Jo, tror också det är viktigt att speca just utseeenderfrågor. Men eftersom TS beställt dold rördragning i övrigt är det jävligt konstigt att röris inte tightar till avlopp och tappvatten under tvättställ

edi: Och detta med avloppet som inte linjerar,ska man behöva speca det verkligen?
 
  • Gilla
AnneFi och 1 till
  • Laddar…
Dold rördragning handlar väl bara om att de fasta rören ska dras inuti väggar? Och det är ju gjort.

När det gäller anslutning mot avlopp (och även mot blandaren) så blir ju det hela krångligare när det är hörnmonterat. Ska placeringen vara mitt på en vägg så är det ju lättare att placera handfatet centrerat.

Frågan här är ju om rörmokaren när rören drogs visste var det skulle vara för handfat. Rörmokaren kanske bara hade en ritning i det läget och satte rören enligt ritningen. Sen kom handfatet, då var rören redan på plats i väggen och rörmokaren gjorde så gott han kunde för att ansluta.
 
Men herregud människa, om man beställer dold rördragning så vill man ju såklart att ALLA rör ska vara dolda, varför skulle man annars vilja ha det?

Enligt TS hade röris tillgång till handfat på plats
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Om man ska ha handfat som är öppet undertill och toalett som inte är inbyggd, då blir det synliga anslutningar, så enkelt är det. Som Nerre säger som innebär dold rördragning att fasta rören är dragna i väggar/golv/tak.
 
jo, men om du sätter dem som jag redan visat att jag gjort tidigare i tråden så syns de inte pga att tvättstället skymmer dem (Om du inte är en dvärg).
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Abolut, det går säkert, men det blir inte en normal installation och de flesta kunder vill inte ha problem med att byta en blandare för att anslutningarna inte passar. De kunder som vill ha dessa lösningar får beställa detta. Enkelt.
 
Varför ska så många ständigt försvara det taffliga jobbet som vidades på bilden? Verkar ju inte heller som resultatet är påkallat av låga ersättningsnivåer eller instruktioner från TS snarare tvärtom. Det innebär generellt inget merarbete att innehålla rimliga toleranser i mått-, vinkelriktighet etc vid även enkla jobb som detta, tvärtom ger det fördelar i alla led. Och i TS fall går det med samma arbetsinsats och någon rörpipa få både vatten och avloppsanslutningen åtminstone någorlunda estetiskt enda som saknats är viljan eller ev ögat hos den som utfört jobbet.
 
  • Gilla
jimih och 3 till
  • Laddar…
ursäkta, har inte något cadprogram på jobbet

lösning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det hela är enkelt, maxX är det avstånd där rören fortfarande inte ska synas, givet en person med ögonhöjd eY. Rören ska då placeras på ett sådant sätt att de inte inte korsar personens synfält, både y och z positionering av rören styr detta enligt skiss

edit: skit också missade z
lösning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och hur stort är maxX? Står det med i nån byggnorm, fanns det med i ritningarna eller beställningen?
 
injonil skrev:
Abolut, det går säkert, men det blir inte en normal installation och de flesta kunder vill inte ha problem med att byta en blandare för att anslutningarna inte passar. De kunder som vill ha dessa lösningar får beställa detta. Enkelt.
Det där var det dummaste jag har hört, vadå inte standard, vadå inte anslutning passar, det handlar bara om attt saker och ting inte ska hamna mitt på väggen
 
Redigerat:
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Nerre du svarade inte på min fråga tidigare, jobbar du som hantverkare? För du verkar ju ha deras syn på kommunikation.
 
Nej, jag jobbar inte som hantverkare. Och om du läser t.ex. tråden om avgift för servicebil så kan du se att jag är långtifrån någon försvarare av hantverkare.
 
Tror tyvärr TS har drabbats av ett företag dör underleverantörer åker in, kör på, tänker för lite då allt är dussinjobb, och dessutom har ingen förmedlat kundens önskemål. Kan det vara så?

Det har hänt mig vod flertalet gånger att man pratat mycket med säljaren sen kommer det nån kille hem och har minimal info.....trist. men så verkar många företag funka.

Det är långt ifrån säkert att rörisen kände till önskemål och handfattstyp.....
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Synd att inte leverantören har yrkesstolthet nog att se till att sina underleverantören levererar rätt. Och lika illa att inte röris har yrkesstolthet nog att sätta sig in i varje ärende
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Problemet idag är den pressade marknaden. Det är den som har lägst pris som får jobbet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.