Mats-S
S svepit skrev:
Enda anledningen jag tänker är i så fall till tv:n. Men jag har streamat via wifi i flera år och det har fungerat bra. Särskillt sista 2 åren kommer jag inte ihåg att det laggat något. Blir inte wifi bara bättre och bättre
Yep, så du kan skippa tråden inomhus med gott samvete, den ger inget som helst mervärde för ditt nät i ditt hus. Det är en myt att man måste ha trådat för TV och spel, nyckeln är en bra högpresterande wifi-router.

Argumentet att man måste ha trådat för att spela datorspel håller inte heller längre. Personligen kör jag mycket sim-racing som kräver extremt låg latency (kort svarstid) och jag har inga som helst problem med det på min wifi i huset. Givetvis krävs det en bra router, skippa skiten som bredbandsleverantörerna försöker sälja på dig, gå ut och nätshoppa en riktig högpresterande wifi-router och du har nu ett hem med perfekt nät.

TV är absolut inget problem att köra på Wifi, absolut inget lagg ... återigen förutsatt att du har en BRA router.

Snart är även fiber till huset historia, mobilt databredband är framtiden där också, i alla fall i tätbebyggda områden,
 
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Bla svarstiden som skulle bli högre via fiber?
Kanske fel tillfälle att påpeka att signalutbredningen går fortare i luften än i fiber varför man i situationer när svarstid är riktigt kritisk kör med radioöverföring.
(Fiber för mig om jag får välja i alla fall)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
namnbyte
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och vad specifikt är det i en fiber i gatan som skall åldras?
Fibern i sig blir grumlig med åren, alltså den del där ljuset färdas. Det tar många år, men den blir grumlig. Eller så kommer det in fukt till slut, skyddet är bra men inte ofelbart.

useless useless skrev:
Allt åldras. Men jag tror fibern åldras långsammare än en radiosändare uppe i en mast.
Det gör den tveklöst, långsammare åldring på fibern alltså, skillnaden är att en utrustning i/vid/på mast "enkelt" kan bytas och på så sätt snabba upp det för x antal abonnenter i ett svep. Det tar mer tid att dra ut och blåsa ny fiber till samma antal abonnenter

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Bla svarstiden som skulle bli högre via fiber?
Ja där har jag tagit på mig min vurpa i jämförelse sinsemellan i ett ovan inlägg, gällande svarstid och vilket nät jag/endpoint jag mätt mot ligger inom.

Bland annat? Vilket mer? Du verkar icke lätt att få ut den rätta informationen ur...
 
Mats-S Mats-S skrev:
så du kan skippa tråden inomhus med gott samvete, den ger inget som helst mervärde för ditt nät i ditt hus.
Har du provat att köra en NTP-server uppkopplad via wifi? ;)
 
Mats-S
Alfredo Alfredo skrev:
Har du provat att köra en NTP-server uppkopplad via wifi? ;)
Nee, och jag har heller inte provat att köra tunga databasservrar, dns mm mm på wifikopplingar
Men som du kanske läste diskuterar vi hemmamiljöer hos "normala" dataanvändare, inte serverdrift på tunga system. Normalt sett behöver man då inte en egen NTP-server, fungerar utmärkt med dom publika servrarna för oss dödliga :cool:;)
 
Mats-S Mats-S skrev:
fungerar utmärkt med dom publika servrarna för oss dödliga :cool:;)
Sant, antagligen på grund av att de är anslutna till nätet med kabel. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Yep, så du kan skippa tråden inomhus med gott samvete, den ger inget som helst mervärde för ditt nät i ditt hus. Det är en myt att man måste ha trådat för TV och spel, nyckeln är en bra högpresterande wifi-router.

Argumentet att man måste ha trådat för att spela datorspel håller inte heller längre. Personligen kör jag mycket sim-racing som kräver extremt låg latency (kort svarstid) och jag har inga som helst problem med det på min wifi i huset. Givetvis krävs det en bra router, skippa skiten som bredbandsleverantörerna försöker sälja på dig, gå ut och nätshoppa en riktig högpresterande wifi-router och du har nu ett hem med perfekt nät.

TV är absolut inget problem att köra på Wifi, absolut inget lagg ... återigen förutsatt att du har en BRA router.

Snart är även fiber till huset historia, mobilt databredband är framtiden där också, i alla fall i tätbebyggda områden,
Så vad säger ni? Verkar som de flesta tror på kabel i huset i framtiden men själv ser jag en mer utveckling mot trådlösa hållet. Känns som att gå tillbaka i tiden att vara kopplad med en sladd i väggen. Tror leverantörerna kommer försöka utveckla det till de lyckas att nå en bra fart på det. Jag försöker tänka var i huset jag verkligen skulle komma på att jag skulle stoppa in en sladd i väggen för att använda internet. Ja det skulle i så fall vara till en TV, stationär dator, router, accespunkter om man nu måste ha det till det. Och då landar jag i så fall inte i så många urtag.

Alfredo Alfredo skrev:
Sant, antagligen på grund av att de är anslutna till nätet med kabel. ;)[/QUOT
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Mats-S
S svepit skrev:
Så vad säger ni?
Lägg pengarna på en högpresterande WiFi router och ta klivet in i det trådlösa samhället :) Har du fasta datorer utan WiFi finns det riktigt bra WiFi kort som du kan sätta in, mycket bättre än Wifi-USB-sticka. Dom brukar dessutom ha bluetoth med på kortet.

Glömmer inte den dagen när jag rev all ethernet i vårat hus, fan va gött det kändes, total frihet (y):cool:
 
S svepit skrev:
Så vad säger ni? Verkar som de flesta tror på kabel i huset i framtiden men själv ser jag en mer utveckling mot trådlösa hållet. Känns som att gå tillbaka i tiden att vara kopplad med en sladd i väggen. Tror leverantörerna kommer försöka utveckla det till de lyckas att nå en bra fart på det. Jag försöker tänka var i huset jag verkligen skulle komma på att jag skulle stoppa in en sladd i väggen för att använda internet. Ja det skulle i så fall vara till en TV, stationär dator, router, accespunkter om man nu måste ha det till det. Och då landar jag i så fall inte i så många urtag.
Jag håller med dig. Jag har tre barn, 3 surfplattor, 7 telefoner, 3 datorer och 2 TVs hemma, plus 4 smarta wifi-pluggar. Och ibland kommer tjocka släkten med 10 enheter till. Allt är uppkopplat på wifi här hemma. Kör 6 st meshade TPLink Deco M9. Fungerar helt problemfritt och jag har täckning både inom och utomhus. Jag fattar inte riktigt varför jag ska offra en krona på att tråda upp hela huset när det räckte att köpa WiFi -utrustning för 7kkr.
Men alla får såklart välja själva! Lycka till (y)
 
T tobbbias skrev:
Jag håller med dig. Jag har tre barn, 3 surfplattor, 7 telefoner, 3 datorer och 2 TVs hemma, plus 4 smarta wifi-pluggar. Och ibland kommer tjocka släkten med 10 enheter till. Allt är uppkopplat på wifi här hemma. Kör 6 st meshade TPLink Deco M9. Fungerar helt problemfritt och jag har täckning både inom och utomhus. Jag fattar inte riktigt varför jag ska offra en krona på att tråda upp hela huset när det räckte att köpa WiFi -utrustning för 7kkr.
Men alla får såklart välja själva! Lycka till (y)
Är visserligen också nöjd med min 99% wifi-lösning med accesspunkter spridda runtom. Men det hade varit så fruktansvärt mycket bättre om jag bara hade haft en eller två trådar till lämpliga platser för att få ett par accesspunkter och vissa enheter på fast lina.

Men alla har inte riktigt samma förutsättningar. Jag bor i ett urgammalt hus där i princip all el är utanpåliggande och har inte möjlighet att förlägga nätverkskabel dolt och vill absolut inte ha den synlig. Då är wifi det som gäller och precis som du skriver är det faktiskt ganska bra. Har inga problem att flera enheter streamar samtidigt och att jag kör teamsmöten på samma gång.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Fibern i sig blir grumlig med åren, alltså den del där ljuset färdas. Det tar många år, men den blir grumlig. Eller så kommer det in fukt till slut, skyddet är bra men inte ofelbart.
Va? Var har du fått det ifrån? (Ja, dvs vi talar om fiber som lagts de senaste 30-40 åren. Förr, så hade man problem med vissa parametrar som gav en fiber som ökade i dämpning även om "grumlig" är fel ord i sammanhanget.)

Och fukt kan spela roll, men då talar vi om frys och tö-skador som den stora boven. Så återigen, källa...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
S svepit skrev:
Så vad säger ni? Verkar som de flesta tror på kabel i huset i framtiden men själv ser jag en mer utveckling mot trådlösa hållet. Känns som att gå tillbaka i tiden att vara kopplad med en sladd i väggen. Tror leverantörerna kommer försöka utveckla det till de lyckas att nå en bra fart på det.
Det handlar inte om "fart". Dvs. i trådlösa sammanhang så talar man ofta om det eftersom det är den enda parameter man kan påverka.

Problemet med radio är delad access, bandbredd kontra frekvensområde, och störningar utanför nätet. Dessa kan man inte påverka. Den senare är särskilt ett problem när man är på ISM-banden. På en kabel (av vilket slag det vara må) så är man ensam om hela "etern." Med radiokommunikation så delar man på den. Går inte att komma runt.

Så faktum kvarstår. WiFi är alldeles utmärkt när det fungerar. Men ibland så gör det inte det. Och det är en egenskap man måste lära sig att leva med. Och ju mer bitar man vill klämma över en viss bandbredd, desto högre latens får man. Det går inte heller att komma runt.

Vill man vara (drift)säker och slippa krångel så använder man kabel. Punkt. Sedan så får varje man själv avgöra om den säkerheten är värd att dra kabel för. Det kan inte vi svara på.


Och jag förstår öht inte "modernitetsargumentet" som om radio skulle vara "nyare" än tråd på något avgörande sätt.*) Vi hade internet över Atlanten via satellit innan vi fick fiber. Eller rättare, vi som satt på internet då, dvs på 80-talet lät ryktet gå som en löpeld när satelliten gick ner eftersom vi då fick mycket bättre bandbredd...

*) Visst, vi fick fungerande telegrafi över Atlanten 1865, men det första radiomeddelandet kom redan 1901. Så det skiljer bara 35 år.
 
  • Gilla
TowaTei och 5 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det handlar inte om "fart". Dvs. i trådlösa sammanhang så talar man ofta om det eftersom det är den enda parameter man kan påverka.

Problemet med radio är delad access, bandbredd kontra frekvensområde, och störningar utanför nätet. Dessa kan man inte påverka. Den senare är särskilt ett problem när man är på ISM-banden. På en kabel (av vilket slag det vara må) så är man ensam om hela "etern." Med radiokommunikation så delar man på den. Går inte att komma runt.

Så faktum kvarstår. WiFi är alldeles utmärkt när det fungerar. Men ibland så gör det inte det. Och det är en egenskap man måste lära sig att leva med. Och ju mer bitar man vill klämma över en viss bandbredd, desto högre latens får man. Det går inte heller att komma runt.

Vill man vara (drift)säker och slippa krångel så använder man kabel. Punkt. Sedan så får varje man själv avgöra om den säkerheten är värd att dra kabel för. Det kan inte vi svara på.


Och jag förstår öht inte "modernitetsargumentet" som om radio skulle vara "nyare" än tråd på något avgörande sätt.*) Vi hade internet över Atlanten via satellit innan vi fick fiber. Eller rättare, vi som satt på internet då, dvs på 80-talet lät ryktet gå som en löpeld när satelliten gick ner eftersom vi då fick mycket bättre bandbredd...

*) Visst, vi fick fungerande telegrafi över Atlanten 1865, men det första radiomeddelandet kom redan 1901. Så det skiljer bara 35 år.
Ett litet tillägg bara: det blir mer och mer som trängs i luften, detta gör att sannolikheten att få bra kvalitet för allt minskar. Särskilt i tättbebyggda områden. Lösningen på det är högre frekvenser med kortare räckvidd. Och tätare mellan basstationerna. Detta gäller WiFi såväl som för 5G som för (välj valfri radioteknologi).
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
A alfista skrev:
Kanske fel tillfälle att påpeka att signalutbredningen går fortare i luften än i fiber varför man i situationer när svarstid är riktigt kritisk kör med radioöverföring.
(Fiber för mig om jag får välja i alla fall)
Har du några exempel på användningsfall?
Alla trådlösa förbindelser jag provat har haft högre svarstider än kablar.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Gällande drift(o)säkerheten så är min erfarenhet att dom få ggr Wi-Fi nätverket hemma ej fungerat så har det snarare varit fiberägaren eller bredbandsleverantören som har haft planerade & oplanerade Driftproblem/UH-arbete och då ej berott på min AX-router…eller spelat roll om jag haft trådat i hela huset istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.