pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade några frysningar i TV-bilden per vecka för streamingtjänsterna med Chromecast innan jag drog fram Ethernet, efter det så har det inte hänt en enda gång. Orsaken är radiostörningar, vid ett tillfälle var det en gammal Zündapp som körde förbi på gatan....
Kanske bidrar det att vi bor på landet med långt till grannar/större vägar.

Sedan är inte kabel automatiskt störningsfritt och bör t.ex. inte dras för nära kraftkablage några längre sträckor. Oftast upplevs det funka ändå men man tappar lite överföringskapacitet vid kontroll.

• Haha
TheGame
  • Laddar…
R
S Styrman_jansson skrev:
Kanske bidrar det att vi bor på landet med långt till grannar/större vägar.

Sedan är inte kabel automatiskt störningsfritt och bör t.ex. inte dras för nära kraftkablage några längre sträckor. Oftast upplevs det funka ändå men man tappar lite överföringskapacitet vid kontroll.
Det beror helt på vad du menar med "kraftkablage".

De kablage du hittar i vanliga hus är långt ifrån att kunna störa ethernet över cat5/6. Kablarna är balanserade och partvinnade, och är därmed väldigt tåliga signalmässigt.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror att båda åldras med ungefär ett år per år men att fibern tål det bättre. :crysmile:
Har ni tänkt på att luften som radiovågorna ska färdas i faktiskt redan är många hundratusen år gammal?

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Har ni tänkt på att luften som radiovågorna ska färdas i faktiskt redan är många hundratusen år gammal?
Radiovågorna färdas inte genom luften, så nära, men ingen cigarr. ;)

(Jaja, luftens dielektriska konstant(er) påverkar vågutbredningen, men det går som sagt lika bra utan luft.)

Och om "luften" är flera hundra tusen år, miljoner, miljarder, eller bara någon minut; eller alla föregående, det är en s.k. bra fråga.

• Gilla
  • Haha
tommib och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Routern ställer man med fördel i något undangömt skåp och så sätter man accesspunkter som drivs av PoE på utvalda ställen.
[bild]
Ser inte värre ut än en brandvarnare och är inget man tänker på.

[bild]
Nätverksuttag bredvid ett eluttag tycker jag inte heller är något som iallafall får mig att vilja sticka ut ögonen. :)

Hur långt mellan accespunkterna skall det vara. Jag har 2 våningar 75kvm/plan. Huset är ett timmerhus från 1800-talet. Skickar en planritning för att få lite råd om var jag ska placera dessa? Räcker en/våning? Fibern kommer in under trappen i det nedre vånings planet. Där har jag en router. Jag sätter ett urtag i vardagsrummet. Drar ett till köket. Drar upp kablar till övervåningen och sätter ett uttag i allrummet i mitten. Tänkte sedan dra upp en kabel på kallvinden och borra ett hål i taket av det övre planet för en accespunkt. Vad tror ni? Kan jag dra 16mm vp- rör. Har 45-70mm reglar i väggarna så det blir inte så mycket kvar av regeln med tjockare rör.

• En ritning av en lägenhet, innehåller vardagsrum, sovrum, kök, matrum, WC. Bilden är tagen uppifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ritning av en bostad med tre sovrum, arbetsrum, badrum, hall, balkong och text på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S svepit skrev:
Hur långt mellan accespunkterna skall det vara. Jag har 2 våningar 75kvm/plan. Huset är ett timmerhus från 1800-talet. Skickar en planritning för att få lite råd om var jag ska placera dessa? Räcker en/våning? Fibern kommer in under trappen i det nedre vånings planet. Där har jag en router. Jag sätter ett uttag i vardagsrummet. Drar ett till köket. Drar upp kablar till övervåningen och sätter ett uttag i allrummet i mitten. Tänkte sedan dra upp en kabel på kallvinden och borra ett hål i taket av det övre planet för en accespunkt. Vad tror ni? Kan jag dra 16mm vp- rör. Har 45-70mm reglar så det blir inte så mycket kvar av regeln med tjockare rör.
Om det är hyfsade accesspunkter och inte något billigt så ska det absolut räcka med en per våning. Men man vet aldrig med säkerhet, beror på vad du har i väggarna. Har varit med om bra anslutning på 12 m avstånd med flera väggar i vägen, men också sett dålig anslutning bara 4-5 meter med bara trävägg i vägen.

Som många intygat så är trådat alltid bättre no-matter-what. Tekniken med trådlöst går förstås framåt men det gör parallellt även "byte-inflationen". När Windows 98 introducerades på sin tid (år 1998 förstås) så upplevdes det som helt helt bisarrt att operativsystemet enkom skulle behöva 30 Mb. Idag så är 30 Mb några enstaka jpeg-bilder och operativsystemet W10 kräver det 1000-dubbla utan att det egentligen känns som en upplevd förbättring.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Som många intygat så är trådat alltid bättre no-matter-what. Tekniken med trådlöst går förstås framåt men det gör parallellt även "byte-inflationen". När Windows 98 introducerades på sin tid (år 1998 förstås) så upplevdes det som helt helt bisarrt att operativsystemet enkom skulle behöva 30 Mb. Idag så är 30 Mb några enstaka jpeg-bilder och operativsystemet W10 kräver det 1000-dubbla utan att det egentligen känns som en upplevd förbättring.
Åjo, nog känns det skillnad. Windows 98 var inte så roligt. Lång tid för uppstart och laddningstider.
Visst, trådat till det som har uttag. Men fler och fler enheter saknar rj45. Naturlig utveckling.

Cruzze Cruzze skrev:
1000-dubbla
2^1000-faldig ökning?

Om du inte har något stort behov av trådar nu behöver du inte sätta upp uttag.
Men om du inte passar på att dra tomrör så kommer du att ångra dig.
Du säger att du inte gillar tanken på att ha tomma dosor här och där.
Tänk då tanken att du behöver dra utanpåliggande kabel senare...

Från där du har inkommande anslutning, till alla rum på diverse platser.
Från en låg höjd upp till där du tänker ha TV.
Till ställen där du kan tänka dig ha högtalare.
Till ställen där du kan tänka dig ha larm.
Till ställen där...

Tumregeln är enkel: Får du plats med isolering i väggarna har du glömt några tomrör.

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
S svepit skrev:
Hur långt mellan accespunkterna skall det vara. Jag har 2 våningar 75kvm/plan. Huset är ett timmerhus från 1800-talet. Skickar en planritning för att få lite råd om var jag ska placera dessa? Räcker en/våning? Fibern kommer in under trappen i det nedre vånings planet. Där har jag en router. Jag sätter ett urtag i vardagsrummet. Drar ett till köket. Drar upp kablar till övervåningen och sätter ett uttag i allrummet i mitten. Tänkte sedan dra upp en kabel på kallvinden och borra ett hål i taket av det övre planet för en accespunkt. Vad tror ni? Kan jag dra 16mm vp- rör. Har 45-70mm reglar i väggarna så det blir inte så mycket kvar av regeln med tjockare rör.
Jag använde ubiquitis planeringsverktyg när jag planerade var och hur många accesspunkter som behövdes https://design.ui.com/login Väljer du en annan tillverkare får du ändå ett hum om vad som krävs med hjälp av verktyget.

MultiMan
H Hank_Ö skrev:
Åjo, nog känns det skillnad. Windows 98 var inte så roligt. Lång tid för uppstart och laddningstider.
Visst, trådat till det som har uttag. Men fler och fler enheter saknar rj45. Naturlig utveckling.
Största upplevda skillnaden mellan gammalt och nytt beror på att de flesta idag kör SSD istället för gamla snurrdiskar.

Innan jag sålde av alla mina gamla datorer så hade jag en dator med varje OS, från Windows 3.11 och framåt. Med rätt hårdvara är Windows XP fortfarande min favorit. Rent och fint, full kontroll, ingen bloat i princip, väldigt stabilt. W98 var inte slöare än något annat än möjligen då DOS 6.22 med W3 ovanpå som ju var väldigt avskalat jämfört med dagens system. Klart bättre än W95 som hade en del buggar. Sedan hade W98 även de snyggaste skrivbordsteman som Microsoft gjort till dags datum.

Kör Server 2008 r2 fortfarande på NASarna, väldigt stabilt och välfungerande, trots väldigt klen hårdvara i grunden. På min huvuddator kör jag W10 LTSC, så jag slipper de ständiga uppdateringarna som jag ogillar starkt. Mer eller mindre bara säkerhetspatchar som släpps där.

Bygger man nytt bör man definitivt dra fram kabel för att kunna sätta AP på strategiska platser. Trådlöst hela vägen kan fungera jättebra, men också helt uselt beroende på en mängd olika faktorer. Genom att ha kablar tillgängliga ger man sig själv möjligheten att lösa i princip alla sådana problem, och det är billigare att dra kabel istället för att prova allsköns dyr utrustning för att försöka få till ett bra WiFi-nät om det blir problem.

Mitt hus är bara 8x8 m i bottenplatta men pga en 6-pipors skorsten så är det radioskugga på en massa ställen som drar ner hastigheterna dramatiskt. Så trots den lilla ytan kör jag 4 AP, 2 uppe, 2 nere.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag använde ubiquitis planeringsverktyg när jag planerade var och hur många accesspunkter som behövdes [länk] Väljer du en annan tillverkare får du ändå ett hum om vad som krävs med hjälp av verktyget.

Kan man sätt AP för nära varandra så de påverkar varandra negativt. Läste det i nån artikel att man ska sätta dem i rum så de skärmar av varandra på ett naturligt sätt?

S svepit skrev:
Kan man sätt AP för nära varandra så de påverkar varandra negativt. Läste det i nån artikel att man ska sätta dem i rum så de skärmar av varandra på ett naturligt sätt?

Mja, tricket är att konfa dem på olika kanaler så de inte stör varandra. Då kan de stå hur nära du vill. Och vill man inte ha överlappande kanaler så är det 5GHz som gäller.

2.4 används i stort sett inte av proffs.

MultiMan
Proffs eller inte, jag har fortfarande flera saker som bara har 2,4GHz (Tuya pluggar t ex) och som jag inte tänker byta ut, så därför måste jag ha 2,4 igång också.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.