iterativt i detta fallet kunde varit att röris gick igenom med dig efter han dragit rören, då hade det upptäcks redan då och det hade gått att åtgärda innan ytskiktet monteras. (Eller upptäckts ännu tidigare men allt går inte upptäcka innan men börjat jobba)

AndersMalmgren skrev:
Dåligt argument, i detta fall handlar det ju bara om att göra rätt från början,
Det kanske tar mer tid att göra annorlunda, mer pill med att få grejerna på rätt plats, svårare att komma åt (så det tar längre tid).

Även dötid för rörmokaren (ex. att vänta på att kunden ska komma och kolla att det blev rätt) "kostar".

Man läser ju ofta om hantverkare som måste lägga kakel på kakel och massor av andra sjuka historier. Du tror itne det blir billigare även för entreprenören att levera rätt direkt? Så tänker iallafall jag när jag går till jobbet. I min bransch går väldigt mycket tid till saker som inte levererar funktionalitet, enhetstester, byggserver, kravprocesser etc. Vi har tom anställda/inhydra som enbart testar programmen vi skriver. Utan allt detta hade det blivit ÄNNU dyrare då fel är dyrt

• Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
I
jimih skrev:
Inte mycket till förklaring alls, dessvärre. Bara att placeringen av rör och avlopp är standard, och ville man ha det på något annat sätt skulle man sagt till i början av projektet.
Men konstig standard, tycker jag, om vattenrören kommer så nära avloppet att det inte får plats en metalbricka. "Avloppet sitter för nära" säger han bara, som om det inte var han själv som ordnade avloppet på just den platsen några veckor tidigare.

Ja det tro fan det :) Drygt 90 papp per kvadratmeter bara för arbetet, klart att man förväntar sig riktigt snygga grejer då. Som sagt, gör en bild-sökning på google på "nytt badrum", "fint badrum", "badrumsrenovering" eller liknande. Hur många lösningar i den här stilen ser du då?

Du menar ett vanligt rektangulärt? Ja, det är min misstanke också. Och så kanske han trodde det skulle till en kommod också, och då är det klart att det är mindre viktigt hur det ser ut där bakom.
Men är det verkligen vanligt att man har båda vattenledningarna på ena sidan om avloppet? Jag trodde att det var mer vanligt/standard att man satte dom på var sin sida, mer symmetriskt.

Kromade slangar? Då antar jag att det är plast du pratar om. Krom är fint, men kromat plast har jag alltid tyckt ser billigt ut. Jag hade velat haft kromad metall, dvs rör. Och då spikraka rakt upp, parallellt, sen får de böja av längre upp där de inte längre syns.

Nu hänger jag inte riktigt med. Givetvis vill jag inte ha krom, sen vitt, sen krom igen. Om det ska vara metallbricka så ska det inte synas någon plast alls, utan metalbricka sen metallrör direkt.
Jag menade inte kromade slangar utan som du själv sa, vertikala raka kromade rör och sen kortare slangar, för jag förmodar att de går upp till blandaren. Det går väl att lösa utan att det kostar så värst mycket. Designen till ditt handfat har ju krom och vitt som grundplåt. http://www.badex.se/index.php/klass...umsporslin-klassiska/burlington/results,31-30

Vattenrören som kommer ut från väggen är ju vita, hur skulle du dölja dem i sin helhet med en täckbricka? Finns det såna?

O
Nerre skrev:
Det kanske tar mer tid att göra annorlunda, mer pill med att få grejerna på rätt plats, svårare att komma åt (så det tar längre tid).

Även dötid för rörmokaren (ex. att vänta på att kunden ska komma och kolla att det blev rätt) "kostar".
Tja... att göra fel kostar ännu mer... Det är väl inte så konstigt att man har avstämningsmöten? Det borde väl vara självklart...

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Ja, det är väl klart att det kan ta mer tid? Varför skulle det vara ett problem? Kvalité kostar mer än hafsverk, så enkelt är det.

Jag tog för övrigt en till titt i avtalet, och där står det, svart på vitt:

"Våra hantverkare är pålitliga, effektiva och levererar allt med högsta kvalitet."

Det känns som att jag ska ta och citera den meningen för byggfirman när jag tar upp allt detta med dom. :)

Som sagt, vissa saker måste bara få kosta, då alternativet innebär stor risk för ett dåligt resultat. Säg att totalt handlar det om kanske 12 extra timmar för rörmokaren, i form av extra tid för planering och möten, extra tid vid arbete, och extra väntetid på kund. Om timpriset ligger på säg 400 kr efter ROT så handlar det om ca 5000 kr. Det är enligt mig ett helt acceptabelt pris att betala, oavsett om det bakas in i fastpriset från början eller kommer som en separat punkt på fakturan.

Sen säger jag inte att alla rörmokare eller byggfirmor måste göra på det här sättet, men de borde åtminstone ge kunden chansen/möjligheten i början av projektet att välja en sån väg om man är extra mån av kvalitén på slutresultatet. Och om kunden tackar nej, ja då blir det lite billigare, men då har också byggfirman något konkret att skylla på om det uppstår vissa mindre allvarliga fel av kosmetisk karaktär. Sen ska ju det såklart inte kunna användas för argument när det är uppenbart slarv (som jag menar att vissa av grejerna i mitt badrum skulle kunna tänkas bero på), utan då ska byggfirman fortfarande stå för sina misstag såklart.

ion skrev:
Jag menade inte kromade slangar utan som du själv sa, vertikala raka kromade rör och sen kortare slangar, för jag förmodar att de går upp till blandaren. Det går väl att lösa utan att det kostar så värst mycket.
OK, ja då håller jag med dig :)

Vattenrören som kommer ut från väggen är ju vita, hur skulle du dölja dem i sin helhet med en täckbricka? Finns det såna?
Varför skulle inte det gå? Det gick ju utmärkt i duschen. Jag förstår inte varför man skulle behöva göra annorlunda för ett tvättställ.

Exempel:

blandarfaste-dolda-ror-big.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen om själva grunkan som behövs är en täckbricka eller nått helt annat, det spelar ingen roll för mig.

Helvete odjuret, du kommer ju med vettiga argument som jag håller med om. Inte van :D

TS, om det är Burlington som du har som ion länkar till så kan du ju i värsta fall köpa till handuksstället de har och dölja klabbet med några fina handdukar.

jimih skrev:
OK, ja då håller jag med dig :)

Varför skulle inte det gå? Det gick ju utmärkt i duschen. Jag förstår inte varför man skulle behöva göra annorlunda för ett tvättställ.

Exempel:

[bild]

Sen om själva grunkan som behövs är en täckbricka eller nått helt annat, det spelar ingen roll för mig.
Så snyggt blir det med rätt täckbricka,så montera varje seriös röris
för övrigt är väl inte dom monterade plastbrickorna godkända som täckbrickor i ett våtutrymme ?

• Gilla
jimih
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
TS, om det är Burlington som du har som ion länkar till så kan du ju i värsta fall köpa till handuksstället de har och dölja klabbet med några fina handdukar.
Yes, jag är medveten om det. Jag glömde bara nämna det som en nödlösning i tråden. Men lutar ändå mer åt att få till en snyggare lösning på rör och vattenlås, alternativt ett snyggt underskåp (fast det måste nog byggas på plats).

Elkludde skrev:
Så snyggt blir det med rätt täckbricka,så montera varje seriös röris
Om nu rörmokaren hävdar att det inte "finns" (kanske bara innebär "i hans bil, på kontoret, eller på Bygghandel X"), finns det några bra exempel som borde funka i mitt fall? Jag är dessvärre inte i lägenheten närmaste dagarna, för att kunna mäta. Går det att göra en bedömning enbart från bilderna i huvudinlägget i tråden?

för övrigt är väl inte dom monterade plastbrickorna godkända som täckbrickor i ett våtutrymme ?
Det här är något nytt! Hur tar jag reda på det?

Jag förstår inte problemet.

När du beställde jobbet av entreprenören; ingick då bara jobbet eller även inredningen? Du måste ju ha valt just det där handfatet och du har fått pris på jobbet? eller kört på löpande räkning? Min poäng är att du förmodligen fått det du har betalat för.

Om det är viktigt för dig hur installationen ser ut under handfatet skulle du ha specificerat det i din beställning; att den ska vara så osynlig som möjligt, med allt vad det innebär med extra tid för planering från hantverkaren sida. Hantverkaren har löst en installation på det sätt han/hon tyckt varit bäst eller gått fortast utifrån det pris du har fått på jobbet eller den tid han/hon har på sig innan nästa uppdrag. Sen är det kanske inte jättebra att inte kommunicera lösningen med dig, men det är ett annat problem.

Jag är övertygad om att avlopp och vattenledningar fungerar precis som det ska, så vad ska hantverkaren ta ansvar för?? Att det i dina ögon är fult? Det är ju inte precis något fel.

Vanbeasten skrev:

När du beställde jobbet av entreprenören; ingick då bara jobbet eller även inredningen? Du måste ju ha valt just det där handfatet och du har fått pris på jobbet? eller kört på löpande räkning? Min poäng är att du förmodligen fått det du har betalat för.

Om det är viktigt för dig hur installationen ser ut under handfatet skulle du ha specificerat det i din beställning; att den ska vara så osynlig som möjligt, med allt vad det innebär med extra tid för planering från hantverkaren sida. Hantverkaren har löst en installation på det sätt han/hon tyckt varit bäst eller gått fortast utifrån det pris du har fått på jobbet eller den tid han/hon har på sig innan nästa uppdrag. Sen är det kanske inte jättebra att inte kommunicera lösningen med dig, men det är ett annat problem.

Jag är övertygad om att avlopp och vattenledningar fungerar precis som det ska, så vad ska hantverkaren ta ansvar för?? Att det i dina ögon är fult? Det är ju inte precis något fel.
Det är väl ändå att försvara ett klantjobb
en seriös o ansvarsfull röris lämnar inte det så här,detta är något av det fulaste jag sett

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
AnneFi
Vanbeasten skrev:

TS skriver ju att han har beställt dold rördragning.
Men har istället fått något som drar blicken till sig.

90 000 /kvm för bara arbetet känns som att det rymmer tid till att göra det snyggt.

• Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.