jimih skrev:
Om nu rörmokaren hävdar att det inte "finns" (kanske bara innebär "i hans bil, på kontoret, eller på Bygghandel X"), finns det några bra exempel som borde funka i mitt fall? Jag är dessvärre inte i lägenheten närmaste dagarna, för att kunna mäta. Går det att göra en bedömning enbart från bilderna i huvudinlägget i tråden?

finns dessa täckbrickor ditt prisolrör ar väl inte större än 22 mm

Rinkaby rör 6245/6246 Det går ju att sätta 2 st etthåls vertikalt



Det här är något nytt! Hur tar jag reda på det?
säkra vatten tror jag det heter
 
Redigerat:
O
AndersMalmgren skrev:
Helvete odjuret, du kommer ju med vettiga argument som jag håller med om. Inte van :D
Äääh Olycksfall i arbetet det blir snart bättre igen :p
 
Malmgren: på bilden du la upp med Stokholmsduschen, sitter inte vattenrören för nära vägg där?
Jag tror att rörmokarna har standard mått som avlopp och vatten dras ut på...
Det kan ju vara så att det är ett armeringsjärn, ett elrör, eller nåt annat som sitter till höger om avloppet som gör att det inte gick att flytta mer till höger?

Kan hålla med om att det kanske inte ser så snyggt ut, men inte ser det bedrövligt ut heller... tror nästan det blir värre med 2st enrörs brickor
 
  • Gilla
Morten Alper
  • Laddar…
AnneFi skrev:
TS skriver ju att han har beställt dold rördragning.
Men har istället fått något som drar blicken till sig.

90 000 /kvm för bara arbetet känns som att det rymmer tid till att göra det snyggt.
Ja, rören är ju dolda och nånstans måste dom in i väggen. Och med det handfatet är det svårt att dölja avloppet. Och 90' per kvm har inte med saken att göra. Det är inte ett helt ovanligt pris för ett badrum i Sthlm. Vad jag menar är att om TS ställt krav på estetik på jobbet så hade det kostat mer än så. Jag försvarar inte entreprenören på nåt sätt, för det kunde gjorts bättre, inget snack om det.
 
Redigerat:
AnneFi
Vanbeasten skrev:
Ja, rören är ju dolda och nånstans måste dom in i väggen. Och med det handfatet är det svårt att dölja avloppet. Och 90' per kvm har inte med saken att göra. Det är inte ett helt ovanligt pris för ett badrum i Sthlm. Vad jag menar är att om TS ställt krav på estetik på jobbet så hade det kostat mer än så. Jag försvarar inte entreprenören på nåt sätt, för det kunde gjorts bättre, inget snack om det.
På riktigt? Ett normalt stort badrum i Stockholm kostar alltså mellan 500000 och en miljon utan materialet?

Jag bara funderar på hur högt timpris man räknar på? Säg ett badrum på 3 kvm och 1000 kr i timmen det ger hantverkarna utrymme för 270 timmar. Sen materialkostnaden på det.
Med min inkomst är jag glad att jag inte bor i Stockholm.
 
Redigerat:
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
AnneFi skrev:
På riktigt? Ett normalt stort badrum i Stockholm kostar alltså mellan 500000 och en miljon utan materialet?
men herre gud. Väljer du att missförstå med flit?

Jag vet inte hur stort badrum TS har. Men jag bott i och besökt tillräckligt många lägenheter i Sthlm vars badrum inte är större än 2-3 kvm. Det är högst normalt. Och att det då kostar 180- 300 Tkr är inte ett dugg ovanligt. Jag betalade själv 240' för mitt badrum på 2,5 kvm i en lägenhet i Vasastan för några år sen.
 
AnneFi
Allt som allt kan jag köpa det men inte bara för arbetet. Verkar helt orimligt för mig.

Och nej jag missförstod inte, jag bara överdrev lite. Därför jag efteråt lade upp ett exempel på tre kvm.
 
Redigerat:
nino skrev:
Malmgren: på bilden du la upp med Stokholmsduschen, sitter inte vattenrören för nära vägg där?
Jag tror att rörmokarna har standard mått som avlopp och vatten dras ut på...
Det kan ju vara så att det är ett armeringsjärn, ett elrör, eller nåt annat som sitter till höger om avloppet som gör att det inte gick att flytta mer till höger?

Kan hålla med om att det kanske inte ser så snyggt ut, men inte ser det bedrövligt ut heller... tror nästan det blir värre med 2st enrörs brickor
Den sitter exakt 50mm från väggen, badrummet är drygt 15 år gammal, vet ej hur reglerna var då. Hur som helst, 60mm hade inte givit så stor skillnad ;)

edit: det kan absolut vara andra faktorer som du nämner, men då upplyser man kunden om det. De flesta problem går att lösa, det har jag lärt mig efter mitt badrum :D
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Vanbeasten skrev:
Jag förstår inte problemet.

När du beställde jobbet av entreprenören; ingick då bara jobbet eller även inredningen? Du måste ju ha valt just det där handfatet och du har fått pris på jobbet? eller kört på löpande räkning? Min poäng är att du förmodligen fått det du har betalat för.
Vad spelar det för roll om inredningen ingår eller inte? I deras jobb ingick att ordna allt i badrummet, (i princip ner till minsta handdukskrok) oavsett om det är saker dom köper in eller som jag köper in (efter avstämning med dom att det funkar). Handfatet fanns på plats i lägenheten från dag ett i projektet.

Jag beställde inte ett hafsverk, och jag betalade definitivt inte så lågt pris att det är rimligt att förvänta sig något sådant heller.


Om det är viktigt för dig hur installationen ser ut under handfatet skulle du ha specificerat det i din beställning;
Varför det? Jag behövde inte göra det när det gällde duschen. Där blev det hur snyggt som helst. Samma sak med toaletten.

Du menar alltså, på fullaste allvar, att "standard" är att det är fult och hafsigt gjort, och vill man ha ett snyggt och professionellt arbete får man specialbeställa det? En helt absurd inställning, om du frågar mig.


Hantverkaren har löst en installation på det sätt han/hon tyckt varit bäst eller gått fortast utifrån det pris du har fått på jobbet
Hantverkaren får jobba hur fort eller långsamt han vill, så länge resultatet blir bra (och priset är rimligt). Men det blev det inte här.

eller den tid han/hon har på sig innan nästa uppdrag.
Det där är totalt oväsentligt. Om man drar det till sin spets ska man enligt dig få acceptera hur dåligt jobb som helst, om orsaken var tidsbrist? "Jag hade bara en kvart på mig innan jag behövde åka på nästa uppdrag, så jag limmade fast rören längs väggen med Karlssons klister, men allt funkar!" ???

Nä, tidsbrist är helt och fullt hantverkarens ansvarsområde (givet att tidsbristen inte är orsakad av kunden). Om det inte finns tid att göra ett bra arbete, då ska han tacka nej till arbetet, eller varna att det kommer bli en enklare lösning som kanske inte är jättesnygg. Och om tidsbristen blir uppenbar först mitt i arbetet så ska han meddela kunden om detta omgående, och försöka få till en lösning där han fortsätter på arbetet vid ett senare tillfälle så snart som möjligt.


Sen är det kanske inte jättebra att inte kommunicera lösningen med dig, men det är ett annat problem.
Inte jättebra? Det är ju dålig kommunikation som är själva huvudproblemet här. Rörmokaren ska inte börja göra något alls innan han vet var avlopp m.m ska vara, och för att bedöma det måste han kolla med kunden (eventuellt via byggfirman) vad det är för saker som ska monteras, och var. Det är rörmokaren och byggfirman som sitter inne på specialistkunskapen här, och det är dom som vet vad det kan finnas för olika lösningar, så då är det för mig självklart att det också är rörmokaren/byggfirman som är drivande, och frågar kunden mer exakt vad denne vill ha. Hur ska jag veta t.ex att ett vattenlås i metall kräver en exakt position på avloppet i förhållande till tvättstället? I min värld var det bara en inköpsfråga, att metallvattenlås erbjöd mindre flexibilitet än fula plastvarianter hade jag ingen aning om.

Och hur ska jag veta att "standard" enligt just denna rörmokare är att montera vattenledningar och avlopp så långt ner och långt från hörnet?


Jag är övertygad om att avlopp och vattenledningar fungerar precis som det ska, så vad ska hantverkaren ta ansvar för?? Att det i dina ögon är fult? Det är ju inte precis något fel.
Men snälla nån, menar du allvar? Rörmokaren hade då lika gärna kunnat monterat avlopp och vatteninförsel för tvättställ i diagonalt motsatta hörnet, och dragit fula slangar och avloppsrör rakt över golvet. Sen när jag klagat så hade han kunnat säga "Vadå? Det funkar ju! Det kommer vatten från blandaren, och det rinner ut som det ska. Det är bra nog för mig."

Nä, att något fungerar som det ska räcker definitivt inte. Man kan kräva betydligt mer av professionella hantverkare.

Man blir nästan mörkrädd när folk börjar försvara sånt här dåligt hantverksarbete. Men som tur är så verkar de flesta här inte hålla med dig.

Tänk efter lite nu här. Vad tror du syftet är med dolda rör? Att det är billigare eller säkrare? Nä, det blir med största sannolikhet både billigare och säkrare med utanpåliggande rör. Så syftet med dolda rör är i första hand rent estetiskt. Det är snyggare och renare. Alltså är hela huvudtanken att så mycket som möjligt ska vara dolt. Det är liksom en grundförutsättning för hela badrummet. Det är inget man ska behöva förklara eller beställa som ett extraarbete.
 
  • Gilla
SSSS och 4 till
  • Laddar…
Det var fan vad du var aggressiv. Jag ville ge dig en annan synvinkel. Du är ju inte ute efter det med ditt inlägg. Du vill ju bara ha vatten på din kvarn så du har nåt att använda för att få entreprenören att göra om.

Det kommer inte att ske. Men lycka till.
 
Elkludde skrev:
säkra vatten tror jag det heter
Tittade igenom "Branschregler 2011:1" på http://www.sakervatten.se/ men hittade inget.
 
Vanbeasten skrev:
Det var fan vad du var aggressiv.
Jag var inte aggressiv. Jag bara argumenterade sakligt emot det du skrev.


Jag ville ge dig en annan synvinkel. Du är ju inte ute efter det med ditt inlägg.
Jag vill absolut höra andras synvinklar, men då får det gärna vara med sakliga argument också. Du verkade hävda att det räcker att saker funkar som det ska, och att resten är någon slags lyx som måste beställas i förväg.

Resonerar du likadant om du går på restaurang? Du går ut och äter med en vän, och han tycker att maten ser lite grå och trist ut, och smakar också trist. När han pratar med hovmästaren får han bara svaret "Jaså, du ville att maten skulle smaka gott och se aptitlig ut? Det skulle du sagt till om från början, och det kostar extra!". Din vän blir då irriterad på detta, medan du själv sitter brevid och inte reagerar alls. Du håller ju med hovmästaren. Det enda man kan förvänta sig av en restaurang är mat som rent juridiskt och hälsomässigt kan klassas som mat. Dvs mat som innehåller tillräcklig näring, och inte är direkt olämplig som föda. Allt annat, som t.ex god smak och trevligt utseende, är något man måste specifikt säga till om när man beställer.


Du vill ju bara ha vatten på din kvarn så du har nåt att använda för att få entreprenören att göra om.
Nej.


Det kommer inte att ske.
Det vet du inte. Jag har inte betalat slutfakturan än, så jag har goda påtryckningsmöjligheter. Och majoriteten av personerna som skrivit i denna tråd verkar ju hålla med mig om att det inte är ett bra utfört arbete.
 
AndersMalmgren skrev:
edit: det kan absolut vara andra faktorer som du nämner, men då upplyser man kunden om det. De flesta problem går att lösa, det har jag lärt mig efter mitt badrum :D
Problemet är att rörmokaren har andra kunders jobb som ska göras. Även om du är beredd att betala för merjobbet kanske han inte kan göra det utan att behöva skjuta på andra kunders jobb. Och som jag brukar säga nära våra kunder på jobbet (jag är inte hantverkare:) vill ha förtur, "Hade du accepterat att jag flyttade fram ditt jobb tre-fyra månader för att ge nån annan förtur? Vad gör dig till en viktigare kund än mina andra kunder?"
 
jimih skrev:
Varför det? Jag behövde inte göra det när det gällde duschen. Där blev det hur snyggt som helst. Samma sak med toaletten.
Så du hade tur med dusch och toalett men fick "normal" standard på handfatet.

Som flera har skrivit: Rörmokaren gjorde nog så gott han kunde, inom de ramar som fanns att röra sig inom. Om det är tid, pengar, informationsbrist eller regelverk som påverkat vet vi inte, men just eftersom du säger att duschen och toaletten blev bra gjorda så borde vi ju kunna utesluta "inkompetent hantverkare".
 
Att det finns faktorer bakom väggen där kan vi bara spekulera om så det kan ni droppa, dessutom borde hantverkaren informerat kunden om så var fallet. Förstår faktiskt inte hur du kan försvara hantverkaren i fråga Nerre, är det du som gjort jobbet? :D
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.