Även om det syns hade en kortare rakdel samt korrekt centrering gjort allt mycket diskretare

AndersMalmgren skrev:
Även om det syns hade en kortare rakdel samt korrekt centrering gjort allt mycket diskretare
Absolut hade det varit så!

jimih skrev:
Vad baserar du det antagandet på?
Jag tolkade dig som att du hävdar att rören i väggen måste dras om, och det tror jag aldrig att firman går med på att göra.

Om du menar att du tycker att det är ok att de sätter dit en underskåp förstår jag inte varför du tjatar om dold rördragning. Att skymma rören med ett underskåp är inte dold rördragning. Det är möjligen "skymd rördragning".

• Gilla
injonil
  • Laddar…
Here we go again

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Mycket underhållande tråd! Att ni orkar ändå.

1. Dold rördragning innebär att rören dras dolt i väggen fram till anslutningspunkt. Standard för anslutningspunkt för handfat är: Avlopp 550mm från golv. VV cc 80 vänster om avlopp, KV cc 80 höger om avlopp. Alternativt cc 80 mellan VV/KV 100 mm ovanför avlopp. Källa VVS-företagens Teknikhandbok 2015.
2. Jobbet ser ok ut, men kunde gjorts bättre. Avloppet lite lågt, men att ropa klåpare är enbart löjligt. Dold rördragning innebär exakt det jag skrev ovan. Inte att man i största möjliga mån skall gömma undan synliga rör. Att förutsätta sådan här saker är en vanlig källa till bekymmer för ovana beställare. Hantverkare är inte designers och för varje ny kund finns det en ny definition på vad som är "högsta kvalitet". Som entreprenör är det dock viktigt med tydlig och rak kommunikation, och att guida alla nybörjarbeställare rätt. Skulle rören till vattenlås, täckbrickor osv varit kromade och i metall ska detta specificeras i bygghandling eller beskrivning.

• Gilla
injonil
  • Laddar…
Läst tråden nu, mycket diskussion om vad definitionen är, Nerre har i mångt och mycket exakt beskrivit vad definitionen av "dolda rör" är!

Kort o gott, "matningarna" förläggs dolda, anslutningspunkter såsom wc, ts mm kommer att synas, vill man ha mer dolt än så, ja då får man allt speca det klart o tydligt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.