167 317 läst · 1 394 svar
167k läst
1,4k svar
Djur i trädgården, höns, kaniner, ödlor, grodor, igelkottar m.fl
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 318 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 318 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 722 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 722 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 318 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 318 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 722 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 722 inlägg
Amazona = Eftersom släktnamnet amazona är femininum måste artnamnet styras av detta. Skulle släktet heta amazonus (=maskulinum) skulle arten heta amazonus orator (amazona oratrix).
Volvo Amazonus, manligt, men låter fånigt.
Carl von Linné döpte den gulkindade till autumnalis 1758, som betyder höst (lat. autumnus)
Ser också ut att stämma bra med hur de ser ut. Alternativet skulle möjligen kunna vara LEGO, men det kom aningens senare.
Volvo Amazonus, manligt, men låter fånigt.
Carl von Linné döpte den gulkindade till autumnalis 1758, som betyder höst (lat. autumnus)
Ser också ut att stämma bra med hur de ser ut. Alternativet skulle möjligen kunna vara LEGO, men det kom aningens senare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sländblomfluga på kryddtimjan. Centimeterstort vackert litet rovdjur på öppna, soliga marker. De vuxna håller sig till nektar och pollen och är alltså pollinatörer medan larverna bara äter bladlöss och liknande smådjur.
Logga in
Skapa konto
Och här har vi då vad blomflugornas larver vill äta. Men bladlössen har ofta sina livvakter och mjölkare, myrorna, med sig. Hos mig är det ovanligt mycket bladlöss i år. Inte för att de stör mig. Min trädgård är i huvudsak till för djurlivet och växterna ger då mat till bladlössen vilka blir mat till tex blomflugelarver och sländor som blir mat till småfåglar som blir mat till sparvhöken och hjulet går runt runt som det ska. Att jag har lite mer bladlöss i år är för att jag har färre av övriga insekter i år och balansen har rubbats och då vinner ofta 'skadedjuren' som kan föröka sig i blixtrande takt då predatorerna med långsammare förökningstakt inte hinner med. Kan hoppas att insektbristen beror på en kall våt vår följt av lång svårt torka och inte för att giftbönderna runt mig har lyckats spruta ihjäl en massa och förstört balansen.
Tack för ett trevligt inlägg 👍 en kanadensisk insektforskare uttryckte det såhär en gång " världen är så rik på små under - men så fattig på ögon som ser dem"B Bombus pratorum skrev:
Insekter upplevs tyvärr alltför ofta som skadedjur eller störande och hotfulla, när kunskapen försvinner fylls luckorna med annat.
Fyller på med en artikel i samma ämne;
https://www.natursidan.se/nyheter/bekampa-bladloss-pa-naturlig-vag/
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 441 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 441 inlägg
Snubblade över denna kotte i trädgården idag och konstaterade att det får bli att i det närmaste stoppa robotklipparen helt eftersom våra igelkottar inte verkar förstå att de ska sova på dagen (har haft schema på 10-16, men det verkar inte lira)… Men kul att det här inte är samma kotte som jag sett tidigare, klart mindre i storlek och mer rädd av sig. Så minst två har vi i år.
Logga in
Skapa konto
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 722 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 722 inlägg
Vill inte tjata igelkottar, men det känns som en ynnest att inte vara se en eller två springa på gräsmattan, utan se hela familjen igelkott (förutom pappan då som dragit sin kos). Så en mamma och fyra små har vi i år.
Logga in
Skapa konto