Nerre skrev:
Ibland är det så att man helt enkelt inte kan följa sin yrkesstolthet. Arbetsgivaren/uppdragsgivaren ställer såna krav att man får nöja sig med "tillräckligt bra".
Vad man kan och inte kan göra är en definitionsfråga. Som jag ser det så har man alltid möjligheten att följa sin yrkesstolthet, om man bara är beredd att ta konsekvenserna. Jag känner t.ex en kock som vägrade acceptera vissa neddragningar i budgeten som den nya ägaren ville införa, eftersom det skulle innebära sämre råvaror. Det slutade med att han sa upp sig.

Sen är det givetvis så att det kan finnas utrymme för kompromisser, som då kan ske utan bekostnad av yrkesstoltheten. En nyexaminerad kock kan mycket väl ta sitt första jobb på en snabbmatrestaurang, och en kunnig men arbetslös rörmokare kan mycket väl söka jobb hos Raffliga Roffes Rörmokeri. Men om man ger sken av att erbjuda bättre kvalité än vad man de facto gör, då är yrkesstoltheten definitivt i fara. Lösningen på det är åter igen kommunikation. Om arbetsgivaren ger en orimliga förutsättningar, t.ex allt för höga krav eller för tight budget eller kort tidsram, då säger man ifrån. Sen får det bero på situationen om man ska totalvägra (med de risker det kan innebära) eller bara varna genom att säga något i stil med "visst, jag kan göra det här, men då kommer det bli något av en nödlösning, bara så att du är beredd på det".

I mitt fall kan det givetvis vara så att rörmokaren i fråga gjorde något motsvarande, och varnade sin chef eller byggfirman om att detta kanske inte blir jättebra. Men ingen meddelade mig. Ingen frågade mig hur jag ville göra. Ingen sa till mig "om du vill ha det snyggt, då måste du säga till nu, och kanske betala lite extra för det".


Man kan inte göra alla nöjda. Det finns alltid kunder som man inte vill ha, eftersom de ställer orimliga krav.
Absolut. Men jag menar att jag inte har ställt några orimliga krav. Om byggfirman inte ville ha mig som kund så skulle de inte tackat ja, och om rörmokaren inte ville ha mig som kund så skulle han inte börjat dra rör och avlopp i mitt badrum.


Det finns ju talesättet: Bra, snabbt och billigt. Välj två.
Visst, men ingen har frågat mig om jag är beredd att skippa "Bra" i den ekvationen. Om det sen råkade vara så att "Bra" inte gick att kombinera med det fastpris som byggfirman gett mig, då ska de framföra det till mig så fort som möjligt, och ge mig möjligheten att t.ex putta in mer pengar för att fortfarande hålla behålla faktorn "Bra".
 
Nerre skrev:
Men poängen är ju att hantverkaren kanske inte ansåg att det var ett problem, hantverkaren var van vid att "så här gör man normalt".
Det där är inte ett hållbart argument. För då skulle man kunna använda det argumentet för precis vilken fullösning som helst. Att hantverkaren "tycker" si eller så är i grunden irrelevant. Visst, det kan förklara en del, men det kan inte i sig självt användas som ett försvar för att ett visst beslut var korrekt.


Det KAN ju faktiskt t.o.m. varit så att hantverkaren tog upp det med arbetsledaren, men arbetsledaren tyckte att det inte var ett problem.
Visst, det kan ha varit så, men då borde hantverkaren i fråga berättat det när jag frågade honom om varför resultatet blev som det blev. Han sa inte ett jota om att han upplyst någon om att det skulle bli såhär. Dessutom, även om han faktiskt gjort så, så påverkar det bara relationen mellan byggfirman och rörmokaren. Jag som kund har anlitat byggfirman, och därmed ligger huvudansvaret hos dom. Så visst, det skulle isåfall friskriva hantverkaren i fråga, men från mitt perspektiv är skulden fortfarande hos "dom" (dvs byggfirman inkl alla deras sammarbetspartners).


Det är inte alltid som kund och leverantör har samma åsikt om vad som är ett problem eller inte, därför är det viktigt att kommunicera i förväg.
Oavsett personliga åsikter så står det i avtalet att deras hantverkare ska leverera allt med högsta kvalité. Det är möjligt att byggfirman inte förstod att slutresultatet skulle ha lägre kvalité än avtalat, men det misstaget kan orimligt belastas mig som kund.

Och visst hade det kanske hjälpt om jag sagt till i förväg att jag var mån om att det ska se snyggt ut under tvättstället. Men som sagt, när man beställer mat på en fin restaurang (behöver inte vara en lyxrestaurang), så är det inte rimligt att man måste säga till om att maten inte ska se oaptitlig ut, eller smaka illa. Och jag resonerar likadant när det gäller en badrumsrenovering.


På min förra tjänst på jobbet hade vi ofta problem med kunder som tyckte att leveranstiden var för lång. De förväntade sig 120 timmars jobb på en vecka. Helst snabbare. Men ur vår synvinkel var problemet inte att jobbet tog för lång tid, ur vår synvinkel var problemet att kunden inte hade varit ute i tid med sin beställning. Vi informerade ju kunden om leveranstiden i offerten, de hade möjlighet att välja att inte ta offerten. Men istället beställer de och SEN försöker de få oss att göra jobbet snabbare.
Det där är bra exempel på fall där kundens förväntningar skiljer sig från vad som är avtalat. Dock menar jag bestämt att så inte alls är fallet när det gäller min badrumsrenovering. Om du hävdar annorlunda får du gärna argumentera för det med något konkret :)
 
Om vi startar en röstning så är jag säker på att det läger som tycker det är dåligt utfört vinner, mao gjorde rörmokaren ett jobb som var sämre än vad gemene man förväntar sig, inte ok.

Personligen hade jag cadat exakt var jag vill ha allt då jag är perfektionist och inte lämnar det till slumpen, men en kund ska inte behöva göra det på det viset för att det ska bli bra
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Kan inte ni som vet hur det ska vara i kommunikationen mellan hantverkare kund skriva ner det och skicka det till mig.
Alla tips och idéer är välkomna. Jag menar det verkligen, jag vill verkligen inte komma i samma sits som TS hantverkare har kommit.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Nino, vi brukar lämna ritningar, detaljerade. Blandarbäste center x mm höjd, y mm center från vägg. Det blir nästan alltid bra. Den enda gången vi fallerat har varit när säljaren glatt tar emot alla ritningar, diskussioner o detaljer sen kommer en underleverantör hem till oss med kunskapen "dra rör", i princip. Därför skall vi under nästa projekt klista bilder på väggen dessutom till hen som utför jobbet.

Sen är det fantastiskt bra, att bifoga bilder på tex hörn, kakling, mm. Principbilder.
 
  • Gilla
caroline2014 och 1 till
  • Laddar…
jo får man ritningar som är måttsatta och principbilder så är det ju inga problem (för mig iaf)
 
...blandarfäste...
 
Ibland är det ju inte lika självklart som i detta fallet att det är helt upp åt väggarna fel. Men som hantverkare kanske man ska ställa sig frågan "skulle jag själv acceptera detta"
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
nino skrev:
Kan inte ni som vet hur det ska vara i kommunikationen mellan hantverkare kund skriva ner det och skicka det till mig.
Alla tips och idéer är välkomna. Jag menar det verkligen, jag vill verkligen inte komma i samma sits som TS hantverkare har kommit.
Jag är ingen expert på kommunikation i allmänhet, och definitivt inte med hantverkare (annars hade denna tråd aldrig skapats), men jag ser precis som AndersMalmgren vissa likheter mellan byggprojekt och it-projekt, och från det perspektivet, kombinerat med mina nya lärdomar, så kan jag komma på några saker man kan göra:

  • Förutsätt att kunden i första hand fokuserar på uppenbara saker, och lätt kan glömma bort allt det andra som ändå måste göras, och som kunden mycket väl kan ha åsikter om när hen väl ser resultatet
  • Försök att få en uppfattning tidigt i projektet (helst under första mötet) av vilken kvalitetsnivå kunden förväntar sig, och stäm av denna med kunden
  • Ha denna kvalitetsnivå i åtanke genom hela projektets utförande
  • Ju högre kvalitetsnivå, desto mer tid måste sättas av för planering, möten med kund och mailkonversationer
  • Ju högre kvalitetsnivå, destå mer tid kan man kräva att kunden själv sätter av för dessa möten, alternativt att kunden specar tydligt vad hen vill ha
  • Oavsett hur mycket detaljer som specificeras tidigt i projektet, förutsätt alltid att det kommer förändringar. Var flexibel så långt det är möjligt/rimligt. Få personer vet från första början exakt vad dom vill ha.
  • Dokumentera "allt". Om en överenskommelse görs muntligt, bekräfta den alltid via mail
  • Ju svårare/dyrare ett visst arbetsmoment är att göra om i ett senare skede, desto viktigare är det att man i god tid stämmer av att man verkligen gör något som kunden vill ha
  • Ha någon inom firman (anställd specifikt för detta, eller t.ex chefen/projektledaren), som är huvudansvarig för viktiga moment, och som har praktisk erfarenhet såväl som god förståelse för vikten av kommunikation med kunden.
  • Punkten ovan är extra viktig om man använder underleverantörer. När det gäller badrum är det framför allt el och VVS som är extra viktiga att ha koll på.
  • Se till att arbetsledaren/projektledaren inte är överbelastad. Ha hellre en resurs för mycket, än en för lite. Om personen i fråga är kunnig finns det alltid saker hen kan hjälpa till med i olika projekt (allt från det administrativa till att assistera hantverkarna)
  • Generellt är det bra med personer som både kan det tekniska och har god förståelse för projektet som helhet
  • Se över formuleringar i texter på hemsida, i annonser och liknande, så att man inte lovar saker där som är orimliga. Samma sak gäller "säljare" som träffar presumtiva kunder.
  • Fråga hellre än gång för mycket, än en gång för lite. Det gäller både internt inom företaget, mellan företag och underleverantörer, och mellan företag och kund.

Det där är garanterat ingen komplett lista, men dom viktigaste sakerna finns nog med där tror jag.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Jag träffar i 8 fall av 10 inte mina kunder, iaf inte efter det att bygget dragit igång.
Men jag brukar skicka sms mms och mail under bygget.

Bra punkter i listan
 
Ganska vanligt även i vår bransch att inte träffa kunden (eller snarare användarna som ska använda systemet). Sällan det blir lyckat, måste vara bra Kravare mellan kund och utvecklare och det är det sällan :/
 
AndersMalmgren skrev:
Ganska vanligt även i vår bransch att inte träffa kunden (eller snarare användarna som ska använda systemet). Sällan det blir lyckat, måste vara bra Kravare mellan kund och utvecklare och det är det sällan :/
Skillnaden mellan kund och slutanvändare är att kunden är den som betalar. :cool:

Huvudansvaret att slutanvändarna är nöjda ligger hos kunden. Dock kan man ju avtala om att man ska stämma av med slutanvändarna, alternativt kan ju entreprenören som ren goodwill göra detta ändå.
 
Jag skulle gärna se det där avtalet som säger att de ska leverera med högsta kvalitet. Ingen vid sina sinnes fulla bruk kan hitta på ett sånt avtal, eftersom begreppet "högsta kvalitet" är något som inte går att bevisa. Man ska hänvisa till normer eller liknande, för där går det konkret att bevisa huruvida det är uppfyllt eller inte.
 
Nerre skrev:
Jag skulle gärna se det där avtalet som säger att de ska leverera med högsta kvalitet. Ingen vid sina sinnes fulla bruk kan hitta på ett sånt avtal, eftersom begreppet "högsta kvalitet" är något som inte går att bevisa. Man ska hänvisa till normer eller liknande, för där går det konkret att bevisa huruvida det är uppfyllt eller inte.
Jag är dessvärre inte beredd att dela med mig av avtalet på nätet. Men meningen jag citerade tidigare är tagen exakt som den står i avtalet.

Och jag kan hålla med om att det är lite vågat att ha med en sån formulering, och jag förstår förstås att det är svårt att bevisa att något är högsta kvalité. Dock menar jag att i mitt fall är det så uppenbart inte högsta kvalité, att denna formulering i sig självt skulle kunna räcka för att jag ska kunna hävda att de inte uppfyllt avtalet och att jag i teorin skulle kunna häva avtalet och bara betala en del av totalsumman. Jag är dock mer diplomatiskt lagd än så, och vill i första hand nå en lösning som båda parter är nöjda med. Men det ska bli intressant att se vad byggfirman svarar på mina anmärkningar, som jag skickade till dom nu i helgen.
 
Det är svårt att avtala utseende, och generellt svårt att avtala bättre än minimikraven. Tyvärr. Om någon har någon bra formulering så dela den gärna.

Sen kan man i avtalet självfallet ta med att alla brickor och liknande skall vara metall, inga flexrör skall användas utan fasta installationer, Upnor system för VVS, etc.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.