Patrik440
K _Fredrik_ skrev:
Vad är det för sort?
Emil är en gulkindad amazonpapegoja, Amazona autumnalis.

De två andra, Tommy och Smulan är lite lite större och är gulhuvade amazonpapegojor, Amazona oratrix.

• Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Patrik440 Patrik440 skrev:
Emil är en gulkindad amazonpapegoja, Amazona autumnalis.

De två andra, Tommy och Smulan är lite lite större och är gulhuvade amazonpapegojor, Amazona oratrix.

[video]
Oratrix, feminin form av orator - "hon som talar"

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Oratrix, feminin form av orator - "hon som talar"
De gulhuvade är bland de bästa på att "prata" utav amazonpapegojorna så det är ju rätt namn på dem.

Dock inte lätt å få med något pratande på film.

• Älska
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Amazona = Eftersom släktnamnet amazona är femininum måste artnamnet styras av detta. Skulle släktet heta amazonus (=maskulinum) skulle arten heta amazonus orator (amazona oratrix).

Volvo Amazonus, manligt, men låter fånigt.

Carl von Linné döpte den gulkindade till autumnalis 1758, som betyder höst (lat. autumnus)

Ser också ut att stämma bra med hur de ser ut. Alternativet skulle möjligen kunna vara LEGO, men det kom aningens senare.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Brrrum, hoppas färgerna blir rätt.

• Älska
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
En skalbagge på rödfärgat, sprucket trä, stor kraftig käke, solbelyst, skugga synlig, naturdetalj, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Nalleman64 och 8 till
  • Laddar…
EddieHansson
En nyfiken anka. 😀

• En and nära en persons fötter på en träbrygga, blickar uppåt. Opersonliga, färgglada strumpor syns.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Nalleman64 och 9 till
  • Laddar…
En randig svävfluga sitter på lila blommor, närbild, skarpa detaljer, genomskinliga vingar, grönaktig bakgrund.
Skapa konto

Sländblomfluga på kryddtimjan. Centimeterstort vackert litet rovdjur på öppna, soliga marker. De vuxna håller sig till nektar och pollen och är alltså pollinatörer medan larverna bara äter bladlöss och liknande smådjur.

• Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 8 till
  • Laddar…
Myra interagerar med bladlöss på en växtstjälk; ett exempel på symbios i naturen.
Skapa konto

Och här har vi då vad blomflugornas larver vill äta. Men bladlössen har ofta sina livvakter och mjölkare, myrorna, med sig. Hos mig är det ovanligt mycket bladlöss i år. Inte för att de stör mig. Min trädgård är i huvudsak till för djurlivet och växterna ger då mat till bladlössen vilka blir mat till tex blomflugelarver och sländor som blir mat till småfåglar som blir mat till sparvhöken och hjulet går runt runt som det ska. Att jag har lite mer bladlöss i år är för att jag har färre av övriga insekter i år och balansen har rubbats och då vinner ofta 'skadedjuren' som kan föröka sig i blixtrande takt då predatorerna med långsammare förökningstakt inte hinner med. Kan hoppas att insektbristen beror på en kall våt vår följt av lång svårt torka och inte för att giftbönderna runt mig har lyckats spruta ihjäl en massa och förstört balansen.

• Gilla
  • Älska
Snigla och 5 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Min trädgård är i huvudsak till för djurlivet och växterna ger då mat till bladlössen vilka blir mat till tex blomflugelarver och sländor som blir mat till småfåglar som blir mat till sparvhöken och hjulet går runt runt som det ska.
Tack för ett trevligt inlägg 👍 en kanadensisk insektforskare uttryckte det såhär en gång " världen är så rik på små under - men så fattig på ögon som ser dem"

Insekter upplevs tyvärr alltför ofta som skadedjur eller störande och hotfulla, när kunskapen försvinner fylls luckorna med annat.

Fyller på med en artikel i samma ämne;

https://www.natursidan.se/nyheter/bekampa-bladloss-pa-naturlig-vag/

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Maria T
D David__11 skrev:
[bild]
Åh, vilket fynd! Har bara sett en ekoxehane en enda gång, vi har ekar på tomten och det händer jag ser honorna men den där är ju maffig! 🐞(kass emoji men i alla fall)

• Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Snubblade över denna kotte i trädgården idag och konstaterade att det får bli att i det närmaste stoppa robotklipparen helt eftersom våra igelkottar inte verkar förstå att de ska sova på dagen (har haft schema på 10-16, men det verkar inte lira)… Men kul att det här inte är samma kotte som jag sett tidigare, klart mindre i storlek och mer rädd av sig. Så minst två har vi i år.

Igelkott bland gröna växter och höstlöv. Naturen, dagtid, söt, smådjur, utomhus, oskarp bakgrund.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
GladanS och 10 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Aspskimmerfjäril, måste ha varit en hane då den hade ett blålila skimmer. Den är så stor att den glidflyger i luften. En fjäril med brunt vingspann och orange ögonfläckar vilande på en grön yta.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
GladanS och 7 till
  • Laddar…
Aroniahäck - det är gott det 😃

En älg betar på gröna löv nära en buske i ett gräsmark.
Skapa konto

En älg står på en äng med skogen bakom.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
GladanS och 9 till
  • Laddar…
Vill inte tjata igelkottar, men det känns som en ynnest att inte vara se en eller två springa på gräsmattan, utan se hela familjen igelkott (förutom pappan då som dragit sin kos). Så en mamma och fyra små har vi i år.

Två igelkottar vilande ihop under en buske, bland löv och barr på marken.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Sona2012 och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.