T Tompafix skrev:
Ser ingen transformator i säkringskåpet. Du har ingen på någon vägg i närheten av klockan. Antagligen på väggen någonstans. Kan ev. vara en som sitter i en dosa också.
Nu fick jag svar från förra ägaren. Han säger att transformatorn sitter i taket så den kommer jag inte åt om jag inte sågar upp taket :). Funkade inte att flytta kablarna så den är nog körd.
 
Ajadå. Ja då var det inte så lätt att hitta den 🤣
 
A Alex_a86 skrev:
Nu fick jag svar från förra ägaren. Han säger att transformatorn sitter i taket så den kommer jag inte åt om jag inte sågar upp taket :). Funkade inte att flytta kablarna så den är nog körd.
Va dumt! Stör mig så mycket på såna lösningar. Hur hade de tänkt byta den om den går sönder liksom? De har stått där och installerat och bara "ja men då sågar vi upp taket!"

Fattar inte varför folk gör så.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A Alex_a86 skrev:
Nu fick jag svar från förra ägaren. Han säger att transformatorn sitter i taket så den kommer jag inte åt om jag inte sågar upp taket :). Funkade inte att flytta kablarna så den är nog körd.
Passa på att fråga fd. ägaren vilka fler delar av elanläggningen som denne fifflat med så du kan kolla upp det med.

Man vill inte ha en trasig elapparat (transformatorn) spänningssatt i ett dolt utrymme. Det säger sig självt.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
A Alex_a86 skrev:
Känner du dig säker på det? Finns ingen risk för kortslutning och att något jobbigt händer? :D
Kortslutningen har du nu...flytta tåten, till att börja med.
Trafon i taket var ju ett nedköp, den ska sitta åtkomligt. Fundera på hur du ska adressera det, försöka komma åt att flytta den eller koppla bort och ersätta med något annat.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Passa på att fråga fd. ägaren vilka fler delar av elanläggningen som denne fifflat med så du kan kolla upp det med.

Man vill inte ha en trasig elapparat (transformatorn) spänningssatt i ett dolt utrymme. Det säger sig självt.
Tack! Ska fråga och vi ska få hem en elektriker som kan se över elen hemma, det känns inte bra om det fuskats bara för att det ska se snyggt ut.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Kortslutningen har du nu...flytta tåten, till att börja med.
Trafon i taket var ju ett nedköp, den ska sitta åtkomligt. Fundera på hur du ska adressera det, försöka komma åt att flytta den eller koppla bort och ersätta med något annat.
Jag flyttade ena vita till "1" men det hjälpte inte. Kanske lyckats förstöra transformatorn?

Nu är inte dörrklockan det viktigaste, jag skulle helst bara vilja koppla bort elen helt till transformatorn nu eftersom den sitter uppe i taket oåtkomligt.

Brytaren i elcentralen går till halva köket och hallen. Kan en elektriker koppla en brytare till endast ringklockan på ett enkelt sätt?
 
Trasig trafo, eller något mer. Mät om du har någon spänning fram, eller ta dit någon som gör det.
A Alex_a86 skrev:
Tack! Ska fråga och vi ska få hem en elektriker som kan se över elen hemma, det känns inte bra om det fuskats bara för att det ska se snyggt ut.
Med tanke på taktrafon känns det som läge för översyn, ja.
 
Ta bort den och sätt in en batteridriven, Har själv satt in en som är valbart batteri och trafo. Kostar nästan inget max 200:- År mellan batteri byten. Knappen på utsidan kan du behålla funkar på samma sätt-
Finns många tex dessa

https://www.proffsmagasinet.se/hem-...MI-LDjnrvSgQMVtEhBAh0xSAvgEAQYASABEgIdrvD_BwE

https://www.amazon.se/Honeywell-Home-klassisk-trådbunden-dörrklocka/dp/B0001NPYZ2/ref=asc_df_B0001NPYZ2/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476550128570&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=2193120327668386328&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012524&hvtargid=pla-421364450851&psc=1

EDIT: Den du har stödjer batteri. Ta bort de vita kablarna, och sätt i 4 batterier:)
 
M mojjen skrev:
Ta bort den och sätt in en batteridriven, Har själv satt in en som är valbart batteri och trafo. Kostar nästan inget max 200:- År mellan batteri byten. Knappen på utsidan kan du behålla funkar på samma sätt-
Finns många tex dessa

[länk]

[länk]

EDIT: Den du har stödjer batteri. Ta bort de vita kablarna, och sätt i 4 batterier:)
Tack för tipsen! Jag kopplade ur den helt och satte dit en uppladdningsbar smart-dörrklocka istället :). Bra att veta att det går att sätta i batterier om jag skulle vilja få igång den igen.
 
A Alex_a86 skrev:
Tack för tipsen! Jag kopplade ur den helt och satte dit en uppladdningsbar smart-dörrklocka istället :). Bra att veta att det går att sätta i batterier om jag skulle vilja få igång den igen.
Du gjorde det smarta valet🤣
 
A
Vad gjordes åt den gamla kabeln?
 
A avh67f skrev:
Vad gjordes åt den gamla kabeln?
Jag kopplade ur allt i dörrklockan och isolerade med eltejp.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.