimistiskt om Starlink när jag skrev "nog". Ändrar mig till "kanske".

Men det går i teorin att minska tiden fram och tillbaka mellan Stockholm och New york (6000 km) med ca 20 millisekunder (från ca 60ms till 40ms) om man skickar datat i luften istället för i fiber. Så långt hoppas jag att vi är överens :)
Om vi zoomar in på TS bostad så är det troligen mindre än 60 meter via wifi respektive trådat. Då blir skillnaden 20ms x 60/6000000 = 200 nanosekunder om jag räknar rätt. Försumbart.

(Medveten om att det var en annan fråga i sidospår om hastighet i luft och fiber)
 
J
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det nämndes mesh-nätverk längre upp i tråden och jag vill bara göra det tydligt att mesh är inget man kör med om man har väggar/tak öppet och har möjlighet att dra kabel för accesspunkter. Mesh är smidigt när man inte vill göra någon åverkan i ett eftermonteringsscenario, men kan man sätter man upp accesspunkter. Varför? Varje hop mellan meshnoderna kapar hastigheten med 50%.
Åtminstone utan backhaul ja...
https://www.digitalcitizen.life/wifi-vs-ethernet-backhaul/
 
P Pin skrev:
Om vi zoomar in på TS bostad så är det troligen mindre än 60 meter via wifi respektive trådat. Då blir skillnaden 20ms x 60/6000000 = 200 nanosekunder om jag räknar rätt. Försumbart.

(Medveten om att det var en annan fråga i sidospår om hastighet i luft och fiber)
Ja, fast latensen är som sagt inte särskilt beroende på löptidsfördröjningen. WiFi 7 lovar t ex latens < 5ms, (WiFi 6 lovade <10ms tror jag). Det är ju inga särskilt imponerande siffror om man jämför med kabel.

Jag gjorde t ex ett snabbt test just nu där jag jämförde samma dator med och utan sladd till fast.com.

Med ethernetkabel latens 2-10ms. Via WiFi 5-15ms. Så tydlig skillnad trots att jag maxade ut min internetlina vid båda försöken (~ 250MBps).

När man lägger på ett phy-lager för att faktiskt kunna skicka bitar så förlorar radio i (nästan) alla praktiska fall.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Vi ångrar inte att vi valde bort trådat när när vi byggde nytt. Har en rätt potent router placerad centralt i huset. Fungerar utmärkt med 3 spelande barn + 2st vuxna som streamar.
 
  • Haha
  • Gilla
TheGame och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Vi ångrar inte att vi valde bort trådat när när vi byggde nytt. Har en rätt potent router placerad centralt i huset. Fungerar utmärkt med 3 spelande barn + 2st vuxna som streamar.
Och jag ångrar inte att jag dragit ut Ethernet i alla ttelefonrör och TV-rör i huset, samt några nya rör dessutom.

Vi har uppenbarligen olika åsikt i frågan.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R
P Pin skrev:
Om vi zoomar in på TS bostad så är det troligen mindre än 60 meter via wifi respektive trådat. Då blir skillnaden 20ms x 60/6000000 = 200 nanosekunder om jag räknar rätt. Försumbart.

(Medveten om att det var en annan fråga i sidospår om hastighet i luft och fiber)
Ja. I en bostad är det förstås en helt oviktig faktor och kabel kommer vinna över trådlöst varje gång.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och jag ångrar inte att jag dragit ut Ethernet i alla ttelefonrör och TV-rör i huset, samt några nya rör dessutom.

Vi har uppenbarligen olika åsikt i frågan.
Uppenbarligen. Jag förstår liksom inte vad som skulle bli bättre med kabel. Alla barnen spelar med låg ping samtidigt som någon streamer i 4k på TVn och någon kikar på plattan. Utan problen.

Men visst, vi har fått starta om routern 1 gång på 3 år så det hade vi väl kanske sluppit.
 
  • Haha
  • Gilla
TheGame och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Varje hop mellan meshnoderna kapar hastigheten med 50%.
Ehh, nej!
 
Vitt tak med rund rökdetektor med blått ljus, taklampa och hörn av rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har dragit kabel som någon tidigare tipsade om till taket på varje våningsplan. Sedan har jag en NAS i ett teknikrum, samt uttag i mitt arbetsrum. Det ena vardagsrummet har jag också tråd till, där är det lite onödigt faktiskt. Bra att tänka på kan vara att ha ett uttag till värmepumpen om routern inte nu som hos mig står i samma utrymme. Men accesspunkter är det som gäller, gärna flera, och såklart trådade, inget mesh-skräp.
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Uppenbarligen. Jag förstår liksom inte vad som skulle bli bättre med kabel. Alla barnen spelar med låg ping samtidigt som någon streamer i 4k på TVn och någon kikar på plattan. Utan problem.

Men visst, vi har fått starta om routern 1 gång på 3 år så det hade vi väl kanske sluppit.
Saken är att med rätt utrustning så fungerar wifi väldigt bra. Det skulle nog fungera för mig också men jag har äldre enheter som faktiskt endast kan anslutas via kabel. Så jag tycker det är ett perspektiv i det hela också, man behöver inte köpa nytt bara för att någon enhet faktiskt inte hade wifi.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
R
B Bästerortarn skrev:
Ehh, nej!
Så länge du har ett system med maximalt ett "hopp" och dedikerad radio för "backhaul" så har du i teorin rätt, för första hoppet. Sedan kommer hastigheten att halveras då radion bara kan tillbringa halva tiden till att lyssna på inkommande data och halva till att skicka den vidare i meshnätet.

Har du mer än två noder i nätet så får du inte heller ut full hastighet på samtliga APs då den kabelanslutna noden måste använda samma radio för att prata med alla noder som är trådlösa.

Tråd till alla APs är helt enkelt en bättre lösning.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
R
M merbanan skrev:
Saken är att med rätt utrustning så fungerar wifi oftast väldigt bra.
Jag fixade ditt inlägg ;)

Det finns aldrig några garantier med trådlös överföring. Man kan aldrig hindra något att störa ut kommunikationen.
 
O
S svepit skrev:
Så vad säger ni? Verkar som de flesta tror på kabel i huset i framtiden men själv ser jag en mer utveckling mot trådlösa hållet. Känns som att gå tillbaka i tiden att vara kopplad med en sladd i väggen. Tror leverantörerna kommer försöka utveckla det till de lyckas att nå en bra fart på det. Jag försöker tänka var i huset jag verkligen skulle komma på att jag skulle stoppa in en sladd i väggen för att använda internet. Ja det skulle i så fall vara till en TV, stationär dator, router, accespunkter om man nu måste ha det till det. Och då landar jag i så fall inte i så många urtag.
Ja den här tråden spårade ju ut ganska fort.

Jag har allt det där med ”potent router”, accespunkter osv osv. Jag har dragit (och kommer dra tråd) till de platser där jag någon gång tror jag kommer att ha en dator eller tv.

Jag har spelat onlinespel över 4g och det fungerar också även om det är höga svarstider. Allt fungerar..

Däremot så är det viktigt för mig att ha kabel och få gigabitnätverk så jag kan föra över stora filer från min NAS till min stationära dator. Har du samma behov? Att få stora filer från en NAS till dator så kan det vara lönt att dra iaf en kabel till varje sovrum och en till vardagsrummet.

Sen har jag 500/500 hemma nu men man märker tydligt hur snabbt wifiet sviktar i hastighet vid väggar osv.

Du kommer antagligen klara dig hur du än gör.
 
S Styrman_jansson skrev:
Uppenbarligen. Jag förstår liksom inte vad som skulle bli bättre med kabel. Alla barnen spelar med låg ping samtidigt som någon streamer i 4k på TVn och någon kikar på plattan. Utan problen.

Men visst, vi har fått starta om routern 1 gång på 3 år så det hade vi väl kanske sluppit.
Jag hade några frysningar i TV-bilden per vecka för streamingtjänsterna med Chromecast innan jag drog fram Ethernet, efter det så har det inte hänt en enda gång. Orsaken är radiostörningar, vid ett tillfälle var det en gammal Zündapp som körde förbi på gatan....
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.