S svepit skrev:
Viket diameter på vp-rör rekomenderar ni som dragit 2 Ethernet kablar i samma rör 16mm eller 20mm? Förstår väl att det är mer praktiskt att dra i det grövre röret men 16mm är smidiga att lägga.
20
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
20
Ja. med 16 *går* det oftast att få i två, men ibland är det kört och mängden arbete är betydligt mer än vad det är att lägga 20-rör istället för 16-rör.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja. med 16 *går* det oftast att få i två, men ibland är det kört och mängden arbete är betydligt mer än vad det är att lägga 20-rör istället för 16-rör.
I 16 är det jobbigt att få in en om man har många krökar. Jag har en lucka i väggen på ett ställe utifall att jag måste dra om en i ett 16-rör.

Jag har ett annat 16-rör som jag inte ens lyckas dra ur telefontråden ur, jag drog fram ett nytt rör till det rummet. Jag hade kunnat försöka smörja röret från bägge håll, men det var enklare att dra nytt då jag hade TV-rör i rummet bredvid...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
Det har jag också. Alla mina IoT pryttlar med mystisk kinesisk firmware får nyttja en 20MHz 2.4GHz kanal med client isolation där de enbart kan komma åt internet och inget annat. De nyttjar inte mycket bandbredd och då duger det med en enda 2.4 AP.
Det är vanligt att prylar som kopplas upp med wifi bara stödjer 2,4 Ghz. Jag har tvättmaskin, Shellypuckar och liknande, Tibberdongel och Sous vide pinne. De som har smarta hem prylar har säkert jättemånga som bara kan anlutas med 2,4 GHz.
Lyckligtvis kan flera SSID definieras i Unifi APar och klienterna kan hindras från att tala med andra terminaler på LANet.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Unikt namn
Det finns ju ingen poäng i att en enhet som typ skickar ett telegram data om dagen stöder 5ghz, som dessutom innebär kortare räckvidd jämfört med 2,4.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det finns ju ingen poäng i att en enhet som typ skickar ett telegram data om dagen stöder 5ghz, som dessutom innebär kortare räckvidd jämfört med 2,4.[/QUOTEFörsöker

Jag föröker summera allt å allas tycke å tänkt om detta. Jag har läst alla svar och har blivit väldigt imponerad att så många angasherat sig i detta ämne. Med som så många svar jag fått men om det har svävat ut många gånger. Jag har dock fått ett klart för mig att om det finns en tillstymmelse att du kan kan koppla in ett
 
A AndersS skrev:
ett som behöver adapter, har det på min ASUS Zenbook.;)
Fast nu verkar du prata om en laptop. Jag trodde vi pratade om riktiga datorer. :crysmile:

pacman42 pacman42 skrev:
Det skulle aldrig falla mig in att ta jobbmöten över WiFi när jag arbetar hemifrån.
Just joblaptopen får faktiskt nöja sig med WiFi, det duger. De viktiga prylarna har dock naturligtvis kabelanslutet nätverk. :p:cool:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Båda mina laptops (ena 6 månader och den andra 4-5 år gamla) har ethernetuttag.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast nu verkar du prata om en laptop. Jag trodde vi pratade om riktiga datorer. :crysmile:
En stationär dator bygger du väl själv och väljer de ingående modulerna? Jag gör det inte längre men när jag tyckte det var lite kul med datorer blev det så, sista byggdes -97, sedan blev det bara färdiga "köpemaskiner".
Men jag var inlånad i mitten av 80-talet till utveckling av PC med 286;), min uppgift var att säkerställa koppling mot olika hårddiskfabrikat då det nu kommit 20 MB HD:crysmile:
Har bara en stationär minidator, behöver bara klara PS-hyfsat.:cool:
 
  • Tyvärr verkar det inte finnas någon bild i din förfrågan. Var snäll och skicka en bild så att jag kan beskriva den åt dig.
namnbyte namnbyte skrev:
Fiber är en ren förlustaffär för leverantörerna idag, det tåget gick för många år sedan. Svarstiderna i närheten av större master är bättre än fiber via FWA/4G/5G eller vad fasen man vill kalla det. Med det sagt, just i nutid är fiber ett säkert kort, men den kommer på sikt bli som kopparn, utbytt mot #G på ett sätt eller ett annat. Skillnaderna i drift och underhållskostnader för operatörerna mellan framtidens #G och nutidens fiber är så stora att det inte är försvarbart med fiber för vanliga abonnenter. Den operatör jag jobbar för tex, en utav de största, har i princip slutat med nyutrullning av fiber. Av just nämnd orsak. Meeen det är ingen kris att skaffa fiber idag för det, lär inte bli ett vägskäl de närmsta 15 åren, men det kommer.

Däremot inne i huset efter överlämningspunkt eller dylikt, där bör du dra fasta kablar och helst enbart köra wifi till kontorsjobbade laptops och mobiltelefoner. Vanligt wifi är alltför känsligt i många fall.

Själv kör jag FWA via 4G, har 650m till monopole:en och mottagaren sitter på kattvinden bakom råspont/tegelpannor. 200-250mb nedströms i snitt, kan dippa till 150 om det är riktigt jäkla kompakt snöoväder. Men klart hade anslutningen barnsjukdomar vid inkoppling, innan de hittade rätt profil - utifrån mitt läges förutsättningar - att lägga på.
Jag noterar att jag ser detta inlägg lite sent, men jag undrar om du inte drar lite knasiga slutsatser av informationen du har?

1. Massutrullningen av fiber är över, det är väldigt sant. Jämfört med tidigare är det ströprojekt som kvarstår, helt enkelt för att man redan byggt där husen ligger rimligt nära varandra. Så, fiberaffären är ju inte en förlustaffär, men ny utrullning av fiber är inte fördelaktigt i stor skala längre, och då använder man istället FWA. Du tar som exempel att den operatör du jobbar på har slutat rulla ut fiber och jag läser det som att det skulle bero på att underhållskostnaden är så hög. Det menar jag är helt fel. Det beror bara på att man redan byggt ut i alla områden där installationskostnaden kan försvaras. Underhållet är inte med i den ekvationen och är inte drivande i att man slutar rulla fiber nu.

2. Svarstiden på 4g är inte bättre än fiber, FWA eller inte (spelar ingen roll för svarstiden). 5g med SA core skulle kunna tävla med fiber.

3. Du menar också att underhållskostnaden för fiber jämfört med ett mobilt nätverk är så hög att det inte är försvarbart. Jag kan inte presentera några siffror som säger att du har fel (dessa är inte så lättillgängliga) men jag förstår vad man har betalat för att gräva ner fibernät respektive vad underhåll, modernisering och nybyggnad av mobilnät kostar givet generationsskiften var 10nde år ungefär. Jag har otroligt svårt att se att mobilnätet är billigare att underhålla. Förvisso är intäkten helt annorlunda också men löpande kostnader är också av en annan dimension. Jag undrar här om du utgår från att kostnaden för att underhålla kopparnätet går att överföra på ett fibernät - det tror jag isåfall inte en sekund på. Färre kopplingspunkter, enklare utrustning i nätet osv osv.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Hos mig har de precis rullat ut fiber till enstaka hus långt ute ingenstans, mellan 3-4 km bort från huvudvägen och ytterligare minst 500-600 m till första stationen, så de har säkert behövt sätta extra förstärkare i skogen, tycker mig ha sett det. Så tydligen lönar det sig fortfarande. "Gamla" standardpriset på runt 20 000 efter ROT har gällt.

Svenska staten borde borde egentligen drivit denna infrastruktur, precis som med kopparen för längesen. Det slösas ofantligt med pengar på helt andra och totalt onödiga projekt.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Hos mig har de precis rullat ut fiber till enstaka hus långt ute ingenstans, mellan 3-4 km bort från huvudvägen och ytterligare minst 500-600 m till första stationen, så de har säkert behövt sätta extra förstärkare i skogen, tycker mig ha sett det. Så tydligen lönar det sig fortfarande. "Gamla" standardpriset på runt 20 000 efter ROT har gällt.
Jo, det är klart att man installerar även till sådana hus och är det telia så kör man säkert standardpriset också, men det bygger på att man har bättre förutsättningar i närheten. Man bygger inte till 1000 hus om alla har de förutsättningarna, och det är just dit man nått på nationell nivå. Det är i huvudsak sådant kvar nu även om det finns ett gäng ströprojekt kvar.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
MultiMan
Telia har inte grävt, är kommunala bolaget i grunden (fast fristående). Telia hade inget intresse, inte IP Only heller. Tog 7 år att få fiber, men poängen är att det blivit gjort. Telia valde dock att erbjuda sina tjänster i stadsnätet, vilket de vägrade tidigare. 250 hushåll på orten.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
20 mm är bättre. Tre slimkablar går i ett 16mm rör men med normala kablar knappt två.
[länk]

Vilken kabel är den bästa att använda? Hur viktigt är ett lågt AWG och hur lågt tal kan jag hitta på den? Är slimkabel 4.1mm lika bra som vanlig ethernet kabel 6,4mm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.