caroline2014 skrev:
Full förståelse att du inte är nöjd med de synliga rören.

Tyvärr är det ju så att hög kvalitet kan betyda olika nivåer för oss alla, jag skulle säga att man som kund bör visa referensbilder på vad man menar med den nivå slutresultatet ska ligga på. Vissa är nöjda med funktion medan vissa tycker att det inte spelar någon roll vad man ser eller inte och andra vill ha estetik som ett av de viktigare målen.
Ja du, alla av byggföretagets egna referensbilder ser bra ut, du menar att jag skulle visat upp deras egna bilder för dom? Det känns ju lite meningslöst =)

Fanns det en ritning över placering av handfat o wc mm när de började renovera? denna borde ju alla inblandade använt som underlag för att få rätt i alla led oavsett vad som sägs muntligt.
Nix, någon ritning gjordes aldrig. Men jag gjorde klart från första början att det var ett hörnhandfat som skulle monteras, och jag ville ha det på standardhöjd, och då finns det inte så mycket utrymme för olika tolkningar. Men visst, om det funnits en ritning som även visade handfatet från sidan, med exakt position av dess avlopp, då hade det nog kunnat varit till stor nytta. Men som sagt, i min värld drar man inte färdigt för rör och avlopp innan man vet vad det är som ska monteras, eller åtminstone inte innan man frågat för att se om dom grejerna redan finns på plats (vilket det gjorde, dvs handfatet var på plats i lägenheten).

Det finns dessutom alltid en risk med ritningar, och det är risken för att folk litar mer på ritningen än på verkligheten. T.ex så är den schematiska skissen över mitt tvättställ felaktig, noterade jag nyligen. Avloppet sitter ca 20 mm fel i djupled. Då är det enligt mig bättre att mäta på plats när man har handfatet framför sig.

Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Om det är okej enligt gällande regler så finns mao inga hinder att ta bort några plattor lokalt och flytta tappvatten och även avlopp, krävs nog en del för att övertyga hantverkaren dock :)
Det känns nu som att jag börjar få lite mer på fötterna, även om jag fortfarande inte känner mig tillräckligt insatt för att självsäkert kunna hävda att det är ett uppenbart avtalsbrott som dom måste åtgärda helt till egen kostnad. Men någon slags kompromiss borde vi kunna få till. Dock vet jag fortfarande inte vilka åtgärder som är bäst. Men även där kan jag ju se vad byggfirman svarar. :)

Hantverkaren får byggfirman övertala själva. Om det nu är så att jag och byggfirman kommer överens om att dom ska stå för en viss del av detta så är det sen helt upp till dom om dom i sin tur väljer att ställa motsvarande krav på honom, eller bara betalar honom för det arbete som krävs.

Enligt gällade regler sitter den ju för lågt, jag har inte verifierat utan litar på thomas33 så då har du branschreglerna på din sida.
Om det nu är okej att skarva ytterröret i ditt RiR system så kan du kräva dem att ta bort plattorna runt tvättställ bila nytt spår för tappvatten och skarva yttreröret för att sedan dra nytt innerrör. Avloppet får de även där bila upp och förlägga till rätt ställe. Var noga med att speca på vilken höjd du vill ha och att du inte vill ha slang utan rör direkt ur väggen upp till blandaren (Du kan använda min bild som referens på ur en rördragning ska se ut).

jimih skrev:
Ja du, alla av byggföretagets egna referensbilder ser bra ut, du menar att jag skulle visat upp deras egna bilder för dom? Det känns ju lite meningslöst =) QUOTE]

Jag tänker att du skulle visa bilder på exakt vad som är det du vill ha och vad som är viktigt för dig, tex gett deras egna bilder som tydlig referens så att det inte sker misskommunikation. Kan ju vara så att vissa ser på bilder och menar att det är en mysig känsla i badrummet medan vissa menar att det är ursnyggt med all dold rördragning, bör mao förtydligas vad det är man gillar.
Ju tydligare man varit som beställare desto enklare är det lättare vid reklamation, kan ju då hänvisa till de exakta bilderna och vad du sagt om dessa och då hävda att detta är er överenskommelse. Allt för att ha en öppen dialog.

Nix, någon ritning gjordes aldrig. Men jag gjorde klart från första början att det var ett hörnhandfat som skulle monteras, och jag ville ha det på standardhöjd, och då finns det inte så mycket utrymme för olika tolkningar. Men visst, om det funnits en ritning som även visade handfatet från sidan, med exakt position av dess avlopp, då hade det nog kunnat varit till stor nytta.

Det är bra att ha ett gemensamt underlag som alla kan titta på så ett generellt ritunderlag underlättar ju, tillsammans med referensbilder. Är ju då helt entreprenörens ansvar att se till att röris levererar vad som avtalats.
O sen att man behöver förhålla sig till verkligheten och kontrollera på plats ger sig efter resans gång, kanske kommer det upp problem och då borde de kontakta dig så att du får säga din mening. Man kunde ju önskat att du hade fått frågan om vattenrörens placering och att de inte bara hamnade där de nu hamnade, kanske var detta en tidsbesparing för röris som inte trodde att ngn skulle se skillnaden....

Slår ett slag för att använda inredningsarkitekt då det tas fram en ritning samt att privatkunden alltid har möjlighet att få fram frågeställningar i tid så att inte hantverkarna frilansar och gör "som man alltid har gjort".

Inte så att du kan byta till ett rektangulärt handfat typ detta minsta på bild, o sen bygga kaklad pelare under som döljer allt? article_201206181311280980000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

caroline2014 skrev:
jimih skrev:
Ja du, alla av byggföretagets egna referensbilder ser bra ut, du menar att jag skulle visat upp deras egna bilder för dom? Det känns ju lite meningslöst =) QUOTE]

Jag tänker att du skulle visa bilder på exakt vad som är det du vill ha och vad som är viktigt för dig, tex gett deras egna bilder som tydlig referens så att det inte sker misskommunikation.
Som sagt, även om jag visat bilder för dom så hade det inte varit bilder på sån detaljnivå. För jag tänkte inte ens tanken att något sådant skulle bli fel. Det jag var orolig för var i stort sätt bara plattsättningen, placering av wc, belysning, dimmern och dörren. Så jag hade bara visat upp bildexempel på just såna saker som med facit i hand blev bra ändå. Det hade inte skadat, men det hade med största sannolikhet inte påverkat något när det gäller vattenledningar och avlopp för tvättstället.

Slår ett slag för att använda inredningsarkitekt då det tas fram en ritning samt att privatkunden alltid har möjlighet att få fram frågeställningar i tid så att inte hantverkarna frilansar och gör "som man alltid har gjort".
Ja, med facit i hand så hade det kanske varit smart, och jag övervägde faktiskt det när jag insåg att det inte var en tjänst som de flesta byggfirmorna erbjöd själva (vilket hade varit det smidigaste). Men precis som i mitt resonemang med referensbilder så tänkte jag i första hand på att en inredningsarkitekt skulle hjälpa mig med val av olika produkter (iom att planlösningen var i princip redan spikad). Dvs wc, plattor, belysning, dusch, tvättställ m.m. Och eftersom jag resonerade som så att jag nog skulle kunna hitta bra grejer själv (vilket jag sen också gjorde), så bestämde jag mig för att inte ta hjälp av en inredningsarkitekt. Att inredningsarkitekten skulle lyfta frågan om placering av vattenledningar och avlopp för tvättställ, det fanns inte i min världsbild. Men troligtvis är det så att en bra inredningsarkitekt skulle tänka på just såna detaljer. Så det är definitivt ett bra tips, och något jag själv kommer följa vid en eventuell framtida renovering.

AndersMalmgren skrev:
Förstår faktiskt inte hur du kan försvara hantverkaren i fråga Nerre, är det du som gjort jobbet? :D
Jag försvarar inte hantverkaren, jag försöker nyansera bilden. Det finns alltid två sidor av myntet.

jimih skrev:
På en restaurang är det ibland stressigt när det är många kunder som kommer och vill ha mat mer eller mindre samtidigt. En bra kock, och en bra restaurang kan hantera ett ganska stort antal gäster utan större problem, men om det börjar bli för mycket så får man helt enkelt säga i dörren att det är fullt, eller att det kan bli lång väntetid. Inget konstigt alls med det.
Det var precis klagomålet vi hade hos Scandic i Norrköping för ett par månader sen, att de inte talade om att de var underbemannade. Det tog oss 1,5 timme att få maten, beställning av en till öl som gjordes samtidigt som varmrätten kom in blev totalt bortglömd. Servitrisen bad visserligen om ursäkt och talade om att det berodde på att en av servitriserna hade ringt sig sjuk i sista sekunden. Hade vi vetat att de varit underbemannade så hade vi kunnat gå nån annanstans och äta.

richardtenggren skrev:
Är väl uppenbart att alla som försvarar detta troligen är hantverkare utan yrkesstolthet och vet med sig att de inte alltid lämnar ett bra resultat?
Tror inte hantverkare som inte bryr sig om sitt yrke är på detta forum överhuvudtaget.

Ibland är det så att man helt enkelt inte kan följa sin yrkesstolthet. Arbetsgivaren/uppdragsgivaren ställer såna krav att man får nöja sig med "tillräckligt bra". Man kan inte göra alla nöjda. Det finns alltid kunder som man inte vill ha, eftersom de ställer orimliga krav.

Det finns ju talesättet: Bra, snabbt och billigt. Välj två.

Elkludde skrev:
Jimin här vinns en del om rörgenomföringar

[länk]
Tack för länken, men jag vet inte riktigt vad jag ska hitta där. Jag ser inte att plastbrickor nämns, eller att brickor måste vara i metall.

Nerre skrev:
Det var precis klagomålet vi hade hos Scandic i Norrköping för ett par månader sen, att de inte talade om att de var underbemannade. Det tog oss 1,5 timme att få maten, beställning av en till öl som gjordes samtidigt som varmrätten kom in blev totalt bortglömd. Servitrisen bad visserligen om ursäkt och talade om att det berodde på att en av servitriserna hade ringt sig sjuk i sista sekunden. Hade vi vetat att de varit underbemannade så hade vi kunnat gå nån annanstans och äta.
Ja, det där är ett bra exempel på en köpt vara/tjänst som inte uppfyllde rimliga förväntningar. Kommunikation om problemet i ett tidigt skede hade gjort situationen bättre för er, då hade ni kunnat välja att gå någon annan stans, eller äta där men vara medvetna om att det kan ta lite längre tid och det kan bli lite strul med beställningen.

Självklart kan även bra restauranger råka ut för såna här problem, men om restaurangen inte informerar om ett känt problem, och inte heller erbjuder kompensation (t.ex avdrag på notan) trots upplevda problem, då är det enligt mig inte längre en bra restaurang. Och samma resonemang kan man applicera på i stort sätt alla yrkesgrupper eller branscher.

Men poängen är ju att hantverkaren kanske inte ansåg att det var ett problem, hantverkaren var van vid att "så här gör man normalt". Det KAN ju faktiskt t.o.m. varit så att hantverkaren tog upp det med arbetsledaren, men arbetsledaren tyckte att det inte var ett problem. Det är inte alltid som kund och leverantör har samma åsikt om vad som är ett problem eller inte, därför är det viktigt att kommunicera i förväg.

På min förra tjänst på jobbet hade vi ofta problem med kunder som tyckte att leveranstiden var för lång. De förväntade sig 120 timmars jobb på en vecka. Helst snabbare. Men ur vår synvinkel var problemet inte att jobbet tog för lång tid, ur vår synvinkel var problemet att kunden inte hade varit ute i tid med sin beställning. Vi informerade ju kunden om leveranstiden i offerten, de hade möjlighet att välja att inte ta offerten. Men istället beställer de och SEN försöker de få oss att göra jobbet snabbare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.