Nerre skrev:
Dold rördragning handlar väl bara om att de fasta rören ska dras inuti väggar? Och det är ju gjort.
Om det där hade varit enda definitionen av dold rördragning så skulle det räcka med att rören är dolda inuti väggen några få dm, och sen drar man fula utanpåliggande slangar sista metrarna. Inte? Men du sa ju nyss att det bara handlar om att de fasta rören ska dras inuti väggarna.

Nä, enligt mig är det självklart att dold rördragning även innebär att så mycket som möjligt ska vara dolt, och det som måste vara utanpåliggande ska minimeras och i möjligaste mån döljas på andra sätt.


När det gäller anslutning mot avlopp (och även mot blandaren) så blir ju det hela krångligare när det är hörnmonterat. Ska placeringen vara mitt på en vägg så är det ju lättare att placera handfatet centrerat.
Krångligare med hörnmonterat, så kan det absolut vara. Lättare att centrera saker, absolut, det är säkert också sant. Men vem har sagt att saker ska vara enkla jämt? Är det enligt dig underförstått att alla hantverkare är lata av sig?

Nä, jag betalar för ett väl utfört arbete. Om något är krångligt att få till, då tar man betalt för det, alternativt tackar nej till jobbet. Om man redan fått summan bestämd, och man anser att den inte räcker för annat än enklast möjliga lösning, ja då kommunicerar man detta. Det man inte gör är att bara köra på utan att kolla att man gör det kunden vill ha.


Frågan här är ju om rörmokaren när rören drogs visste var det skulle vara för handfat. Rörmokaren kanske bara hade en ritning i det läget och satte rören enligt ritningen. Sen kom handfatet, då var rören redan på plats i väggen och rörmokaren gjorde så gott han kunde för att ansluta.
Som sagt, handfatet var på plats i lägenheten redan från dag ett i projektet. Av utrymmesskäl och för att undvika att det blev smutsigt av byggdamm så låg det i vardagsrummet, men byggfirman hade fått reda på detta, och fått mitt klartecken att gå in och titta på det om dom behöver det.

Så det kan enbart handla om klantighet/miss från antingen rörmokaren eller byggfirman. Byggfirman har såklart huvudansvaret, men jag fick en känsla när jag pratade med rörmokaren att han inte hade ens försökt ta reda på vad det skulle vara för handfat innan han valde var avlopp och vattenrör skulle mynna ut ur väggen. Och om det inte var så att byggfirman gett honom felaktig information (vilket han isåfall borde nämnt i sitt försvar, men det gjorde han inte) så kan jag då bara tolka det hela som att han inte gjorde ett bra jobb.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Har du kommit någon vart med att få din entreprenör att lösa problemet?
 
Byggis1976 skrev:
Tror tyvärr TS har drabbats av ett företag dör underleverantörer åker in, kör på, tänker för lite då allt är dussinjobb, och dessutom har ingen förmedlat kundens önskemål. Kan det vara så?

Det har hänt mig vod flertalet gånger att man pratat mycket med säljaren sen kommer det nån kille hem och har minimal info.....trist. men så verkar många företag funka.

Det är långt ifrån säkert att rörisen kände till önskemål och handfattstyp.....
Det kan absolut ha varit fallet med mitt badrum. Men en hantverkare med lite yrkesstolthet borde inte bara acceptera det. Han borde kräva byggfirman på svar, alternativt komma med tydliga brasklappar att resultatet kan bli något som kunden inte blir nöjd med, pga bristande information. Att bara tyst acceptera att viktig information saknas, och tänka "jaja, dom får väl skylla sig själva om dom inte säger att dom vill ha på ett visst sätt", är inte bara en indikation på lathet, utan även bristande respekt. För kunder undanhåller inte information från hantverkarna för att vara taskiga. Ingen kund tänker "egentligen borde jag berätta för rörmokaren att det ska monteras ett hörntvättställ, men jag skiter i det. Ska bli kul att se hur han får det att se snyggt ut sen!". Nä, kunder brister i informationen eftersom dom inte vet vilken information som är viktig för hantverkaren att veta om. Det är hantverkaren som är experten på området, då är det också hans huvudansvar att han får nödvändig information om ett arbete i god tid innan.

I grunden handlar det om att hantverkare kanske måste våga ställa lite mer krav på kunden. Krav på information, krav på tydlighet, krav på förståelse för kopplingen mellan kvalité, tid och pris. Det funkar inte att i efterhand komma och säga att "ja men till det här priset kan du inte förvänta dig något annat än enklaste möjliga". Jag är övertygad om att många kunder är beredda att förhandla om priset när de väl inser kopplingen till kvalité och tid. Sen finns det alltid budgetfokuserade kunder, men dom kan man också hantera, bara man är tydlig med att ett lågt pris ger ett enklare resultat, alternativt en mer långdragen process.
 
  • Gilla
Globetrot och 3 till
  • Laddar…
jimih skrev:
Om det där hade varit enda definitionen av dold rördragning så skulle det räcka med att rören är dolda inuti väggen några få dm, och sen drar man fula utanpåliggande slangar sista metrarna. Inte? Men du sa ju nyss att det bara handlar om att de fasta rören ska dras inuti väggarna.
Det finns säkerligen byggnormer som säger var på väggen som de fasta rören skall komma ut.

Men anslutningen mellan blandaren och röret som kommer ut ur väggen är inte "de fasta rören", det är anslutningsrör. De omfattas inte av begreppet "dold rördragning". Om de ska döljas så heter det antagligen "dolda anslutningar".

Krångligare med hörnmonterat, så kan det absolut vara. Lättare att centrera saker, absolut, det är säkert också sant. Men vem har sagt att saker ska vara enkla jämt? Är det enligt dig underförstått att alla hantverkare är lata av sig?
ALLA är lata av sig. Det ligger i den mänskliga naturen:)

Men det var ju inte det som var poängen, poängen var att det även om man inte är lat inte alltid är lätt att göra rätt. Titta t.ex. i trafiken, hur svårt ska det vara att följa hastighetsbegränsningen?

Som sagt, handfatet var på plats i lägenheten redan från dag ett i projektet. Av utrymmesskäl och för att undvika att det blev smutsigt av byggdamm så låg det i vardagsrummet, men byggfirman hade fått reda på detta, och fått mitt klartecken att gå in och titta på det om dom behöver det.
Byggfirman kanske visste det, men hur vet du att rörmokaren visste det? Här i tråden kastas det en massa skit på rörmokaren.

men jag fick en känsla när jag pratade med rörmokaren att han inte hade ens försökt ta reda på vad det skulle vara för handfat innan han valde var avlopp och vattenrör skulle mynna ut ur väggen.
Och så kanske han gjorde eftersom det finns en byggnorm som säger hur saker och ting normalt ska göras.
 
AndersMalmgren skrev:
Har du kommit någon vart med att få din entreprenör att lösa problemet?
Har inte fått något svar än. Dom kanske såg mailet först nu i morse, och så måste dom ju hantera den första chocken kanske, och sen prata ihop sig lite innan dom svarar. Men närmaste dagarna förväntar jag mig ett svar.
 
Nerre skrev:
Det finns säkerligen byggnormer som säger var på väggen som de fasta rören skall komma ut.
I inlägg #80 skrev jag om Regler enligt VVS AMA 98

Standarhöjd för tvättställ ovankant är 850 mm och 800 mm för handikapp tvättställ

Om tvättställs-avloppet kommer ur vägg,så skall röret vara 550 mm cc från golv.

KV och VV rör skall vara på 600 mm cc från golv, 80 mm isär
 
Nerre skrev:
Men det var ju inte det som var poängen, poängen var att det även om man inte är lat inte alltid är lätt att göra rätt. Titta t.ex. i trafiken, hur svårt ska det vara att följa hastighetsbegränsningen?
Om det är torrt väglag och fri sikt burkar iallafall jag tulla lite på hastighetsgränserna, man måste sätta reglerna i relation till risken. Tex har jag skitit i vissa av säkert vattens okritiska regler för att få saker och ting lite tightare. Tex sitter mitt WC-avloppsrör lite närmare väggen för att min vägghängda toalett inte ska bli för djup. Detta är dock svårt för hantverkare då de slaviskt måste följa reglerna.

Detta har dock inget med TS problem att göra, hantverkaren hade kunnat följa branschreglerna och ändå gjort ett bättre jobb
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Om tvättställs-avloppet kommer ur vägg,så skall röret vara 550 mm cc från golv.
KV och VV rör skall vara på 600 mm cc från golv, 80 mm isär
Finns ju inget som säger att man inte kan sätta dem ännu högre upp dock
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Men sätter man dem högre upp riskerar man att vissa handfat inte går att montera, eftersom avståndet blir för kort...

Då får vi en tråd om "Hur fan tänkte rörmokaren när han satte rören så högt? Ska jag behöva riva hela väggen för att sätta upp mitt nya handfat?"
 
thomas33 skrev:
Om tvättställs-avloppet kommer ur vägg,så skall röret vara 550 mm cc från golv.

KV och VV rör skall vara på 600 mm cc från golv, 80 mm isär
...fast måttet 80 mm isär är väl i de fall man tänkt montera KV och VV rör på varsin sida av avloppet, för att tillse tillräckligt stort utrymme för avloppsröret mellan vattenrören. Om man släpper ut båda rören ur väggen på endera sidan av avloppet, så borde man kunna ha ett annat cc-avstånd, som t.ex. stämmer bättre med rörklamrar och täckbrickor.
 
Nerre skrev:
Men sätter man dem högre upp riskerar man att vissa handfat inte går att montera, eftersom avståndet blir för kort...

Då får vi en tråd om "Hur fan tänkte rörmokaren när han satte rören så högt? Ska jag behöva riva hela väggen för att sätta upp mitt nya handfat?"
Precis. Rören sitter där hela badrummets livslängd, minst fram still nästa renovering men troligtvis längre. Handfat ska man kunna byta ut till annan modell utan problem.
 
injonil skrev:
Precis. Rören sitter där hela badrummets livslängd, minst fram still nästa renovering men troligtvis längre. Handfat ska man kunna byta ut till annan modell utan problem.
Sätt handfatet högre,skulle troligen rörisen föreslå ;)
 
Nerre skrev:
Men sätter man dem högre upp riskerar man att vissa handfat inte går att montera, eftersom avståndet blir för kort...

Då får vi en tråd om "Hur fan tänkte rörmokaren när han satte rören så högt? Ska jag behöva riva hela väggen för att sätta upp mitt nya handfat?"
injonil skrev:
Precis. Rören sitter där hela badrummets livslängd, minst fram still nästa renovering men troligtvis längre. Handfat ska man kunna byta ut till annan modell utan problem.

Detta är inte en offentlig byggnad där viket generiskt tvättställ som helst ska passa. Man anpassar positionen till exakt utvalt tvättställt

edit: Tänkt hur det skulle se ut om man byggde för alla dushdörrar, alla toaletter, etc. Skulle se för jävligt ut
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Nej, det skulle inte se för jävligt ut. Det skulle se standardiserat ut. Det är just därför det finns byggnormer, då kan både rörmokare och handfatstillverkare titta på byggnormerna och handfaten blir kompatibla med installationerna. Skitsmart!
 
Nu finns det inga normer för höjden på ett tvättställ, de varierar väldigt mycket och iom varierar även placering av vattenlås.

Men om du kollar på bilden så är rakröret mellan vattenlås och handfat enormt långt, du kan seriekoppla tre handfat där på höjden
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.